zap group mishpati logo

חקירת הונאת ביטוח בגין תביעת אובדן כושר עבודה

חברות ביטוח רבות נופלות קרבן להונאות ביטוח. משרד חקירות פרטיות פועל עבורן כדי לגלות האם נעשתה הונאה כדי לקבל מהביטוח כספים שלא כדין. המקרה שלפנינו מציג חקירה של הונאת ביטוח ואת פעולתו של משרד חקירות פרטיות בתחום

18.11.20
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
חקירת הונאת ביטוח בגין תביעת אובדן כושר עבודה

חברות ביטוח רבות נופלות קרבן להונאות ביטוח. משרד חקירות פרטיות פועל עבורן כדי לגלות האם נעשתה הונאה כדי לקבל מהביטוח כספים שלא כדין. המקרה שלפנינו מציג חקירה של הונאת ביטוח ואת פעולתו של משרד חקירות פרטיות בתחום.

איש לא ראה את התאונה מלבד אחיו של הנדון והנדון סירב להגיע לבדיקות רופא מטעם חברות הביטוח בטענה כי איננו מסוגל

תיאור המקרה

במשרדו של הח"מ התקבל לחקירה תיק ביטוח שכלל תביעת ביטוח אובדן כושר עבודה עם תגמול חודשי בסכום של 9,500 שקל לצמיתות, לרבות סכום של כחצי מיליון שקל עבור הוצאות, עזרת צד ג' וכו'. הנדון נפגע בתאונת עבודה בעת שירד ממשאית פול טריילר שבה נהג בחברת ההובלות של אחיו, נזקק לניתוחים שונים בגב ומאז טוען להתדרדרות במצבו הנפשי, הפיזי והכלכלי. איש לא ראה את התאונה מלבד אחיו של הנדון והנדון סירב להגיע לבדיקות רופא מטעם חברות הביטוח בטענה כי איננו מסוגל. בעקבות חשדות רבים שעלו לחברות הביטוח, התיק הועבר אל משרד חקירות.

המטרה בתיק היתה לאתר את הנדון ולבצע מעקב אחריו על מנת לראות אם תפקודו תקין או שהוא אכן מוגבל וזקוק לסיוע צד ג'

בחינת התיק

מקריאה ראשונה, התיק נראה פשוט: מדובר בבחור בדואי המתגורר ביישוב בדואי גדול בדרום, ונמסרו לחוקרים כתובתו ומספר הטלפון הנייד האישי שלו. החוקרים יצאו לחקור את סביבת מגוריו. משיחה עם בני משפחתו עלה כי אותו אדם נחקר אינו מתגורר בכתובת הנ"ל ונמצא בבית בפזורה בצפון. בני משפחתו טענו כי אין להם שום קשר עימו וכי הפעם האחרונה שראו אותו היתה לפני כארבעה חודשים כאשר הגיע לביקור למשך שלושה ימים.

המטרה בתיק היתה לאתר את הנדון ולבצע מעקב אחריו על מנת לראות אם תפקודו תקין או שהוא מוגבל וזקוק לסיוע צד ג'. בנוסף, החוקרים רצו לבחון אפשרות אם הנדון עובד ב"שחור" ולא מצהיר לרשויות על כך.

לאחר חשיבה מחודשת והקשבה מספר פעמים להקלטת השיחה עימו, החוקרים התרשמו כי הוא עובד בשטח הפתוח עם כבשים ואולי הוא רועה צאן

פעולות שבוצעו בחקירה

פעולות החקירה כללו חקירת שכנים ומכרים רחוקים, ביצוע סריקות לאיתור טלפון נייד, חקירות לאיתור חשבונות פעילים על שם הנדון ומציאת קצה חוט שיאפשר לאתרו. בסריקות ניידים עלה כי יש מספר נוסף על שמו של הנדון שלא היה מצוין במסמכים.

כיצד פעל משרד החקירות כדי להביא הוכחות שמדובר בהונאת ביטוח?

בעבר, הנדון עסק בשינוע של פסולת בניין ממקום למקום. החוקרים החליטו כי הדרך הכי טובה לפנות אליו היא תחת סיפור כיסוי של קבלן המעוניין לבצע עבודות של שינוע פסולת בניין מאתר הבנייה לאתר הטמנה. החוקרים יצרו קשר עם הנדון. בשיחה עימו הוצעה לו העבודה שתוכננה מראש.

הנדון חשד מאוד ואמר כי אינו יכול לעבוד, שכן הוא יושב בבית שלו ומוגבל מאוד ולא יכול לזוז. יש  לציין כי בשיחת הטלפון נשמע בבירור כי הנדון נמצא בשטח פתוח והולך, ולאחר מספר רגעים של שיחה אף נשמעו רעשי פעיית כבשים ברקע. לאחר חשיבה מחודשת והקשבה מספר פעמים להקלטת השיחה עימו, החוקרים התרשמו כי הוא עובד בשטח הפתוח עם כבשים ואולי הוא רועה צאן.

החוקרים בכיסוי סיפרו לנדון כי הם מעוניינים לקנות ממנו כבש לחג הפסח המתקר ולאחר מונולוג של שתי דקות קנו את אמונו והוא הזמין אותם אליו למאהל בדואי, שם התכוון למכור להם כבש

סיפור הכיסוי

לטובת סיפור הכיסוי בחרה חברת הביטוח בבחור ממוצא רוסי כדי שלא יסגיר את העובדה שישנם פערים בסיפור הכיסוי, שכן מראש יש הבדלים ופערים בין התרבויות. הבחור יצר קשר עם הנדון. בשיחה נאמר לנדון כי הופנינו על ידי בחור בשם אחמד מכפרו של הנדון ושהחוקרים (בכיסוי) מעוניינים לקנות ממנו כבש אחד לחג הפסח המתקרב. החוקרים תמכו את הסיפור בעובדות שונות לגבי מקום מגוריה של המשפחה ותכניותיה לחג ולאחר מונולוג של שתי דקות קנו את אמונו של הנדון, שהזמין אותם אליו ל"שיק" (מאהל בדואי) ליד קריית גת, שם התכוון למכור להם כבש.

הנדון מסר את כתובתו המדויקת הנמצאת בפזורה דרומית לקריית גת. החוקרים פעלו לאיתורו בתוך השטח: בשעות אחר הצהריים הם הגיעו לשטח הפזורה ליד קריית גת, בו מגדלים כבשים. לאחר שלילת רועה צאן אחד, הגיעו לרועה צאן שני שבדיוק סידר כלי עבודה גדול שנשבר לו.

החוקרים ביקשו חשבונית עבור הכבש שקנו ובתגובה הנחקר חייך ואמר שכל המכירות שלו הם "מתחת לרדאר" ובלי חשבוניות כי אסור שיידעו שהוא עובד בגלל הקיצבה שאותה הוא מקבל מהביטוח

המעקב

בשלב זה החוקרים ביצעו תצפית, צילמו אותו בעת שתיקן את כלי העבודה שנשבר, תוך שהוא מתכופף רבות, מסובב צווארו לצדדים ומרים משקלים כבדים מאוד. לאחר כשעתיים של עבודה, הוא נכנס למכולה שבה הוא נח ונשכב על המיטה. מאוחר יותר יצא מהמכולה והסתובב עם עדר הכבשים באזור. תפקודו היה מצוין ללא שום מגבלה בתנועותיו.   לאחר יומיים של מעקב צמוד אחרי הנדון, החוקרים שוחחו עימו שוב בהמשך לסיפור הכיסוי. הבחור ממוצא הרוסי אמר כי אין ביכולתו להגיע ואם זה בסדר שישלח את החתן שלו עם כסף מזומן לקנות את הכבש. כמובן שהנדון הסכים וכך קרה.

החוקרים הגיעו אל הנדון עם מצלמות מעקב לתעד את כל המתרחש והפגישה. הנדון סיפר על החיים שלו, על תכניותיו ועל מצבו כיום, סיפר שהוא מגדל את העדר בעצמו וחי את החיים שהוא כל כך רצה. כשנשאל איך הוא מתפרנס, אמר שהוא מוכר כבשים למחייתו ואת השאר הביטוח משלם.

לאחר שבוצעה המכירה שאלו החוקרים בתמימות אם יש חשבונית, ובתגובה הנחקר חייך ואמר שכל המכירות שלו הם "מתחת לרדאר" ובלי חשבוניות כי אסור שיידעו שהוא עובד בגלל הקיצבה שאותה הוא מקבל מהביטוח. לאחר סיום החקירה, הוציאו החוקרים דו"ח מפורט ביותר, הכולל תמונות וחוות דעת והגישו אותו לעורך הדין שהגישה לבית המשפט.

בדיון בבית נמשפט הנדון בקושי דיבר ונראה חצי משותק ולא מתפקד בלשון המעטה. במשפט הוא אף בכה וסיפר שאינו מצליח להוריד לעצמו חולצה או ללכת לשירותים לבד

הדיון בבית המשפט

כשהגיע הנדון לבמת בית המשפט, שני אנשים הרימו את כיסא הגלגלים לדוכן עצמו והנדון נשאל על ידי השופט ועורך הדין של חברת הביטוח על חייו ותפקודו. הנדון בקושי דיבר, נשמע מדוכדך, לא הניע את צווארו וממבט מהצד נראה חצי משותק ולא מתפקד בלשון המעטה.  במשפט הוא אף בכה וסיפר שאינו מצליח להוריד לעצמו חולצה או ללכת לשירותים לבד וזה מביך אותו.

עורך הדין של הנתבעת – חברת הביטוח - המשיך לשאול את הנדון שאלות רבות על תפקודו בשבוע האחרון, ולכל השאלות קיבל תשובות קיצוניות שאינו יכול לזוז ובגדול מוגבל ב-100 אחוזים. בסיום התשאול, נקראו החוקרים לדוכן העדים, פתחו את המחשב הנייד והציג את ממצאי החקירה שלהם, לרבות תשובות הנדון על כך ש"כל העסקאות מבוצעות מתחת לרדאר", תוך כדי שהוא מחזיק את הכסף ביד.

לאחר החקירה המעמיקה שכללה יצירת קשר עם הנחקר והקמת סיפור כיסוי, הנדון נתפש במערומיו ובהתחזותו. התיק נסגר עם פיצוי מזערי ביותר וללא קיצבה חודשית 

התוצאה

הנדון הסתכל על הממצאים ולא האמין, עורך דינו הרכין ראש ופניו של אחיו החווירו. השופט ראה את הסרט ואת הממצאים, הסתכל על הנדון ואמר לו: "אני מציע שתיקח כמה דקות לסגור עיסקה עם חברת הביטוח לפני שאני מחליט מה קורה בתיק. כי אם אני מחליט, זה לא יהיה ממש לטובתך...".

חקירת הונאת ביטוח בגין תביעת אובדן כושר עבודה(1)

לסיכום, לאחר החקירה המעמיקה של חבת הביטוח שכללה יצירת קשר עם הנחקר והקמת סיפור כיסוי, הנדון נתפש במערומיו ובהתחזותו. התיק נסגר עם פיצוי מזערי ביותר וללא קיצבה חודשית כלל - חיסכון של יותר ממיליון שקל לחברת ביטוח בעקבות הונאת ביטוח. הצדק נעשה.

* משרד חקירות פרטיות קוונטין מתמחה בחקירות הונאות ביטוח וחקירות נוספות מסוגים שונים, לרבות הגשת חוות דעת לבתי משפט

קואנטין חקירות פרטיות

קואנטין חקירות פרטיות

לא כל אחד יכול להיות חוקר – את עבודת הבילוש תשאירו למקצוענים! קואנטין חקירות פרטיות, עם נסיון של מעל 20 שנה, מתמחים במעקבים ופועלים 24/7 בכל הארץ כדי לחשוף את האמת.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
קואנטין חקירות פרטיות

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה