zap group mishpati logo

רישום פלילי וחנינה מנשיא המדינה - מדריך

האם כל אדם שהורשע יכול לפנות לנשיא המדינה בבקשת חנינה? האם יש מה לעשות אם נשיא המדינה דוחה את הבקשה? כל המידע בנושא, לפניכם

מאת: עו"ד אלון שליכטראלון שליכטר עו"ד פלילי ותעבורה
11.08.16
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
רישום פלילי וחנינה מנשיא המדינה - מדריך

רישום פלילי הוא "כתם" בחייו של אדם, שיכול לשבש לו את מהלך החיים התקין. כדי לאפשר לאנשים בעלי רישום פלילי להתקדם בחייהם, ישנה אפשרות להגיש בקשה לחנינה מנשיא המדינה (במקרים מסוימים).

מהו רישום פלילי?

כאשר מתייחסים לבקשת חנינה מהנשיא, יש להבחין בין רישום פלילי לרישום משטרתי. 
רישום משטרתי הוא רישום של תיקים שנסגרו במשטרה, לאחר החקירה, מחוסר עניין לציבור או מחוסר ראיות.
רישום פלילי הוא רישום לאחר הרשעה של בית המשפט, בגין עבירה פלילית, ורק בגינו ניתן להגיש בקשה לחנינה מהנשיא.

על מה משפיע רישום פלילי?

רישום פלילי משפיע על תחומי חיים רבים, ומעיב על יכולתו של אדם לשנות את אורחות חייו ולהתקדם. 
כך למשל, על פי משרד המשפטים ישנם 77 מקצועות שבהם אדם בעל רישום פלילי פסול לעבוד, ביניהם מתווך מקרקעין, אדריכל, נהג מונית, נהג אוטובוס, יועץ השקעות, חשמלאי ורבים אחרים. 
כמו כן, אדם בעל רישום פלילי לא יכול להוציא ויזת הגירה למדינה אחרת, להוציא רישיון לנשק ארגוני ופרטי ועוד. 

מהו תוקף רישום פלילי?

התוקף של הרישום כולל בתוכו תקופת התיישנות ותקופת מחיקה, ויכול להגיע עד 17 שנה. 
בתום התקופה, עדיין יופיע הרישום בתעודת היושר, אך יצוין כי נמחקה תקופת ההתיישנות ותקופת המחיקה.

מהן השלכותיו של רישום שנמחק?

אדם שרישומו הפלילי התיישן ונמחק, יכול להצהיר על כך שאין לו עבר פלילי ושמעולם לא הורשע, בלי לשאת באחריות פלילית. בנוסף בהתאם לחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, תשמ"א-1981, הרישום שנמחק לא יועבר מהמשטרה לגופים אחרים פרט לגופים ביטחוניים מצומצמים כמו: צה"ל, שב"כ, מוסדר, היועץ המשפטי לממשלה, והועדה למינוי שופטים.

כיצד ניתן לבדוק האם ישנו רישום פלילי?

כל אזרח יכול לבדוק בכל רגע נתון אם יש לו רישום פלילי. 
הבדיקה מתבצעת בתחנת משטרה גדולה באזור המגורים, באמצעות תעודת זהות כחולה. בתחנת המשטרה יש לבקש מהיומנאי להוציא תדפיס גיליון רישיון פלילי, המכונה גם תעודת יושר ו/או ר.פ. 
במידה שהתדפיס כולל דף אחד בלבד, סימן שלא קיים רישום פלילי או משטרתי. במידה שהתדפיס כולל דף נוסף, יש לעיין בו ולבדוק האם מצוינים בו מבד"ים (תיקי חקירה פתוחים), רישום פלילי או רישום משטרתי וכן, את תוקפם.

כיצד ניתן למחוק רישום פלילי?

על פי חוק המרשם הפלילי ותקנות השבים 1981, יש לנשיא המדינה סמכות לקצר את תקופת ההתיישנות והמחיקה על הרשעות פליליות, שנובעות מהחלטות בית משפט. כדי לקצר את תקופת הרישום, יש להגיש בקשת חנינה לנשיא המדינה לקיצור תקופת ההתיישנות ותקופת המחיקה.

בקשת החנינה מוגשת למחלקת החנינות במשרד המשפטים, שעובר עליה, משלים אותה, מצרף המלצה שלו ומעבירה ללשכת נשיא המדינה. זמן הטיפול הממוצע הוא בין 6 ל-8 חודשים, ולאחריו מקבל המבקש הודעה על החלטת הנשיא

כיצד מגישים בקשת חנינה מהנשיא?

בקשת החנינה מוגשת למחלקת החנינות במשרד המשפטים, שעובר עליה, משלים אותה, מצרף המלצה שלו ומעבירה ללשכת נשיא המדינה. זמן הטיפול הממוצע הוא בין 6 ל-8 חודשים, ולאחריו מקבל המבקש הודעה על החלטת הנשיא. ישנם מקרים חריגים, שהינם דחופים וזמן הטיפול בבקשה קצר משמעותית, וזאת בהתאם לנסיבות.

על מה חשוב להקפיד בהגשת בקשת חנינה?

מטרתה של החנינה היא לסייע לאדם לשקם את חייו, ולכן יש להוכיח לנשיא שעובר העבירה אכן שיפר את חייו, התקדם והשאיר את אורחותיו הקלוקלים מאחור. 
על בקשת החנינה לכלול את כתב האישום, גזר הדין, עובדות המקרה, הוכחות בדבר הליכים שיקומיים שנעשו מאז ההרשעה, המלצות ממעסיקים וממכרים שמעידות על האופי הטוב, מסמכים משפטיים, נסיבות אישיות, אורח החיים בזמן הגשת הבקשה, מקום עבודה, משפחה, עבירות נוספות וכו'. למסמכים ולניסוח הדברים בבקשה יש משמעות רבה על ההחלטה ולכן רצוי מאוד להיעזר בעורך דין שמתמחה בתחום הפלילי לצורך הגשתה, כך שתנוסח בצורה נכונה וקוהרנטית. 

מה ניתן לעשות אם הנשיא לא מאשר את הבקשה?

הדעה הרווחת היא שבקשת חנינה ניתנת להגשה רק פעם אחת בחיים. זוהי דעה מוטעית, ובמקרה שתשובת הנשיא לבקשה היא שלילית, יש אפשרות להגיש בקשה חדשה לאחר חצי שנה. 

חשוב לציין, כי הבקשה החדשה אינה ערעור על החלטת הנשיא, אלא הגשה מחדש שכוללת נסיבות חדשות, מסמכים שלא צורפו בהגשה הראשונה, או התייחסות לאחד מהנימוקים בשלילת הבקשה הראשונה, כגון תיק פתוח שנסגר.

האם ניתן להגיש בקשת חנינה כשיש מספר רישומים פליליים?

במידה שקיימים מספר רישומים פליליים, ניתן להגיש בקשה לקיצור תוקפם של כל הרישומים הפליליים יחד. אולם, יש לקחת בחשבון שאחד מהקריטריונים של הנשיא לקיצור התקופה, הוא ריבוי הרשעות והזמן שחלף ממועד הרישום הפלילי האחרון.

החל ממתי ניתן להגיש בקשה לנשיא?

החוק לא מציין מינימום זמן לאחר ההרשעה, אך משך הזמן האידיאלי להגשת הבקשה הוא לאחר תקופה של 3-4 שנים, או לפני במידה שיש נסיבות יוצאות דופן. תקופת הזמן הזו היא נגזרת של תקופת המאסר המותנה שמוטל על רוב המורשעים וקריטריון הזמן שחלף מהרישום האחרון, כפי שמפורט מעלה.

רישום פלילי וחנינה מנשיא המדינה - מדריך

האם ניתן להגיש בקשת חנינה רק על רישום פלילי?

ישנן כמה סוגי בקשות חנינה, כשהעיקריות שבהן הן בקשת חנינה לקיצור תקופת הרישום הפלילי, בקשת להפחתת עונש פסילת רישיון נהיגה ובקשה לקציבת מאסר עולם. 

בקשת להפחתת עונש פסילת רישיון נהיגה - אדם שהורשע בבית משפט לתעבורה ורישיונו נשלל לתקופה ארוכה, רשאי לפנות לנשיא המדינה בבקשה לביטול או קיצור תקופת הפסילה שהוטלה עליו.
בקשת אסיר לקציבת עונש מאסר עולם -  אסיר שמעוניין לקצוב את תקופת המאסר יכול להגיש בקשה לוועדה ייעודית. במידה שהועדה לא אישרה את הבקשה, האסיר זכאי להגיש בקשה לנשיא לקציבת עונש מאסר עולם, ובתנאי שעברו 7 שנים מיום תחילת ריצוי המאסר ובתנאי שהסתיימו כל ההליכים המשפטיים.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים