zap group mishpati logo

012 סמייל טלקום הפרה את הוראות חוק הגנת הצרכן, ותפצה

012 חויבה לפצות לקוחה בסכום של 5,000 ₪ בשל הפרת הוראות חוק הגנת הצרכן

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
13.02.17
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
012 סמייל טלקום הפרה את הוראות חוק הגנת הצרכן, ותפצה

תביעות נגד חברות תקשורת אינן נדירות בימינו.
בתי המשפט מודעים ליחסי הכוחות הלא שוויוניים בין הצרכן הבודד לבין חברות התקשורת הגדולות, המספקות לו שירותים שהוא זקוק להם, ולכן מטילים עליהן חובות כלפיו, המפורטות בהוראות חוק הגנת הצרכן. 
בתי המשפט מודעים לכך, שלא קל להתנהל מול חברות התקשורת הגדולות, וגם לעובדה שהצרכן הממוצע לרוב לא עוקב אחרי כל חיוב או הורדת סכומים בכרטיס האשראי. לא אחת, מדובר בסכומים זניחים, לגביהם הצרכן מוותר מראש, שכן הגשת תביעה וניהול תכתובות מול החברות הללו, עלולים לעלות לו יותר.
עם זאת, בתי המשפט לא יקבלו תביעות 'מנופחות', ולא יפסקו פיצויים מוגזמים בעילה של עגמת נפש. כמו-כן, כמובן שעל הצרכן/לקוח החברה להוכיח את תביעתו מולה, ולא לטעון טענות כלליות/בעלמא.

אם אתם מעוניינים להתנתק מהחברה, יש להעביר אליה בקשה מסודרת בכתב, ולשמור עותק מהבקשה

צעדים שמומלץ לנקוט מראש בהתנהלות מול חברות התקשורת

לשם כך, חשוב שתשמרו את הסכם ההתקשרות עם החברה. הסכם זה מעלה על הכתב את ההבטחות שנאמרו לכם בע"פ. כמו-כן, מומלץ לשמור מסמכים אחרים/נוספים שקבלתם מחברת התקשורת.
עוד חשוב לבדוק את החשבוניות שנשלחות אליכם מדי חודש. לעקוב אחר החיובים ולא 'להזניח' שאלות/בירורים שאתם רוצים לערוך בנושא.

חשוב לשמור הוכחות בגין כל נזק שאתם חושבים שנגרם לכם.

אם גיליתם שהחברה גבתה מכם ביתר, פנו אליה בכתב, וציינו מפורשות את הדברים בשילוב תמיכה לטענותיכם (צילום חשבוניות/חיובים).

אם אתם מעוניינים להתנתק מהחברה, יש להעביר אליה בקשה מסודרת בכתב, ולשמור עותק מהבקשה. אם על אף בקשתכם, החברה ממשיכה לחייב אתכם, תוכלו לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק בבית המשפט.

מקרה רלוונטי לעניין זה, של צרכן מול חברת תקשורת גדולה, נדון לאחרונה בבית המשפט לתביעות קטנות בפתח תקווה.
בית המשפט לתביעות קטנות בפ"ת דן לאחרונה בתביעה שהגישה אשה כנגד 012 סמייל טלקום בע"מ, במסגרתה בקשה לחייב את 012 בהשבת סכומים, שהתובעת שילמה לה ביתר וכן בתשלום פיצוי בגין פעולות ומחדלי 012. 

על אף שהתובעת שלחה ל- 012 בקשה להתנתקות, והדבר נעשה במספר ערוצי התקשרות, 012 התעלמה מהבקשה ונהגה בתובעת כב"לקוח שבוי"

הטענה: תשלום כפול ל-012 וזיכוי חלקי בלבד

לטענת התובעת, התברר לה שהיא משלמת ל- 012 תשלום כפול - הן עבור השימוש בתשתית רשת אינטרנט והן עבור קבלת שירותי 012 כספקית שירותי אינטרנט. זאת בנוסף לתשלום חודשי, שהתובעת שילמה לבזק עבור השימוש בתשתית האינטרנט. 
לטענת התובעת, 012 הכירה בטעותה, ואך זיכתה אותה על חלק מהתשלומים הכפולים, אך הזיכוי לא היה מלא עבור כל התקופה ולא הושבו לה התשלומים היתרים במלואם. 

בשל קיומם של החיובים הכפולים, ומשהדבר התגלה לתובעת, ביקשה התובעת להתנתק משירותי 012. אולם, על אף שהתובעת שלחה ל- 012 בקשה להתנתקות, והדבר נעשה במספר ערוצי התקשרות, 012 התעלמה מהבקשה ונהגה בתובעת כב"לקוח שבוי". בכתב התביעה התובעת בקשה לחייב את 012 בהשבת התשלום החודשי הכפול, ששילמה במשך חמש שנים, בסך כולל של 6,813 ₪. כמו כן, עתרה התובעת לחייב את 012 בתשלום פיצוי בגין עגמת נפש בסך של 3,187 ₪.

012 אישרה עוד, כי בשל שגגה הודעת הניתוק של התובעת לא טופלה במועד

012: חשבון התובעת זוכה

012 אישרה, כי בשנת 2013 אכן התברר שהתובעת מחויבת בחיוב כפול. בין 012 ובזק הוסכם, כי חשבונה של התובעת אצל 012 יזוכה בסך של 1,454.36 ₪ בתוספת מע"מ. החיוב האחרון, שבוצע בחשבונה של התובעת, היה בשנת 2013. זאת, לאחר שהתובעת ביטלה את אמצעי התשלום. 012 אישרה עוד, כי בשל שגגה הודעת הניתוק של התובעת לא טופלה במועד. בכל מקרה, הודעה באמצעות אתר "נֶתֶק" איננה יכולה לחייב את 012. 

השופט נחום שטרנליכט דחה חלק מטענות התובעת, שכן התובעת לא הוכיחה כי היא חויבה חיובים כפולים במשך כל התקופה הנ"ל (5 שנים), ובנוסף לכך היא לא הוכיחה טענות אחרות שנטענו בכתב התביעה.

השופט קבע, כי 012 הפרה את הוראות סעיף 13ד1(א)(2) לחוק הגנת הצרכן, ולכן התובעת זכאית לפיצוי האמור בסעיף 31א לחוק הגנת הצרכן

בית המשפט: 012 הפרה את הוראות חוק הגנת הצרכן

יחד עם זאת, השופט קבע, כי 012 הפרה את הוראות סעיף 13ד1(א)(2) לחוק הגנת הצרכן, ולכן התובעת זכאית לפיצוי האמור בסעיף 31א לחוק הגנת הצרכן.

מדובר בבקשת ההתנקות של התובעת-הלקוחה. בקשתה זו לא טופלה לאורך זמן ע"י 012, ספקית השירותים.
זאת ועוד, הסכום העודף שגבתה 012, לא הושב עם גילוי הטעות בניגוד להוראות סעיף 13ד1(א)(2) לחוק הגנת הצרכן.

הפרה אחת - אי הטיפול בהודעת ההתנתקות, ששיגרה התובעת - נעשתה מחמת רשלנות, וההפרה האחרת, אי השבת התשלום העודף בהתאם להוראות החוק, נעשתה מתוך מודעות

הפרה חוזרת ונשנית של הוראות החוק

השופט שטרנליכט ציין, כי מדובר בהפרה חוזרת ונשנית של הוראות החוק, כאשר שתי הוראות חוק חשובות מופרות על ידי 012. הפרה אחת - אי הטיפול בהודעת ההתנתקות, ששיגרה התובעת - נעשתה מחמת רשלנות, וההפרה האחרת, אי השבת התשלום העודף בהתאם להוראות החוק, נעשתה מתוך מודעות. הדבר מעצים את חומרת ההפרה.

בשל האמור, ובהתחשב בשיקולים הרלוונטיים, השופט העמיד את סכום הפיצוי שתשלם 012 לתובעת על 5,000 ₪.
כן חויבה 012 בהוצאות התובעת בסכום של 500 ₪.

בית המשפט קבע ופסק פיצויים

 

(ת"ק 7856-08-16 ביק נ' 012 סמייל טלקום בע"מ)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה