zap group mishpati logo

שינוי גובה מזונות או זמני שהות להורי קטין – באילו נסיבות, כיצד ומה חשוב לדעת?

פסק דין למזונות או לזמני שהות אינו יוצר מחסום סופי מפני חידוש ההתדיינות. כדי לשנות אחד מהם או את שניהם, החוק והפסיקה דורשים מהצד המבקש את השינוי להוכיח כי מדובר בשינוי נסיבות מהותי, אך לא כל שינוי – משמעותי ככל שיהיה – עונה על ההגדרה

04.10.21
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
שינוי גובה מזונות או זמני שהות להורי קטין – באילו נסיבות, כיצד ומה חשוב לדעת?

קטין שהוריו גרושים זכאי לקבל תשלום מזונות עד הגיעו לגיל 18, אך האם מגיל ינקות ועד לגיל 18 גובה המזונות צריך להישאר זהה? הרי לאורך השנים, ככל שהקטין גדל, צרכיו משתנים. בנוסף, גם חייהם של הוריו משתנים – מקום העבודה, היקף התעסוקה, גובה השכר ועוד. אם אחד ההורים רואה צורך בכך, יש באפשרותו להגיש לבית המשפט בקשה להגדלה או להפחתה של גובה המזונות.

על מנת שהבקשה תתקבל, יידרש אותו הורה להוכיח כי נוצר שינוי נסיבות מהותי, שבעקבותיו – אם לא ייעשה שינוי בגובה המזונות – עלול להיגרם נזק לו עצמו או לקטין. לדוגמה: דמי מזונות נמוכים מן הראוי לא יאפשרו לספק כראוי את צורכי הקטין, בעוד שדמי מזונות מופרזים עלולים לפגוע במצבו הכלכלי של ההורה. באותו האופן ותחת אותם מבחנים, ניתן להגיש בקשה גם לשינוי זמני השהות של הורה עם קטין.

ככל שהילד גדל, יש הרבה הוצאות שפוחתות כגון הוצאות על טיטולים או על ביגוד, ולעומתן עולות ההוצאות על חינוך – בית ספר, צהרון, קייטנה, חוגים, שיעורי עזר ועוד

אילו שינויים יכולים להיחשב כשינוי נסיבות מהותי?

שינוי נסיבות מהותי הוא שינוי דרמטי שלא נלקח בחשבון, משהו שהצדדים לא יכלו לחשוב עליו מראש או לצפות את קיומו. כל נסיבה שתועלה במסגרת בקשה לשינוי גובה מזונות/ זמני שהות תיבחן על ידי בית המשפט בהתאם ובכפוף לנסיבות המקרה הספציפי על מנת לקבוע אם אכן מדובר בשינוי מהותי כנדרש.

על מנת להבין מה עשוי לענות להגדרה זו, מוטב אולי להתחיל מלהבין אילו שינויים, על אף היותם משמעותיים, אינם עונים להגדרה של שינוי נסיבות מהותי: לידה של ילד נוסף במסגרת פרק ב' של זוגיות, לדוגמה, על אף שיש לה משמעות גדולה מבחינה כלכלית, אינה נחשבת לשינוי נסיבות מהותי לצורך הקטנת מזונות, כיוון שאפשר בהחלט לצפות שכל אחד מהצדדים ימצא זוגיות חדשה אחרי הגירושים ואף יקים משפחה משלו.

גם מאורע דרמטי כמו פיטורים לא נחשב לשינוי נסיבות מהותי לצורך זה, כיוון שמדובר במצב זמני ויש לצפות שבשלב כזה או אחר יצליח ההורה שפוטר למצוא עבודה חדשה. לעומת זאת, אם ההורה חלה במחלה שפוגעת ביכולת ההשתכרות שלו, הדבר ייחשב כשינוי נסיבות מהותי. לצורך הגדלת זמני השהות של ההורה עם הקטין, ניתן יהיה להחשיב שינוי בהיקף העבודה, לדוגמה תפקיד חדש שמצריך פחות שעות במשרד, כשינוי נסיבות מהותי.

בנוסף, ייתכן מצב שבו הצרכים של הילד עצמו השתנו במידה שעשויה להיחשב כשינוי נסיבות מהותי. כאשר כשהיה תינוק, האם, מסיבות שונות, לא היתה מוכנה שהקטין יישן בבית האב, מספר שנים מאוחר יותר ניתן בהחלט לשנות את זמני השהות כך שיכילו לינה בבית האב.

דוגמה נוספת, הנוגעת לגובה המזונות: ככל שהילד גדל, יש הרבה הוצאות שפוחתות כגון הוצאות על טיטולים או על ביגוד, ולעומתן עולות ההוצאות על חינוך – בית ספר, צהרון, קייטנה, חוגים, שיעורי עזר ועוד. הוצאות אלו נכנסות להגדרה של מחציות – הוצאות אותן ההורים משלמים יחד באופן שווה, ולכן יש להוציא אותן מהחישוב המזונות להם הקטין זקוק, דבר שעשוי בהחלט להפחית את גובה המזונות.

כדי לנסות להעריך עד כמה "שווה" לכם להיכנס לכל ההליך, מומלץ לקבל ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין המתמחה בתחום

חישוב של עלות מול תועלת

לפני הגשת בקשה לשינוי גובה המזונות, מומלץ לנהל, יחד עם עורך הדין, חישוב של עלות מול תועלת. אמנם גם עורך הדין המנוסה ביותר לא יכול לנבא מה יחליט בית המשפט, אך בהסתמך על נתוני המקרה ועל הפסיקה הקיימת, יש באפשרותו להבין עד כמה הבקשה מבוססת ומוצדקת, ולהעריך בקירוב מה עשוי בית המשפט יחליט. לצד זאת, חשוב להתייחס גם לגיל הקטינים ולהעריך כמה שנות מזונות מלאים מצפים עוד להורה. אם הילד בן 15 או 16, ויש רק עוד שנתיים-שלוש עד שיגיע לגיל 18, ייתכן שהחיסכון בדמי המזונות יהיה נמוך מעלות ההליך המשפטי, דבר שייתר את הכניסה להליך.

שינוי גובה מזונות או זמני שהות להורי קטין – באילו נסיבות, כיצד ומה חשוב לדעת?(1)

בנוסף, חשוב לקחת בחשבון שאם עברה יותר משנה מאז שהצדדים עברו הליך יישוב סכסוך, יהיה עליהם לגשת להליך כזה שוב. הצד שיפנה ראשון להליך יישוב סכסוך, יהיה גם הראשון שיוכל להגיש תביעה אם ההליך ייכשל.

על מנת לקחת את כל השיקולים בחשבון, להבין אם אכן יש ביכולתכם להצביע על שינוי נסיבות מהותי שמצריך שינוי בגובה המזונות או בזמני השהות, ולנסות להעריך עד כמה "שווה" לכם להיכנס לכל ההליך, מומלץ לקבל ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין המתמחה בתחום.

עו"ד אפרים קוליו מתמחה בדיני משפחה, תביעות כספיות, חדלות פירעון והוצאה לפועל

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים