zap group mishpati logo

נהג חדש צעיר - דע את חובותיך

עברת טסט, ואתה מפנטז איך "תקרע את העיר" עם החבר'ה? נהג חדש צעיר, שים לב לחובות המוטלות עליך ולענישה המחמירה. מדריך לנהגים (ולהורים...)

מאת: עו"ד ערן וייסמן
24.04.18
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
נהג חדש צעיר - דע את חובותיך

אי אפשר להתווכח עם נתונים: הסטטיסטיקה מצביעה באופן ברור על קשר בין ותק בנהיגה וגיל הנהג - לבין מידת מסוכנותו: נהג חדש (ו/או צעיר) נחשב לנהג בעל פוטנציאל גבוה מהרגיל להיות מעורב בתאונת דרכים קטלנית. כדי להקטין את הסיכון, הגדיר המחוקק את אוכלוסיית הנהגים החדשים כאוכלוסייה "מיוחדת" והטיל עליהם אחריות מוגברת ודרישות מחמירות. 

לכן, אתה כנהג חדש ו/או נהג צעיר (וגם הוריך) - חייב/ים להכיר את כל התקנות המיוחדות, הנוגעות לנהג חדש; ולקבל תשובות לשאלות הנוגעות לעניין.

בישראל, מי שקיבל רישיון נהיגה ייחשב "נהג חדש" - למשך שנתיים מרגע קבלת הרישיון

מי נחשב לנהג חדש?

בישראל, מי שקיבל רישיון נהיגה ייחשב "נהג חדש" - למשך שנתיים מרגע קבלת הרישיון.

מי נחשב לנהג צעיר?

בחלוף שנתיים מקבלת רישיון הנהיגה, מפסיק הנהג להיות "נהג חדש" והופך ל"נהג צעיר", עד שהוא מגיע לגיל 24.

נהג חדש וצעיר - מי שגילו צעיר מ-24 שנים וגם טרם חלפו שנתיים, מהיום בו קיבל את רישיון הנהיגה

מי נחשב לנהג חדש צעיר?

מי שהוא "גם וגם". כלומר: גילו צעיר מ-24 שנים וגם טרם חלפו שנתיים, מהיום בו קיבל את רישיון הנהיגה. 

כל הנהגים המשתייכים לקטגוריות אלה הם נהגים בעלי מעמד מיוחד. המחוקק הגדיר את הקטגוריות כ"אוכלוסיות נהגים מיוחדות"

מה מייחד נהגים חדשים, נהגים צעירים ו/או נהגים צעירים-חדשים?

כל הנהגים המשתייכים לקטגוריות אלה הם נהגים בעלי מעמד מיוחד. המחוקק הגדיר את הקטגוריות כ"אוכלוסיות נהגים מיוחדות". ישנן אוכלוסיות נהגים מיוחדות נוספות, פרט לנהגים חדשים וצעירים; מה שהופך אותן ל"מיוחדות" - זו העובדה שהמחוקק מתייחס אליהם באופן מופרד ומובחן, במסגרת תקנות מיוחדות, המגדירות את אחריותם ואת הדרישות מהם. 

נהג חדש וצעיר חייב לנסוע עם מלווה (שימו לב: נהג חדש שאיננו נהג צעיר פטור מליווי)

אילו הגבלות חלות על נהג חדש?

המגבלות החלות על נהג חדש רבות ומגוונות. דרישות החוק ממנו שונות, יחסית לדרישות מנהג שאיננו נהג חדש. ההגבלות והדרישות הללו מרוכזים בתקנות מיוחדות, שמוכרות בשם הנפוץ "חוקי נהג חדש". חשוב מאד להכיר את כל החוקים הללו וגם להבין את כל הדקויות והניואנסים לגבי אופן יישומם. 

מה קובעים חוקי נהג חדש?

בין ההסדרים המיוחדים שקובע החוק, אשר חלים על נהג חדש, בולט ההסדר הבא: נהג חדש וצעיר חייב לנסוע עם מלווה (שימו לב: נהג חדש שאיננו נהג צעיר פטור מליווי).

כל אדם שמלאו לו 24 שנים, אשר יש לו רישיון נהיגה במשך חמש שנים לפחות - יכול לשמש כמלווה של נהג חדש ונהג צעיר

מי יכול לשמש מלווה של נהג חדש / נהג צעיר?

היכולת להיות מלווה של נהג חדש תלויה בגיל וגם בוותק של רישיון הנהיגה. כל אדם שמלאו לו 24 שנים, אשר יש לו רישיון נהיגה במשך חמש שנים לפחות - יכול לשמש כמלווה של נהג חדש ונהג צעיר. גם אדם בן 30 ומעלה שיש לו רישיון נהיגה "רק" שלוש שנים יכול לשמש כמלווה.  

חובת הליווי מוטלת על הנהג החדש ועל הנהג הצעיר רק בחצי השנה הראשונה. גם במשך תקופה, זו היקפי החובה משתנים

כמה זמן נהג חדש חייב מלווה?

חובת הליווי מוטלת על הנהג החדש ועל הנהג הצעיר רק בחצי השנה הראשונה. גם במשך תקופה, זו היקפי החובה משתנים. בשלושת החודשים הראשונים, נדרש "ליווי מלא". כלומר: מלווה שיהיה לצד הנהג החדש / הצעיר גם ביום וגם בלילה. בשלושת החודשים הבאים, היקפי החובה מצומצמים - והליווי נדרש בשעות הלילה בלבד: בין השעות 21:00 בערב ל-06:00 בבוקר. 

הגבלת מספר הנוסעים ברכב

נהג חדש צעיר, שטרם מלאו לו 21 שנים, יכול להסיע ברכב בו הוא נוהג רק שני נוסעים, אלא אם יושב מלווה במושב שלצדו. 

בחלוף שנתיים מקבלת רישיון הנהיגה, יוכל הנהג (החדש) לחדש את רישיון הנהיגה שלו, לתקופה של חמש שנים בלבד

חידוש רישיון הנהיגה

עם תום תקופת "נהג חדש", כלומר: בחלוף שנתיים מקבלת רישיון הנהיגה, יוכל הנהג לחדש את רישיון הנהיגה שלו, לתקופה של חמש שנים בלבד. במהלך התקופה, נדרש הנהג גם לעבור קורס ריענון נהיגה.

שלט נהג חדש

כל נהג חדש חייב לתלות שלט "נהג חדש", על השמשה האחורית של הרכב בו הוא נוהג.

הפרה של חוקי תנועה מסוימים מצד נהג חדש תגרור ענישה מוגברת וחריפה

ענישה מוגברת

על נהג חדש גם מוטלת אחריות מוגברת וציפייה שלא יפר את חוקי התנועה. הפרה של חוקי תנועה מסוימים תגרור ענישה מוגברת וחריפה. נהג חדש, שיורשע באחת מעבירות התנועה המפורטות בתוספת השלישית - יוטל עליו עונש חמור מזה שיוטל על נהג "רגיל". על פי רוב, מדובר בענישה הכוללת דרישה לעבור תיאוריה. במקרים בהם נשלל רישיון הנהיגה, עקב עבירת תנועה, לתקופה בת מעל שלושה חודשים, הדרישה תהיה לעבור גם טסט.

חשוב לציין לדוגמא, כי כל עבירת מהירות, גם אם מדבור בעבירת קנס, תגרור פגיעה ברישיון הנהיגה ותאלץ את הנהג לעבור מבחן תיאוריה כתנאי לחידוש רישיון הנהיגה בתום תקופת הנהג חדש, ואף הנהג יוגדר כנהג חדש לשנתיים נוספות.

חשוב לדעת, כי ישנן עבירות תנועה חמורות במיוחד, הגוררות ענישה חמורה אף יותר. בין העבירות: נהיגה תחת השפעת אלכוהול ו/או נהיגה תחת השפעת סמים.

נהג חדש או נהג צעיר שייתפס עובר עבירה של נהיגה בשכרות, ייענש בחומרה: בנוסף להטלת קנס (ובמקרים חמורים, אפילו מאסר: על תנאי או בפועל) - רישיון הנהיגה יישלל ממנו לשנתיים לפחות

מה העונש שמוטל על נהג חדש שנתפס כשהוא נוהג בשכרות? 

נהג חדש או נהג צעיר שייתפס עובר עבירה של נהיגה בשכרות, ייענש בחומרה: בנוסף להטלת קנס (ובמקרים חמורים, אפילו מאסר: על תנאי או בפועל) - רישיון הנהיגה יישלל ממנו לשנתיים לפחות; ובסיומן, רישיונו לא יחודש באופן אוטומטי. כלומר: הנהג יידרש לעבור מחדש טסט ותיאוריה, ואף בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים לשם חידוש רישיון הנהיגה.

לסיכום: נהג חדש חייב לנסוע עם מלווה, שלט "נהג חדש" ומספר מוגבל של נוסעים. המחוקק מטיל על נהגים "מיוחדים" אלה אחריות מוגברת ודרישות מחמירות. במקרים בהם נהג חדש / צעיר מפר את חוקי התנועה - יוטל עליו עונש חמור במיוחד. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה