zap group mishpati logo

איך נהג צריך לפעול אחרי מעורבות בתאונת דרכים?

על הפעולות שיש לבצע, מתחם הענישה וחשיבות ההיוועצות בעו"ד

22.03.17
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
איך נהג צריך לפעול אחרי מעורבות בתאונת דרכים?

מהי תאונת דרכים?

הפסיקה של בית משפט הרחיבה מאוד את המונח תאונת דרכים, וקבעה שגם פגיעה ללא השארה של חבלה או סימן, מהווה פגיעה על פי לשון החוק, ולכן, גם אם במבט ראשון נראה שלא נגרם נזק כתוצאה ממעורבות בתאונה, כדאי להתייחס אל האדם האחר כנפגע ולהציע לו את כל הסיוע המחויב בחוק.

החוק מחייב כל אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים, לעצור את הרכב במקום ולא להזיז אותו, למעט במצב שהרכב הכרחי לפינוי של נפגע, או ששוטר ביקש להזיז אותו מהמקום

מהן הפעולות הראשונות שיש לעשות במקרה של תאונה?

החוק מחייב כל אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים, לעצור את הרכב במקום ולא להזיז אותו, למעט במצב שהרכב הכרחי לפינוי של נפגע, או ששוטר ביקש להזיז אותו מהמקום. 
בנוסף, יש להגיש סיוע ועזרה לכל מי שנמצא במקום ונפגע כתוצאה מהתאונה, ואם יש צורך, להזעיק למקום שירותי הצלה - משטרה, מד"א וכיבוי אש. 

אם הוזעקו כוחות ההצלה, יש להמתין עם הנפגעים עד להגעת שירותי ההצלה למקום ולמסור פרטים מזהים לנפגע ו/או לשוטר שהגיע למקום. במידה שלא היה צורך בהזעקת שירותי הצלה- הנהג הפוגע חייב להודיע על התאונה טלפונית למשטרה, מהר ככל האפשר.

מתחם הענישה הוא רחב ונע מפסילה על תנאי וקנס, ויכול להגיע עד 3 שנות מאסר בגין גרימת מוות ברשלנות (רשלנות במצב שבו הנהג היה צריך לצפות את התאונה ולא צפה אותה) או עד 20 שנות מאסר בפועל בגין הריגה

מתחם הענישה בגין תאונת דרכים

הענישה מסווגת בהתאם לנסיבות ולתוצאת התאונה. אם היו נפגעים וככל שהפגיעה חמורה יותר, כך תהיה העמדה העונשית מחמירה יותר. נסיבות כמו מעבר באור אדום, אי מתן זכות קדימה וכדו', נחשבות חמורות, אבל בסופו של יום, העונש שיקבע תלוי גם בנסיבות וגם בתוצאה. 

מתחם הענישה הוא רחב ונע מפסילה על תנאי וקנס, ויכול להגיע עד 3 שנות מאסר בגין גרימת מוות ברשלנות (רשלנות במצב שבו הנהג היה צריך לצפות את התאונה ולא צפה אותה) או עד 20 שנות מאסר בפועל בגין הריגה (הריגה מוגדרת לרוב במקרים בהם היתה רשלנות גסה במיוחד מצד הנהג הפוגע, כגון: גרם תאונה כשהנהג שיכור או תחת השפעת סמים, נהיגה במהירות מופרזת חריגה וכו'). 

חשוב להבין, כי הנהג שמעורב בתאונה נחקר בגדר חשוד והגרסה שימסור בשטח, או בתחנת המשטרה, תחשב כעדות שמסר חשוד בביצוע עבירה וכל מה שיאמר יוכל לשמש נגדו

תחקור הנהג הפוגע

במקרה של תאונת דרכים יתבצע תחקיר של הנהג הפוגע על ידי בוחן תאונת דרכים משטרתי שהגיע למקום התאונה, מדד, בדק את הזירה וגבה עדויות, או על ידי חוקר משטרה בתחנת המשטרה.

חשוב להבין, כי הנהג שמעורב בתאונה נחקר בגדר חשוד והגרסה שימסור בשטח, או בתחנת המשטרה, תחשב כעדות שמסר חשוד בביצוע עבירה וכל מה שיאמר יוכל לשמש נגדו, אם וכאשר יוגש כתב אישום לבית משפט. 
לכן, מומלץ לכל נהג שמעורב בתאונת דרכים לדחות את מתן הגרסה שלו למה שקרה, עד לאחר היוועצות בעורך דין מומחה לדיני תעבורה. 

בכל מקרה של מעורבות בתאונת דרכים, לקצין משטרה קמה סמכות חוקית לפסול את רישיון הנהיגה של הנהג הפוגע באופן מנהלי למשך 60 ימים, או 90 ימים, במקרה של תאונת דרכים עם הרוגים

פסילת רישיון

על פי תקנות התעבורה, תשכ"א-1961, בכל מקרה של מעורבות בתאונת דרכים, לקצין משטרה קמה סמכות חוקית לפסול את רישיון הנהיגה של הנהג הפוגע באופן מנהלי למשך 60 ימים, או 90 ימים, במקרה של תאונת דרכים עם הרוגים.

על החלטת קצין המשטרה לפסול את רישיון הנהיגה ניתן להגיש בקשה לביטול פסילה מנהלית לבית המשפט לתעבורה שבשטח שיפוטו התרחשה התאונה כאשר לכל נהג יש זכות להיות מלווה ומיוצג על ידי עורך דין בהליך השימוע ובפני בית המשפט.

בוחן המשטרה שמגיע למקום התאונה, או גובה עדות מהנהג הפוגע בתחנת המשטרה, הוא העד המומחה של המשטרה לקבוע מי אשם בתאונה, והאם מדובר ברשלנות מצד הנהג או לא

מדוע חשוב להיעזר בעורך דין?

בוחן המשטרה שמגיע למקום התאונה, או גובה עדות מהנהג הפוגע בתחנת המשטרה, הוא העד המומחה של המשטרה לקבוע מי אשם בתאונה, והאם מדובר ברשלנות מצד הנהג או לא. 

קביעתו של בוחן המשטרה היא קריטית במידה שיוחלט להגיש כתב אישום כנגד הנהג, ולכן חשוב מאוד להיוועץ בעורך דין כבר בשלב התחקיר הראשוני. עורך דין שמכיר את התחום על בוריו, יוכל להסביר לנהג אילו פרמטרים חשוב להדגיש, איך להסביר את מה שקרה בצורה נכונה ולא מסבכת, מה חשוב לוודא שייכתב בדו"ח וכד'.

במקרה לדוגמא בו טיפל הח"מ, נטען כנגד נהג רכב שהוא חשוד במעורבות בתאונת דרכים, שבה פגע והרג הולך רגל במעבר חציה. הנהג התייעץ עם הח"מ לפני החקירה, ולאחר שמסר את גרסתו, הוגשה על ידי הח"מ בקשה לבית המשפט, לביטול פסילת הרישיון המנהלית בת ה- 90 ימים שנתן לו קצין המשטרה לאחר האירוע.

חלון שבור כתוצאה מתאונת דרכים

הפרקליטות הסכימה להשיב לנהג את רישיונו (מצב נדיר בתאונה קטלנית), מה שככל הנראה העיד על כך שחומר הראיות אינו משמעותי מספיק להגשת כתב אישום, ואכן מאז התאונה ועד היום עברו כשלושה חודשים וטרם הוגש כתב אישום נגד הנהג.

עורך דין יוכל גם לבחון את מקום האירוע ואת ההתנהלות המשטרתית ולהשתמש בכך במקרה הצורך. 

כך למשל, בתיק בו טיפל הח"מ החליק רוכב אופנוע מטרים ספורים לפני כניסה לכיכר תנועה. כתוצאה מהתאונה נפצע קשה רוכב האופנוע, אושפז כשבועיים בטיפול נמרץ ונאלץ לעבור ניתוח ותקופת החלמה ושיקום. 

בכתב האישום שהוגש נגדו נטען שנהג במהירות מופרזת, בקלות ראש וברשלנות - עבירה שהעונש הצפוי בגינה הוא פסילת רישיון לתקופה ארוכה במיוחד. לאחר בחינה של חומר החקירה, הבחין הח"מ שעבודת הבוחן המשטרתי היתה רשלנית מבחינת הפרמטרים שנלקחו ונמדדו בזירת התאונה. התיק נקבע לשלב בהוכחות, ונסגר לבסוף בהסדר טיעון שקבע כי רישיון הנהיגה של נהג האופנוע יפסל למשך חודש, כאשר בית המשפט אישר לו לנהוג ברכב בתקופת הפסילה(סיווג פסילה).

* הכותב הוא עורך דין המתמחה בדיני תעבורה ובטיפול בתאונות דרכים 

** לעמוד הפייסבוק של עו"ד חזי כהן

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים