zap group mishpati logo

נעדרתם מהעבודה בשל תאונה? אתם זכאים לפיצוי על אובדן ימי העבודה

כל תאונה שהיא, בין אם תאונת דרכים, תאונת עבודה, נפילה ברחוב או אפילו החלקה באמבטיה, עלולה להוביל לאובדן ימי עבודה והכנסה. מתי תהיו זכאים לפיצוי ומי אמור לפצות אתכם? מדריך

23.05.21
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
נעדרתם מהעבודה בשל תאונה? אתם זכאים לפיצוי על אובדן ימי העבודה

בין אם אתם שכירים ובין אם אתם עצמאים, אתם זכאים לפיצוי הנובע מאובדן ימי עבודה בשל פגיעה מכל תאונה שהיא – תאונת דרכים, תאונת עבודה, נפילה ברחוב ועוד. בשורות הבאות נעמוד על גובה ומשך הפיצוי בכל אחד מסוגי התאונות, מיהם הגופים המפצים ומה הם ההבדלים בין שכירים לעצמאים.

מיהו הגוף המפצה במקרה של אובדן ימי עבודה והכנסות בגין תאונת עבודה?

אם נפצעתם במהלך עבודתכם ואינכם מסוגלים לחזור באופן מיידי לעבודה (או לעבודה מתאימה אחרת), אתם זכאים לתשלום דמי פגיעה מהביטוח הלאומי כפיצוי על אובדן השכר באותם ימי עבודה אבודים. גובה דמי הפגיעה עומד על 75% מהשכר ברוטו שהנפגע הרוויח בשלושת החודשים שקדמו לתאונה.

תשלום דמי הפגיעה מתחיל ממחרת יום הפגיעה, אלא אם העובד השכיר נעדר מעבודתו למשך פחות מ-12 ימים, ואז הביטוח הלאומי יפצה אותו רק מהיום השלישי שלמחרת הפציעה  

מהו משך הזמן שבו משולמים דמי פגיעה בגין תאונת עבודה?

דמי הפגיעה משולמים עבור פרק הזמן שבו העובד לא יכול היה לעבוד בעקבות תאונת העבודה, ולכל היותר ל-91 ימים, שאחריהם יש להגיש בקשה לקיצבת נכות זמנית או קבועה. תשלום דמי הפגיעה מתחיל ממחרת יום הפגיעה, אלא אם העובד נעדר מעבודתו למשך פחות מ-12 ימים, ואז הביטוח הלאומי יפצה אותו רק מהיום השלישי שלמחרת הפציעה.  

קיראו עוד בנושא >>> הידעת? התקף לב או אירוע מוחי יכולים להיחשב כתאונת עבודה ולזכותך בפיצוי

יתרה מכך, בתקופה שבה נפגע תאונת עבודה מקבל תשלום דמי פגיעה מהביטוח הלאומי, המעסיק אינו רשאי לנכות לו ימי מחלה בשל היעדרותו, מלבד שני ימי ההיעדרות הראשונים במקרה שהעובד נעדר פחות מ-12 יום.

האם עצמאים זכאים לדמי פגיעה בגין תאונת עבודה?

אכן כן, גם עצמאים זכאים לפיצוי על אובדן הכנסה בשל תאונת עבודה, וזאת בתנאי שהם רשומים במעמד עצמאי בביטוח הלאומי ומשלמים את דמי הביטוח בזמן.

עם זאת, בעוד שאצל שכירים הביטוח הלאומי גובה את התשלום על 12 הימים הראשונים מהמעסיק, כך שהעובד מקבל תשלום מהיום הראשון ממחרת הפגיעה, הרי שאצל עצמאים ינכה הביטוח לאומי את החלק הזה מדמי הפגיעה שישולמו. כלומר, עצמאים יקבלו דמי פגיעה בפועל החל מהיום ה-13 בלבד, ובתנאי כמובן שאיבדו יותר מ-12 ימי עבודה בשל התאונה.

לפני הגשת התביעה, עובד שכיר צריך לפנות למעסיק ולבקש ממנו טופס מלא וחתום של ״הפניה לטיפול רפואי לעובד השכיר״

כיצד מגישים תביעה לביטוח לאומי עבור דמי פגיעה?

את התביעה לדמי פגיעה, על כל הטפסים והמסמכים הנלווים, יש להגיש לסניף הביטוח הלאומי הקרוב למקום המגורים של הנפגע, ולעשות זאת בתוך 12 חודשים מיום התאונה. הגשת התביעה לביטוח לאומי נעשית באמצעות טופס ״תביעה לתשלום דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה״. לפני הגשת התביעה, עובד שכיר צריך לפנות למעסיק ולבקש ממנו טופס מלא וחתום של ״הפניה לטיפול רפואי לעובד השכיר״.

עצמאי ימלא בעצמו טופס ״הפניה לטיפול רפואי לעצמאי״. את טופס ההפניה לטיפול רפואי יש להגיש לרופא במחלקת תאונות עבודה בקופת החולים ולקבל ממנו ״תעודה רפואית ראשונה לנפגעי עבודה״, ואותה לצרף לטופס התביעה. מומלץ מאוד גם לצרף לתביעה מסמכים רפואיים שיעידו על הנזק שנגרם בתאונה ועל הקשר שיש בינה לבין העבודה. במקרה של תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה, יש לצרף גם דוח משטרה.

מיהו הגוף המפצה על אובדן ימי עבודה בגין תאונת דרכים?

ראשית, חשוב לדעת שחלק מתאונות הדרכים נחשבות לתאונות עבודה. כל תאונת דרכים שהתרחשה במסגרת העבודה (למשל, נהג מונית או עובד חלוקה שנפצעו תוך כדי עבודה), ואפילו אם אתם עצמכם לא נהגתם ברכב, תיחשב כתאונת עבודה ותזכה אתכם בדמי פגיעה. גם תאונה שאירעה בדרך מהבית לעבודה או מהעבודה הביתה נחשבת לתאונת עבודה.

אם, לעומת זאת, נפצעתם בתאונת דרכים שאינה קשורה לעבודה, והפסדתם ימי עבודה בשל כך, סביר להניח שהמעסיק יפצה אתכם על ידי פדיון ימי המחלה שצברתם. עם זאת, החוק אינו מחייב את המעסיק לעשות כך.

גם במקרה של הגשת תביעה נגד חברת ביטוח החובה בגין תאונת דרכים, חשוב מאוד לאסוף את כל התיעוד הרפואי שמעיד על הנזק שנגרם לכם ויסייע לכם להוכיח שהנזק, כולל אובדן ימי עבודה ושכר

כיצד ניתן לקבל פיצוי על אובדן ימי עבודה בגין תאונת דרכים במקרה שבו לא נצברו ימי מחלה?

כל נהג במדינה חייב להיות מכוסה בביטוח חובה. לכן, במקרה שבו המעסיק מסרב לאפשר לכם לנצל ימי המחלה, או שלא נצברו לכם מספיק ימים, ניתן לתבוע את חברת ביטוח החובה בגין אובדן ימי העבודה ואובדן השכר שנלווה לכך.

 אם נפגעתם כהולכי רגל, את התביעה יש להגיש כנגד חברת הביטוח של הרכב הפוגע.

קיראו עוד בנושא >>> תביעות אובדן כושר עבודה מול קרנות הפנסיה. מדריך

גם במקרה של הגשת תביעה נגד חברת ביטוח החובה בגין תאונת דרכים, חשוב מאוד לאסוף את כל התיעוד הרפואי שמעיד על הנזק שנגרם לכם ויסייע לכם להוכיח שהנזק, כולל אובדן ימי עבודה ושכר, נגרם בשל התאונה.

האם ניתן לקבל פיצוי זמני עד שהתביעה מול ביטוח החובה תתברר בבית המשפט?

הליך התביעה מול חברת ביטוח החובה הוא ארוך, וגם אם הסבירות שהתביעה תתקבל  היא גבוהה, עדיין יעבור זמן ממושך עד שתקבלו את הפיצוי. אם מצבכם הכלכלי לא מאפשר לכם המתנה ואתם זקוקים לתשלום באופן דחוף, ניתן לבקש מחברת הביטוח ״תשלום על החשבון״ (מקדמה מסכום הפיצויים הצפוי), או בשמו המשפטי: ״תשלום תכוף״.

יש עוד שלל אפשרויות להיפגע ולהיפצע וכך, גם אם נפלת ברחוב, החלקת על מרצפת רטובה בבית, נקעת את הרגל בחוף הים או דרכת על מסמר בפארק, יש אפשרות לקבל פיצוי על ימי עבודה שאבדו

האם ניתן לקבל פיצוי בשל אובדן ימי עבודה בתאונות שאינן תאונות עבודה או תאונות דרכים?

מלבד תאונות עבודה ותאונות דרכים, יש עוד שלל אפשרויות להיפגע ולהיפצע וכך, גם אם נפלת ברחוב, החלקת על מרצפת רטובה בבית, נקעת את הרגל בחוף הים או דרכת על מסמר בפארק, יש אפשרות לקבל פיצוי על ימי עבודה שאבדו בשל כך.

האפשרהמחאה, פיצוי, שכרות הזמינה ביותר במקרה כזה היא לנצל ימי מחלה שנצברו לזכותכם. אם אין לכם אפשרות כזו, ניתן לתבוע את הביטוח הלאומי ולקבל דמי תאונה, שגובהם עומד על 75% מהשכר החודשי. הקיצבה של הביטוח הלאומי משולמת על כל ימי ההיעדרות מהעבודה, אך עד 90 יום לכל היותר, שלאחריהם יש להגיש תביעה לקיצבת נכות זמנית או קבועה. לדמי תאונה זכאים עובדים שכירים ועצמאים כאחת.

כיצד יש להגיש תביעה לדמי תאונה?

הגשת התביעה לביטוח הלאומי נעשית באמצעות טופס ״תביעה לתשלום ימי תאונה״. לתביעה יש לצרף מסמכים רפואיים, הכוללים סיכום מחלה מבית החולים וכל מסמך שיכול להעיד על הנזק הרפואי שגרמה התאונה. בנוסף, על הנפגע לפנות לרופא המשפחה על מנת שימלא ״תעודה רפואית ראשונית״. עובדים שכירים צריכים לבקש מהמעסיק למלא בטופס התביעה אישור על תקופת ההיעדרות ועל שכר העבודה. תביעה לדמי תאונה יש להגיש בתוך 90 יום מיום התאונה לכל היאוחר.

משרד עורכי דין מרדכי רסיוק - אבי רסיוק מתמחה בדיני נזיקין ובתביעות לפיצוי בגין אובדן ימי עבודה והכנסה

רסיוק מרדכי-רסיוק אבי, משרד עו"ד

רסיוק מרדכי-רסיוק אבי, משרד עו"ד

משרד עו"ד רסיוק מרדכי נוסד בשנת 1975 ע"י מרדכי רסיוק וכיום שותף למשרד בנו, אבי רסיוק, בוגר תואר ראשון ותואר שני במשפטים (אונ' ת"א). המשרד מתמחה ומתמקצע בתחום נזקי הגוף. המשרד מתמקד במגוון נזקי הגוף, כגון: תביעות לפיצויים בגין רשלנות רפואית, תאונות דרכים, תאונות עבודה, ביטוח לאומי ותחומים רבים נוספים. אתר- mar.co.il

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
רסיוק מרדכי-רסיוק אבי, משרד עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה