zap group mishpati logo

גירושין 2022: איך מוציאים את המקסימום מהליך גירושין?

החלטתם להתגרש? דעו שמדובר בהחלטה אמיצה אך מורכבת, שכרוכה בהשלכות גורליות –רגשיות וכלכליות. אז כמה עולה להתגרש ואיפה אתם עומדים ביחס לסטטיסטיקה?

מאת: דניאל קורן - מערכת משפטי
13.01.22
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
גירושין 2022: איך מוציאים את המקסימום מהליך גירושין?

עיקרי הכתבה

  • כמה זוגות מתגרשים בישראל? שיעור הגירושין רק עולה משנה לשנה, כ-15,605 זוגות התגרשו בשנת 2018, עלייה של 6% בהשוואה לשנה הקודמת.
  • מגמות בדיני משפחה 2021 – בשנתיים האחרונות נגזרו פסקי דין משמעותיים שנוגעים בנושאים כמו ניכור הורי, מזונות וחלוקת רכוש. צירפנו לכם את פסקי הדין המרכזיים.
  • כמה עולה להתרגש? מובן שזה משתנה בהתאם למורכבות התיק, אבל מדובר בסכומים גבוהים מאוד שיכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים ואף למעלה מכך.
    ____________________________________________________________

הליך גירושין הוא נושא מורכב, קשה וכואב, במיוחד כשמעורבים בו ילדים. כל הליך כזה מתחיל מהחלטה להיפרד של שני הצדדים או של אחד מהם, וכמובן שלא די בהחלטה ובפרידה עצמה. הליך גירושין הוא הליך ביורוקרטי לכל דבר ומעורבים בו חלוקת כספים, רכוש ומשמרות על הילדים, ובמסגרתו יילקחו החלטות גורליות עבור עתידכם ועבור עתיד ילדכם. אז איך מתחילים את ההליך? כמה זה יעלה לכם? כמה זוגות מתגרשים בישראל? כל הפרטים בכתבה – המשיכו לקרוא!

כמה זוגות מתגרשים בישראל?

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה במהלך 2021 את דו"ח הגירושין. הלשכה מפרסמת דו"ח דו שנתי אחת לשנתיים, במסגרתו היא מציגה את נתוני הגירושין ביחס לשנים קודמות. על פי הדו"ח, בשנת 2018 מספר הזוגות המתרגשים בכלל האוכלוסיה בישראל עלה ב-6%, לעומת 2017. ב-2018 התגרשו סך הכל 15,605 זוגות, בהשוואה ל-14,741 בשנה הקודמת. 

מהנתונים בדו"ח עולה כי העיר עם שיעור הגירושין הגבוה ביותר היא ירושלים, עם 2,708 זוגות, אחריה ממוקמת תל אביב-יפו עם 1,774 זוגות, ואחריה חיפה עם 1,119 זוגות, וראשון לציון עם 1,040 זוגות.

כמו כן, מהדו"ח עולה כי מספר הילדים המשותפים משפיע על ההחלטה להתגרש. ל-27.5% מכלל המתגרשים אין ילדים משותפים, 16.3% מתוכם חובקים ילד אחד, 24.8% עם שני ילדים, 19.5% עם שלושה ילדים ו-6.9% עם ארבעה ילדים. רק ל-5% מהמתגרשים יש ארבעה ילדים ומעלה.

גירושין וקורונה

הנתונים שציינו מעלה מבטאים את תקופת טרום הקורונה, ולכן בדו"ח הבא אנחנו צפויים לראות עלייה נוספת בשיעור הגירושין. הסגרים הרבים והלחץ שמגבלתו המגיפה עורררו בתא המשפחתי ניכרו כל הקשור לאלימות במשפחה. בשנת 2020 נפתחו 20,326 תיקים בגין אלימות במשפחה, ב-87% מתוכם האישה היתה הקורבן לאלימות, ובאותה שנה נרצחו 26 נשים. אם אתן או אתם נמצאים ביחסים אלימים ובלתי נסבלים, כדאי שתיוועצו עם עו"ד שעוסק בדיני משפחה, גירושין ומזונות.

מגמות בדיני משפחה 2021

בשנתיים האחרונות נגזרו פסקי דין משמעותיים שנוגעים בנושאים כמו ניכור הורי, מזונות וחלוקת רכוש, ואותן פסיקות עשויות להשפיע רבות על זוגות שמחליטים להתגרש כיום.

הנה כמה מהפסיקות המעניינות של השנתיים האחרונות:

ניכור הורי – מדובר בנושא כואב שהורים רבים מתמודדים עימו לאחר הפרידה. ניכור הורי הוא מצב בו ילד מבטא ניכור עמוק כלפי אחד מהוריו, כתוצאה מהסתה כנגדו. פסק דין מיוני 2021 עוסק בניסיון של אב לחדש את הקשר עם בתו אך האם מכשילה כל ניסיון לכך. במקרה זה, בית המשפט החליט להשתמש בסנקציה בנושא המזונות, בכך שהוא חתך בחצי את המזונות שעל האב היה לשלם לאם, והוסיף שאם לא יראה שינוי בהתנהגותה של האם, האב יפסיק לשלם מזונות כליל.  

מזונות – כספי המזונות תלויים במשתנים רבים כמו הכנסה, חלוקת המשמורת בין הצדדים ועוד. פסק דין מספטמבר 2021 עסק בתביעה של אב שדרש מזונות מהאם, מאחר שהוא גידל את ילדיהם בגפו. בפסק הדין נכתב כי "מדובר בנסיבות חריגות, בהן האם לקתה במחלה קשה אשר השפיעה על מצבה הנפשי ולכן עזבה את הבית. שלושת הילדים נותרו באחריות האב, ונוצר נתק בינם לבין האם".

במקרה זה, בית המשפט קבע כי האם תחויב להשתתף בשיעור של 20% בעלות צורכי הילדים. פסק דין נוסף בגין מזונות מנובמבר 2021 קבע שאב ישלם מזונות בהיקף כספי של 2,700 שקל עבור שני ילדים מעל לגיל 6, למרות ששכרו של האב גבוה מאוד ויש פערים משמעותיים בשכר בינו לבין האם.

חלוקת רכוש – אחד מפסקי הדין החשובים שנחשפנו אליהם ב-2021 היה "פסק דין הבוגדת". מדובר בעתירה כנגד פסק דין של בית הדין הרבני הגדול, שקבע כי אישה שבגדה בבעלה לא תהיה זכאית לחצי מביתם המשותף לאחר הגירושין. מכאן נשאלת השאלה, אם היה מדובר בגבר שבגד, גם אז בית הדין הרבני היה גוזל ממנו את הזכות לקורת גג?

במסגרת העתירה לבג"ץ, שדן במקרה פעמיים, בפעם הראשונה קיבל את פסיקת הדין הרבני בהרכב של שלושה שופטים, אולם בהוראה של נשיאת בית המשפט העליון נקבע דיון נוסף בהרכב מורחב של תשעה שופטים. הרכב זה פסק ביוני השנה, בדעת רוב, כי האישה, וגם אם היא בוגדת, תהיה זכאית למחצית הזכויות מהבית. מדובר בתקדים מדהים שישפיע על עתידן של הנשים בישראל.

כמה עולה להתגרש?

גירושין זה לא עסק זול. לפני שאתם מחליטים להתחיל בהליך המשפטי כדאי שתביאו בחשבון את ההשלכות הכלכליות. יש מספר הוצאות כספיות שכרוכות בהליך:

אגרות: בעת פתיחת ההליך, תתבקשו לשלם אגרות – פתיחת תיק גירושין בבית הדין תעלה לכם 450 שקל, כאשר תביעה לשלום בית זולה יותר ועומדת על סכום של 300 שקל. תביעת גירושין שמוסכמת על שני בני הזוג עולה כ-750 שקל. בנוסף, גם בבית המשפט לענייני משפחה תתבקשו לשלם אגרה: תביעת מזונות ילדים עומדת על 300 שקל לערך, ותביעה לקביעת משמרות עומדת על סכום של כ-550 שקל.

תשלום לעורכי דין: מכירים את האימרה שעדיף להתגרש יפה כדי לא לפרנס את עורכי הדין? אנחנו חייבים לציין שיש בזה משהו. במסגרת הליך הגירושין תידונו במספר תביעות, בדיונים בענייני רכוש, במזונות, במשמורת על הילדים ועוד. ישנם עורכי דין שלוקחים שכר טרחה כולל על התיקים ובמקרה הזה שכר הטרחה יכולה לעמוד על עשרות אלפי שקלים, וישנם עורכי דין שגובים את שכרם פר תביעה וגם הוא עומד על כמה עשרות אלפי שקלים – כלומר בין 10,000 ומעלה פר תביעה, תלוי בחומרת המקרה.

הוצאות משפט – במסגרת ההליכה המשפטי מוטלות במקרים רבים תשלום של הוצאות משפט על אחד הצדדים. גם הוצאות אלו יכולות להסתכם בעלות של אלפי שקלים.

הוצאות דיור – בדרך כלל כאשר מתחילים בהליך גירושין, אחד מהצדדים עוזב את הבית, מה שמצריך ממנו לשלם דמי דיור כפולים, כולל כל החשבונות הנלווים.

עורך דין לגירושין – איך בוחרים ומתי?

"תמיד כדאי להתייעץ עם עורך דין וכבר מראשית התהליך. אמהות רבות חושבות שהזכות הבלעדית על הילד היא שלהן, אבל זה לא מדויק. כמו כן, כדאי לשכור עורכי דין שהמלחמה או הרצון לנקמה באמצעות הילדים הם לא שם המשחק אצלם, אלא עורכי דין שיובילו לשלום", אומרת רינה פוליטי, עו"ד לענייני גירושין ודיני משפחה בחיפה.

האם ישנם תקדימים בדיני משפחה וגירושין?

"קודם כל, יש שינוי במונחים שמעיד על שינוי חיובי. המונח 'משמרות' הוא OUT, עברו להשתמש במונח 'אחריות הורית', שהיא למעשה אחריות משותפת. לא משתמשים יותר במונח 'הסדרי ביקורים' אלא במונח 'הסדרי שהות' וגם לא אומרים יותר 'האב יבקר את הילד', אלא 'האב ישן עם ילדיהם' בימים כך וכך.

"גם היחס לאבות הופך אט אט לשוויוני. צעדנו צעד קדימה בשנים האחרונות, כאשר ההורים נחשבים שניהם לשותפים פעילים לגידול הילדים. החוק לא השתנה אלא שפשוט עד כה פירשו את הנושא אחרת, וכעת אנחנו רואים שינוי מהותי".

עגונים ועגונות – איך בית המשפט מתמודד עם זה?

"בית הדין הרבני ראשי יכול להטיל סנקציות מכבידות על אדם שהוא סרבן גט, לרבות שיימינג ופרסום שמו של אדם שמסרב לתת גט וממש הוקעה שלו מהחברה".

כמה עולה להתגרש?

"תלוי בזמן. ככל שההליך נמשך יותר זמן, כך הוא יהיה יקר יותר. הליך של גישור הוא ההליך הזול ביותר. בעיקרון, להתגרש עולה המון כסף - הליך גירושין יכול לעלות עשרות אלפי שקלים ואף למעלה מכך".

שורה תחתונה: שיעור המתגרשים ממשיך לעלות משנה לשנה. אם החלטתם שאתם מעוניינים להתגרש, כדאי שתיוועצו עם עורך דין מתחילת התהליך כדי שיכוון אתכם ויסייע לכם לסיים את ההליך באופן הכי פחות כואב ללב ולכיס.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה