zap group mishpati logo

התיקון שיחשוף את פערי השכר בין גברים ונשים במקום העבודה

תיקון חדש לחוק יחייב מעסיקים לגלות לעובדים ועובדות בתפקיד דומה מה הם פערי השכר ביניהם ולפרסם דו"ח שנתי לציבור על פערים אלה

08.11.20
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
התיקון שיחשוף את פערי השכר בין גברים ונשים במקום העבודה

 

גבירותיי ורבותיי, מהפך: תיקון חדש לחוק, שנכנס לאחרונה לתוקף, יוצר מהפכה בכל הנוגע להגשמת שוויון בשכר בין נשים וגברים. על פי התיקון, יידרשו מעסיקים בתוך כמה חודשים לחשוף בפני העובדים והעובדות שלהם את פערי השכר הקיימים בין גברים ונשים באותו תפקיד.

על פי תיקון מספר 6 לחוק שכר שווה לעובדת ולעובד, יידרשו מעסיקים, בין היתר, למסור לכל עובד ועובדת מידע בדבר הקבוצה שאליה הם משתייכים במקום העבודה ובדבר פערי השכר הקיימים בין גברים ונשים באותה קבוצה, וכן לפרסם דין וחשבון פומבי בנושא פעם אחת בשנה.

בשורות הקרובות נבקש להתמקד בתיקון החדש, שאמור לחולל מהפכה בכל הנוגע להצגת פערי השכר הקיימים בין עובדים ועובדות במקום העבודה. נדגיש כי השלכותיו המלאות של התיקון עדיין לא ברורות, לא ידוע כיצד יישמו אותו מעסיקים בפועל והאם ינסו לחמוק מחובה זו.

מעבר למסירת המידע לעובדים, יידרש המעסיק לפרסם פעם בשנה גם דין וחשבון פומבי לציבור, שבו הוא אמור לכלול נתונים בדבר פערי השכר הממוצע הקיימים בין נשים וגברים המועסקים אצלו

על מי חל התיקון החדש לחוק ומה הוא קובע?

התיקון חל על מעסיקים גדולים, שיש להם יותר מ-518 עובדים והוא מחייב אותם לאסוף נתונים ולפרסם פעם בשנה דו"ח פנימי, שבו יפורט השכר הממוצע של עובדות ועובדים באותו תפקיד, תוך פירוט באחוזים של הפערים הקיימים בין השכר הממוצע של גברים ונשים באותו תפקיד.

במסגרת התיקון, נאסר לפרסם נתונים שעלולים לפגוע בצנעת הפרט או לאפשר זיהוי של עובד ספציפי

איזה מידע אמור העובד לקבל על פי התיקון?

בנוסף לפרסום הדו"ח הפנימי, נדרש המעסיק על פי התיקון למסור לכל עובד ועובדת במקום העבודה מידע בדבר הקבוצה שאליה הם משתייכים בפילוח העובדים באותו מקום עבודה. מידע זה אמור לכלול את פירוט סוגי המשרות שנכללות באותה קבוצה וכן את פערי השכר לפי מין. מעבר למסירת המידע לעובדים, יידרש המעסיק לפרסם פעם בשנה גם דין וחשבון פומבי לציבור, שבו הוא אמור לכלול נתונים בדבר פערי השכר הממוצע הקיימים בין נשים וגברים המועסקים אצלו.

המידע שימסרו המעסיקים יכול לסייע לעובדות להוכיח שהן מופלות לרעה במקום העבודה, מה שיאפשר להן לתבוע בבית הדין לעבודה הפרשי שכר רטרואקטיביים

האם המעסיק חייב לפרסם את הנתונים שאסף?

כן, מדובר בחובה שמוטלת על המעסיק. כדי לאכוף את חובה זו קובע התיקון כי נציב שוויון הזדמנויות לעבודה, או עובד שהוסמך מטעמו לעניין זה, יכול להוציא צו המורה למעסיק למסור את הדו"ח הפנימי שערך וכן את הנתונים שעל בסיסם נערך אותו דו"ח על ידי המעסיק.

עסקים עם פחות מ-518 עובדים אינם נדרשים לפרסם דו"ח על פערי השכר של העובדים שלהם, אבל הם נדרשים לספק מידע על פערי שכר אלה, על פי סעיף 7 לחוק

האם הנתונים שיפורסמו יחשפו נתוני שכר של עובדים ספציפיים?

לא, המידע שיפורסם אמור לכלול את השכר הממוצע של עובדים באותה קבוצה ולא לכלול מידע על עובדים ספציפיים. במסגרת התיקון, נאסר לפרסם נתונים שעלולים לפגוע בצנעת הפרט או לאפשר זיהוי של עובד ספציפי.

האם מעסיקים קטנים פטורים מהחובות בתיקון החדש?

לא. אמנם מעסיקים קטנים, שיש להם פחות מ-518 עובדים, אינם נדרשים לפרסם דו"ח על פערי השכר של העובדים שלהם, אבל הם נדרשים לספק מידע על פערי שכר אלה, על פי סעיף 7 לחוק, לכל עובד שיבקש זאת מהם. מידע זה יכול לכלול נתונים על רמות השכר של העובדים המועסקים אצל אותו מעסיק, סוגי המשרות הקיימות ועוד. כל זאת בלבד שהמידע שנמסר לא גורם לזיהוי של עובדים ספציפיים ולא גורם לפגיעה בפרטיות.

התיקון החדש אמור לגרום למעסיקים לתקן פערי שכר הקיימים בין עובדות לעובדים באופן אוטומטי כדי לא להפלות לרעה עובדות

מה מבקש התיקון להשיג ואיך ניתן להשתמש בו?

התיקון החדש נועד לאפשר לתקן פערי שכר בין גברים ונשים במקומות עבודה. ראשית, הוא אמור לגרום למעסיקים לתקן פערי שכר הקיימים בין עובדות לעובדים באופן אוטומטי כדי לא להפלות לרעה עובדות. שנית, המידע שימסרו המעסיקים יכול לסייע לעובדות להוכיח שהן מופלות לרעה במקום העבודה, מה שיאפשר להן לתבוע בבית הדין לעבודה הפרשי שכר רטרואקטיביים על הפגיעה שנגרמה להן וכן לתבוע פיצוי על האפליה שלה היו נתונות.

התיקון שיחשוף את פערי השכר בין גברים ונשים במקום העבודה(1)

לסיכום, התיקון לחוק שכר שווה לעובדת ולעובד הוא מהפכני ומטיל לראשונה חובה על המעסיק לפרסם באופן פומבי נתונים בדבר פערי השכר הקיימים בין עובדים ועובדות באותו תפקיד במקום העבודה. בנוסף, הוא מטיל חובה, גם על מעסיקים קטנים, למסור מידע לעובדים בעניין זה, על פי דרישתם. 

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עמיר אושפיז - משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה