zap group mishpati logo

מסע החתחתים הביורוקרטי של עובד מומחה זר לישראל

במה כרוכה הבאה של עובד זר לישראל ומדוע המדינה מערימה קשיים על חברות המעוניינות להעסיק עובדים מומחים זרים. עו"ד סער אטיאס מסביר

26.01.21
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
מסע החתחתים הביורוקרטי של עובד מומחה זר לישראל

"אין זה סוד שכל נושא ההגירה הוא תחום אפרפר ולא סקסי בעליל המתאפיין בלא מעט ביורוקרטיה סבוכה", פותח עו"ד סער אטיאס, מומחה לעובדים זרים ממשרד עורכי הדין אטיאס ושות'. "מדינת ישראל אינה ייחודית בגישתה כלפי עובדים זרים בכלל ומומחים זרים בפרט, אבל נראה שבישראל לקחנו את זה שלב אחד קדימה ולמעשה כבר מתחילת התהליך חשוב לדעת כיצד לגשת ולהתנהל מול הרשויות הרלבנטיות".

כיצד הדבר בא לידי ביטוי?

"הדבר הבסיסי ביותר שצריך להבין זה שמדינת ישראל, כמו פחות או יותר כל מדינה אחרת, מעוניינת שאזרחיה הם אלה שיעבדו. במילים פשוטות, מדינת ישראל לא מעוניינת לייצר אינפלציה של מומחים זרים, שימלאו תפקידים שאזרחי ישראל יכולים למלא.

"כיוון שמדינת ישראל ידועה בחוקים הנוקשים שלה בנושא ההעסקה של עובדים זרים, כשמנהלים תהליך בקשה לקבלת אישור העסקת עובד זר, יש להעביר את הצורך במומחה הזר בצורה הנכונה ביותר והמדויקת ביותר, להסביר כיצד מומחיותו של העובד באה לידי ביטוי ומדוע תחום מומחיותו ייחודי וחלילה לא להקל ראש באף פרט ולו הקטן ביותר".

אחד התנאים הבסיסיים ביותר בדרך לקבלת היתר להעסקת עובד זר מומחה, הוא להבטיח שאותו עובד זר מומחה יקבל שכר שגובהו לכל הפחות כפול מהשכר הממוצע במשק

מה בעצם המדינה מעוניינת שנציג בפניה?

"המדינה רוצה דבר פשוט מאוד. היא בסך הכל מעוניינת שתסביר לה מדוע אתה חושב שמדובר במומחה ובנוסף שתשכנע אותה שאין לך אפשרות לאתר מומחה דומה בישראל. אך מתחת לדרישה התמציתית הזו, מסתתרים לא מעט תנאים שיש לעמוד בהם".

באילו תנאים מדובר למשל?

"מדינת ישראל באה ואומרת למשל, שאם מדובר אכן במומחה, אז אתה לא יכול לשלם לו משכורת נמוכה. כפועל יוצא מכך, אחד התנאים הבסיסיים ביותר בדרך לקבלת היתר להעסקת עובד זר מומחה, הוא להבטיח שאותו עובד זר מומחה יקבל שכר שגובהו לכל הפחות כפול מהשכר הממוצע במשק. אם מדובר בתחום שהשכר הרגיל בו גבוה מהממוצע במשק, ייתכן שהממונה יתנה את קבלת ההיתר בתשלום גבוה אף יותר.

"לאחר מכן, צריך להביא הוכחות למומחיותיו של העובד שמעוניינים להביא לישראל. אם לדוגמה מדובר במהנדס חשמל, המדינה יכולה להגיד שיש בישראל אלפי מהנדסי חשמל. ואז עולה שאלת ההיתר להעסקה של מהנדס חשמל זר - מדוע המהנדס הזר עדיף על המהנדסים המקומיים?".

על החברה להסביר כיצד עובד זר מומחה עונה על הצורך שלה בזמן שעובד מקומי לא מסוגל לעשות זאת. בנוסף, על המעסיק להסביר כיצד קבלת היתר ההעסקה לעובד כזה תתרום למדינה 

אז בכל בקשה להיתר עבודה למומחה זר צריך  להסביר מהו הערך המוסף שיש לעובד?

"בדיוק. מצד אחד צריך להסביר את הנחיצות, את הצורך, ומצד שני להסביר כיצד אותו עובד זר מומחה שאתה מעוניין להעסיק עונה על הצורך, בזמן שעובד מקומי לא מסוגל לעשות זאת. מעבר לכך, על המעסיק להסביר כיצד קבלת היתר ההעסקה תתרום למשק הישראלי ובאיזה אופן המדינה תרוויח מזה".

האם בתקופת הקורונה האתגרים הללו גדולים במיוחד?

"ללא ספק, אך גם במהלך 2020 ואפילו בשיאו של הסגר הראשון, הצלחנו להביא לכאן לא מעט עובדים זרים מומחים".

אילו עובדים הצלחתם להביא למשל?

"סיפקנו שירות למספר חברות שפועלות במגוון תחומים שהיו זקוקות למומחים זרים, החל ממומחים בתחום ההייטק שבו לכאורה קל יותר להסביר את הצורך במומחה כזה או אחר ועד למומחים בתחום התעשיה הכבדה, שלרובם אין תעודות השכלה רשמיות. מדובר בעיקר בעובדים עתירי ניסיון שהגיעו לישראל על מנת לחנוך צוות עובדים ישראלי".

מומחיות לא תמיד נרכשת באקדמיה, במקרים רבים מדובר בעובד זר שהמומחיות שלו באה מהניסיון הרב שיש לו בתחום שאינו מוכר בישראל

כלומר, במקרה הזה לא מדובר אפילו באנשים משכילים בהכרח?

"כפי שציינתי, הדבר החשוב ביותר הוא להציג את הצרכים של המעסיק ואת המומחיות של העובדים שהוא מעוניין להביא בצורה הנכונה ביותר. מומחיות לא תמיד נרכשת באקדמיה, במקרים רבים מדובר בעובד זר שהמומחיות שלו באה מהניסיון הרב שיש לו בתחום שאינו מוכר בישראל.

"באותם מקרים ספציפיים, מדובר היה במוצרים חדשניים ובעלי שפע של יתרונות לציבור הישראלי והצלחנו להראות שהתקנה שגויה או רשלנית שלהם עלולה לגרום לסכנה חמורה ואפילו לסכן חיים. באופן הזה הצלחנו להוכיח שהנוכחות של העובדים הזרים חשובה מספיק, אפילו בזמן הקורונה.

"יש רק לציין שבסופו של יום מדובר על צוות של מומחים זרים שמחזיקים בניסיון רב בשיטות עבודה ייחודיות המתאימות לפעילות ומוצרי החברה. לא חבר'ה אקדמאים או מהנדסים אלא עובדים שמחזיקים במיומנות ספציפית מאוד".   

הזכרת את התועלת שהעובד הזר יכול להביא למדינה. תוכל להרחיב מעט בנושא?

"בהחלט. אתן לך דוגמה נוספת מהשנה החולפת. בעיצומו של הסגר הראשון בחודש מרץ, יצרה איתנו קשר חברה תעשייתית גדולה שהיתה זקוקה בדחיפות לשלושה מומחים מחו"ל לצורך תיקון של מתקן ייצור. במקרה הספציפי הזה, המשמעות של השבתת המתקן היתה גורמת להשבתה כמעט מלאה של המפעל, שמספק פרנסה למאות עובדים. מטבע הדברים, בשל הדחיפות הרבה, בשל העובדה שלא ניתן היה למצוא מומחה שמסוגל לתקן את המכונה בישראל ומשום שמדובר בפרנסה של כל כך הרבה ישראלים, הצלחנו להשיג את ההיתר בתוך זמן קצר מאוד".   

יש חשיבות עליונה לתת עדיפות לליווי מקצועי של משרד עורכי דין המחזיק בניסיון רב בתחום המומחים הזרים. עורכי דין המחזיקים בניסיון ובוותק רב בתחום זה מכירים את הביורוקרטיה ואת האתגרים 

לסיום, מהו לדעתך הדבר החשוב ביותר שחברות ישראליות צריכות לדעת בנושא?

"הדבר החשוב ביותר שצריך להבין הוא שגם אם החברה בטוחה מעבר לכל צל של ספק שמדובר בצורך אמיתי, שאין לה שום אפשרות להעסיק עובד מקומי במקום המומחה הזר ושהנוכחות של העובד המומחה הזר בישראל אכן תתרום למדינה, עדיין ייתכן שהבקשה לא תיענה בחיוב.

מסע החתחתים הביורוקרטי של עובד מומחה זר לישראל(1)

"לאור זאת, יש חשיבות עליונה לתת עדיפות לליווי מקצועי של משרד עורכי דין המחזיק בניסיון רב בתחום המומחים הזרים. עורכי דין המחזיקים בניסיון ובוותק רב בתחום זה מכירים את הביורוקרטיה ואת האתגרים  ויודעים להתגבר עליהם או לנטרל אותם מבעוד מועד.

"לכן, חשוב בין השאר להתעניין בנוגע להצלחות של המשרדים השונים, לבדוק האם סיפקו שירות לחברות דומות לשלכם והאם הצליחו להשיג היתרים להעסקת מומחים זרים הפועלים בתחום הספציפי שבו פועלים המומחים שאתם מעוניינים להביא לישראל". 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים