zap group mishpati logo

תביעת פיצויים אחרי תאונת דרכים: מדריך

נפגעתם בתאונת דרכים? יש להניח שאתם בהלם, גם אם מדובר בתאונה קלה. מומלץ להקפיד על איסוף אסמכתאות, שיסייעו במיצוי זכויות מקסימלי

27.03.18
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
תביעת פיצויים אחרי תאונת דרכים: מדריך

מתוקף החוק במדינת ישראל, כל אדם שנפגע בתאונת דרכים זכאי לקבל פיצויים על נזקי הגוף שנגרמו לו בעקבות התאונה - גם אם הוא אשם בה.  
עליכם להוכיח קשר בין נזקי הגוף (והנפש) לבין התאונה - ותהיו זכאים לפיצוי על הנזקים. הפיצוי יינתן על ידי ביטוח החובה של הרכב הפוגע (ברוב המקרים) הביטוח הלאומי (במקרה של תאונת דרכים, המוכרת כתאונת עבודה); ולעתים גם במשולב. 

כדי להבטיח שתוכלו להוכיח את הקשר בין נזקי הגוף לבין התאונה - כדאי לפנות לחדר מיון, או לפחות לרופא קופת חולים, בהקדם האפשרי

מה מומלץ לעשות מיד לאחר התאונה?

כדי להבטיח שתוכלו להוכיח את הקשר בין נזקי הגוף לבין התאונה - כדאי לפנות לחדר מיון, או לפחות לרופא קופת חולים, בהקדם האפשרי - ולא לדחות את קבלת הטיפול הרפואי. 

תאונות קלות (כגון: תאונת חזית-פגוש אחורי, במהירות לא גבוהה) עלולות לגרום כאבים רק לאחר מספר ימים. גם פגיעת גוף קלה, כל עוד היא מתועדת במסמכים רפואיים - מזכה בפיצויים מחברת הביטוח של הרכב בו ישב הנפגע, ללא כל קשר לשאלה מי אשם בתאונה. 
טיפול מהיר ותיעוד יקשו על חברת הביטוח לטעון, כי למעשה אין קשר בין התאונה לבין הנזק שהנפגע החל לחוש בו רק מספר ימים לאחר מכן.

כדאי לצלם את הנזק שנגרם לגוף ולרכוש, לשמור קבלות שונות על תיקון הרכב או להציג דו"ח שמאי, להוכחת נזקי הרכוש. כמו-כן חשוב לבקש מהרופא המטפל אישורי מחלה

מיהם הגורמים שיש לדווח להם על התאונה?

מיד לאחר קבלת הטיפול הרפואי, יש לדווח לסוכן הביטוח של הרכב שבו שהיתם בעת התאונה. פרט לדו"חות הרפואיים, סוכן הביטוח יבקש מכם פרטים שונים הנוגעים לרכבים המעורבים בתאונה. לכן, מומלץ לתעד אותם מיידית.

כך, יש לאסוף את הפרטים הבאים: פרטי הנהגים המעורבים, מספרי תעודת הזהות שלהם, כתובת המגורים ומספר הטלפון, מספר רישוי הרכב ופרטי פוליסת הביטוח.

איזה מסמכים ופרטים נוספים יסייעו למקסם את גובה הפיצוי המגיע?

להלן מספר צעדים שחשוב לנקוט - ויאפשרו לכם למקסם את זכויותיכם לפיצוי, בעקבות התאונה:

1. תיעוד - תמונות: כדאי לצלם את הנזק שנגרם לגוף ולרכוש, לשמור קבלות שונות על תיקון הרכב או להציג דו"ח שמאי, להוכחת נזקי הרכוש (גם לגובה הנזק לרכוש יש פעמים רבות קשר ישיר להיקף הנזק הגופני - ומכאן גם לגובה הפיצוי בגינו).

2. אישורי מחלה: חשוב לבקש מהרופא המטפל אישורי מחלה, גם אם אינכם מועסקים. אישורים אלה יוכלו לשמש אתכם בתביעה, לצורך הוכחת חומרת הפגיעה בתאונה ו/או הצורך שלכם בעזרה בבית, בעקבות התאונה.

3. תלושי שכר: במקרה שאתם עובדים - הוציאו שלושה תלושי שכר לפני התאונה ושלושה אחריה. זאת, כדי שתוכלו להוכיח הפסדי שכר בפועל בעקבות התאונה. עצמאי יוכיח את הפסדיו באמצעות דו"חות למס הכנסה ולמע"מ, או אישור שיינתן לו על ידי רואה החשבון. 

4. אישור מעביד: הציגו אישור מעביד על תקופת ההיעדרות, או כרטיס נוכחות ממקום העבודה, המעיד על ההיעדרות בפועל.

5. אישור רפואי מעודכן: דאגו להציג בפני חברת הביטוח מכתב רפואי מעודכן על המצב הרפואי, כתוצאה התאונה. זאת, בנוסף על דו"חות הטיפול הראשוני.

6. אישור משטרה: דאגו להביא אישור מהמשטרה על אירוע התאונה. מומלץ להזמין משטרה גם בתאונות קלות, כדי שהמשטרה תתעד את האירוע ואת עצם קיומו. כך, חברת הביטוח לא תוכל לטעון שהאירוע כלל לא קרה - וכי מדובר בתביעת שווא. 

7. בקשת תשלום מד"א: במקרה של תאונה קשה יותר, בעקבותיה הנפגע פונה באמבולנס ממקום התאונה לבית החולים - דאגו לשמור על בקשת התשלום של מד"א. בקשה זו תשולם על ידי חברת הביטוח; במקרה שמדובר בתאונת דרכים שהוכרה כתאונת עבודה, הבקשה תשולם על ידי הביטוח הלאומי.

8. ייעוץ עו"ד: התייעצו עם עורך דין בקי בתחום לגבי מסמכים נוספים (כל מקרה לגופו).  

הנהג ו/או הנוסע ברכבו תובעים את חברת הביטוח שביטחה את הרכב בו ישב הנהג, גם אם אינו אשם בתאונה

מי הגורם שיש לתבוע, לצורך קבלת הפיצוי?

הפנייה לבקשת פיצוי כספי נעשית רק בתום הטיפול הרפואי, לאחר שהמצב הרפואי מתייצב. 

הנהג ו/או הנוסע ברכבו תובעים את חברת הביטוח שביטחה את הרכב בו ישב הנהג, גם אם אינו אשם בתאונה. הנהג יכול לתבוע את חברת הביטוח שלו רק אם נהג ברישיון והיה לו ביטוח בתוקף, ביום התאונה. 
במקרה של נהיגה ללא ביטוח או ללא רישיון בתוקף - הנוסעים ברכב יתבעו את קרן "קרנית", במקום את חברת הביטוח. קרן "קרנית" היא קרן שהוקמה על ידי המדינה, בדיוק למקרים כאלה. 

לעומת זאת, הנהג שנהג ללא ביטוח חובה או רישיון - אינו זכאי לפיצוי (גם לא מקרן "קרנית"). למעשה, הוא מצוי בסכנה שקרן קרנית תגיש נגדו תביעה - להחזר הפיצוי שנאלצה לשלם לנפגעים שתבעו אותה. 

יחד עם זאת, נהג שלא היה אשם בתאונה ולא היה לו ביטוח - יכול לתבוע את הנהג שאחראי לתאונה ושגרם לפציעתו, כדי לקבל פיצוי על הנזק הגופני שנגרם לו.
הולך רגל שנפגע מכלי רכב ממונע, יתבע את חברת הביטוח של הרכב שפגע בו. אם לנהג לא היה ביטוח בר תוקף, יכול הנפגע להגיש תביעה נגד "קרנית".

אם נפגעתם כתוצאה מרכב שפגע ברכבכם ונמלט, מבלי שהצלחתם לרשום את פרטיו - עליכם להגיש תביעה ל"קרנית"

מה ניתן לעשות בתאונת "פגע וברח"?

אם נפגעתם כתוצאה מרכב שפגע ברכבכם ונמלט, מבלי שהצלחתם לרשום את פרטיו - עליכם להגיש תביעה ל"קרנית". כך גם לגבי הולך רגל או רוכב אופנים, שנפגעו בתאונת פגע וברח ואינם יודעים מי נהג הרכב שפגע בהם.

בדרך כלל, הפיצוי העיקרי הוא על אובדן כושר השתכרות, הנקבע על פי ימי ההיעדרות של העובד מעבודתו בשל התאונה

מה כולל סכום הפיצויים?

בדרך כלל, הפיצוי העיקרי הוא על אובדן כושר השתכרות, הנקבע על פי ימי ההיעדרות של העובד מעבודתו בשל התאונה; ועל פי כושר ההשתכרות שלו לפני התאונה ואחריה. 
כך, למשל: נפגע שהשתכר 10,000 שקל לחודש בממוצע ונעדר שלושה חודשים מעבודתו - יקבל פיצוי בסך 30,000 שקל.

נפגע שהשתכר מעל לשילוש השכר הממוצע במשק (כלומר: מעל 30,000 שקל לחודש) יוכל לקבל הפסד השתכרות, עד לתקרה זו בלבד. כלומר: גם אם השתכר 50,000 אלף לחודש - הוא יקבל פיצוי לפי כ-30,000 אלף לחודש בלבד.

זאת, משום שמדובר בחוק סוציאלי שנועד לפצות את כל הנפגעים (גם אלה שאשמים בתאונה). לכן, הוגבלה תקרת הפיצויים.

בכל הקשור לפיצוי על כאב וסבל, בעקבות התאונה - ניתן לקבל כיום כ-172,700 שקלים, עבור 100% נכות

מה לגבי פיצוי על כאב וסבל?

בכל הקשור לפיצוי על כאב וסבל, בעקבות התאונה - ניתן לקבל כיום כ-172,700 שקלים, עבור 100% נכות. גם כאן, מדובר בתקרת פיצויים. סכום זה קובע את סכום הפיצוי, בהתאם לאחוזי הנכות: 10% נכות יקנו פיצוי בסך כ-17,200 שקל וכו'.
קיימת נוסחה לחישוב הפיצויים המקטינה את הסכום באחוז אחד על כל שנה שהנפגע עבר את גיל 30 ומאידך מוסיפה פיצוי של כ-350 ₪  על כל יום של אשפוז בבית החולים. (הסכום מעודכן לתחילת 2018 ומעודכן לפי מדד המחירים לצרכן).

כל מי שנפגע בתאונת דרכים זכאי להחזר כל הוצאותיו הרפואיות והוצאות אחרות שנבעו מהתאונה

האם הנפגע מקבל החזר על הוצאות הטיפול הרפואי?

כל מי שנפגע בתאונת דרכים זכאי להחזר כל הוצאותיו הרפואיות והוצאות אחרות שנבעו מהתאונה. במקרה שנותרה נכות לצמיתות, נערך חישוב לתשלום פיצויים לעתיד, בהתאם לנכות שנקבעה לנפגע.
במקרה שמדובר בפציעה קשה, שגרמה להפסקת תשלומי שכר, ניתן לתבוע תשלום תכוף  (תשלום על חשבון הפיצויים, שנועד לספק לנפגע אמצעי קיום בתקופת אי יכולתו לחזור לעבוד).

לסיכום: גישה מהירה לטיפול רפואי ראשוני, שמירה על כל מסמכי הטיפול, תיעוד האירוע בכל אמצעי אפשרי, דיווח למשטרה - כל אלה יאפשרו לכם למקסם את גובה הפיצוי שתקבלו על הנזק הגופני שנגרם לכם, בעקבות תאונת דרכים.

 

* עו"ד אברהם תירוש מתמחה בדיני נזיקין ותאונות דרכים

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב Zap משפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים