zap group mishpati logo

מהו זיהוי קולי ומתי הוא יכול לשמש כראיה משפטית?

לכל אחד מאיתנו "טביעת קול" ייחודית המאפשרת זיהוי מדויק שלנו על פי קולנו בלבד. זיהוי כזה יכול לשמש כראיה מכריעה בהליכים פליליים ואזרחיים כאחת. מדריך

31.01.21
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
מהו זיהוי קולי ומתי הוא יכול לשמש כראיה משפטית?

זיהוי קולי הוא תהליך שבו ניתן לזהות דובר מסוים בהקלטה, שאין יודעים מראש מי הוא, וזאת על פי המאפיינים המיוחדים של קולו. הקול האנושי מורכב מעשרות מרכיבים. חלקם קשורים בהתנהגות, כמו מהירות הדיבור, אוצר המילים, המבטא, האינטונציה וההפוגות בדיבור שמייחדות כל אדם. מרכיבים אחרים קשורים במבנה הפיזי, כמו צורת הפה וגודלו, צורת השיניים, מבנה הלסת ומיתרי הקול. כל אלה ביחד יוצרים ״טביעת אצבע״ קולית ייחודית לכל אחד ואחת, שבאמצעותה ניתן לזהות אותנו.

לצורך זיהוי המאפיינים ההתנהגותיים נדרשת מומחיות של אנשי מקצוע בנושא. את זיהוי המרכיבים הפיזיים משלים שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, המזהות ניואנסים שהאוזן האנושית לא יכולה לשמוע. כך ניתן לאסוף מידע על זהות הדובר, מיקומו בעת ההקלטה, תכונות גופניות ואף על מצבו הרפואי.

בעזרת ציוד סאונד מקצועי אפשר ״לנקות״ ההקלטות מרעשי רקע ולהקל על זיהוי הדוברים. תוכנות זיהוי קולי מתקדמות מאפשרות איתור של דקויות קוליות המבחינות בין דובר אחד לשני

באילו מצבים משתמשים בזיהוי קולי?

ישנם יישומים שונים לזיהוי הקולי, כמו אימות זהותם של לקוחות בבנקים, או חברות תרופות שבודקות מאפייני דיבור כדי לזהות מצבים רפואיים, כמו דמנציה ואלצהיימר. ואולם, השימוש המוכר ביותר הוא בחקירות פליליות.

כיצד משמש זיהוי קולי בחקירה פלילית?

ניקח לדוגמה שני מקרים שקרו. הראשון הוא של אדם שקיבל שיחה ממספר חסוי. המתקשר האנונימי איים ברצח על מקבל השיחה, תוך כדי השיחה. מקבל השיחה ביקש להגיש תלונה על איום ברצח אך לא ידע להגיד במי הוא חושד.

ההזדמנות נפלה לידיו כאשר הוא קיבל שיחה אחרת, בזמן אחר, שיחה מזוהה הפעם, שהתנהלה על מי מנוחות בעניין אחר לגמרי. תוך כדי השיחה עלה החשד בליבו שהדובר הוא מי שאיים עליו כמה חודשים לפני כן, בגלל שהקול והאינטונציה שלו נשמעו דומים. אותו מתקשר הכחיש, כמובן, שהוא הדובר בשיחת האיומים, אך עורך דינו של מקבל השיחה שלח את שתי ההקלטות לזיהוי קולי. אנשי המקצוע קבעו כי מדובר באותו אדם, זה שהזדהה וזה שאיים בצורה אנונימית. על סמך הזיהוי הקולי, ההקלטות הועברו למשטרה להמשך חקירה פלילית.

במקרה אחר, התבקש החתום מעלה לבדוק הקלטת וידיאו שבה ניתן לשמוע את אחד הדוברים, אך לא לראותו. הדובר סיפק בהקלטה מידע שיכול היה לשמש ראיה בבית המשפט ועלה הצורך לזהות אותו בצורה ברורה כדי שהראיה תתקבל. השוואה בין הקלטת הווידיאו להקלטות של אותו אדם בחקירה שהתנהלה במשטרה העלתה שמדובר באותו אדם. כך, אף על פי שהוא טען שלא היה נוכח כלל בשיחת הווידיאו שהוקלטה, הזיהוי הקולי התקבל על ידי בית המשפט. 

השינוי בקולו של הדובר הוא תוצאה של עיוות כלשהו בחלל הפה ושינוי בקצב הדיבור ובעוצמת הקול. תדרי הרטט של מיתרי הקול, לעומת זאת, תלויים במבנה פיזיולוגי של כל אחת ואחד ואינם ניתנים לזיוף

כיצד מבצעים זיהוי קולי?

כדי לבצע זיהוי קולי מקצועי צריך לשלב בין ציוד טכני איכותי ותוכנות מתקדמות לבין איש סאונד מיומן. למה זה כל כך מסובך? חישבו למשל על מצב שבו הדובר בהקלטה משנה במכוון את קולו, כדי למנוע זיהוי. אם זיוף הקול נעשה ברמה סבירה, רובנו לא נצליח לזהות את הדובר. ואולם, השינוי בקולו של הדובר הוא תוצאה של עיוות כלשהו בחלל הפה ושינוי בקצב הדיבור ובעוצמת הקול. תדרי הרטט של מיתרי הקול, לעומת זאת, תלויים במבנה פיזיולוגי של כל אחת ואחד ואינם ניתנים לזיוף. בנוסף, רעשי רקע ואיכות הקלטה נמוכה פוגעים בסיכוי לזהות את הדובר.

בעזרת ציוד סאונד מקצועי אפשר ״לנקות״ ההקלטות מרעשי רקע ולהקל על זיהוי הדוברים. תוכנות זיהוי קולי מתקדמות מאפשרות איתור של דקויות קוליות המבחינות בין דובר אחד לשני, בין אם מדובר במאפייני קול התנהגותיים ובין אם אלה הם מאפיינים פיזיולוגיים. על כל העבודה צריך לנצח איש סאונד מקצועי שיידע להשתמש בצורה מיטבית באמצעים הטכנולוגיים. 

מערכות לזיהוי ביומטרי של דוברים, המשמשות חברות מסחריות לזיהוי לקוחות למשל, מספקות אמנם רמה סבירה של זיהוי אך הן אינן מדויקות דיין

מהם התנאים הנדרשים על מנת שזיהוי קולי ישמש כראיה משפטית?

כדי שזיהוי דובר בהקלטה יתקבל כראיה בעלת ערך בחקירה משטרתית או בבית המשפט, עליו להיות בעל רמת דיוק גבוהה מאוד. מערכות לזיהוי ביומטרי של דוברים, המשמשות חברות מסחריות לזיהוי לקוחות למשל, מספקות אמנם רמה סבירה של זיהוי אך הן אינן מדויקות דיין.

כדי להגיע לרמת האמינות של ראיה משפטית, יש צורך לשלב תוכנות נוספות להשוואת קול, הבודקות את הדיבור ברמת המילה ואף ההברה הבודדת. מערכות אלו בוחנות את תדרי הקול ועוצמתו ורמת הדיוק שלהן היא גבוהה מאוד, בעיקר תוך שילובן בבדיקת המערכת הביומטרית.

מעבדה מקצועית יכולה להגיע לעתים להתאמה של 95 אחוז ואף יותר ולאפשר ודאות גבוהה יותר שהזיהוי יכריע החלטה של בית משפט

מדוע כדאי לעבוד עם חברת סאונד מקצועית לזיהוי קולי כראיה פלילית?

בתי המשפט בישראל נוטים להיות חשדניים כלפי זיהוי קולי של דוברים בהקלטות. היו מקרים בעבר שזיהוי קולי נפסל כראייה בבית המשפט והנאשם זוכה בשל הספק. אפילו כאשר יש התאמה של עד 90 אחוז בין שתי הקלטות, ההתאמה אינה מדויקת ואינה אמינה מספיק כדי לשמש כראיה משפטית - נדרש זיהוי של למעלה מ-91 אחוז.

מהו זיהוי קולי ומתי הוא יכול לשמש כראיה משפטית?(1)

לכן, מומלץ לעבוד עם מעבדת סאונד מקצועית שיש ברשותה ציוד איכותי ותוכנות מתקדמות, המופעלים בידי אנשי מקצועי בעלי כישורים טכנולוגיים גבוהים. מעבדה מקצועית יכולה להגיע לעתים להתאמה של 95 אחוז ואף יותר ולאפשר ודאות גבוהה יותר שהזיהוי יכריע החלטה של בית משפט.

חברת IRECORD היא חברת בוטיק המתמחה בזיהוי קולי היכול לשמש ראיה משפטית, כמו גם בהקלטות ותמלולים של דיונים משפטיים, בוררויות, ישיבות רבות משתתפים ועוד

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים