zap group mishpati logo

נכים קשים, אתם עשויים להיות זכאים לפטור ממס הכנסה

מי שסובל מנכות רפואית בשיעור משמעותי עשוי להיות זכאי לקבל פטור ממס הכנסה בשווי מאות אלפי שקלים. מהם התנאים ואילו מכשולים ותנאי סף עומדים בדרך

26.08.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
נכים קשים, אתם עשויים להיות זכאים לפטור ממס הכנסה

אדם הסובל מנכות, קל וחומר נכות קשה, נאלץ לנהל לאורך חייו מאבקים לא פשוטים בשורה של מישורים. מדובר אמנם בנחמה קטנה בלבד, אך מי שסובל מנכות רפואית בשיעור גבוה, ייתכן שהוא זכאי להטבה משמעותית בדמות פטור מתשלום מס הכנסה. מדובר בפטור שאפשר לקבל עד סוף החיים, אך גם באופן רטרואקטיבי, ועשוי להסתכם במאות אלפי שקלים ויותר. בשורות הקרובות נבקש להציג את הפטור ואת התנאים לקבלתו. זאת, כדי להקל על מי שזכאי לקבלת הפטור ולסייע במיצוי זכויותיו.

על פי פקודת מס הכנסה, זכאי לפטור עיוור או נכה שנקבעה לו נכות רפואית בשיעור של 100% או אם נקבעה לו נכות רפואית משוקללת בשיעור של 90% על פי חישוב מיוחד

אני נכה קשה. מה התנאים שבהם אצטרך לעמוד לצורך קבלת הפטור?

על פי פקודת מס הכנסה, זכאי לפטור עיוור או נכה שנקבעה לו נכות רפואית בשיעור של 100% או אם נקבעה לו נכות רפואית משוקללת בשיעור של 90% על פי חישוב מיוחד. תנאי נוסף הוא שלמבקש הפטור נקבעה נכות רפואית לתקופה של 185 ימים לפחות, וכן שהנכות נקבעה על פי חוק מתוך רשימה סגורה של חוקים מכוחם נקבעה לו נכות רפואית.

על פי אילו חוקים צריכה להיקבע הנכות?

בפקודת המסים מופיעה רשימה הכוללת שישה חוקים על פיהם נקבעת נכות רפואית. הנכות צריכה להיקבע לפי אחד מחוקים אלה - חוק הנכים (תגמולים ושיקום); חוקי נכי המלחמה בנאצים; חוק נכי רדיפות הנאצים; חוק התגמולים לנפגעי פעולות האיבה; החוק לפיצוי נפגעי גזזת; וחוק הביטוח הלאומי.

הפטור ממס ניתן על הכנסות מיגיעה אישית - עבור עבודה, בין אם כשכיר או כעצמאי. עם זאת, אם ההכנסה מיגיעה אישית נמוכה מהתקרה, ניתן לקבל פטור גם על הכנסה דמי שכירות או מריבית

מה מקנה הפטור?

מדובר בפטור ממס על הכנסות מיגיעה אישית (כלומר, על הכנסות שמקבל אדם עבור עבודתו, בין אם כשכיר או כעצמאי). עם זאת, אם ההכנסה מיגיעה אישית נמוכה מהתקרה, ניתן לקבל פטור גם על הכנסה שאיננה מיגיעה אישית (למשל, מדמי שכירות או מריבית). הפטור יכול להינתן עד סוף החיים. ואולם, אם הזכאות לקבלת הפטור קמה לפני שנת המס הנוכחית, ניתן לקבל החזרי מס באופן רטרואקטיבי עד שש שנים לאחור. מדובר בהטבה משמעותית מאוד, ששוויה יכול להסתכם כאמור במאות אלפי שקלים, ואף יותר מכך.

האם קיימת תקרה לקבלת הפטור?

כן, קיימת תקרה לבעלי משכורות גבוהות מאוד. אם הנכות נקבעת לתקופה של יותר מ-365 ימים, תקרת הפטור ממס היא על הכנסות מיגיעה אישית בהיקף של 615,600 שקל לשנה.
לעומת זאת, אם הנכות נקבעת לתקופה של 185 ימים עד 364 ימים, תקרת הפטור ממס על הכנסות מיגיעה אישית עומדת על 73,800 שקל (במקרה זה הפטור מחושב על פי היחס בין מספר ימי הנכות שנקבעו בשנת המס לבין 365 כפול הכנסותיו של המבקש). אם ההכנסות מיגיעה אישית לא מגיעות לתקרה, ניתן לקבל פטור גם על הכנסות שלא מיגיעה אישית. התקרה הפטורה על הכנסות משני המקורות עומדת אף היא על 73,800 שקל.

אם נקבעה לכם נכות רפואית קבועה ואתם זכאים לפטור, תקבלו מפקיד השומה אישור שיהיה בתוקף גם לשנים הבאות, ושאותו יש למסור למעסיק

אני עומד בקריטריונים. מה עלי לעשות כדי לקבל את הפטור?

לצורך קבלת הפטור, יש למלא טופס בקשה לפטור ממס (טופס המכונה ברשות המסים "טופס 1516"). אל טופס זה יש לצרף את פרוטוקול הוועדה הרפואית שקבעה את אחוזי הנכות, ואת שני אלה יש להגיש למשרדי פקיד השומה הרלוונטי שבאזור מגורי המבקש.
אם נקבעה לכם נכות רפואית קבועה ואתם זכאים לפטור, תקבלו מפקיד השומה אישור שיהיה בתוקף גם לשנים הבאות, ושאותו יש למסור למעסיק. ניתן, כאמור, לבקש גם החזרי מס, אם הזכאות קמה לכם בשנים קודמות. חשוב למלא את הטופס בצורה נכונה. לאור היקפו המשמעותי של הפטור, מומלץ להיוועץ עם עורך דין הבקיא בנושא, כדי להבטיח שתמצו את זכויותיכם אלו.

מי שלא עונה על תנאי הזכאות, אך טוען שעבר אירוע רפואי או שחלה בינתיים החמרה במצבו, רשאי לפנות לוועדה רפואית של מס הכנסה הנערכת על ידי הביטוח הלאומי

מה עושה מי שלא עומד בתנאי הזכאות, אך טוען שחלה החמרה במצבו?

מי שלא עונה על תנאי הזכאות, אך טוען שעבר אירוע רפואי או שחלה בינתיים החמרה במצבו, רשאי לפנות לוועדה רפואית של מס הכנסה הנערכת על ידי הביטוח הלאומי.
הוועדה עורכת בחינה מחודשת של שיעור הנכות של הפונה. לצורך כך, רשות המיסים נעזרת ברופאים של הביטוח הלאומי.

אם הזכאות לפטור קמה לפני שנת המס הנוכחית, תוכלו לקבל החזרי מס באופן רטרואקטיבי עד שש שנים לאחור

הבקשה שלי נדחתה על ידי הוועדה. האם אפשר להגיש על כך ערר?

בהחלט. אם בקשתכם נדחתה על ידי הוועדה, תוכלו להגיש על כך ערר לפקיד השומה, ובלבד שתעשו זאת תוך 45 יום מהיום בו נמסרה ההחלטה על הדחייה.

נכים קשים, אתם עשויים להיות זכאים לפטור ממס הכנסה(1)
לסיכום, אם נקבעה לכם נכות רפואית משמעותית על פי שורה של חוקים הקבועים בפקודת מס הכנסה לתקופה של 185 יום לפחות אתם עשויים להיות זכאים לפטור ממס הכנסה. אם הזכאות לפטור קמה לפני שנת המס הנוכחית, תוכלו לקבל החזרי מס באופן רטרואקטיבי עד שש שנים לאחור. הפטור הוא על הכנסות מיגיעה אישית, אך אם אינכם מגיעים לתקרה, תוכלו לקבל פטור גם על הכנסות שאינן מיגיעה אישית. אם אינכם עונים על תנאי הזכאות, אך חלה החמרה במצבכם, אתם רשאים לפנות לוועדה רפואית של מס הכנסה הנערכת על ידי הביטוח הלאומי.
* הכותבת מתמחה, בין היתר, בתביעות לנזקי גוף, ובעלת ניסיון רב בהגשת בקשות לקבלת פטור ממס הכנסה לבעלי נכות רפואית גבוהה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים