zap group mishpati logo

הקלות במסים למשקיעים זרים/פרשנות

לפי החלטה חדשה, נאמן ישראלי יאמת את תושבות המשקיע ויחזיר לו את עודף המס שנוכה, מבלי שהמשקיע יצטרך להגיש דו"ח שנתי לרשות המיסים

15.02.15
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'

החלטת מיסוי חדשה של רשות המסים אמורה להקל על משקיעים זרים בחברות ישראליות. אמנם מדובר בהקלה משמעותית, אך התנאים אשר רשות המסים קבעה בהחלטת המיסוי מהווים נטל בירוקראטי. יש לקוות, כי בעתיד ההוראות המחמירות יוגמשו כדי לעודד השקעות במשק הישראלי.

מהי בעיית המיסוי בה נתקלים משקיעים זרים?

תושב חוץ המשקיע במניות של חברה ישראלית הנסחרת בבורסה בחו"ל, עשוי לקבל דיבידנדים מאותה חברה ללא יכולת לנצל את הטבות המס המגיעות לו בהתאם לאמנות המס, כמפורט להלן. הבעיה היא שהחברה הישראלית ברוב המקרים אמורה לנכות מס במקור בהתאם לפקודת מס הכנסה בשיעור של 25% מהרווחים המועברים לתושב הזר שאינו בעל מניות מהותי. הניכוי במקור בשיעור 25% מתחייב משום שאין לחברה מידע בזמן אמת על זהות המשקיעים, ולפיכך היא אינה יכולה להפחית את שיעור הניכוי לפי אמנת המס הרלוונטית. 

האם תושב זר יכול לקבל החזר?

בעיקרון, תושב חוץ המשקיע בחברה ישראלית כאמור יכול לקבל בחזרה את עודף המס שנוכה לו על ידי החברה הישראלית באמצעות הגשת דו"ח שנתי לרשות המסים. במסגרת הדו"ח, המשקיע יכול לדרוש את החזר המס. הבעיה היא, שרוב המשקיעים תושבי החוץ אינם מעוניינים להגיש דו"ח שנתי בישראל, ולפיכך עודף המס שנוכה לא מוחזר למשקיעים. אולם, רשות המסים פרסמה לאחרונה החלטת מיסוי האמורה לפתור את הבעיה הזו.

מה קובעת החלטת המיסוי?

בהחלטת המיסוי גובש נוהל לפיו המס אשר החברה הישראלית אמורה לנכות כאמור לפי הפקודה (25%), יועבר לנאמן ישראלי אשר יאמת את תושבות המשקיע, ויחזיר לו את עודף המס שנוכה מבלי שהמשקיע יידרש להגיש דו"ח שנתי לרשות המסים. ההקלה מותנית בתנאים שונים ההופכים את ההליך לנטל בירוקראטי מורכב. 

מהם התנאים שנקבעו בהחלטת המיסוי?

1. הנאמן ידרוש מהמשקיעים מסמכים שונים: דפי חשבון בנק, תעודה מזהה, אישור תושבות החתום על ידי רשות המס באותה מדינה, ותצהירים.

2. הנאמן יחשב את המס הסופי בהתאם להוראות אמנת המס הרלוונטית, ויעביר את עודף המס למשקיעים. כל זאת עד למועד הקבוע בתקנות להעברת ניכוי המס לפקיד השומה (ביום ה-15 לחודש).

3. ביחס למשקיע שאינו יחיד אלא חברה זרה תושבת מדינת אמנה, נדרשים להוכיח בנוסף לתנאים האמורים לעיל, כי יותר מ-75% מבעלי מניותיה הישירים הם יחידים תושבי אותה מדינה.

 

* נכתב על ידי ד"ר אבי נוב, עו"ד, מומחה לדיני מיסים ומיסוי בינלאומי

** ד"ר אבי נוב, עו"ד, בגוגל פלוס

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים