zap group mishpati logo

הבעל לא השאיר צוואה והאלמנה נאלצה להילחם על כספי הירושה ולהתעמת עם שמונת אחיו

צוואה מאפשרת למוריש לקבוע מי יהיו יורשיו ולאיזה חלק בעזבונו זכאי כל אחד מהם. במקרה לפניכם, אלמנה נאלצה להיאבק על הירושה עם אחיו של בעלה המנוח, שלא השאיר אחריו צוואה שהיתה מונעת את הסכסוך המשפחתי המיותר

25.05.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
הבעל לא השאיר צוואה והאלמנה נאלצה להילחם על כספי הירושה ולהתעמת עם שמונת אחיו

עריכת צוואה משקפת את רצונו האחרון של אדם. היא מאפשרת לו לבחור מי יהיו יורשי העיזבון שהוא יותיר אחריו - הרכוש, הזכויות הכלכליות והנכסים השונים שלו. הצוואה גם מאפשרת למוריש לקבוע כיצד העיזבון יחולק בין היורשים. אין חובה חוקית לערוך צוואה, אך בלעדיה, חלוקת העיזבון נעשית על פי הוראות חוק הירושה (תשכ"ה-1965).

על פי החוק, בראש היורשים הטבעיים מצויים ילדיו של הנפטר ובן או בת הזוג. בן הזוג יורש מחצית מהעיזבון, והמחצית השנייה מחולקת שווה בשווה בין הילדים

מהן הוראות חוק הירושה?

החוק קובע בבירור מי ייחשב כיורש טבעי, הזכאי לחלק בירושה, ומי לא, ואף מציין כיצד יחולק העיזבון בין היורשים הטבעיים. בראש היורשים הטבעיים מצויים ילדיו של הנפטר ובן או בת הזוג. בן הזוג יורש מחצית מהעיזבון, והמחצית השנייה מחולקת שווה בשווה בין הילדים.

אם הנפטר לא הותיר אחריו ילדים, אזי הוריו ייחשבו כיורשים טבעיים, ביחד עם בן או בת הזוג, והם יירשו את מחצית העיזבון. במקרה שבהם גם ההורים נפטרו, אחיו ואחיותיו של הנפטר ייחשבו כיורשים הטבעיים הבאים בתור. הם יזכו בשליש מהעיזבון ובן או בת הזוג יהיו זכאים לשני השלישים הנותרים.

הבאים בתור בסדר היורשים הטבעיים הם הורי ההורים של הנפטר (סבו וסבתו) וצאצאיהם (דודיו ודודותיו), הזכאים גם הם לשליש מהעיזבון. במקרים שבהם לנפטר אין יורשים טבעיים, המדינה היא היורשת של עזבונו וכל רכושו עובר לקופתה.

הסדר זה נראה הוגן למדי עבור מרבית האנשים, במצב עניינים רגיל, כפי שהחוק הניח בשעתו. אך הוא אינו נותן מענה לרבים, כולל מי שמבקשים למנות יורשים אחרים, שונים מאלה המצוינים כיורשים טבעיים,  וכן, אלה המבקשים שחלוקת העיזבון תהיה דיפרנציאלית, מסיבות שונות.

הבעל נפטר ולא הותיר אחריו צוואה. לפי הוראות החוק, אשתו אמנם זכאית לחלקה בעזבונו, אך מאחר ולזוג אין צאצאים, הרי שאחיו זכאים לשליש ממנו

מהן הסיבות המרכזיות לעריכת צוואה?

כאמור, אדם המבקש לחלק את רכושו בצורה שונה מההסדר הקבוע בחוק, יכול לעשות זאת אך ורק באמצעות צוואה. נסביר את יתרונות עריכת הצוואה דרך מקרה שנמצא בטיפולו של החתום מעלה:

המקרה הוא של זוג ללא ילדים. הבעל נפטר ולא הותיר אחריו צוואה. לפי הוראות החוק, אשתו אמנם זכאית לחלקה בעזבונו, אך מאחר ולזוג אין צאצאים, הרי שאחיו זכאים לשליש ממנו. כך, נוצר מצב שבצו הירושה שהוצא על ידי הרשם לענייני ירושה, הוכרז כי בנוסף לאשתו של הנפטר, גם שמונה אחיו זכאים לחלק בעיזבון.

האישה טענה כי מחצית מכספיו של בעלה בחשבון הבנק הם שלה. מדובר ברכוש משותף, מכוח חזקת השיתוף של מי שנישאו לפני 1974. מכאן, שאחיו של בעלה זכאים רק לשליש ממחצית הפיקדון הכספי.

בסופו של דבר, מדובר בסכום גדול שהאישה נזקקה לו באופן מיידי לאחר מותו של בעלה, לצורך קיומה היומיומי. אך הבנק של הבעל סירב לשחרר לידי האישה את חלקה בכספים שנצברו בחשבונו עד שלא יגיעו כל שמונת האחים לסניף הבנק ויחתמו על שחרור הכספים.

האישה נותרה תלויה לחלוטין בשמונת האחים על מנת שתוכל לממש את חלקה. אלה, מצידם, לא מיהרו לחתום והשתמשו בדרישת הבנק שיחתמו על שחרור הכספים כמנוף לחץ על האישה לוותר על חלקה במחצית מהפיקדון מכוח חזקת השיתוף. האישה, שלא יכלה למשוך כספים מהחשבון, נותרה ללא הכנסה. היא נאלצה לפנות ולבקש את התערבותו של בית המשפט על מנת שיממש בפועל את מה שהיא זכאית לו.

אם הבעל היה מורה מראש בצוואה כי כל הכספים יושארו לאשתו, או אפילו מורה על חלוקה ברורה לפי הבנתו, לא היה צורך כלל לפנות לבית המשפט לשחרור הכספים

כיצד פסק בית המשפט במאבקה של האלמנה נגד שמונת אחיו של המנוח?

לאחר דין ודברים ראשוני בבית המשפט, שבו הובהרה זכאותה של האישה כפי שהיא דרשה והאחים הבינו את מצבה, הם הסכימו לוותר על חלקם בכספי הפיקדון הכספי לטובתה, ואף שלחו הצהרות בעניין זה לבית המשפט.

צוואה, אם היתה נערכת בעוד הבעל היה בחיים, היתה חוסכת כל זאת. אם הבעל היה מורה מראש כי כל הכספים יושארו לאשתו, או אפילו מורה על חלוקה ברורה לפי הבנתו, לא היה צורך כלל לפנות לבית המשפט על מנת לשחרר את הכספים, והיה נחסך מאלמנתו הצורך לעסוק בכך בעודה באבל.

יתרה מכך, יש להבין שמקרה זה נגמר בצורה טובה יחסית. ברוב המקרים, היורשים אינם מוותרים ואז נדרשת הידיינות משפטית ארוכה מאוד, שעלולה להימשך מספר שנים, עלותה הכספית גבוהה והיא יכולה להוביל לריבים ולקרעים משפחתיים שקשה מאוד לאחות אחר כך.

לכן, לא רק שלבני זוג מומלץ לערוך צוואה בעודם בחיים, אלא מומלץ לשקול לערוך צוואה הדדית, המשקפת את רצונו של כל אחד מבני הזוג לגבי היורשים של חלקו בעיזבון לאחר פטירת שניהם.

מעמדו של נוטריון הוא של נציג רשות (כמו גם שופט, חבר בית הדין או הרשם לענייני ירושה) ומשקלה של צוואה שנערכה על ידי נוטריון משמעותי יותר מבחינת מהימנותה ותוקפה

האם ניתן לערוך צוואה בפני נוטריון?

בוודאי ואף מומלץ! צוואה בפני נוטריון נחשבת על פי חוק כצוואה בפני רשות. מעמדו של נוטריון הוא של נציג רשות (נציגי רשות אחרים בעניין צוואות הם שופט, חבר בית הדין או הרשם לענייני ירושה). מכאן, שמשקלה של צוואה שנערכה על ידי נוטריון משמעותי יותר מבחינת מהימנותה ותוקפה.

הבעל לא השאיר צוואה והאלמנה נאלצה להילחם על כספי הירושה ולהתעמת עם שמונת אחיו(1)

לסיכום, בעריכת צוואה תוכלו להחליט מי יהיו יורשי העזבון ואיזה חלק ממנו יקבל יורש, מבלי שתידרש התערבות משפטית. כך תוכלו להבטיח את עתידם של הקרובים ביותר אליכם לאחר מותכם.

* עו"ד ונוטריון יחיאל טל מתמחה בעריכת צוואות

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים