zap group mishpati logo

3 צעדים משפטיים שכדאי לנקוט בצל מגפת הקורונה - מדריך

לאנשים שמצויים בקבוצת סיכון לחלות בקורונה בצורתה הקשה, עד כדי סכנת חיים, מומלץ להיערך מבחינה משפטית ולא לקחת סיכון מיותר. ניתן לעשות זאת מהבית, ללא צורך להתייצב בפני עורך הדין

מאת: עו"ד גלינה טלנקר, משרד טלנקר & מרדניאנץ
23.03.20
תאריך עדכון: 28.03.24
5 דק'
3 צעדים משפטיים שכדאי לנקוט בצל מגפת הקורונה - מדריך

כולנו נוקטים בימים אלה אמצעי זהירות ומניעה שונים כדי להתמודד עם מגפת הקורונה. אנו שומרים על בריאותנו, ועושים כל שביכולתנו כדי להימנע מלהידבק במחלה, או להדביק אחרים אם נדבקנו בעצמנו. אנו אף נערכים לתקופה הכלכלית הלא פשוטה הצפויה לנו בחודשים הקרובים, מקצצים בהוצאות ומחפשים מקורות הכנסה חלופיים, ובעיקר - עושים כל שאנו יכולים כדי לעבור את התקופה הזו בשלום.

הקורונה היא מחלה שככל הנראה תהיה איתנו עוד זמן רב. ככל שאנו לומדים עליה, אנו מבינים כי אמצעי זהירות רבים לא בהכרח יסייעו לנו בטווח הארוך. ההערכות כיום הן שבין 60 ל-70 אחוז מאוכלוסיית העולם, בכל קבוצות הגיל, צפויה לחלות בה.

בתוך אלה, יש אנשים שמצויים בקבוצות סיכון מוגבר, כך שאם יידבקו במחלה, הם צפויים לחלות בה בצורתה הקשה, עד כדי סכנת חיים. מדובר באנשים מעל גיל 60, וכן כל האנשים שסובלים ממחלות רקע כגון: סוכרת, לחץ דם וכן בעיות בלב, בעיות במערכת החיסונית ובעיות במערכת הנשימה ובריאות. כל מי שמצוי בקבוצת סיכון כזו, מומלץ שייערך בהקדם גם מבחינה משפטית.

היערכות משפטית נבונה תכלול נקיטת אחד משלושת הצעדים הבאים או כולם: עריכת ייפוי כוח מתמשך, עריכת ייפוי כוח לפי חוק החולה הנוטה למות, ו/או עריכת צוואה

מהי ההיערכות המשפטית המומלצת לאנשים שמצויים בקבוצות סיכון?

היערכות משפטית נבונה, כדאי שתכלול נקיטת אחד משלושת הצעדים הבאים או כולם - עריכת ייפוי כוח מתמשך, עריכת ייפוי כוח לפי חוק החולה הנוטה למות, ו/או עריכת צוואה. מומלץ לפעול בהקדם. צעדים אלו יאפשרו לכם לצפות פני עתיד קרוב ממש, ולדאוג לענייניכם הרכושיים או הבריאותיים במקרה שתאבדו את יכולתכם לעשות זאת בעצמכם - בין אם בשל הבידוד הארוך ובין אם בשל הידרדרות מהירה במצבכם הבריאותי.

1. כיצד יכול לסייע ייפוי כוח מתמשך בענייני רכוש לאנשים שמצויים בקבוצת סיכון?

מהנסיון המצטבר אנו יודעים כי בצורתה הקשה, מחלת הקורונה עשויה להביא את החולה לאבד את הכרתו או את כשירותו הנפשית לקבל החלטות, עד כי יש צורך למנות לו אפוטרופוס. אפשרות אחרת היא, שהחולה ימצא את עצמו בבידוד ממושך. כך או כך, נמנעת ממנו היכולת לטפל בענייניו הרכושיים בעצמו. למשל, לנהל את ענייניו בבנק או לנהל את רכושו ועסקיו בדרך שהוא חושב שהיא הנכונה ביותר.
כידוע, ייפוי כוח מתמשך נותן מענה מצוין לצרכים כאלה.

אם ייפיתם את כוחם של אנשים שונים לפעול בשמכם, ייפויי כוח אלה לא יהיו בתוקף אם מצבכם יידרדר במהלך הבידוד, ורק ייפוי כוח מתמשך יוכל להחליפם

האם ייפוי כוח רגיל אינו מספיק עבור מי שמצוי בבידוד?

 ייפויי כוח רגילים, שאדם נותן לאחרים שיפעלו בשמו במהלך חייו, מתבטלים ברגע שהוא מאבד את כשירותו הנפשית. כלומר, אם ייפיתם את כוחם של אנשים שונים לפעול בשמכם, ייפויי כוח אלה לא יהיו בתוקף אם מצבכם יידרדר במהלך הבידוד, ורק ייפוי כוח מתמשך יוכל להחליפם. 

לפי הודעה ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין בישראל, שפורסמה ב-18.3.2020, ניתן לערוך ייפוי כוח מתמשך מרחוק, ללא צורך להתייצב בפני עורך הדין. כך, שגם אם אתם בבידוד, בשל מצבכם, תוכלו לעשות זאת מהבית. יחד עם זאת, כדאי לעשות זאת בהקדם, לפני שמצבכם ידרדר ותאבדו את כשירותכם.

מומלץ לערוך גם ייפוי כוח לפי חוק החולה הנוטה למות יחד עם ייפוי הכוח המתמשך. כך תוכלו להבטיח שהחלטות הרות גורל לא יישארו בידי בני המשפחה, הרופא המטפל או אפוטרופוס מטעם המדינה

2. מדוע מומלץ למי שנמצא בקבוצת סיכון לשקול לערוך ייפוי כוח לפי חוק החולה הנוטה למות?

ייפוי כוח מתמשך מאפשר אמנם לאדם לקבוע כיצד ינוהלו ענייניו הרפואיים אם יאבד את כשירותו לקבל את החלטותיו בעצמו, אך לא ניתן לכלול בו החלטות רפואיות הקשורות בחוק החולה הנוטה למות. למשל: רצונו של אדם כי יחובר או לא יחובר למכונת הנשמה, יוזן או לא יוזן בצורה מלאכותית ושחייו יוארכו או לא יוארכו אם יגיע למצב קיצון רפואי. לצערנו, אנשים שמצויים בקבוצות סיכון ויידבקו בנגיף הקורונה, עשויים למצוא עצמם במצב קיצון כזה.

לכן, מומלץ לערוך גם ייפוי כוח לפי חוק החולה הנוטה למות, יחד עם ייפוי הכוח המתמשך. כך, תוכלו להבטיח שהחלטות הרות גורל כאלה לא יישארו בידיהם של בני המשפחה, הרופא המטפל או אפוטרופוס מטעם המדינה. נוסיף כאן, כי לאור סכנת החיים שנגיף הקורונה מהווה לאנשים שמצויים בקבוצת הסיכון, יש טעם לשקול גם לערוך צוואה אם לא עשיתם זאת עדיין.

בשל ההידרדרות האפשרית המהירה במצבם של אנשים שמצויים בקבוצת סיכון, כדאי לדאוג לכך כבר עתה. ממש כמו שאתם דואגים לכל דבר אחר בעת ההיערכות למצב ההסגר הצפוי להימשך שבועות רבים

3. מדוע חשוב שההיערכות המשפטית תהיה מיידית?

לגורם הזמן משמעות רבה בתקופה זו. את ייפוי הכוח המתמשך חובה לערוך אצל עורך-דין מוסמך. צוואה וייפוי כוח לפי חוק החולה הנוטה למות, מומלץ ביותר לעשות בפני עורך דין.
לכן, כדאי לעשות זאת בהקדם. אמנם, ניתן כעת לעשות הכל מרחוק, ללא צורך להתייצב בפני עורך הדין, אך בשל ההידרדרות האפשרית המהירה במצבם של אנשים שמצויים בקבוצת סיכון, כדאי לדאוג לכך כבר עתה. ממש כמו שאתם דואגים לכל דבר אחר בעת ההערכות למצב ההסגר הצפוי להימשך שבועות רבים.

3 צעדים משפטיים שכדאי לנקוט בצל מגפת הקורונה - מדריך(1)

לסיכום, כולנו מקווים שהמגפה תחלוף בהקדם, אך מבינים כי היא תהיה עמנו עוד תקופה לא קצרה והיא טומנת בחובה סכנות ממשיות עבור חלק לא קטן מהציבור. לכן, ההערכות המשפטית היא חשובה לא פחות מההערכות הבריאותית הקפדנית.

*עו"ד גלינה טלנקר ממשרד טלנקר & מרדניאנץ, מוסמכת לערוך ייפוי כוח מתמשך ועוסקת בתחום הצוואות למעלה מ-12 שנים.
 
* סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה