zap group mishpati logo

האם השאירה את הילדים בבית ללא השגחה, המשמורת עליהם עברה לאב

גרוש הצליח לשכנע את בית המשפט להעביר את הילדים אליו בעקבות אירוע שבמהלכו אימם עזבה אותם לבד בלילה, לאחר שרבה עם בן זוגה

13.02.20
תאריך עדכון: 09.04.24
5 דק'
האם השאירה את הילדים בבית ללא השגחה, המשמורת עליהם עברה לאב

בית המשפט לענייני משפחה קיבל תביעה לשינוי משמורת. במסגרת התביעה, דרש אב כי ילדיו יעברו לחזקתו מאימם. זאת, על רקע טענות קשות שהיו לאב כלפי האם, ובעקבות אירוע יוצא דופן, שבמסגרתו הותירה האם את הילדים ללא השגחה. במקביל דחה בית המשפט תביעה שהגישה האם נגד האב, ובה דרשה כי הילדים יישארו בחזקתה. במסגרת התביעה, העלתה האם טענות קשות על ניכור הורי מצד האב ועל כך שהוא מסית את ילדיה כלפיה, אך אלה נדחו מכל וכל על ידי בית המשפט.

נקבעו הסדרי ראייה והאב אמור היה לאסוף את ילדיו פעמיים בשבוע ממוסדות החינוך שבהם למדו. ואולם, לטענת האב, גרושתו עשתה כל שבידה כדי למנוע ממנו לשמור על קשר עם ילדיו

האם עשתה לאב חיים קשים

האב והאם הכירו זה את זו בתחילת שנות ה-2000. הם החליטו להינשא, ומהנישואין נולדו להם שני ילדים, ילדה בת 11 וילד בן שמונה. בשלב מסוים, עלה הקשר בין בני הזוג על שרטון, והם החליטו להתגרש, וחתמו על הסדר גירושין בבית הדין הרבני. במסגרת זאת, עברה המשמורת על הילדים לאם, ונקבעו הסדרי ראייה שבמסגרתם האב אמור היה לאסוף את ילדיו פעמיים בשבוע ממוסדות החינוך שבהם למדו. ואולם, לטענת האב - שהכיר בינתיים בת זוג חדשה ונישא לה - גרושתו עשתה לו חיים קשים, ועשתה כל שבידה כדי למנוע ממנו לשמור על קשר עם ילדיו.

"הקש ששבר את גב הגמל" מבחינת האב היה אפיזודה, שבמהלכה בעקבות ריב בין האם ובן זוגה החדש, היא יצאה מהבית בלילה והותירה את הילדים לבד ללא השגחה

הילדים נשארו ללא השגחה

האב העלה טענות קשות על צעקות של האם כלפי הילדים ועל הזנחה. בין היתר, טען כי אף שבתו זקוקה לתרופה באופן קבוע, האם לא נותנת לה את התרופה במועדים הנדרשים. עוד טען האב, כי חלה הידרדרות במצבם של הילדים בבית הספר, אך גרושתו לא נותנת לו להגיע למקום. "הקש ששבר את גב הגמל" מבחינתו של האב היה אפיזודה, שבמהלכה בעקבות ריב בין האם ובן זוגה החדש, היא יצאה מהבית באמצע הלילה, לא עדכנה בכך את הילדים, והותירה אותם לבד ללא השגחה.

השופט קבע כי האב בנה לו זוגיות חדשה עם משפחה נורמטיבית וילדים חדשים, והאווירה בביתו היא חמה ואוהבת. הוא זקף זאת לזכות בת הזוג החדשה של האב

השופט מינה אפוטרופוס לדין

האב שזעם על התנהלות האם הגיש לבית המשפט לענייני משפחה, באמצעות הח"מ, תביעה לשינוי המשמורת על הילדים. בתביעה תיאר האב את התנהלותה של האם, ואת מסכת הקשיים שעבר בניסיון לשמור על קשר עם ילדיו. לאחר הגשת התביעה, מינה השופט אפוטרופוס לדין, עורך דין נייטרלי שנדרש לפגוש את כל אחד מהצדדים, ולגבש את חוות דעתו ביחס למהימנות של כל אחד מהם.

האם פנתה לעובדת סוציאלית ברשות המקומית שבה היא מתגוררת, וזו סיפקה לה חוות דעת, שלפיה יש לפצל בין הילדים, כך שאחד מהם יישאר עם האב והאחר עם האם. האפוטרופוס לדין, שמונה על ידי בית המשפט, התנגד לפיצול בין הילדים, וכך גם השופט שקבע באופן נחרץ כי הילדים קשורים זה לזה, ואין לפצלם בשום מחיר.

זמן קצר לאחר מכן, ניתן פסק דין בתביעה. במסגרת פסק הדין, הורה השופט להעביר את המשמורת על הילדים לידי האב. השופט קבע כי האב בנה לו זוגיות חדשה עם משפחה נורמטיבית וילדים חדשים, והאווירה בביתו היא חמה ואוהבת. הוא זקף זאת, בין השאר, לזכות בת הזוג החדשה שהכיר האב, והדגיש את הקשר הטוב בינה לבין ילדיו של האב מנישואיו הראשונים.

גם פקידת סעד מטעם המועצה המקומית המליצה שלא להיעתר לתביעת האם ולהותיר את הילדים אצל האב. לדבריה, הילדים פורחים במשפחתם החדשה

הטענות לניכור הורי מצד האב נדחו

החודשים נקפו, ומצבה של האם הידרדר. היא החלה לסבול מבעיות כלכליות קשות, ונפרדה מבן זוגה. בעיקר התקשתה האם להשלים עם תוצאת פסק הדין, שלפיו היא נדרשה להעביר את המשמורת על ילדיה לבעלה לשעבר. האם מצדה הגישה תביעת משמורת משלה כדי לקבל בחזרה את הילדים. במסגרת זאת, היא העלתה טענות קשות כלפי האב על ניכור הורי, וניסתה לטעון כי הוא מסית, כביכול, את הילדים כלפיה.

במסגרת תביעת האם, ניתנה חוות דעת נוספת - הפעם של פקידת סעד מטעם המועצה המקומית. האחרונה המליצה שלא להיעתר לתביעת האם, ולהותיר את הילדים אצל האב. לדבריה, הילדים פורחים במשפחתם החדשה, ההישגים שלהם בלימודים טובים, והם זוכים להעשרה ולחום.

השופט, שניהל את התביעות ההדדיות, ביקש להתרשם מהנעשה במשפחה, ופגש באופן אישי את אחד הילדים. לאחר הפגישה, הוא קבע כי אין ניכור הורי מצד האב כלפי האם, וכי הוא לא מסית את ילדיו כלפיה.
בסופו של דבר, לאחר שהשופט רמז לאם כי אם תמשיך בהליך היא עלולה לספוג הוצאות כבדות -ניתן פסק דין לפני ההוכחות. במסגרת זאת, נותרה המשמורת אצל האב, ועל האם הוטלו הוצאות של 8,000 ש"ח.

לסיכום, מהפרשה עולות כמה תובנות חשובות ביחס להורים גרושים, המתקוטטים סביב נושא המשמורת - ראשית, גם אם בית המשפט קבע שהמשמורת תינתן להורה האחר, אין משמעות הדבר כי ההורה שאיננו המשמורן הוא הורה פחות טוב. על ההורה המשמורן מוטלות יותר חובות, אולם עליו גם להקפיד ביתר שאת לשמור על הסדרי ראייה של הילדים עם ההורה השני.

שנית, אם אתם נמצאים במאבק גירושין - לעולם אל תערבו בכך את הילדים, ואל תעזו להסית האחד כנגד השני. הסתה היא הדבר החמור ביותר שיכול לקרות בין זוגות מתגרשים. הורים חייבים לפעול יחד למען ילדיהם, ללא קשר למצב הזוגי ביניהם.

* הכותבת המתמחה בדיני משפחה ייצגה את האב במסגרת ההליכים המתוארים. 

בורוכוב מאיה משרד עו"ד, נוטריון ומגשרת

בורוכוב מאיה משרד עו"ד, נוטריון ומגשרת

עורכת דין, נוטריון ומגשרת, המספקת מגוון רחב של שירותים משפטיים בתחומי המשפט האזרחי. תחומי עיסוקה המרכזיים הינם: דיני מקרקעין, דיני משפחה וגירושין, צוואות וירושות ונזיקין בעקבות תאונות דרכים.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
בורוכוב מאיה משרד עו"ד, נוטריון ומגשרת

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה