zap group mishpati logo

מעצר בית - הצעיר נהג באלימות קשה, השופט השתכנע שאינו מסוכן

צעיר בעל עבר פסיכיאטרי נעצר לאחר שהיכה קשות אדם שתקף אותו. למרות זאת, בית המשפט התרשם ממנו לטובה, ושחרר אותו למעצר בית

04.07.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
מעצר בית - הצעיר נהג באלימות קשה, השופט השתכנע שאינו מסוכן

צעיר בשנות השלושים לחייו, שנהג באלימות קשה ביותר כלפי אדם שתקף אותו, שוחרר למעצר בית למרות האופי הקשה של מעשיו. זאת, לאחר שהשופט השתכנע כי איננו מסוכן, ועל רקע העבר הפסיכיאטרי שלו ומחלות הנפש שמהן סבל.
בעקבות תסקיר שירות המבחן בעניינו של הצעיר, שהוצג לשופט הוא השתכנע כי לא נשקפת סכנה מהצעיר וכי מקומו איננו במעצר. במקום זאת, שוחרר הצעיר למעצר בית, תחת השגחתם של ארבעה בני משפחה אשר מפקחים עליו.

במסגרת התסקיר שנערך לצעיר על ידי שירות המבחן, קיבלו עורכי התסקיר את טענתו של הח"מ כי הצעיר איננו אדם מסוכן, אלא אדם הסובל מבעיות נפש, שמקומו איננו במעצר

סכסוך שיצא משליטה במרכז המסחרי 

הקטטה שבה הסתבך הצעיר אירעה לפני מספר שבועות. מרכז מסחרי באחד הישובים במרכז הארץ הפך לפתע לזירת קרב, כאשר על רקע ויכוח על עניין פעוט ביותר, תקף לפתע אדם בשנות החמישים לחייו בעל עבר פלילי עשיר את הצעיר (שאיננו בעל עבר פלילי).

כדי להגן על עצמו, החל הצעיר - הסובל מבעיות פסיכיאטריות קשות - לתקוף את אותו אדם בחזרה, אולם הוא עשה זאת תוך נקט כלפיו אלימות קשה ביותר. על רקע זה, נעצר הצעיר באופן מיידי על ידי המשטרה, ומעצרו הוארך מעת לעת עד אשר הוגשה נגדו בקשת מעצר עד לתום ההליכים. 

כאשר הובא הצעיר להארכת מעצר, הוצג לשופט תסקיר שירות המבחן שנכתב בעניינו. ואולם, על אף חומרת המעשה של הצעיר, שבאה לידי ביטוי באלימות הקשה שבה נקט כהגנה עצמית, שירות המבחן התרשם ממנו לטובה והמליץ לשחרור לחלופת מעצר בביתו תוך השגחת מפקחים. 

במסגרת התסקיר שנערך לצעיר על ידי שירות המבחן, קיבלו עורכי התסקיר את טענתו של הח"מ כי הצעיר איננו אדם מסוכן, אלא אדם הסובל מבעיות נפש, שמקומו איננו במעצר.

על רקע זה, קיבל השופט את הטענה לפיה הצעיר פעל מתוך הגנה עצמית, ולאחר שחש בסכנה מוחשית ביותר לחייו, השתמש בכל האמצעים העומדים לרשותו כדי להגן על עצמו. בית המשפט התרשם לטובה גם מכך שהצעיר לקח אחריות על מעשיו, ולכן הורה לשחררו למעצר בית, במקום להותירו במעצר.

אם מדובר ב"תקיפה סתם" המבוצעת כלפי בן משפחה, לרבות מי שהיה משפחה בעבר - מדובר בעבירה חמורה בהרבה, המוגדרת כבר כ"תקיפה בנסיבות מחמירות", שהעונש עליה מוכפל

מעורבים בקטטה? היזהרו מלהשתמש בנשק 

קיימות בספר החוקים הישראלי עבירות אלימות רבות, שמוסדרות בפרק ספציפי בחוק העונשין. 
מידת החומרה של כל אחת מעבירות אלה נקבעת, באופן עקרוני, על פי עוצמת הפגיעה שנגרמה לקורבן העבירה, היסוד הנפשי הרלוונטי של מבצע העבירה, ונסיבות נוספות, למשל אם העבירה בוצעה עם כלי נשק או שמדובר בעבירת אלימות בתוך המשפחה.

על השונות בין עבירות האלימות השונות, ניתן ללמוד מהפערים הגדולים הקיימים בענישה עצמה. כך למשל, העונש על "תקיפה סתם" - כלומר, תקיפה שאיננה גורמת לחבלה כלשהי לקורבן - עומד על מאסר של שנתיים.

לשם המחשה, אם מדובר ב"תקיפה סתם" המבוצעת כלפי בן משפחה, לרבות מי שהיה משפחה בעבר - מדובר בעבירה חמורה בהרבה, המוגדרת כבר כ"תקיפה בנסיבות מחמירות", שהעונש עליה מוכפל.
"תקיפה הגורמת לחבלה ממשית" - כלומר, תקיפה שיש לה השלכות פיזיות - היא עבירה, שהעונש עליה עומד על עד שלוש שנות מאסר. 
"חבלה בכוונה מחמירה" היא עבירה חמורה הרבה יותר. זו כוללת, בין היתר, ניסיון לפגוע שלא כדין באדם "בקליע, בסכין, באבן או בנק מסוכן או פוגעני אחר". העונש העומד כנגד עבירה זו הינו חמור ביותר, ועומד על 20 שנות מאסר.

העונש על חבלה בכוונה מחמירה תוך שימוש בנשק הוא 20 שנות מאסר. לכן, אם נקלעתם לקטטה מסיבה כלשהי, הימנעו בכל דרך משימוש בנשק קר או חם

טיפים חשובים למי שנקלע לקטטה

ראשית, העונש על חבלה בכוונה מחמירה תוך שימוש בנשק הוא, כאמור, 20 שנות מאסר. לכן, אם נקלעתם לקטטה מסיבה כלשהי, הימנעו בכל דרך משימוש בנשק קר או חם.

שנית, אם הייתם עדים לקטטה אלימה פנו קודם כל לכוחות הביטחון, ובכלל זה למשטרת ישראל ולכוחות מד"א. אלה יגיעו לזירה כדי לסייע לנפגעים, והדבר יסייע לכם בשלב מאוחר יותר.

שלישית, רק לאחר פינוי הנפגעים, עברו להתמקד בפן המשפטי של האירוע. אם נלקחתם לחקירה או נעצרתם ואתם חשודים, פנו מיד לעורך דין כדי שייעץ לכם. היזהרו מלבצע צעד כלשהו, לפני שאתם מתייעצים עם עורך דין פלילי מיומן ובעל ניסיון בטיפול במקרים דומים.

רביעית, קודם כל שמרו על זכות השתיקה. זוהי זכותכם בשלב הראשון של החקירה. תנו לעורך הדין לנסות להבין מהו חומר החקירה העומד נגדכם (אף שהוא פועל בשלב הראשון במידה רבה בעלטה), ורק אז שקלו יחד איתו איך להגיב.

חמישית, אל תדברו עם החוקרים לפני תחילת החקירה, והיזהרו מתרגילי חקירה שעלולים לסבך אתכם. זכרו כי גם כאשר מאפשרים לכם החוקרים לצאת לעשן, אתם עדיין נתונים בחקירה, ועליכם להתנהל מנקודת מוצא זאת.

בית המשפט קבע

לסיכום, אם נקלעתם לקטטה, היזהרו מלעשות שימוש בנשק קר או חם, מה שעלול לסבך מאוד את מצבכם ולהחמיר את העונש שיוטל עליכם. בשלב ראשון, הזעיקו מיד את המשטרה למקום, וככל שהינכם חשודים בביצוע עבירה כלשהי, היוועצו עם עורך דין ללא דיחוי.

 

* הכותב עו"ד רוני ברוש מתמחה בתחום הפלילי, וייצג את החשוד במסגרת ההליכים בתיק זה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים