zap group mishpati logo

עובדים מהבית? עדכנו את ההוצאות המוכרות שלכם

בכל העולם עברו לעבודה מהבית וגם בישראל המצב לא שונה. עצמאים רבים, שבימים רגילים שוכרים משרד או חלל משותף, מעדיפים לעבור לעבודה מהבית בימי הקורונה. מה זה אומר על ההוצאות המוכרות לצורך הפחתת מס, על אילו הוצאות תוכלו לדווח ועל אילו לא? הכל בכתבה הבאה

28.12.20
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
עובדים מהבית? עדכנו את ההוצאות המוכרות שלכם

רשויות המס לא עדכנו את רשימת ההוצאות המוכרות, אך המציאות החדשה בשוק העבודה השתנתה. גם כאשר אתם עובדים מהבית ולא שוכרים משרד, יש הוצאות בגינן אתם זכאים להפחתת מס.

מהי הוצאה מוכרת?

הוצאה מוכרת היא כל הוצאה הכרחית לייצור הכנסה. ישנו מגוון של הוצאות מוכרות על ידי רשויות המס, אך חשוב לדעת שההוצאות משתנות בהתאם לענף ולמשלח היד שלכם, ואם יש הוצאה שלדעתכם הכרחית לייצור הכנסה בעסק שלכם, יש לרשמה והתייעץ עם איש מקצוע.

ככלל ההמלצה היא לשמור את העתקי החשבוניות של כל הוצאה ( ללא חשבונית לא ניתן יהיה לדרוש את ההוצאה), גם אם לדעתכם היא לא רלבנטית, וכמובן, להתייעץ עם איש מקצוע. בנוסף, יש הוצאות מעורבות, שהן הוצאות לשימוש אישי ועסקי, עליהן נפרט בהמשך. הדיווח על הוצאות מוכרות יעשה בדו"ח רווח והפסד אותו מגישים למס ההכנסה. ככל שיש לכם יותר הוצאות, תשלמו פחות מס.

הוצאות פרסום הן הוצאות רלוונטיות במיוחד בימים אלה, בהם עסקים רבים מבינים שהנוכחות שלהם באינטרנט היא חיונית

אילו הוצאות מוכרות קיימות? 

קיים מגוון הוצאות: הוצאות שכר, הוצאות על חומרים (זה יכול להיות חומרים שאינסטלטור רוכש כדי לפתוח סתימות או מחשב וציוד משרדי, אחסון בענן, תכנות מחשב שרוכשים לצורך העבודה וכדומה); נסיעות באוטובוס או השכרת רכב; השתלמות מקצועית כמו השתלמות סוף שנה או קורס בתחום העיסוק כדי להיות מעודכנים; ספרות מקצועית; תשלום לרו"ח או ליועץ מס; שליחויות; כיבוד קל כמו תה, קפה, חלב, עוגיות; הוצאות פרסום כמו בניית אתר אינטרנט, עיצוב גרפי לעיצוב לוגו לעסק וקמפיין פרסומי בכל מדיה.

הוצאות פרסום הן הוצאות רלוונטיות במיוחד בימים אלה, בהם עסקים רבים מבינים שהנוכחות שלהם באינטרנט היא חיונית. לכן גם אם זו הוצאה לא מתוכננת מבחינתכם, חשוב שתדעו שהיא תחשב כהוצאה מוכרת. שכירת משרד או חלל משותף נחשבת כמובן גם היא להוצאה מוכרת, אך במקרה של משרד בבית מדובר בהוצאה מעורבת, ויש לדעת איך לדווח עליו בצורה הנכונה.

במקרה של דירה בבעלותכם, ניתן להכיר בריבית על המשכנתא כהוצאה מעורבת, על פי חישוב החלק היחסי של השימוש בדירה כמשרד

מהן הוצאות מעורבות?

הוצאות מעורבות הן הוצאות לשימוש עסקי ואישי, כך שהן יוכרו רק בחלקן. לעתים הוצאה מעורבת תהפוך עם הזמן להוצאה מוכרת, דוגמה לכך היא חשבון הטלפון הסלולרי. בעבר הוצאה זו נחשבה להוצאה מעורבת, אך בשנים האחרונות בעקבות הירידה הדרמטית בתעריפי חשבונות הטלפון הסלולרי, הוצאה זו הפכה להוצאה מוכרת. 

ייתכן שגם השינוי הדרמטי בשוק העבודה והמעבר לעבודה מהבית יזכה לשינוי מבחינת ההוצאות המוכרות, אך נכון לעכשיו ההוצאות על עבודה מהבית עדיין נחשבות להוצאות מעורבות.

שכירות ומשכנתא - ניתן להכיר בשכירות דירת המגורים כהוצאה מעורבת, בכפוף להצגת חשבונית מבעל הדירה. במקרה של דירה בבעלותכם, ניתן להכיר בריבית על המשכנתא כהוצאה מעורבת, על פי חישוב החלק היחסי של השימוש בדירה כמשרד. 

הוצאות ארנונה וחשמל - חשמל וארנונה הן הוצאות מעורבות. יש לחלק את סכום ההוצאה באופן יחסי לפי מספר החדרים בבית. ניתן להכיר כהוצאה מעורבת עבור חדר אחד בבית לעבודה, כלומר על  25%-33% מהסכום.

הוצאות רכב - הוצאות רכב נחשבות להוצאה מעורבת, אלא אם הוכח שהרכב הוא רק רכב עבודה כמו טרקטור, משאית וכדומה. ההוצאות המוכרות הן עבור דלק, ביטוחים וחניה. קנסות אינם נחשבים להוצאה מוכרת כיוון שזו הוצאה בעלת אופי עונשי. 

חשוב להקפיד על הדיווח הנכון לרשויות המס. במיוחד בימים אלה, חשוב להיעזר באנשי מקצוע שיסייעו לכם להימנע מטעויות מיותרות

מה קורה כאשר ההוצאות המוכרות גבוהות מהרווח?

מומלץ תמיד לדרוש את ההוצאות האמיתיות, גם אם התוצאה תהיה שהעסק יהיה בהפסד, כיוון שההפסד עובר לשנה הבאה וניתן יהיה לקזז אותו. מצד שני, עסקים שדיווחו בהפסד בשנה שעברה, לא קיבלו מענקים או שקיבלו מענקים נמוכים בתקופת הקורונה, לכן כדאי להביא זאת בחשבון ולשקול היטב מה נכון לכם לעשות בסיוע רואה חשבון מקצועי. 

עובדים מהבית? עדכנו את ההוצאות המוכרות שלכם(1)

לסיכום, יהיה נכון לחדד ולרענן את הנהלים בזמן ששוק העבודה עובר שינוי מבני כל כך עמוק, אך עד שזה ייעשה, חשוב להקפיד על הדיווח הנכון לרשויות המס. במיוחד בימים אלה, חשוב להיעזר באנשי מקצוע שיסייעו לכם להימנע מטעויות מיותרות.

רו"ח מירי כהן פרץ, בעלת משרד רו"ח המספק שירותי ראיית חשבון והנהלת חשבונות. מתמחה בעוסק פטור ומורשה וחברות קטנות

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת זאפ משפטי 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים