zap group mishpati logo

צוואה הדדית – המצב הקיים אל מול המצב העתידי

בישראל, החוק מאפשר לכל אדם לערוך צוואה המבטאת את רצונו ללא מגבלות ואילו צוואה הדדית כוללת בתוכה הגבלות ומחייבת את הצדדים בהסכם המבטיח את זכויות בן הזוג הנותר בחיים והצאצאים היורשים. למי מתאים לערוך צוואה הדדית ובאילו מקרים? עורכת הדין והנוטריון נורית פיש מרחיבה בנושא

30.07.21
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
צוואה הדדית – המצב הקיים אל מול המצב העתידי

צוואות הדדיות הן מכשיר חוקי חדש יחסית המאפשר להבטיח מצד אחד את זכויותיו של בן או בת הזוג הנותר בחיים ומצד שני, נועד להגן על כל אחד מהצדדים מפני ניצול לרעה, להבטיח את שלומו של בן הזוג שנותר בחיים ואת זכויות היורשים החוקיים אחריו, שהם בדרך כלל הילדים.

הרעיון העומד מאחורי הצוואה ההדדית הוא עקרון ההסתמכות:"אני מוריש לך ואתה מוריש לי את רכושך, בהסתמך על התחייבותך להוריש לאחר מותך את הרכוש שהותרתי לך בצוואתי לצאצאינו המשותפים".

כיום אנחנו עדים לתופעה שהולכת ומתרחבת בה בני זוג  מבקשים לערוך צוואה הדדית מתוך דאגה כי כאשר בן הזוג ילך לעולמו, הנותר בחיים ייוותר מוחלש, הן עקב מצב נפשי קשה או דיכאון והן בשל נסיבות רפואיות הכרוכות בזיקנה, ולכן הוא יהיה תלוי בגורמים שונים כמו בני זוג חדשים או מטפלים אשר עלולים לנצל את תלותו לרעה ולפגוע בירושה המובטחת לצאצאיו. החוק מבטיח שלא ניתן יהיה לשנות חד צדדית את הצוואה ההדדית בלי להודיע לבן/בת הזוג, על מנת לאפשר לו לשקול האם גם הוא מעוניין לשנות את צוואתו לאור העובדה שבן הזוג שינה את צוואתו. 

קיראו על הסכמי ממון - מאמר מאת עו"ד נורית פיש >>> האם כדאי להתגונן מפני שינויים עתידיים בפסיקה המשפטית ולהבטיח את עתידכם?

אני ממליצה לעורכי הצוואה ההדדית למצוא את האיזון בין הדאגה לבן הזוג הנותר בחיים, לבין הבטחת זכותם העתידית של הצאצאים, ולקבוע מספר הגבלות, ביניהן הגבלות על האפשרות להענקת מתנות או העברת הנכסים שאותם קיבלו בירושה על מנת שלא לקפח את  הצאצאים, וכן הגבלות בנושאים נוספים אשר מוסכם עליהם מראש. החוק מאפשר לערוך צוואה הדדית גם לטובת צד שלישי ולא האחד לשני.

החוק אינו מתיר לבטל צוואה הדדית באופן חד צדדי אך קובע כי ביטול צוואה על ידי אחד הצדדים לא תופס אם לא הודיע לצד השני

הגדרת הצוואה ההדדית על פי החוק

בני זוג  יכולים לצוות להעביר את כל רכושם זה לזה במותם וזאת על ידי עריכת שתי צוואות מקבילות. החוק אינו מתיר את היכולת לבטל את הצוואות ההדדיות באופן חד צדדי אך קובע כי ביטול צוואה על ידי אחד הצדדים לא תופס אם לא הודיע לצד השני. לרוב, בני הזוג קובעים שרק לאחר מות שניהם, כלל הרכוש יועבר לצאצאיהם – צעד זה מגן למעשה על בן הזוג שנותר בחיים מפני אובדן רכושו, לרבות דירת מגוריו עקב מחלוקות הנובעות בין יורשים אחרים. את הצוואה ההדדית מומלץ להפקיד אצל רשם הירושות במשרד המשפטים וניתן לערוך אותה במסמך אחד או בשני מסמכים שונים. את הצוואה מקיימים באמצעות הגשת צו קיום צוואה.

אם בן הזוג בחר לשנות את הצוואה לאחר שאחד מבני הזוג נפטר, ניתן יהיה לבטל את הצוואה ההדדית, אולם בן הזוג הנותר בחיים צריך להשיב לעיזבון את החלק שאותו יירש על פי הצוואה מבן הזוג

ביטול צוואה הדדית

הצוואה ההדדית ניתנת לביטול במספר מצבים:

  • כל עוד בני הזוג בחיים - אם צד אחד מחליט לשנות את צוואתו בעת שבן זוגו בחיים, הרי שעליו להודיע על כך לצד השני. לא ניתן לקבוע בצוואה כי לא ניתן לשנותה. זוהי הוראה בלתי חוקית ולא תחייב את מי שחתם על סעיף כזה. אבל אם צד אחד מהצדדים ביטל את צוואתו מבלי למסור הודעה על כך לצד השני, הביטול לא יתפוס ולא יחייב.   
  • אם בן הזוג בחר לשנות את הצוואה לאחר שאחד מבני הזוג נפטר, ניתן יהיה לבטל את הצוואה ההדדית, אולם בן הזוג הנותר בחיים צריך להשיב לעיזבון את החלק שאותו יירש על פי הצוואה מבן הזוג, בין אם העיזבון חולק ובין אם טרם חולק.
  • ניתן להסכים על אפשרויות נוספות לביטול או שינוי הצוואה במעמד עריכתה.

בשנים האחרונות אנחנו עדים לתופעה שבה זוגות שכבר התגרשו מבקשים לערוך צוואה הדדית לטובת צד ג' – כלומר כדי לקבוע שמי שיזכה בירושה יהיו ילדיהם הביולוגיים ושבני הזוג העתידיים לא ירשו אותם

צוואה הדדית - רק לזוגות נשואים?

חוק הירושה קובע כי ניתן לערוך צוואות הדדיות על ידי זוגות, אולם בשנים האחרונות אנחנו עדים לתופעה שבה זוגות שכבר התגרשו מבקשים לערוך צוואה הדדית לטובת צד ג' – כלומר כדי לקבוע שמי שיזכה בירושה יהיו ילדיהם הביולוגיים ושבני הזוג העתידיים לא ירשו אותם. יש לציין שהחוק כיום מאפשר רק לבני זוג לערוך ביניהם צוואה הדדית.

בהקשר זה אוסיף שהגשתי הצעה לתיקון החוק, שגם מי שאינם בני זוג יוכלו להיעזר במכשיר משפטי זה. יתרה מכך, להרחיב את האפשרות לערוך צוואות הדדיות גם לקרובים מכל קירבה או לכל צמד אחר המחליט לערוך צוואה הדדית. באופן דומה איני רואה מדוע אחים או מכרים, שותפים או כל שניים שיחליטו ביניהם לערוך צוואה הדדית, משיקולים של דאגה למישהו שהם חפצים להבטיח את עתידו, לא יוכלו לעשות זאת.

אם הפסיקה בנושא חוקיות צוואות הדדיות על ידי מי שאינו זוג תשתנה, ייתכן מאוד שהצוואה ההדדית שלא נערכה על ידי מי שאינם בני זוג תהפוך ברבות הימים לחוקית

האם מומלץ לערוך צוואה הדדית גם אם אינכם בני זוג?

המצב המשפטי כיום לא מאפשר לאלה שאינם בני זוג לערוך ביניהם צוואה הדדית. יחד עם זאת, לא פעם מה שכותבים היום ונחשב למהלך לא חוקי עשוי להשתנות ולהפוך לחוקי בעתיד (בשל השינויים בחקיקה או בפסיקת בתי המשפט). בית המשפט משנה את פסיקותיו בהתאם לרוח התקופה ולהלך הדברים, כמו למשל הוראה בצוואה המתייחסת להוראות למוטבים בקופות גמל לא נכתבה חוקית ואט אט משתנה הפסיקה בנושא.

צוואה הדדית – המצב הקיים אל מול המצב העתידי(1)

אם הפסיקה בנושא חוקיות צוואות הדדיות על ידי מי שאינו זוג תשתנה, ייתכן מאוד שהצוואה ההדדית שלא נערכה על ידי מי שאינם בני זוג תהפוך ברבות הימים לחוקית. יחד עם זאת, בטרם בחינת הנושא חשוב לשקלל את הסיכונים וההשלכות.

הכותבת היא עורכת הדין והנוטריון נורית פיש, אשר מתמחה בעריכת צוואות, כתבי אופטרופסות וייפוי כוח מתמשך – לקבלת פרטים נוספים וליצירת קשר לחצו כאן 

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
נורית פיש משרד עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה