zap group mishpati logo

ארבעה יתרונות מרכזיים בהגשת תביעה לנכות באמצעות עורך דין. מדריך

זכאים לפיצוי בשל פגיעה בעבודה ומתלבטים במי להיעזר בהגשת התביעה לוועדה הרפואית – עורך דין או חברה למיצוי זכויות? בכתבה זו נסקור את יתרונות הליווי המשפטי המקצועי

מאת: עו"ד שיראל סלע ועו"ד הדס אסף
31.05.21
תאריך עדכון: 12.12.23
8 דק'
ארבעה יתרונות מרכזיים בהגשת תביעה לנכות באמצעות עורך דין. מדריך

כל אדם שהוכר על ידי ביטוח לאומי כנפגע תאונת עבודה ומבקש לתבוע גמלת נכות חייב להגיש את תביעתו לביטוח לאומי ולהופיע בפני ועדה רפואית שתקבע את דרגת הנכות שלו. את התביעה לביטוח לאומי יכול הנפגע למלא ולהגיש בעצמו, או לעשות זאת באמצעות חברה למיצוי זכויות או עורך דין ביטוח לאומי שמתמחה בתחום.

מילוי והגשה עצמיים של התביעה חוסכים עלויות שכר טרחה ולכאורה כדאיים לנפגע. יחד עם זאת, מניסיוננו רב השנים בתחום למדנו שפרט למקרים פשוטים מאוד, כאשר נפגעים מגישים את התביעה בכוחות עצמם, התביעה נדחית פעמים רבות, בין אם בשלב ההכרה באירוע כתאונת עבודה, ובין אם על ידי הוועדה הרפואית, או שהתביעה מתקבלת ונקבעים אחוזי נכות נמוכים יחסית. אנו פוגשות נפגעים כאלה כשהם פונים לייעוץ משפטי לצורך ערעור על החלטת המוסד שדוחה את התביעה להכרה בתאונה כתאונת עבודה או כאשר הם מבקשים לערער על החלטת הוועדה הרפואית.

קבלת שירות משפטי מקיף מעורך דין מנוסה ומקצועי בתחום ביטוח לאומי אינה יקרה יותר לנפגע מאשר פנייה לחברות למימוש זכויות. להבדיל, השירות שניתן על ידי עורך הדין הינו מקיף

מהם ההבדלים בין הגשת תביעה באמצעות חברה למיצוי זכויות לבין הגשתה באמצעות עורך דין?

רוב הנפגעים מופתעים לגלות כי שכר הטרחה או עלות הגשת תביעת נכות לוועדה רפואית בביטוח לאומי באמצעות חברות למיצוי זכויות הנם זהים לפנייה לעורך דין ביטוח לאומי המתמחה בתחום. כלומר, קבלת שירות משפטי מקיף מעורך דין מנוסה ומקצועי בתחום ביטוח לאומי אינה יקרה יותר לנפגע מאשר פנייה לחברות למימוש זכויות. להבדיל, השירות שניתן על ידי עורך הדין הינו מקיף ויאפשר קבלת פיצוי מקסימלי עבור הנכות שנגרמה.

השירות שניתן על ידי חברה למימוש זכויות הינו מצומצם, ומתבטא בסיוע טכני בלבד, בהכנת המסמכים הרפואיים לוועדה, סידור החומר וצירוף הערכה רפואית

מהם ארבעת יתרונות הליווי המשפטי בהגשת תביעה לביטוח לאומי?

עורך דין מקצועי ומנוסה הנו בעל הרשאה חוקית לייצג את הנפגע בוועדה, להגיע עמו לדיוני הוועדה, לטעון בשמו וללוות אותו באופן אישי מתחילת הדרך ועד סופה. החל בהגשת טפסי התביעה לביטוח הלאומי ועד להתייצבות וטיעון בשם הנפגע בכל הוועדות/ ועדה רפואית, הגשת עררים וערעורים, לרבות בבית הדין לעבודה. להבדיל, השירות שניתן על ידי חברה למימוש זכויות הינו מצומצם, ומתבטא בסיוע טכני בלבד, בהכנת המסמכים הרפואיים לוועדה, סידור החומר וצירוף הערכה רפואית.

לליווי ולייעוץ משפטיים של עורך דין המתמחה בתחום הוועדות הרפואיות של ביטוח לאומי יתרונות רבים וזו הדרך הקצרה והנכונה לקבלת פיצוי מקסימלי. לעיתים אף מדובר ב-Game Changer של ממש, החוסך את הצורך בערעור על החלטת ועדה שהנפגע ניגש אליה לבדו או בסיוע של חברה למיצוי זכויות. נפרט כעת את ארבעת היתרונות המרכזיים של הליווי המשפטי:

פגעים רבים מחזיקים כיום פוליסות ביטוח רבות ורק עורך דין מקצועי ומנוסה יכול לאתר את הביטוחים הרלבנטיים ואת התביעות הנוספות שהנפגע יכול להגיש ולקבל כספים נוספים

יתרון 1: עורך דין ידע לאתר את מלוא התביעות הנלוות לתביעה לביטוח לאומי ולהשיג לנפגע פיצוי מקסימלי

פעמים רבות אנו מקבלות למשרדנו נפגעים שרוצים להגיש תביעה לאחוזי נכות לביטוח לאומי. במהלך שיחת הייעוץ הראשונה, שהיא שיחה אישית ללא תשלום, אנו מגלות שלנפגע יש זכות להגיש תביעות נוספות בעקבות התאונה שבה נפצע.

פעמים רבות נמליץ להגיש תביעת נזיקין נגד המעביד או תביעת ביטוח – אי כושר עבודה או תביעת נכות מתאונה, בנוסף לביטוח לאומי. נפגעים רבים מחזיקים כיום פוליסות ביטוח רבות ורק עורך דין מקצועי ומנוסה יכול לאתר את הביטוחים הרלבנטיים ואת התביעות הנוספות שהנפגע יכול להגיש ולקבל כספים נוספים. העובדה שיש לנפגע תביעות נוספות מחייבת ייעוץ צמוד של עורך דין החל משלב הגשת הטפסים לביטוח לאומי, היות שלכל מילה שנכתבת בטופס התביעה לביטוח לאומי יש משמעות משפטית והשלכות על התביעות הנוספות. 

החוק מתיר לעורך הדין ללוות את הנפגעים בוועדה הרפואית של ביטוח לאומי. נפגע המגיש את תביעתו בסיועה של חברה למיצוי זכויות אינו זכאי לכך

יתרון 2: ליווי הנפגע להופעה בפני הוועדה הרפואית

החוק מתיר לעורך הדין ללוות את הנפגעים בוועדה הרפואית של ביטוח לאומי. נפגע המגיש את תביעתו בסיועה של חברה למיצוי זכויות אינו זכאי לכך. פירושו של דבר, שעורכי דין העוסקים בתחום מכירים לעומק את האופן בו הוועדות הרפואיות מתנהלות, כמו גם את המומחים הרפואיים היושבים בהן.

זהו ידע יקר מפז. הוא מאפשר לעורך הדין להכין את הנפגע להופעתו בפני הוועדה, כך שהוא יציג את נכותו בצורה המלאה, הטובה והממוקדת ביותר, שתעלה את הסיכוי שהוועדה תכיר בנכותו. בנוסף, העובדה שהנפגע מלווה על ידי עורך דין המיומן בהצגת הדברים בצורה חדה וברורה, ויכול לסייע היכן שהנפגע מתקשה בכך, היא בעלת חשיבות רבה. כך, הוועדה מקבלת תמונה מלאה יותר של הפגיעות מהם סובל הנפגע.

עורך דין ביטוח לאומי מנוסה ואיכותי יודע כי בוועדה הרפואית של ביטוח לאומי לא יושבים מומחים לרפואת כאב, כך שכמעט כל תביעה לנכות בשל מחלת כאב שמוגשת ללא חוות דעת של מומחה חיצוני נדחית

יתרון 3: הפעלת שיקול דעת מבוסס ידע בשאלה האם לבקש חוות דעת חיצונית לקראת הוועדה הרפואית הראשונה

בוועדות רפואיות של ביטוח לאומי יושבים מומחים רפואיים, הבודקים את התביעה ומגישים חוות דעת בנוגע לדרגת הנכות של הנפגע. בחלק מהמקרים אין טעם לחזק את התביעה באמצעות חוות דעת של מומחה רפואי חיצוני. זו הוצאה מיותרת, שרלבנטי להוציא אותה רק אם קביעת הועדה הראשונה מקפחת את הנפגע באופן שמצדיק הגשת ערעור.

ועם זאת, ישנם לא מעט מקרים שבהם מומלץ להגיש חוות דעת חיצונית כבר לוועדה הראשונה, למרות העלות של הכנתה. כך למשל, כאשר הנפגע סובל מתסמונת כאב כרוני (CRPS), פיברומיאלגיה, פוסט טראומה או פגיעות מורכבות אחרות. עורך דין ביטוח לאומי מנוסה ואיכותי יודע כי בוועדה הרפואית של ביטוח לאומי לא יושבים מומחים לרפואת כאב, כך שכמעט כל תביעה לנכות בשל מחלת כאב שמוגשת ללא חוות דעת של מומחה חיצוני נדחית. צירוף חוות דעת של מומחה רפואי בתחום, כמו גם גיליון רפואי ממרפאת כאב, מגדילה באופן משמעותי את הסיכויים לקביעת נכות.

דוגמה אחרת הן מחלות מקצוע ותאונות אחרות בעבודה שבהן עולה קושי להוכיח קשר סיבתי בין תנאי העבודה ו/או התאונה לבין הנכות. כאשר מוגשת חוות דעת חיצונית של מומחה בתחום הפוסקת כי ישנו קשר סיבתי, עולים הסיכויים שהוועדה תכיר בנכות זאת, במיוחד אם מדובר במומחה רפואי שנתפס מקצועי ובר סמכא על ידי רופאי הועדה בסניף הביטוח הלאומי המסוים. נסביר למה כוונתנו בסעיף הבא.

הידע של עורך דין המבוסס על ניסיון של עשרות שנים וההיכרות לעומק עם התנהלות הוועדות העומדים לרשותו הם Game Changer אמיתי בלא מעט מקרים ומהווים יתרונות שאינם עומדים כלל לרשותן של חברות למיצוי זכויות

יתרון 4: היכולת לבחור במומחה המתאים ביותר לכתיבת חוות דעת חיצונית בהתאם לסניף ביטוח לאומי שאליו מוגשת התביעה

כאשר עולה צורך להגיש לוועדה הרפואית חוות דעת חיצונית שתתמוך בתביעה (בין אם לוועדה הראשונה ובין אם לצורך ערעור), תרצו מן הסתם לבחור את המומחה הרפואי החיצוני שיש את הסיכוי הגדול ביותר שהוועדה תקבל את דעתו ותתחשב בה כשהיא מקבלת את החלטתה.

עורך דין ביטוח לאומי מומחה, בעל ניסיון של שנים בתחום הוועדות הרפואיות, מכיר לעומק את כל המומחים הרפואיים בתחום - הן המומחים שיושבים בוועדות הרפואיות של ביטוח לאומי, והן מומחים רפואיים חיצוניים שכותבים את חוות הדעת הרפואיות מטעם נפגעים המוגשות לוועדות.

עו"ד לתביעות נכות, צעיר בכיסא גלגלים

ידע מעמיק זה מאפשר לעורך הדין לבחור את המומחה החיצוני שיכתוב עבורכם חוות דעת בהתאם לזהותם של המומחים היושבים בוועדה הרפואית בסניף של ביטוח לאומי שאליו הוגשה התביעה. לדוגמה, בחירה באורתופד מומחה שהוא חלק מהקליקה המקצועית של הרופאים האורתופדיים היושבים בוועדה רפואית של ביטוח לאומי באותו סניף, כלומר: רופא שהם מכירים בשל עבודתם המשותפת, וסביר להניח שיסמכו יותר על חוות דעתו, יקבלו אותה ויתחשבו בה בעת קבלת ההחלטה שלהם.

לסיכום, עורך דין בעל ניסיון בתחום יידע לייעץ לכם כיצד להתכונן לוועדה הרפואית ואף ייצג אתכם בה, יטען את כל הטענות בשמכם, ויוודא שהמידע נמסר בצורה הנכונה והאפקטיבית ביותר לצורך מיצוי מקסימלי של זכויותיכם. הוא יוכל גם לייעץ לכם האם כדאי להשקיע בהכנת חוות דעת חיצונית, בהתאם לנסיבות המקרה, כמו גם בבחירת המומחה המתאים ביותר לכתוב אותה. הידע של עורך דין המבוסס על ניסיון של עשרות שנים וההיכרות לעומק עם התנהלות הוועדות העומדים לרשותו הם Game Changer אמיתי בלא מעט מקרים ומהווים יתרונות שאינם עומדים כלל לרשותן של חברות למיצוי זכויות. 

משרד עורכות דין שיראל סלע והדס אסף מתמחה בליווי, ייעוץ וייצוג נפגעי תאונות עבודה בוועדות רפואיות של ביטוח לאומי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה