לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
רועי

אישור על אי שירות בצה"ל

משנת 2008 אני עוסק במחקר משפחתי ועם גילויים של כמה פרטים אודות סבי, צצה לפתע זכאות להוצאת אזרחות פולנית בהנחה וימצאו מספר מסמכים. במהלך השנים האחרונות ולאחר שאילתות רבות מספור לארכיונים שונים, הצלחתי למצוא פיסות מידע שהובילו למציאת מסמכים משמעותים המאפשרים השבת האזרחות של סבי (עבודה לא קלה). מאחר וזהו תנאי סף, דבר ראשון פניתי לצה"ל וקיבלתי אישור מקצין העיר בפורמט הנדרש כי אכן לא שירת בצה"ל בשום צורה ואפילו לא יום אחד. מצויין! העברתי את האישור למספר עורכי דין שאישרו בפני שהמסמך תקין ומצויין לצורך הגשתו לרשויות בפולין. ברשותי האישור משנת 2008 בפורמט הבא (שזהו הפורמט שהיה קביל על הפולנים בשנת 2008) אישור על אי שירות בצה"ל ע"ש: במאגרים הממוכנים והלא ממוכנים של צה"ל, לא אותר המידע הנוגע לנדון, וככל הידוע לצה"ל הנדון לא גויס לשירות בצה"ל בתאריכים אלו, ובכלל זה לא שירות חובה, קבע, מילואים או כל שירות אחר בתאריכים אלו. אישור זה נכון ליום הוצאתו. ____________________ כפי שציינתי לאחר מאמצים רבים והשקעה רבת שעות במחקר והתכתבויות השגתי את המסמכים המיוחלים בעלות של אלפי שקלים והתחלתי תהליך עם עו"ד להגשת המסמכים לרשויות בפולין. במקביל נדרשתי ע"י העו"ד לבקש מצה"ל את אותו אישור שברשותי רק עם תאריך עדכני ושינוי בכתורת מ"אישור על איש שירות בצה"ל ע"ש" ל"אישור על איש שירות בצה"ל ע"ש ___בין ה 15.05.1948-19.01.1951" (הם רק צריכים להוסיף את התקופה בין יום קום במדינה ויום סיום תוקפו של חוק האזרחות הפולני השני משנת 1920). במאי 2016 שלחתי לקצינת פניות הציבור בקשה עם צרוף המסמך המקורי משנת 2008 בבקשה מפורשת לנוסח הנדרש. כעבור חודשיים קיבלתי בדואר את האישור, אך לתדהמתי קיבלתי אישור בנוסח הזוי כאילו הגיע ממשטר מחשכים שכותרתו "אישור על שירות מילואים מדצמבר 1950 ועד 1965", כלומר היה רשום בצה"ל אבל לא שירת אפילו יום אחד בשום שירות. כמובן שנוסח זה שולל מידית את הסיכוי לארזחות פולנית. אני ביקשתי נוסח מסויים וצה"ל שולח אישור על חובת שירות מילואים פעיל בצה"ל. מה עניין שמיטה אצל הר סיני? ובכלל העניין נראה מוזר כי אני יודע בוודאות מאבי ושאביו לא גיוס ולא שירת אפילו יום אחד בשום שירות. פניתי לרבי גוגל שהשיב בחוכמה כי החל מאפריל 2016 אישורים בגין אי שירות בצה"ל יונפק ע"י קצין פנית הציבור. עד אפריל 2016 האישורים הונפקו ע"י קציני ערים. כל התהליך שעברתי, הזמן היקר שהשקעתי והכסף הרב שהוצאתי התבססו על העובדה המוצקה שברשותי מסמך תקין וחד משמעי על אי שירותו של סבי בצה"ל, עליו צה"ל חתום. אני מאמין שרבים שניסו או מנסים להוציא אזרחות פולנית נתקלו בבעיה דומה. איך יתכן שביידי אישור רשמי מצה"ל על אי שירות והצבא מנפיק לי במועד אחר אישור הסותר את האישור המקורי? האם שווה להתעקש עם צה"ל על הנוסח? אשמח לדעת אם מישהו עבר סיטואציה דומה ומה הדין בדבר מסמך הסותר באופן מובהק מסמך מוקדם יותר.

item.Author מנהל הפורום עו"ד ונוטריון זילברברג עמיחי

שלום רועי, האם ניסית לפנות לפניות הציבור בעניין הסתירה שיש בין המסמכים? זה אכן נראה קצת מוזר. על כל פנים, לא מובן מדוע נאלצת להוציא מסמך נוסף עם שינויים בכותרת. אשמח לבדוק העניין. במידה ותהיה מעוניין ניתן לפנות בייעוץ אישי. בברכה, עו"ד עמיחי זילברברג

רועי

פניתי לקצינת פניות הציבור והם לא מכירים במסמך שהוצא מקצין העיר (זה לא מתועד אצלם במערכות) מבחינתם, הקובע הוא המסמך שהם מוציאים וכל מילה מיותרת.

item.Author מנהל הפורום עו"ד ונוטריון זילברברג עמיחי

שלום רועי, כאמור, לא ברורה הסיבה למה הוצאת פעמיים את אותו אישור? יכול להיות שהיה ניתן להסתפק בנוסח מקצין העיר שהינו נוסח טוב ומספק עבור שלטונות פולין. אם כך נמסר לך מקצינת פניות הציבור הרי שלצערי אין באפשרותי לסייע. על על פנים, נשמח לבדוק לך את האפשרות ששלטונות פולין יסתפקו במסמך הראשון שקיבלת על אי השירות. ניתן לפנות אלינו בייעוץ אישי. בברכה, עו"ד עמיחי זילברברג

רועי

מהבנתי, למסמך הראשון מ 2008 לא ניתן יהיה לשים חותמת אפוסטיל ולכן לא ניתן יהיה להגיש אותו לשלטונות פולין. האם הצדק בדבריי?

item.Author מנהל הפורום עו"ד ונוטריון זילברברג עמיחי

שלום, לא ידוע לנו דבר על עניין זה. אני ממליץ כי תוודא זאת מול משרד החוץ. בברכה, עו"ד עמיחי זילברברג

רועי

שלום, לאחר ברור מול משרד החוץ מסתבר שאכן ניתן לאמת אפוסטיל לאישור אי שירות בצה"ל משנת 2008 (לאישורים צבאיים מסתבר אין תאריך פג תוקף) מברור שערכתי הנוסח שברשותי עשוי להדחות ע"י הפולנים, כלומר הם מקבלים רק נוסח אחד שמכיל את הכותרת בציון השנים 1948-1951 (האישור ברשותי מכיל את הכותרת "אישור על איש שירות בצה"ל ע"ש ___" ללא ציון התאריכים 1948-1951)

רועי

האם הפולנים יקבלו אישור שכותרתו לא מכילה את התאריכים?

item.Author מנהל הפורום עו"ד ונוטריון זילברברג עמיחי

שלום מסיוננו, לא. בברכה, עו"ד עמיחי זילברברג

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום דרכון פולני