zap group mishpati logo

איך תמנעו סכסוכי רכוש במשפחה?

אב מאזור הדרום העניק לביתו נכס במתנה, אך לאחר שהסתכסך איתה חזר בו וביקש להחזיר את הנכס לבעלותו. המקרה הוא רק אחד מסכסוכים משפחתיים רבים וכואבים שהגורם להם הוא כלכלי או רכושי. איך אפשר להימנע מסכסוכים שעלולים לפרק את המשפחה כולה?

10.06.21
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
איך תמנעו סכסוכי רכוש במשפחה?

תושב הדרום הגיש תובענה לבית המשפט לענייני משפחה באשדוד, בה הוא תובע מבתו להשיב לבעלותו נכס שהעניק לה במתנה לפני מספר שנים. במסגרת התביעה טוען האב כי הסיבה לבקשתו לביטול עסקת המתנה היא התנהגות מחפירה של הבת כלפיו והפרת ההתחייבות שלה כלפיו לאפשר לו להתגורר עימה עד אחרית ימיו. לטענתו, הבת  זרקה אותו מביתה וניתקה איתו קשר.

הבת טוענת בתגובה כי מעולם לא התחייבה לאפשר לאביה לגור עימה עד אחרית ימיו וכי האב הוא זה שמתנהג כלפיה בהתנהגות מחפירה ואלימה. עוד טוענת הבת כי הענקת המתנה נעשתה ביוזמתו של האב, ללא כל התחייבות לתמורה כלשהי מצידה.

לעניות דעתי, התובענה צפויה להידחות על ידי בית המשפט, ראשית מהטעם כי לא נערך הסכם מתנה שהיה אמור להסדיר את תנאי המתנה בין הצדדים ולאשר את טענת האב כי המתנה ניתנה בתנאים כלשהם. שנית, האפשרות לבטל מתנה אפשרית תחת התנאים האמורים בחוק המתנה, ותנאים אלה לא מתקיימים במקרה זה.  במקרה זה, הבעלות על הנכס נקבעה על ידי רישום הזכויות על שם הבת, לכן התהליך הסתיים והאב אינו יכול לחזור בו.

הסדרת הנושאים המשפטיים ועיגונם בחוזה היא קריטית ותמנע מחלוקות עתידיות ובעיקר עוגמת נפש ויחסים עכורים בתוך התא המשפחתי ובכלל

איך להימנע מסכסוכי רכוש

סכסוכים משפחתיים סביב רכוש עלולים לגרום להתפרקות המשפחה הגרעינית והמורחבת והם גורמים לנזק שקשה מאוד לתקן. לעתים קשה למנוע אותם והם יפרצו בכל מקרה בגלל "דם רע" שזורם בין המעורבים, ללא קשר לרכוש. אולם, במקרים רבים, התנהלות נכונה יכולה למנוע מהסכסוך להתלקח.

כאשר בני משפחה מעוניינים להעניק מתנה לבן או בת משפחה, המלצתי היא לערוך הסכם מתנה בין הצדדים בליווי עורך דין מנוסה. במסמך זה חשוב מאוד להסדר היטב את תנאי המתנה באופן מפורט וברור, כך שיהיה מקובל על כל הצדדים והם יבינו את השלכותיו היטב. כך כולם יוכלו לפרט ולהבין היטב אם יש תנאים לקבלת המתנה, מהם התנאים והאם הם מקובלים עליהם. 

במקרה שהבאתי, לאב עמדה אפשרות נוספת והיא במקרה לרשום בטאבו הערת אזהרה. הערת האזהרה יכלה לכלול התחייבות לזכות מגורים או הערה למניעת עיסקה אחרת, והכל כדי להבטיח את זכויותיו לאחר הרישום על שם מקבל המתנה. מובן שמומלץ מאוד לעדכן את בתו, מקבלת המתנה, בדבר הערת האזהרה, כך שתדע מראש מה מצופה ממנה ומהן אפשרויות הפעולה שלה בהתנהלות עם הנכס.

סכסוך משפחתי, סכסוכי רכוש

לסיכום, סכסוכים משפחתיים סביב נושאים כלכליים כמו רכוש, מתנות או ירושה הם סכסוכים קשים ומרים, עם תוצאות שעלולות להיות הרסניות עבור כל המשפחה. חשוב להבין כי תהיה התוצאה המשפטית אשר תהיה, כל הצדדים מפסידים, ובמקרים רבים יהיה קשה עד בלתי אפשרי לשקם את היחסים.

לכן, חשוב מאוד לפנות לעורך דין מנוסה, שילווה את התהליך ויסביר מהן האפשרויות הנכונות מבחינה משפטית, וכך למנוע אי הבנות וסכסוכים מיותרים. הסדרת הנושאים המשפטיים ועיגונם בחוזה היא קריטית ותמנע מחלוקות עתידיות ובעיקר עוגמת נפש ויחסים עכורים בתוך התא המשפחתי ובכלל.

עו"ד דני גל, מומחה בדיני משפחה, מקרקעין, בעל ניסיון של מעל 15 שנים

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת זאפ משפטי 

גל דני, עורך דין לגירושין והוצל"פ

גל דני, עורך דין לגירושין והוצל"פ

עו"ד דני גל מתמחה בתחום הגירושין/ משפחה, בעל מעל 12 שנות ניסיון במהלכם ניהל מאות תיקי גירושין. במשרדנו תוכלו ליהנות מרמת מקצועיות ללא פשרות ויחס אישי כבר מהפגישה הראשונה. במשרדנו דוגלים בשיתוף מלא של הלקוח בכל שלבי התיק, כמו כן, עו"ד דני גל זמין ללקוחותיו בכל שעות היממה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
גל דני, עורך דין לגירושין והוצל"פ

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה