zap group mishpati logo

חוקר פרטי: קווים לדמותו

נקלעתם לסכסוך משפטי? סביר להניח שחוקר פרטי יוכל לעזור לכם בהשגת מידע חיוני. כיצד פועלים משרדי חקירות פרטיות ומהי ההכשרה הנדרשת מהחוקרים? מדריך

26.03.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
חוקר פרטי: קווים לדמותו

משרד חקירות פרטיות הוא משרד המציע לקהל לקוחותיו שירותים של חיקור פרטי, המבוצע על ידי עובדי המשרד, המוסמכים כחוקרים פרטיים. בישראל פועלים מספר משרדי חקירות פרטיות, המנסחים ב"כותרת" את שירותי המשרד כגילוי וחשיפת האמת. במילים אחרות, חוקרי המשרד מספקים ללקוחות שירותים של חקירה אזרחית, לשם חשיפת עובדות ואיסוף הוכחות, בהקשרים שונים ולמטרות מגוונות.

לא כל חוקר פרטי יכול להיות בעל משרד חקירות. מדובר בעניין קריטי: חוקר פרטי שאינו מחזיק ברישיון לניהול משרד חקירות אינו רשאי לקבל עבודות מלקוחות פרטיים

מיהו חוקר פרטי?

חוקר פרטי הוא אזרח שעבר הכשרה והוסמך כחוקר פרטי. רבים מהחוקרים הפרטיים בישראל הם בוגרי מערכת הביטחון, שהתנסו במהלך שירותם בחקירות או באיסוף ועיבוד מודיעין ומידע. פעילות החוקרים הפרטיים בישראל מוסדרת באמצעות חוק חוקרים פרטיים ושרותי שמירה.

מהי ההסמכה שעובר חוקר פרטי?

חוקרים פרטיים יכולים לעסוק בתחום זה בישראל רק לאחר שקיבלו "רישיון חוקר פרטי". לשם קבלת הרישיון, עליהם לעמוד בדרישות החוק, הכוללות דרישה להתמחות (התאמנות) בחקירות במשך 3 שנים במשרד חקירות, תחת פיקוח אישי של מנהל המשרד; דרישה לאישור ההתמחות על ידי המחלקה לרישוי חוקרים פרטיים ושירותי שמירה במשרד המשפטים; ודרישה לעבור מבחן הסמכה של משרד המשפטים. יודגש כי לא כל חוקר פרטי יכול להיות בעל משרד חקירות. מדובר בעניין קריטי: חוקר פרטי שאינו מחזיק ברישיון לניהול משרד חקירות אינו רשאי לקבל עבודות מלקוחות פרטיים.

שירותים שמספק משרד חקירות פרטיות ללקוח קשורים כולם לחשיפת עובדות, גילוי האמת ואיסוף ראיות, המצביעות על מציאות כלשהי. מלאכה זו מבוצעת על ידי חוקרים פרטיים בעלי ידע ומיומנויות

מי יכול להיות בעל משרד חקירות?

רק חוקר פרטי שקיבל רישיון להיות בעלי משרד חקירות יכול לפתוח ולנהל משרד חקירות פרטיות באופן עצמאי. דרישות החוק לקבלת רישיון כוללות: דרישה לוותק של 5 שנים, כחוקר פרטי מורשה; וקבלת אישור ועדה בוחנת, מטעם משרד המשפטים. לרישיון זה יש חשיבות רבה, משום שכאמור, רישיון החוקר הפרטי מקנה לחוקר זכות לעבוד במשרד חקירות מורשה, אך אין לו זכות לקבל עבודות מלקוחות פרטיים, מאחר שאפשרות זו פתוחה רק בפני חוקר פרטי שמחזיק ברישיון לניהול משרד חקירות.

מהם השירותים שמספקים חוקרים פרטיים? מיהם הלקוחות של משרדים אלה?

ארגונים, חברות, גופים ממשלתיים, בעלי דין (צדדים לתביעה משפטית), חברות ביטוח ואנשים פרטיים נזקקים לשירותי חוקרים פרטיים במגוון מצבים לשם השגת מטרות שונות. ככלל, שירותים שמספק משרד חקירות פרטיות ללקוח קשורים כולם לחשיפת עובדות, גילוי האמת ואיסוף ראיות, המצביעות על מציאות כלשהי. מלאכה זו מבוצעת על ידי חוקרים פרטיים בעלי ידע ומיומנויות, שמאפשרות להם לבצע מעקבים וחקירות, באמצעות שימוש בטכנולוגיות מגוונות ואמצעים מתקדמים.

חוקרים פרטיים נשכרים כדי לחשוף את מצבו התפקודי של אדם, התובע את חברת הביטוח שלו, את המוסד לביטוח לאומי או את קצין התגמולים

חקירות עסקיות

תחת הגדרה זו מצויים סוגי החקירות והמעקבים שמבצעים חוקרים פרטיים בעולם העסקים ובעולם העבודה. כך, יש מעבידים שמתחקים אחר פעולות עובדים, החשופים למידע רגיש בעל ערך, בעלי עסקים עוקבים אחרי מתחרים או שותפים עסקיים. סכסוך כלכלי מהווה קרקע פורייה להפעלת חוקר פרטי.

חקירות ביטוח

עולם הביטוח מהווה תחום מרכזי של עיסוק עבור משרדי החקירות הפרטיות: חוקרים פרטיים נשכרים כדי לחשוף את מצבו התפקודי של אדם, התובע את חברת הביטוח שלו, את המוסד לביטוח לאומי או את קצין התגמולים.

כל מי שמצוי בסכסוך משפחתי, על רקע גירושין ומאבקי ירושה, זוג לפני חתונה, זוג במשבר, בני משפחה שחושדים בבן זוג של בן משפחה אחר ועוד - כל אלה נעזרים בחוקר פרטי כדי לחשוף מידע

חקירות אישות

זהו שם כולל עבור כל החקירות הפרטיות, המוזמנות על ידי בן משפחה אחד נגד בן משפחה אחר. כל מי שמצוי בסכסוך משפחתי, על רקע גירושין ומאבקי ירושה, זוג לפני חתונה, זוג במשבר, בני משפחה שחושדים בבן זוג של בן משפחה אחר ועוד: כל אלה נעזרים בחוקר פרטי, כדי לחשוף מידע.

חקירות של בעלי דין

צדדים לסכסוך משפטי נעזרים במקרים רבים בחוקרים פרטיים, כדי לאסוף ראיות שיבססו את טיעוניהם המשפטיים ויובילו לניצחון במאבק משפטי. כך, למשל: בעלי דין עשויים להיות נושים, השואפים לתפוס את נכסי החייב; נתבעים בנזיקין הרוצים להפחית את דמי הפיצויים שהם עשויים להידרש לשלם לתובע; וגם נאשם בפלילים, המעוניין להטיל ספק בטענות התביעה, כדי לקבל זיכוי במשפטו ולשמור על חפותו.

כל אדם החושד שעוקבים אחריו, או שיש לו יסוד סביר להניח שנשכרו חוקרים פרטיים שבולשים אחריו, יכול לפנות למשרד חקירות פרטיות, כדי שנציגיו יבדקו את חששותיו

חקירות איכון

מדובר בחקירות המתחקות אחר מיקומו של אדם, שיש צורך לאתרו. כך, למשל: לשם מסירת מסמכים משפטיים.

חקירות בינלאומיות

חקירות המחייבות התחקות ומעקב מחוץ לגבולות ישראל, כדי לברר מיקום, אורח חיים, מצב כלכלי והתנהלות של עובד, בן משפחה, מתחרה/שותף עסקי וכו'.

בעולם המשפט, בעולם העבודה, בעולם העסקים וגם בבית פנימה, בין בני משפחה, נדרשים חוקרים פרטיים להשתמש באמצעים שונים, כדי לחשוף את המציאות ולהגיע לחקר האמת

חקירות חשיפת עיקוב

כל אדם החושד שעוקבים אחריו, או שיש לו יסוד סביר להניח שנשכרו חוקרים פרטיים שבולשים אחריו, יכול לפנות למשרד חקירות פרטיות, כדי שנציגיו יבדקו את חששותיו ויתעדו, יחשפו או יסכלו את המעקב המבוצע אחריו.

חקירות כלכליות

בחקירה כלכלית בודקים מה מצבו הכלכלי של אדם, חברה, שותפות או כל גוף אחר. חקירה כזו מתבצעת בדרך כלל כאשר נושא החקירה נקלע לחובות.

חוקר פרטי: קווים לדמותו(1)

לסיכום: לא מעט אנשים, גופים וארגונים, במצבים ובנסיבות מגוונים, זקוקים לשירותים הניתנים על ידי חוקרים פרטיים. בעולם המשפט, בעולם העבודה, בעולם העסקים וגם בבית פנימה, בין בני משפחה, נדרשים חוקרים פרטיים להשתמש באמצעים שונים, כדי לחשוף את המציאות ולהגיע לחקר האמת.

* משרד קורן חקירות עוסק בחקירות, מעקבים ובמודיעין עסקי

** סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap משפטי 

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
קורן חקירות

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה