לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
תמאיסט

תמ"א 38 פינוי בינוי ותקנת שבס

שלום, ראיתי הוראת שעה של תקנת שבס שמאפשרת לכאורה להגדיל את מספר יחידות הדיור ב-30% (ולא רק ב-20%). האם הבנתי נכון? מדובר בסעיף 2(9א)(א) לתקנות סטיה ניכרת מתכנית. עוד שאלה: האם בפרויקטים של תמ"א של הריסה ובניה (שכוללת גם זכויות נוספות מהתב"ע) מחשבים את תקנת שבס כאחוז מסך יחידות הדיור שניתן לבנות לפי תמ"א+תב"ע או רק מסך יחידות הדיור שניתן לבנות לפי התב"ע (בלי קשר לתמ"א)? ההגיון שלי אומר שהחישוב צריך להתבצע כאחוז מסך יחידות הדיור הניתנות לבניה במגרש כולו מכח כל התכניות, כלומר - תב"ע + תמ"א.

עו"ד שי אליאב

הוראת השעה מיום 20.11.11, מתייחסת אכן להגדלת מספר הדירות ב- 30%. ותוקפה ל- 5 שנים. אם כי בפועל אנו רואים שהיא לא מצליחה להתרומם מכמה סיבות, בהן הסכמות דרושות של כל הבעלים וקשיים שמעלות הרשויות המקומיות. לגבי השאלה השניה, הוראות התמ"א לא קובעות הגבלה של יחידות הדיור שייבנו, כי אם רק להיקף הבנייה, כלומר קווי בניין ומספר קומות. כך שתיאורטית ניתן להכניס כמה דירות שמבקשים. יחד עם זאת יש לזכור כי לרשות המקומית סמכות שק"ד נרחב בעניין.

תמאיסט

תודה על ההתייחסות. האם הוראת השעה רלוונטית גם ליצירת דירות חדשות, או רק לפיצול דירות בבניין קיים? אם היא מתייחסת רק לפיצול דירות בבניין קיים לא בטוח שהיא רלוונטית לתמ"א במתכונת של הריסה ובניה. לגבי אופן חישוב תקנת שבס - האם אכן ניתן לחשב אותה (בין אם מדובר ב- 30% או ב-20%) כאחוז מסך הדירות הניתנות לבניה לפי כל התכניות? כלומר, אם אפשר לבנות 12 דירות מכח התב"ע ו-8 דירות נוספות מכח התמ"א, אז תוספת הדירות תהיה 20% מ-20 (ולא 20% מ-12)?

עו"ד שי אליאב

שוב אציין כי "תקנת שבס" אינה רלוונטית בפרויקטים של תמ"א 38, הואיל והתמ"א מלכתחילה לא מגבילה את כמות יחידות הדיור. פשיטא, לפי תמ"א 38, ניתן לנצל את מלוא היקף הבניין שיבנה ולחלק לכמה דירות שמבקשים. הדבר כמובן כפוף לשק"ד הועדה המקומית.

שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום תמ"א 38 ופינוי בינוי