zap group mishpati logo

ניכור הורי ורמיסת זכויותיהם של אבות גרושים - ניתוח התופעה

זכויות גברים רבות נרמסות בהליכי גירושין. בעיקר הזכויות ההוריות שמשמשות ככלי נשק בידי הצד השני. ראיון עם עו"ד מורן שבתי

מאת: יערית טרבלסי, כתבת משפטי
26.01.17
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
ניכור הורי ורמיסת זכויותיהם של אבות גרושים - ניתוח התופעה

תהליך גירושין שבו מעורבים ילדים, הוא תהליך מורכב ולא פשוט, במיוחד בהיבט הרגשי של הילדים. בעולם מושלם יכלו זוגות גרושים להמשיך לחיות זה לצד זה בשלום ולשמור על התא המשפחתי, מבלי לפגוע בילדים. אך המצב שונה.

בישראל מתאבדים כ- 200 אבות גרושים בשנה, מכיון שאינם עומדים בעוולות שנעשות נגדם - הסתת הילדים נגדם, ניכור, תלונות שווא שמוגשות נגדם, סחטנות כספית ועוד. היקף התופעה של נשים המשתמשות בילדים כנשק כדי להשיג את מבוקשן, הוא רחב מאוד. רחב מידי. 

מהו ניכור הורי?

ברירת המחדל בישראל היא שהילדים יישארו בחזקת האם לאחר הגירושים, גם מעבר לחזקת הגיל הרך, אלא אם האב ביקש אחרת. למרבה הצער, ישנן נשים שבוחרות להשתמש בחזקה שניתנה להן, לצורך סחטנות כלכלית, או אחרת, של האב.

ניכור הורי משמש כקלף מיקוח חזק גם לפני הגירושין, כאשר מנסים לחתור להסכם, ורוצים להחליש את הצד השני וגם לאחר הגירושין

כיצד הניכור ההורי בא לידי ביטוי? דוגמאות

ניכור הורי משמש כקלף מיקוח חזק גם לפני הגירושין, כאשר מנסים לחתור להסכם, ורוצים להחליש את הצד השני וגם לאחר הגירושין, כאשר ההורה בעל החזקה על הילדים רוצה מהצד השני משהו שהוא מעבר למה שסוכם.

כך למשל נשים שלפני גירושין, דורשות כספים מהאב, ומשזה לא נענה לבקשתן, הן מסלקות אותו מהבית ומונעות ממנו לראות את הילדים. במקרים אחרים נשים לאחר גירושין, מבקשות מהאב כספים נוספים מעבר לכספי המזונות ואם הוא מסרב, הן מונעות ממנו, בתירוצים שונים לראות ו/או לדבר עם הילדים. ישנם לא מעט מקרים שבהם ילדים שולחים הודעות לאביהם מטלפון של חבר בבית ספר ומספרים לו שהאם החרימה להם את הטלפון, ואוסרת עליהם לדבר עמו, עד שהאב יעשה מה שביקשה.

תופעה נוספת היא אמהות שמשתמשות בשיטה מניפולטיבית של העמדת פני קורבן, בעיקר כאשר מדובר בבנים בגיל ההתבגרות. המתבגרים מצידם רואים את אמם בוכה ושבורה, חשים צורך טבעי להגן עליה, ומפתחים מרצונם אנטי כלפי האב ונתקים איתו את הקשר. 

דוגמא נפוצה נוספת היא שימוש בניכור הורי סביב ענייניו של הילד עצמו. כך לדוגמא, הטיול לפולין במסגרת בית הספר. במקרים בהם אין להורים את התקציב הנדרש, האם משליכה את האשמה על האב, והילד שמתוסכל מכך שלא יוכל לנסוע, מאמין לדבריה, מרגיש שזה אישי כלפיו ובוחר לכעוס ולהתנתק מאביו.

בהקשר הזה חשוב להבין, שילדים, מטבע היותם ילדים, נתונים מאוד להשפעה, בין אם היא מפורשת ("אבא שלך הוא כך וכך ולכן אל תראה אותו"), ובין אם היא סמויה ומקבעת מצב שבו לא מאפשרים לילד להיפגש/לדבר עם האב, בלי שהילד ידע בכלל שהאב רוצה לפגוש אותו ותוך שהוא מקבל את הרושם המוטעה שאביו ויתר עליו (למשל אמא שחוסמת לילד את המספר של האב בטלפון וכך השיחות וההודעות לא יכולות להגיע, או אמא שלא מעבירה לילד את ההודעות/מתנות מהאב). 

החוק נכנס לפעולה רק עם התערבות האב. הוא זה אשר אמור לפנות לבית המשפט ולטעון לניכור הורי אם בדרך של הפרת הסדרי שהות, אם בדרך של מניעת תקשורת טלפונית או כתובה

מה נותן לתופעת הניכור ההורי את הלגיטימציה החוקית?

החוק שותק. 
החוק נכנס לפעולה רק עם התערבות האב. הוא זה אשר אמור לפנות לבית המשפט ולטעון לניכור הורי אם בדרך של הפרת הסדרי שהות, אם בדרך של מניעת תקשורת טלפונית או כתובה. אז מתחיל הליך מייגע ולא זול, לעמידה על זכויות האב והילדים לקשר זה עם זה.

בתי המשפט מתייחסים בחומרה רבה לאמהות שהוכח, כי השתמשו בניכור ההורי כקלף מיקוח. בעיקר בשנים האחרונות שבהן מתחילים בתי המשפט להפנים את התפיסה שאבא הוא לא רק כספומט, הוא קודם כל אבא

מה האבות יכולים לעשות במקרה כזה?

ניתן להוכיח ניכור הורי, אך חובת ההוכחה היא על האב, והתהליך הוא תהליך משפטי מורכב.

באופן אישי, אני ממליצה לאבות שפונים אלי בעניין לנסות לאחות את הקרע. לפנות לאיש מקצוע כגון פסיכולוג, מגשר משפחתי או יועץ משפחתי, שתפקידו להעביר מסר ברור לכל בני המשפחה, שיש דברים שהם מעל הכסף והדברים החומריים, והחוכמה היא להישאר משפחה גם אחרי הפרידה ולדעת להמשיך להתנהל גם בלי להיות יחד. גם במידה שהאם אינה מעוניינת להגיע להתייעצות, ישנן דרכים רבות שבהן יוכלו היועצים לכוון את האב, כך שיוכל לנסות להגיע עימה להבנות. 

ההורים נפרדים, והמשפחה מתפרקת

במקביל חשוב גם להבין את הזכויות המשפטיות. בתי המשפט מתייחסים בחומרה רבה לאמהות שהוכח, כי השתמשו בניכור ההורי כקלף מיקוח. בעיקר בשנים האחרונות שבהן מתחילים בתי המשפט להפנים את התפיסה שאבא הוא לא רק כספומט, הוא קודם כל אבא, ושאין הצדקה לשלם מזונות עבור ילד שלא מאפשרים לך להיפגש איתו, או עבור ילד שבוחר לא להיפגש/ לדבר איתך (בן מרדן). אמהות מנכרות לרוב מטות את האשמה לכיוון הילד בטענה שהוא זה שמסרב להיפגש או לשוחח עם האב. בתי משפט אינם מתייחסים לכך בסלחנות. בתיק של ניכור הורי שטפלתי בו, דן שופט שהזהיר את האם, שאם הבן ימשיך לסרב לקשר עם האב, הוא ישקול לשלוח את האם למעצר. אך זהו חריג. בדר"כ הסנקציה תהיה כספית, של קנסות בגין כל הפרה של הסדרי שהות או חבלה בקשר או שלילת מזונות (לרוב בגילאים מתקדמים). סנקציה מרחיקת לכת היא הפקעת משמורת. העברת משמורת מהאם המנכרת לאב. היה מקרה שבו לאב לא היתה המסוגלות לגדל את הילדים, ובית המשפט בחר להעבירם למסגרת חוץ ביתית ובלבד שלא להשאיר במשמורת האם המנכרת. מובן שהקורבן הראשון של התופעה הוא הילד.

בדר"כ הסנקציה תהיה כספית, של קנסות בגין כל הפרה של הסדרי שהות או חבלה בקשר או שלילת מזונות (לרוב בגילאים מתקדמים). סנקציה מרחיקת לכת היא הפקעת משמורת. העברת משמורת מהאם המנכרת לאב

מי הנפגע העיקרי במקרה של ניכור הורי?

כאשר נעשה שימוש בניכור הורי, כל הצדדים מפסידים. הילדים מפסידים הורה שמתאווה לשמש להם כאב, האב מפסיד את ילדיו, האם מפסידה אב הגון לילדיה ובמקרים בהם מגיע הדיון לבית המשפט, עלולה האם אף להפסיד את משמורתה על הילדים.

 

* המרואיינת היא עורכת דין לענייני משפחה וירושה

עו"ד מורן שבתי

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה