zap group mishpati logo

שיתוק מוחין ופגיעות אחרות בילוד - האם נובעים מרשלנות רפואית?

רשלנות רפואית שבעקבותיה נולד ילד פגוע יכולה להתרחש לפני ההריון, במהלכו או במהלך הלידה - מה ניתן לעשות?

29.12.16
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
שיתוק מוחין ופגיעות אחרות בילוד - האם נובעים מרשלנות רפואית?

הורים רבים אשר נולד להם תינוק עם פגיעה קשה, תוהים האם הפגיעה נובעת מרשלנות רפואית. ברבים מהמקרים הנזק הוא בלתי נמנע בהתחשב בנסיבות, אולם במקרים אחרים הנזק נגרם כתוצאה מטיפול רשלני של הרופאים באם או בתינוק, בתקופת ההריון או במהלך הלידה, אשר יכול היה להימנע. מקרים אלה מוגדרים כרשלנות רפואית. 
רשלנות רפואית שבעקבותיה נולד ילד פגוע יכולה להתרחש לפני ההריון, במהלכו או במהלך הלידה.  

רשלנות רפואית באבחון וייעוץ גנטי

המעקב הרפואי לפני הכניסה להריון ובמהלכו כולל ייעוץ גנטי ובדיקות גנטיות, כאשר יש אינדיקציות לבעיות גנטיות אצל ההורים. התעלמות מאינדיקציות או אי ביצוע של בדיקות מתאימות יכולים להיחשב כרשלנות. 

התעלמות מבעיות רפואיות או טיפול שגוי, אי קיום בדיקות נדרשות, פענוח שגוי שלהן או התעלמות מתוצאותיהן, ואף אי יידוע של ההורים בנוגע לתוצאות בדיקות משמעותיות יכולים להוות רשלנות רפואית שגורמת להולדת תינוק פגוע

רשלנות רפואית במהלך ההריון

במהלך חודשי ההריון יש לבצע מעקב רפואי הכולל בדיקות רבות כגון: אולטרסאונד, שקיפות עורפית, מי שפיר וכדומה, שמטרתן לוודא את בריאות האם והעובר על מנת לזהות מומים, בעיות התפתחות ומחלות שמתפתחות בעובר. המעקב הרפואי צריך לכלול את בדיקת את האישה ההרה, להקשיב לתלונותיה, לזהות מצבים של הריון בסיכון גבוה, כמו במקרים של מחלות שונות כסכרת, זאבת, בעיות קרישה, גיל מבוגר או עודף משקל של האם וכדומה ולהתאים טיפול למצבים אלה.

מעקב הריון קפדני ומבוקר גורם לכך שבמקרים רבים, בעיות שמתגלות במהלך הבדיקות בזמן ההריון ניתנות לטיפול שיבטיח את שלום העובר. במקרים בהם לא ניתן לטפל, עומדת בפני ההורים האפשרות של הפסקת הריון.

התעלמות מבעיות רפואיות או טיפול שגוי, אי קיום בדיקות נדרשות, פענוח שגוי שלהן או התעלמות מתוצאותיהן, ואף אי יידוע של ההורים בנוגע לתוצאות בדיקות משמעותיות יכולים להוות רשלנות רפואית שגורמת להולדת תינוק פגוע. 

 

הרשלנות הרפואית במקרים אלה לרוב כרוכה בכשלים בביצוע בדיקות גנטיות לפני ובמהלך ההריון, בזיהוי פגמים פיזיים או מנטליים בעובר במהלך השלבים המוקדמים של ההריון, ובליקויים במתן מידע מקיף ומספק להורים על ידי הצוות הרפואי בנוגע למצב העובר או לסיכונים האפשריים שבהמשך ההריון

 

הולדה בעוולה

במקרים בהם הנזק הוא כבר בלתי נמנע, אי מתן מידע מספק להורים בנוגע להפסקת הריון אפשרית מהווה רשלנות רפואית, וכתוצאה מכך "הולדה בעוולה". תביעות הולדה בעוולה עוסקות בפגיעות בלתי נמנעות בעובר, אשר אילו ההורים היו מודעים להן, היו מפסיקים את ההריון או מבצעים הפלה של העובר. הולדה בעוולה היא שאלה משפטית אתית, בה עיקרון קדושת החיים ניצב אל מול סבל הילוד והוריו. הטענה בתביעות של הולדה בעוולה היא, כי על הצוות הרפואי היה לגלות את הפגיעות האפשריות בעובר ולהזהיר את ההורים מפניהן. הרשלנות הרפואית במקרים אלה לרוב כרוכה בכשלים בביצוע בדיקות גנטיות לפני ובמהלך ההריון, בזיהוי פגמים פיזיים או מנטליים בעובר במהלך השלבים המוקדמים של ההריון, ובליקויים במתן מידע מקיף ומספק להורים על ידי הצוות הרפואי בנוגע למצב העובר או לסיכונים האפשריים שבהמשך ההריון. 

רשלנות רפואית במהלך הלידה

מרבית הפגיעות הקשות בילודים מתרחשות במהלך הלידה עקב מחסור בחמצן לילוד  או עקב מצבי חירום קשים אחרים שגורמים לילוד סבל רב ופגיעות חמורות, בלתי הפיכות ואף קטלניות. 
הרשלנות במהלך הלידה יכולה להיגרם כתוצאה משלל פעולות שגויות, ביניהן אי ביצוע ניטור או מפענוח שגוי שלו, אי אבחון של זיהומים או טיפול לא מספק בהם, הזנחה או עיכוב בטיפול במצבי חירום שמתרחשים במהלך הלידה, רשלנות בבדיקת PH במהלך הלידה  ועוד.

הטיפול המשפטי והפיצוי

בתביעת רשלנות רפואית על עורך הדין לבחון יחד עם מומחים מתאימים את התנהלות הרופאים בשלבים השונים. אם עורך הדין נוכח, כי נגרמה רשלנות רפואית, מוגשת תביעה שמוכיחה רשלנות זו, וכתוצאה ממנה מפוצים ההורים והילד על הנזקים שנגרמו כתוצאה מהרשלנות. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים