zap group mishpati logo

המדריך למתחילים: השקעות במטבעות קריפטוגרפים

השקעה במטבעות קריפטו, ביטקוין, אתריום וחבריהם לא נכונה לכל אחד ומדובר באפיק השקעה תנודתי לאמיצים בלבד. אבל, יש גם צד שני למטבע: הסיכוי להרוויח תשואות מדהימות. שנתחיל?

מאת: דניאל קורן - מערכת משפטי
21.01.22
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
המדריך למתחילים: השקעות במטבעות קריפטוגרפים

עיקרי הכתבה

  • לא רק ביטקוין ואתריום: כדאי שתכירו גם את "ריפל", "דוג'קוין" ו"שיבה אינו" שעשו תשואות מדהימות במהלך 2021.
  • איך משקיעים במטבעות קריפטוגרפים? יש מספר שיטות, עקיפות וישירות להשקעה – כולן מפורטות בכתבה.
  • הגישה המשפטית: מהי הגישה של מדינות ובנקים כלפי המטבעות?
    ____________________________

תוכלו להקביל את הכניסה לעולם המטבעות הדיגיטליים לרכבת הרים משוגעת. יש לכם סיכוי להרוויח תשואות מדהימות, אך מנגד יש סבירות די גבוהה שכספכם יתרסק ללא רחמים. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא מטבע הקריפטו הגדול בעולם - "ביטקוין". בשיאו הוא נסחר לפי שער של 66 אלף דולר, אך מאז התרסק בעשרות אחוזים וכעת נסחר לפי שער של 40 אלף דולר בלבד ואף חווה שפל כבד מזה.

כמו כן, יש מטבעות קטנים שהגיעו לתשואות אסטרונומיות השנה, כמו למשל מטבע ה"שיבה אינו" שרשם תשואה של 7,000,000% (!!!). אז מהם המטבעות החמים והאם כדאי בכלל כדאי להיכנס לתחום כל כך משוגע ובלתי יציב? כל התשובות בכתבה!

רבים חושבים שהביטקוין והמטבעות הדיגיטליים האחרים הם העתיד וכי הם ימשיכו לצמוח בעזרת מדינות שיתחילו להכיר בהם. מנגד, משקיעים ותיקים סבורים שמדובר בפיקציה

לא רק ביטקיון ואתריום – המטבעות שאתם חייבים להכיר

ביטקוין (Bitcoin) המטבע שהחל את הטירוף. מדובר במטבע מבוזר שלא כפוף לשום גוף או מדינה והוא מבוסס על טכנולוגיית "בלוקצ'יין" המאפשרת פעילות עסקית מאובטחת באינטרנט. השימוש במטבע נעשה על ידי ארנק דיגיטלי, והגירסה הראשונה של המטבע פותחה בנובמבר 2008 על ידי אדם או קבוצת אנשים אנונימית שנקראת "סאטושי נקאמוטו". בשנת 2009 נעשה השימוש הראשון במטבע. כמו כן, המשקיעים במטבע רשמו תשואות מדהימות והרבה מהם התעשרו בזכותו, אך כמובן שיש גם משקיעים שהתרסקו יחד איתו בעת הירידות החדות של המטבע.

ב-2017 המטבע רשם את השיא הראשון שלו, כאשר נסחר לפי 19.7 אלף דולר – לאחר מכן חוות ירידות וביולי 2020 שער המטבע עמד על 9.5 אלף דולר. בדצמבר אותה שנה נרשמה עלייה נוספת והביטקוין כבר זינק ליותר מ-29 אלף דולר למטבע. ב-2021 שבר שיא מטורף של 66 אלף דולר. הדעה בקרב משקיעים חלוקה לגבי עתיד המטבע. רבים חושבים שהביטקוין והמטבעות הדיגיטליים האחרים הם העתיד, והם מאמינים שהם ימשיכו לצמוח בעזרת מדינות שיתחילו להכיר בהם. מנגד, משקיעים ותיקים סבורים שמדובר בפיקציה ושהמטבעות הללו צפויים להתרסק ולהימחק כליל מן העולם.

אתריום (Ethereum)המטבע הדיגיטלי השני בגודלו, עם שווי שוק של 384 מיליארד דולר, מבוסס גם הוא על טכנולוגיית בלוקצ'יין. המטבע הומצא על ידי ויטליק בוטרין, חוקר ומתכנת קריפטו. בשנת 2017 המטבע נסחר לפי שווי של 7 דולר בלבד וערכו זינק במעל 19,000% לשיא זמני של 1,386 דולר, לאחר מכן התייצב ובמשך שנה אחת זינק ב-2,600% נוספים לרמה של 4,080 דולר במאי 2021. בחודשים האחרונים איבד קצת גובה, ונכון לכתיבת שורות אלו נסחר לפי שער של 3,223 דולר.

ריפל (Ripple) – המטבע נוצר כמטבע המבוזר של חברת ריפל לאבס (Ripple Labs). כמו רוב המטבעות הדיגיטליים הוא ידע עליות וירידות בשנים 2016-2017, אך החל מ-2017 עד ינואר 2018 המטבע חולל שינוי בתפיסה של כדאיות המסחר בו, כיוון שלא עלה על ערכו ביותר מ-10% לעומת הביטקוין למשל, שרשם שיאים אדירים. שנת 2021 הייה טובה למטבע – הוא רשם תשואה של 148%, לעומת הביטקוין שרשם עלייה שנתית של 3% בלבד.

דוג'קוין (Dogecoin) המטבע התחיל כסאטירה ומזוהה עם כלב מסוג "שיבה אינו". המטבע הומצא על ידי מהנדסי התוכנה בילי מרקוס וג'קסון פאלמר. הוא החל בפעילות בדצמבר 2013, ופחות מחודשיים לאחר השקתו הגיע לשווי של 90 מיליון דולר. את העליות במטבע ניתן לייחס רבות לאלון מאסק, האיש העשיר בעולם ומנכ"ל חברת הרכבים החשמליים טסלה, שנחשב לחובב של המטבע ונוהג לצייץ אודותיו רבות בחשבון הטוויטר שלו. כמעט כל פעם שמאסק צייץ, המטבע רשם עליות. נכון לכתיבת שורות אלו, המטבע נסחר לפי שער של 0.16 דולר המשקף שווי שוק של 20.8 מיליארד דולר.

שיבה אינו (Shiba Inu) – גם המטבע הזה נוצר כמטבע סאטירי במהלך 2020 על ידי אדם אלמוני שנקרא "ריושי" והוא קם כמתחרה לדוג'קוין. המטבע רשם השנה זינוק של לא פחות מ-7,000,000%.

אם החלטתם לרכוש מטבעות באופן ישיר, תוכלו לרכוש אותם דרך אנשים פרטיים באמצעות עסקת חליפין. לרוב ניתן למצוא סוחרי מטבעות באפליקציית "טלגרם" וכך גם תוכלו לחסוך דמי תיווך

איך להשקיע במטבעות קריפטוגרפים?

חשיפה עקיפה למטבעות – תוכלו להשקיע בתחום בלי קנייה ישירה של מטבעות, וזאת באמצעות השקעה בבורסות קריפטו סחירות כמו למשל בורסת קוינבוייס (Coinbase), בורסת הקריפטו הגדולה בעולם, או השקעה בפלטפורמת המסחר "רובין הוד" (Robinhood) שמאפשרת קנייה ומכירה של מטבעות. אפשרות אחרת היא השקעה בחברות המייצרות מעבדים ייעודים לכריית ביטקוין.

השקעה בתעודות סל – מדובר בחשיפה ישירה יותר למטבעות, שלא מצריכה רכישה של מטבעות באופן ישיר. לאחרונה, רשות ניירות ערך האמריקאית אישרה תעודת סל שעוקבת אחרי הביטקוין, וישנן תעודות סל נוספות שניתן להשקיע בהן.

קנייה מאדם פרטי – רכישת מטבעות באופן ישיר מיועדת למשקיעים המנוסים יותר. אם החלטתם לרכוש מטבעות באופן ישיר, תוכלו לרכוש אותם דרך אנשים פרטיים באמצעות עסקת חליפין. לרוב ניתן למצוא סוחרי מטבעות באפליקציית "טלגרם" וכך גם תוכלו לחסוך דמי תיווך.

רכישה דרך חברת מסחר – מדובר בדרך פופולרית ביותר לרכוש מטבעות. תוכלו לבצע את הרכישה באמצעות חברות כמו ביטס אוף גולד, או ביטוסי. היתרון ברכישה דרכן הוא שמדובר בגוף מסודר ומפוקח. החיסרון הוא שלרוב הגופים הללו גובים עמלות גבוהות מאוד.

הבנק האירופאי קבע ש"לא מדובר בהונאת פונזי, אך כן מדובר על השקעה בסיכון גבוה". בגרמניה הביטקוין נחשב למטבע חוקי לשימוש ונתון למיסוי בעסקאות פרטיות

ביטקוין: הגישה המשפטית בארץ ובעולם

מעמדו המשפטי של ביטקוין בישראל הוא מורכב – אין גישה אחידה בכל הקשור לרגולציה של השימוש במטבע, גופים מסוימים מאמינים שמדובר במטבע שקשור לגורמים עבריינים, ואילו אחרים דווקא תומכים בו. גם בעולם אין גישה אחת למטבע. הבנק האירופאי קבע ש"לא מדובר בהונאת פונזי, אך כן מדובר על השקעה בסיכון גבוה". בגרמניה הביטקוין נחשב למטבע פרטי, חוקי לשימוש ונתון למיסוי בעסקאות פרטיות. לאחרונה בנקאי הלוואות גדולים באוסטרליה ובספרד הציעו ללקוחותיהם נכסים במטבעות קריפטוגרפים. כמו כן, גם אלון מאסק הכיר בלגיטימיות של המטבע ואישר רכישה של רכבי טסלה בתמורה לביטקוין.

לעומת זאת, בסין הגישה לביטקוין מחמירה מאוד, הבנק המרכזי של המדינה הורה על עצירה של הפעילות במטבע במדינה. גם המדיניות ברוסיה נחשבת למחמירה, בשל החשש שהפעילות במטבעות אלה מהווה סיכון ליציבות הפיננסית במדינה.

חשוב לזכור: השקעה במטבעות קריפטוגרפים היא לא לבעלי לב חלש. חשוב לזכור שיש מטבעות דיגיטליים רבים, עם עתיד לא ידוע. יכול להיות שתשקיעו במטבע וכספכם לא יזוז כלל, או שחלילה תפסידו את הכסף שהשקעתם. מנגד, קיים גם סיכוי שתרשמו רווחים אסטרונומיים, ומה שבטוח מדובר בהשקעה לאמיצים בלבד.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה