zap group mishpati logo

סטארט אפ: מהרעיון - לאקזיט

יש לכם רעיון שאף אחד לא חשב עליו? חולמים לעשות "מכה" כלכלית? יש מספר צעדים משפטיים שמומלץ לבצע בעזרת עו"ד מנוסה, כדי להגן על הרעיון

13.05.19
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
סטארט אפ: מהרעיון - לאקזיט

אנשים רבים חושבים שבעזרת הרעיון המתאים הם יעשו מיליונים במהרה. מעט מאוד מבינים שהדרך של חברת סטארט אפ ("חברת הזנק") מהגיית הרעיון ועד למימוש האקזיט, היא למעשה רכבת הרים רגשית וכלכלית, הנמשכת זמן רב ולא מסתיימת תמיד בהצלחה, גם אם מדובר ברעיונות הטובים ביותר. 

אנשים שעובדים על סטארט אפ יכולים לקום בוקר אחד, בטוחים שעשו את ה"מכה" וניצחו את המערכת; ובבוקר שני עם חובות, תחושות ייאוש ותסכול והרגשה שכל הזמן והכסף שהושקעו בפרויקט אינם מניבים תוצאות.

כדי להצליח עם סטארט אפ כדאי שיהיה עורף כלכלי יציב או הון עצמי בסיסי

אם כך, מה כדאי לדעת לפני שמקימים סטארט אפ?

כמי שליוותה תהליכי הקמה ומימוש של חברות הזנק רבות, לח"מ יש שלוש מסקנות חשובות עבור כל אחד שמתעניין באפשרות של להקים חברת הזנק: 1. חברת הזנק היא תהליך שנמשך זמן ומחייב תכנון טוב ואורך רוח; 2. חלק מהרעיונות הטובים ביותר אינם מצליחים בכל המקרים לפרוץ ולהצליח. אכזבות הן חלק מהתחום; 3. כדי להצליח עם סטארט אפ כדאי שיהיה עורף כלכלי יציב או הון עצמי בסיסי. 

הדבר הראשון שצריך לעשות הוא להגן על הרעיון שלכם

אילו צעדים מומלץ לנקוט כדי להפוך רעיון לסטארט אפ?

הדבר הראשון שצריך לעשות הוא להגן על הרעיון שלכם. חוק זכויות יוצרים וקניין רוחני אינם מגנים מפני גניבת רעיונות או מחשבות. 

לכן, ההמלצה המשפטית הראשונה, למי שיש לו רעיון טוב היא קודם כל לשתוק, ולא לספר על הרעיון לאף אחד, בתחילת הדרך. ההמלצה השנייה היא לפתח את הרעיון וליצור עיבוד וקיבוע שלו בפועל. בשלב זה, ניתן גם לקבל הגנה משפטית על הפיתוח ולחשוף את הרעיון העומד בבסיסו לעולם. 

קיבוע ועיבוד עשויים להיות תכנון הנדסי או עיצובי של מוצר, כתיבת קוד ראשוני של תוכנה או תכנון ראשוני של ממשק של אפליקציה. כל אלה מהווים ראיות חזקות, שיעמדו לזכותכם בבית משפט, אם מישהו יגנוב את המוצר שלכם ויפתח אותו בעצמו

מהם קיבוע ועיבוד של רעיון לסטארט אפ? 

נניח, לדוגמה, כי חשבתם על מוצר חדשני למטבח. אם תספרו עליו למישהו אחר והוא ייצר את המכשיר בעצמו וירשום עליו פטנט, אין לכם מה לעשות מבחינה משפטית. לעומת זאת, אם קידמתם את המימוש של הרעיון בדרך כלשהי, והדבר יכול להתבטא ביצירת תרשים של תכנון עיצובי או הנדסי שלו, אזי קיבעתם את הפיתוח עד לרמה של הגנה משפטית. 

כאמור, קיבוע ועיבוד עשויים להיות תכנון הנדסי או עיצובי של מוצר, כתיבת קוד ראשוני של תוכנה או תכנון ראשוני של ממשק של אפליקציה. כל אלה מהווים ראיות חזקות, שיעמדו לזכותכם בבית משפט, אם מישהו יגנוב את המוצר שלכם ויפתח אותו בעצמו. 

מהם הקשיים המרכזיים בתהליכי הקיבוע והעיבוד?

ברוב המקרים, מי שהוגה את הרעיון לחברת ההזנק אינו יכול לפתח, לעבד ולקבע אותו לבדו. יהיה עליו לשתף בכך אנשים נוספים, אנשי מקצוע שונים, כגון: שרטטים, מעצבים או מתכנתים ובנוסף, משקיעים פוטנציאליים. כך, בעת תהליך הקיבוע והעיבוד עצמו, נחשף הוגה הרעיון לסיכון שמישהו מאותם אנשים נוספים ייקח את הסטארט אפ ויפתח אותו בעצמו.

ניתן להחתים את בעלי המקצוע השונים על חוזה סודיות

כיצד ניתן להגן על הרעיון בשלב העיבוד והקיבוע?

יש דרכים שונות, שמטרתן לגייס את הנאמנות של אותם אנשים חיצוניים, שלעתים אין ברירה, אלא לערב בתהליכי העיבוד והקיבוע. אפשרות אחת היא להחתים את בעלי המקצוע השונים על חוזה סודיות. אפשרות שנייה היא להפוך את חלקם לאנשי הצוות בעלי הזכויות של החברה לעתיד או לתת להם אחוזים בסטארט אפ, לכשיתממש. 

כשפונים למימון חיצוני ולגיוס משקיעים בסטארט אפ שלכם, כדאי לעשות זאת רק לאחר שכבר התחלתם בתהליכי הפיתוח השונים ויצרתם עיבוד וקיבוע של הרעיון, כדי שיהיה בר הגנה משפטית

מתי מומלץ לפנות לגיוס הון ממשקיעים חיצוניים? 

כשפונים למימון חיצוני ולגיוס משקיעים בסטארט אפ שלכם, כדאי לעשות זאת רק לאחר שכבר התחלתם בתהליכי הפיתוח השונים ויצרתם עיבוד וקיבוע של הרעיון, כדי שיהיה בר הגנה משפטית. נדיר שיש סטארט אפ שהצליח ללא הון עצמי ראשוני. אם תפנו למשקיע חיצוני כבר בתחילת הדרך, תהיו בסיכון שהוא יפתח את הרעיון בעצמו, בלעדיכם. רעיונות טובים אמתיים יש מעט.

לכן, כדאי מאוד לגייס הון עצמי שיעמוד לרשותכם בעת הפיתוח, העשוי להימשך חודשים רבים, במהלכם תצטרכו לא רק לשלם לאנשי מקצוע שונים, אלא גם תהיו מחוסרי הכנסה אחרת בעצמכם. 

בנוסף, קחו בחשבון שבפנייה למשקיעים חיצוניים, כדאי מאוד להגיע עם תכנית עסקית מוכנה ולא להסתפק בהצגת הרעיון והמוצר. כלומר, מומלץ כי חלק מתהליכי העיבוד והקיבוע יכללו גם פיתוח תכנית עסקית כזו. ככל שתשכילו להגיע מוכנים יותר לפגישות עם משקיעים כך תהיו מוגנים יותר מבחינת הזכויות שלכם במיזם. 

שימו לב לכך שעם רישום החברה, כדאי מאוד לשקול גם ליצור הסכם שותפים, שיגדיר מראש את התפקיד של כל אחד מהשותפים לחברה, לרבות מומחים, משקיעים ואנשי מקצוע שגייסתם וכד'

מתי כדאי לרשום את הסטארט אפ כחברה?

רישום של הסטארט אפ כחברה תלוי בנסיבות שונות. בדרך כלל, תרצו לרשום עצמכם כחברה בשלב שבו תפנו לגיוס הון חיצוני. לפני כן, כל עוד אתם מצויים בתהליכי העיבוד והקיבוע הראשוניים, תוכלו להימנע מכך ומהצורך לחשוף פרטים על החברה ומטרותיה, לפני שפיתחתם אותם מספיק, כדי להגן עליהם.

שימו לב לכך שעם רישום החברה, כדאי מאוד לשקול גם ליצור הסכם שותפים, שיגדיר מראש את התפקיד של כל אחד מהשותפים לחברה, לרבות מומחים, משקיעים ואנשי מקצוע שגייסתם, התחייבויותיהם לחברה, חלקם בחברה ובהכנסות העתידיות שלה וכדומה.

עורך דין המצוי בתחום יוכל גם לסייע לכם בהערכה הראשונית של הרעיון עצמו: כמה מאמץ ומשאבים יידרשו כדי לפתח אותו, כמה שלבים צפויים להיות לתהליך, עד שהסטארט אפ יצליח לעשות אקזיט, והאם בכלל יש לרעיון שוק, המצדיק את ההשקעה הנדרשת ברעיון

מדוע חשוב לקבל ייעוץ משפטי לפני הקמת סטארט אפ ולא רק בשלב הקמת החברה?

ראשית, עורך דין המתמחה בתחום יידע להכין אתכם לרכבת ההרים המקצועית והרגשית הכרוכה בהקמת סטארט אפ ולעזור לכם להבין ששלבים שונים שיש בהם קשיים הם חלק מהתהליך. כמובן, הסיוע העיקרי הוא  בהיבט התכנוני. כלומר: עורך דין יסייע לכם להבין איך להגן על הרעיון, באיזה שלב לפנות למשקיעים חיצוניים, מתי ייתכן שכדאי לחכות ומתי כדאי להתקדם מהר יותר עם הפיתוח וכדומה.

עורך דין המצוי בתחום יוכל גם לסייע לכם בהערכה הראשונית של הרעיון עצמו: כמה מאמץ ומשאבים יידרשו כדי לפתח אותו, כמה שלבים צפויים להיות לתהליך, עד שהסטארט אפ יצליח לעשות אקזיט, והאם בכלל יש לרעיון שוק, המצדיק את ההשקעה הנדרשת ברעיון. 

לבסוף, עורך הדין יידע לנהל עבורכם את המשא ומתן, עם אנשי המקצוע השונים, לנסח הסכמי סודיות ושיתוף פעולה שיגנו עליכם ולתווך ביניכם לבין משקיעים פוטנציאלים, כך שההסכם עמם יהיה מיטבי עבורכם.  

לאחר שמקימים חברה, מסיימים עם פיתוח ראשוני ומגייסים הון חיצוני, תוך כחצי שנה עד שנה, כבר אפשר לדעת באיזה כיוון המיזם הולך, ומה הסיכוי שיממש את עצמו בטווח זמן שיצדיק את ההשקעה בו

תוך כמה זמן אדע אם הסטארט אפ שלי הולך ב"כיוון הנכון"?

לאחר שמקימים חברה, מסיימים עם פיתוח ראשוני ומגייסים הון חיצוני, תוך כחצי שנה עד שנה, כבר אפשר לדעת באיזה כיוון המיזם הולך, ומה הסיכוי שיממש את עצמו בטווח זמן שיצדיק את ההשקעה בו. 

ישנם שלושה מצבים עיקריים, מבחינה זו: 1. סטארט אפ שהצליח ועשה אקזיט; 2. סטארט אפ שההתקדמות שלו איטית (ואז יש להעריך את הכדאיות הכלכלית של המשך העבודה עליו); 3. סטארט אפ שנכשל. לא תמיד ניתן לחזות מראש מה יקרה עם הרעיון שלכם. גם הרעיונות הטובים ביותר לא תמיד מבשילים לאקזיט. 

מקימים סטארט אפ

לסיכום: יש לזכור כי כדי לממש רעיון לכדי סטארט אפ מצליח, דרושים: הון התחלתי, סבלנות, אורך רוח ושמירה על הרעיון בסוד, עד לרגע שהרעיון מפותח מספיק ואפשר כבר להגן עליו. חשוב להבין מה כל אחד מביא לשיתוף הפעולה ואיך ליצור הסכמים שישרתו את כל הצדדים. בהצלחה!

 

* משרד עו"ד ד"ר מיכל סגל ארנולד מספק את כל השירותים המשפטיים הדרושים לליווי חברות סטארט אפ.

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

ד"ר ועו"ד סגל ארנולד מיכל

ד"ר ועו"ד סגל ארנולד מיכל

ד"ר מיכל סגל ארנולד – עורכת דין ומגשרת – משפט מסחרי, קניין רוחני וזכויות יוצרים, אינטרנט וטכנולוגיה

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
ד"ר ועו"ד סגל ארנולד מיכל

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה