zap group mishpati logo

אז כמה מניות אני מקבל? תגמול הוני לאנשי הייטק

אופציות ומניות הן לא סתם אפשרות "לרפד" את עובדי ההייטק. חברה משגשגת שמחירי מניותיה גואה יכולה להביא את העובד לרכישת דירה או לצבירת הון משמעותי שאותו היה נאלץ לצבור ולחסוך משך שנים רבות אלמלא האפשרות הקלה הזו. אולם, כמו כל דבר בחיים, גם על מימוש מניות ואופציות יש תנאים, מחיר ומיסוי. על כל אלה בכתבה הבאה

10.10.21
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
אז כמה מניות אני מקבל? תגמול הוני לאנשי הייטק

כבר שנים רבות שלא די במשכורות הגבוהות אותן מרוויחים אנשי התוכנה ומהנדסי ההיי-טק הישראלים כדי שמעסיקים יצליחו לגייס לשורותיהם עובדים מבוקשים. פריחת חברות ההיי-טק והסטארט-אפ ומיעוט הכשרונות בתחום הביאו למצב כי על כל מתכנת מתחיל או קצין משוחרר מיחידת 8200 מתמודדות מספר חברות שמציעות תנאים מסחררים ממש. על המוכשרים ממש מתמודדות גם חברות בחו"ל והצורך למצוא פתרונות מפתים במיוחד הולך וגובר. כיום, חברה שלא מציעה אופציות ו/או מניות לעובדיה מתקשה מאוד להישאר בתחרות על העובדים.

אופציות ומניות הן לא סתם אפשרות "לרפד" את העובדים. חברה משגשגת שמחירי מניותיה גואה יכולה להביא את העובד לרכישת דירה או לצבירת הון משמעותי שאותו היה נאלץ לצבור ולחסוך משך שנים רבות אלמלא האפשרות הקלה הזו. אולם, כמו כל דבר בחיים, גם על מימוש מניות ואופציות יש תנאים, מחיר ומיסוי.  

העבודה בחברה תובענית כל כך דורשת אינטנסיביות ושעות עבודה ממושכות. חלוקת אופציות או מניות לעובדים מאפשרת לעובדי הייטק לקחת חלק ממשי בחברה וליהנות מהצלחתה

המטרות

מטרת הארגונים שמציעים אפשרות של תמרוץ עובדים באמצעות אופציות ומניות היא בראש ובראשונה להצליח ולשמר אותם לאורך שנים ולייצר הזדהות עם האינטרסים של בעלי החברה ומטרותיה כדי לעמוד ביעדים העסקיים של הארגון. העבודה בחברה תובענית כל כך דורשת אינטנסיביות ושעות עבודה ממושכות. חלוקת אופציות או מניות לעובדים מאפשרת להם לקחת חלק ממשי בחברה וליהנות מהצלחתה, גם אם באופן חלקי.

קיימות מספר דרכים למיסוי אופציות לעובדים על פי סעיף 102 למס הכנסה. הבחירה במסלול הנכון משמעותית מאוד לרווחיות

איך זה עובד?

הראל, שם בדוי, בן 38, החל לעבוד עם שחרורו מהצבא באחת מחברות ההייטק שהחלו לפרוח בתחילת שנות ה-2000. הוא קיבל משכורת נאה, רכב חדיש עם ניילונים וגם 2,000 אופציות שאותן יוכל לממש רק אם יישאר בחברה מספר שנים. ביום בו הקצו להראל את 2,000 האופציות, נקבע מחיר המימוש של האופציה על פי הסכום שבו המניה נסחרה בבורסה. אז, הסכום היה 15 דולר. אבל המעסיקים יודעים דבר או שניים והם קובעים לאופציות תקופת הבשלה של שנתיים בדרך כלל, ורק כשהיא מסתיימת, יכול העובד לממש את האופציה ולהפוך אותה למניה. הרווח קורה רק כאשר ערך המניה עולה.

הראל עבד בחברה במהלך שמונה שנים. כשעזב, שילם לחברה 30 אלף דולר – סכום המניה ביום שבו קיבל את האופציות כפול מספר המניות. המניה כבר היתה שווה 68 דולר. הראל מכר את המניות, שילם 25% למס הכנסה ונשאר עם רווח נקי שסגר לו את המשכנתא.

אבל למעשה היו להראל שתי אפשרויות. הראשונה היתה לרכוש את המניה מהחברה במחיר של 15 דולר ולמכור אותה מיד כפי שעשה, והשנייה היתה לממש אבל לא למכור את המניה. חשוב לומר כי לאופציה יש תוקף שלאחריו לא ניתן לממשה בהמשך. האפשרות הזו טובה למצב שבו העובד מעריך שהמניה תמשיך לעלות אך האופציה שלו עליה עומדת לפקוע.

אפשרויות מסלולי המיסוי של מקבלי האופציה

קיימות מספר דרכים למיסוי אופציות לעובדים על פי סעיף 102 למס הכנסה. הבחירה במסלול הנכון משמעותית מאוד לרווחיות.

אלה המסלולים לעובדים בחברות פרטיות:

הקצאת אופציות לעובדים באמצעות נאמן במסלול רווח הון - במסלול זה, אם ימתין העובד לתום תקופת ההבשלה בת השנתיים, ינוכה לו מס רווח הון בשיעור של 25%. אם לא ימתין לסוף תקופת ההבשלה ויבקש לממש לפני כן, ימוסה בהתאם למדרגת המס השולית בה הוא חייב. לחברה במקרה זה לא יוכר ניכוי שווי האופציות בכל סיטואציה.

היתרון במסלול זה הוא ששיעור המס נמוך יותר ממדרגת המס השולית שלו במידה והעובד ממתין לסוף תקופת ההבשלה. עובדים שלא סבורים שימתינו לסיום תקופת ההבשלה, מוטב שלא יבחרו במסלול זה כי בכל מקרה יחויבו במדרגת המס השולית והחברה לא תוכל לנכות את ההוצאות עבור מתן האופציות.

הקצאה ללא נאמן עבור אופציות לא סחירות - כאן החברה תעביר ישירות לעובד את האופציות, ללא שימוש בנאמן או תקופת ההבשלה והמס ינוכה בהתאם למדרגה השולית עוד במועד ההקצאה. גם כאן, מותר לחברה לנכות את האופציות כהוצאות שכר.

הקצאה באמצעות נאמן במסלול הכנסת עבודה - במסלול זה, בתום תקופת הבשלה של שנה, יוטל על העובד מס בשיעור מדרגת המס השולית בתוספת ביטוח לאומי ומס יסף. אם העובד לא ימתין לתום תקופת ההבשלה, הוא ימוסה בשיעור המס הגבוה מבין יום ההקצאה ויום המימוש אבל ההוצאות בפועל לנאמן, תוספת המימוש עבור האופציה וכו' ינוכו ולחברה יותר לנכות את שווי הענקת האופציה בתור שכר עבודה. מסלול זה רלוונטי גם לעובדים בחברות ציבוריות.

למעט הסעיף האחרון, לעובדים בחברות ציבוריות מסלולי מיסוי שונים מעט. הנה הם לפניכם:

הקצאה באמצעות נאמן במסלול רווח הון חברה ציבורית - במסלול זה, תקופת ההבשלה היא שנתיים. מחשבים את שווי ההטבה במועד המימוש כשמרכיב שווי ממוצע נטו מתואם מתוך שווי ההטבה יחויב במס שולי ואם תהיה יתרה היא תמוסה ב–25%. שווי ממוצע נטו מתואם הוא שווי המניה במועד ההקצאה. החישוב מתבצע לפי ממוצע של חודש לפני מתן האופציה. מתוך השווי שהוצג מנכים הוצאות של העובד והוצאות החברה מוכרות חלקית. חשוב לזכור, גם כאן, אם העובד לא ימתין לתום תקופת ההבשלה, המיסוי יהיה לפי מדרגת המס השולית על כל הסכום.

הקצאה ללא נאמן עבור אופציות סחירות - במסלול זה לא צריך להמתין לסיום תקופת ההבשלה וגם לחברה מותר לנכות הוצאות בגובה הכנסות העובד. אבל העובד יחויב במס שולי עבור כל האופציה כבר במועד הסיכום.

אופציות ומניות לעובדים

אופציות ומניות הן שיטת תגמול מפתה מאוד, שיכולה לייצר הון אמיתי לעובד בנוסף לשכר העבודה. אולם לבחירת המסלול והתכנית המתאימה יש השלכות משמעותיות על רווחיות האופציות ולכן חשוב לבדוק מהי מטרת התכנית, למי היא מיועדת, מי מנהל אותה, מה תהליך מימוש האופציות ומהי תקופת ההבשלה שלפעמים נמשכת ארבע שנים ולמצוא פתרונות גם לסיטואציות שיכולות לשבש את המימוש כמו מיזוג עם חברה אחרת או פיטורים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה