zap group mishpati logo

זכויות נשים עובדות בהריון - תשובות לכל השאלות

החוק בישראל מעניק מגוון זכויות לנשים עובדות במהלך ההיריון. מידע רב וסותר עשוי לבלבל אותך. אם גם את עובדת בהריון, במיוחד בשבילך, כל התשובות

11.02.18
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
זכויות נשים עובדות בהריון - תשובות לכל השאלות

חווית ההורות היא אחת החוויות המשמעותיות שאדם עובר בחייו. המחוקק העניק לעובדת בהריון שלל זכויות המגנות עליה באופן מיוחד במהלך ההיריון, שהרי תקופה זו היא תקופה יוצאת דופן המציבה בפני האישה לא מעט אתגרים ומולידה צרכים מגוונים. 

אשה עובדת – הזכויות שלך בזמן ההיריון רבות ומגוונות וכדאי שתכירי את כולן, כדי שתוכלי למצות את כל מה שניתן ועשוי להקל עלייך משמעותית

ידע זה כוח

אשה עובדת – הזכויות שלך בזמן ההיריון רבות ומגוונות וכדאי שתכירי את כולן, כדי שתוכלי למצות את כל מה שניתן ועשוי להקל עלייך משמעותית. מרבית הזכויות קבועות בחוק, וחלק מהן הן תוצר של פסיקה שנקבעה בבתי הדין לעבודה. כך או כך, ישנה חשיבות רבה לכל זכות וזכות: עלייך להכיר ולשלוט בכל הזכויות המגיעות לך בתקופת ההיריון, כדי שתדעי מה לבקש ומה לדרוש מהמעסיק, כדי שתביני במדויק מה מותר ומה אסור וכיצד עלייך להתנהל, וכדי שלא תפסידי ולא תפגעי. ידע כזה יאפשר לחוקים השונים המעגנים את זכויות הנשים לממש את מטרתם - לאפשר לאשה לנהל שגרת הריון תקינה ובטוחה מבלי לסכן את עבודתה ומבלי שתופלה לרעה או תיפגע בשל מצבה.

אז מה חשוב שתדעי? לפנייך מענה לכל השאלות החשובות:

הינך נדרשת להודיע למעסיק שלך כי את בהריון רק החל מהחודש החמישי. עד אז מותר לך לשמור לעצמך את דבר ההיריון

מתי צריך להודיע למעסיק שאני בהריון? 

הינך נדרשת להודיע למעסיק שלך כי את בהריון רק החל מהחודש החמישי. עד אז מותר לך לשמור לעצמך את דבר ההיריון. להודעה בדבר ההיריון חשיבות מרובה, משום שמרגע ההודעה, המעסיק מחויב להעניק לך את כל הזכויות המגיעות לך על פי חוק.

כך, למשל, החל מהיוודע דבר הריונך (אם משום שספרת למעסיק אודותיו, ואם משום שגילה על כך בדרך אחרת), אסור למעסיקך להעסיק אותך בשעות נוספות או במשמרת לילה, אלא אם נתת את הסכמתך לכך בכתב והצגת אישור רפואי המאפשר לך לעבוד באופן האמור. 

אם את עובדת אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה למעלה מחצי שנה, למעסיק מותר לפטר אותך רק אם קיבל היתר מיוחד לפיטורים מהממונה על עבודת נשים בתמ"ת

האם ניתן לפטר אותי בהיריון? 

ניתן לפטר עובדת בהריון, אולם פיטורים כאלה הם מורכבים הרבה יותר מפיטורים רגילים. אם את עובדת אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה למעלה מחצי שנה, למעסיק מותר לפטר אותך רק אם קיבל היתר מיוחד לפיטורים מהממונה על עבודת נשים בתמ"ת, כך שמעסיק שרוצה לפטר עובדת בהריון והוא מודע לדבר הריונה, יגיש בקשה להיתר מאת הממונה על חוק עבודת נשים במשרד הכלכלה. ההיתר יינתן כאשר הסיבה לפיטורים מוצדקת ואינה קשורה להיריון.

מעסיק יקבל היתר לפטר עובדת בהריון כאשר אין קשר סיבתי בין ההיריון לבין הפיטורים

מהי סיבה מוצדקת המאפשרת פיטורים בהיריון?

מעסיק יקבל היתר לפטר עובדת בהריון כאשר אין קשר סיבתי בין ההיריון לבין הפיטורים. על פי רוב נסיבות שיצדיקו את הפיטורים ויאפשרו קבלת ההיתר כוללות תפקוד לקוי של העובדת ו/או שינויים במקום העבודה על רקע קשיים כלכליים. 

מה קורה אם המעסיק לא פעל כנדרש ולא ביקש היתר לפיטורים?

במקרה כזה הפיטורים ייחשבו לפיטורים שלא כדין ולפיכך יהיו בטלים מעיקרם; ואת תהיי זכאית לכל זכויותיך, ממש כאילו לא פוטרת. 

אם את עובדת אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה פחות מחצי שנה, המעסיק יכול לפטר אותך מבלי לקבל היתר כאמור, אולם אסור שהפיטורים יהיו מחמת ההיריון

ואם אני עובדת פחות מחצי שנה?

אם את עובדת אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה פחות מחצי שנה, המעסיק יכול לפטר אותך מבלי לקבל היתר כאמור, אולם אסור שהפיטורים יהיו מחמת ההיריון. במידה שפוטרת בגלל ההיריון, פיטורייך מהווים אפליה אסורה ותוכלי לתבוע את המעסיק ולדרוש ממנו פיצויים מכוח חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה.

כמות שעות הבדיקה תלויה בהיקף המשרה שלך, כך: מי שעובדת מעל 4 שעות ביום זכאית לכ-40 שעות בדיקה לכל תקופת ההריון; ומי שעובדת פחות מ-4 שעות עבודה ביום, זכאית לכ-20 שעות בדיקה לכל תקופת ההיריון

האם אני זכאית לצאת לבדיקות רפואיות?

בהחלט. כל עובדת בהריון זכאית למה שמכונה "שעות בדיקה". העובדת רשאית לצאת לבדיקות נחוצות הקשורות להריון על חשבון המעסיק שלה ומבלי שהיעדרותה תגרע ממניין ימי החופשה ו/או ימי המחלה המגיעים לה בשגרה. כמות שעות הבדיקה תלויה בהיקף המשרה שלך, כך: מי שעובדת מעל 4 שעות ביום זכאית לכ-40 שעות בדיקה לכל תקופת ההריון; ומי שעובדת פחות מ-4 שעות עבודה ביום, זכאית לכ-20 שעות בדיקה לכל תקופת ההיריון. כמו כן, על העובדת להציג אישור רפואי הקושר בין ההיעדרות לבין הצורך בבדיקות שגרה של הריון. כלומר, עלייך להציג אישור רפואי המעיד על סיבת ההיעדרות, ואם זו רלוונטית, המעסיק לא יוכל לנכות משכרך בגינה.

למעסיק אסור לפגוע בהיקף המשרה שלך ו/או בהכנסה שלך במהלך תקופת ההיריון; ואסור לו להתעמר בך בכל דרך אחרת

המעסיק לא מפטר אותי אבל "מתעלל" בי, מה ניתן לעשות?

בבתי הדין לעבודה נדונים לא מעט מקרים בהם המעסיק אמנם לא פיטר את העובדת בתקופת ההיריון, אך דאג "למרר את חייה" ולהכביד עליה במטרה שהיא תתפטר בעצמה. במידה שאת מזדהה עם תחושות אלה ומרגישה שהמעסיק "עושה לך דווקא", מקשה עלייך או פוגע בך בשל ההיריון, הוא מפר את זכויותייך. למעסיק אסור לפגוע בהיקף המשרה שלך ו/או בהכנסה שלך במהלך תקופת ההיריון; ואסור לו להתעמר בך בכל דרך אחרת. אם הוא נוהג כך, עלייך לקבל ייעוץ משפטי ולבחון מהם האמצעים היעילים להתמודדות עם מצב בלתי רצוי זה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים