zap group mishpati logo

מנגישים את השטח – כיצד מקבלים אישורי נגישות להיתר בנייה ולרשיון עסק?

הסדרת דרכי גישה, שילוט, תאורה והוספת מתקנים ייעודיים הם חלק הכרחי ביישום חוק שוויון זכויות לבעל מוגבלויות. באילו מקרים נדרשים לקבלת אישור נגישות מתו”ס (מבנים, תשתיות וסביבה) וכיצד מקבלים אותו? בחברת עבדון הנדסה, מסבירים על דרישות החוק ועל תהליך הגשת האישור

29.01.22
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
מנגישים את השטח – כיצד מקבלים אישורי נגישות להיתר בנייה ולרשיון עסק?

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות התשנ”ח 1998 עוסק בתקנות המאפשרות הנגשת מבנים, תשתיות וסביבה ציבורית לאנשים עם מוגבלויות בהיבטים שונים כמו הסדרת דרכי גישה, אקוסטיקה, שילוט, תאורה, הוספת מתקנים ייעודיים וזאת במטרה למנוע מבעוד מועד היווצרות של מכשולים נוספים. בחברת עבדון הנדסה, העוסקת במתן אישורי נגישות מתו"ס  (מבנים, תשתיות וסביבה) לעסקים, מרחיבים על עיקרי דרישות החוק ותהליך הגשת האישור.

מורשי נגישות מבנים מייעצים ונותנים פתרונות מעשיים להתקנת אמצעים המקלים על הגישה למבנים שונים, לרבות מבני מגורים, מבני ציבור, מבני תעשיה, מבנים מסחריים וכן הלאה. ככלל, החוק מבחין בני שני סוגי מבנים – מבנים חדשים שטרם נבנו ומבנים שכבר נבנו ונדרשים להתקנת אמצעי הנגשה. במקרה הראשון, החוק מחמיר וקובע כי את כל הכנסות הנגישות הנדרשות יש לבצע עוד בשלב הבנייה. מצב זה משנה לחלוטין את תפישת הבנייה של מרכזים מסחריים ושל מתחמים ציבוריים שנדרשים להגדרות פרטניות יותר (לדוגמה: הנגשת תא מדידה בחנות בגדים). לעומת זאת, כאשר מדובר במבנים בנויים, על השוכר או הבעלים לבצע את התאמות הנגישות הנדרשות בהתאם לסקר שאותו עורך יועץ נגישות מתו"ס.

תחום אחריותו של מורשה הנגישות הוא לחוות את דעתו ביחס למתקנים הקיימים ורמת התאמתם לאנשים עם מוגבלות ולהציע פתרונות אפשריים במסגרת הקיים

מתי מומלץ לפנות ליועץ נגישות מתו"ס?

קיימים שלושה עיתויים שבהם מומלץ לפנות ליועץ נגישות מתו"ס:

  • בעת הגשת הבקשה להיתר בנייה במטרה לתכנן את התקנת אמצעי הנגישות, בהתאם לתקנות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.
  • כאשר עולה הצורך לבצע סקרי נגישות למבנים קיימים, במטרה להתאים את המבנה לדרישות החוק.
  • כאשר מעוניינים לבצע התאמות נגישות במבנים קיימים – לצורך סקר נגישות במטרה לקבוע שהמקום אכן עומד בתקנות החוק, ובמקרה הצורך לתקן את המצב הקיים.
  • התאמת מרחב העבודה לעובד עם מוגבלות בתנועה או נכות אחרת.

תחום אחריותו של מורשה הנגישות הוא לחוות את דעתו ביחס למתקנים הקיימים ורמת התאמתם לאנשים עם מוגבלות ולהציע פתרונות אפשריים במסגרת הקיים. את עבודת הנגישות בפועל מבצע קבלן בהתאם לדו"ח הנגישות. חברת עבדון הנדסה תוכל להפנות אתכם לבעלי מקצוע מנוסים ואמינים בתחום.

עם הכניסה למבנה יש לוודא שבמקום מותקנת מעלית או מעלות, התקנת רמפות אם נדרש, התקנת תאי שירותים במרחק שלא עולה על 75 מטר מהכניסה הראשית ועוד

מהי דרך נגישה?

דרך נגישה היא הדרך העיקרית אשר מיועדת לשימוש הציבור. זוהי הדרך המובילה לכניסה הראשית אל מוסדות ציבוריים שונים (למעט מבנים המשמשים לאחסנה ולאחזקה), מתחנת איסוף נוסעים, חניון, מדרכה או שביל ציבורי הגובל במבנה. עם הכניסה למבנה יש לוודא שבמקום מותקנת מעלית או מעלות (בהתאם להימצאות של פיר סגור ותוואי שטח), התקנת רמפות אם נדרש, התקנת תאי שירותים במרחק שלא עולה על 75 מטר מהכניסה הראשית, וכן התקנת שילוט מובנה על גבי דלתות וקירות שקופים, שילוט התמצאות במרחב – מתקני שירותים, משרדי הנהלה ומזכירות, והכוונה למעלית.

במבנה חדש, עיקר התאמת הנגישות מושתת על בעל הנכס ואילו במבנה קיים העלות מתחלקת בין בעל הנכס לבין השוכר. אם למשל מעוניינים להנגיש קניון שמחולק לאזורים, יש לוודא שכל חנות מתאימה לצורכי הלקוחות

תהליך הגשת בקשת אישור לנגישות מבנים, מתחמים, סביבה ותשתיות

כפי שצוין, קיימת הפרדה בין מבנים חדשים, כלפיהם החוק מחמיר יותר לעומת מבנים קיימים. במבנה חדש, עיקר התאמת הנגישות מושתת על בעל הנכס ואילו במבנה קיים העלות מתחלקת בין בעל הנכס לבין השוכר. אם למשל מעוניינים להנגיש קניון שמחולק לאזורים שונים, הרי שיש לוודא שכל חנות מתאימה לצורכי הלקוחות.

כחלק מהסקר נבדק איזו חנות תמוקם בכל אזור בקניון, האם יש צורך להתקין רמפה (אם קיימים הפרשי גובה) או מעקה בטיחות, ואם זו חנות הלבשה – האם מצוי בה תא מדידה נגיש? היכן השירותים בקניון, האם הם נגישים למעבר ראשי, האם הם עוברים את 75 המטרים מהכניסה? אלה הם חלק מההיבטים שאליהם מתייחסת החברה בסקר הנגישות למבנים ציבוריים.

כיום ניתן להנגיש כל מבנה באמצעות התאמתו לצרכים קיימים ואף לצרכים פרטניים. במקרה של מבנה חינוך, ניתן להתאימו על פי מאפייני הנכות של התלמידים והוריהם

נגישות מתו"ס למבני חינוך

מוסדות חינוך הם מבנים ציבוריים. רבים מהם נבנו בשנים עברו ולא עברו סקרי נגישות. כיום ניתן להנגיש כל מבנה באמצעות התאמתו לצרכים קיימים ואף לצרכים פרטניים על פי מאפייני הנכות של התלמידים והוריהם (שכן אם הורה של תלמיד מתנייד באמצעות כיסא גלגלים, יש להתאים עבורו נגישות פרטנית). לדוגמה: התקנת רמפות, הכנה לפיר מעלית וכן דאגה לכך שכל תלמיד יוכל להגיע לכל מתקן ציבורי בתוך בית הספר – ספריה, קפטריה, כיתות, משרדי הנהלה ומזכירות, שירותים וכן הלאה.

ככל שמדובר במבני חינוך, הרי שסקר הנגישות יעסוק גם בהתאמות אקוסטיות, לרבות פיזור כיתות על פי מערכות הגברה, התקנת מושבים ייעודיים לתלמידים עם מוגבלות בתנועה, הקצאת מתקן ייעודי עבור תלמיד הנעזר בחיית שירות, הוספת מושבים מונגשים עם משטח כתיבה אופקי וכן הנגשת מדשאות באמצעות ריצוף (למוסדות לימוד שבהם לומדים מעל ל-150 תלמידים).

החל מאוגוסט 2021 ניתן להגיש בקשה לפטור מנגישות במוסדות בריאותיים עקב היעדר מקום או כאשר קיים חשש שהשינויים יביאו לפגיעה ביציבות המבנה וכן עקב פגיעה מהותית באופיו של המקום

הנגשת מתו"ס למתחמי בריאות, קליניקות ובתי חולים

בדומה למוסדות חינוך, כאשר מדובר במוסדות בריאותיים, יש לוודא הימצאות של דרך נגישה ורציפה מהמדרכה, החניה, תחנות תחבורה ציבורית עד הכניסה למוסד ומהכניסה למוסד ובתוכו.

מחלקות בבתי חולים ייעדו חדרי בדיקה וטיפול לאנשים המתניידים באמצעות כיסא גלגלים. יש לוודא שלכל הפחות 10% מהמיטות במחלקה יותאמו לבעלי מוגבלויות. התקנות גם עוסקות במספר החניות שיש להנגיש לנכים בשטח בית החולים ומחוצה לו (הנושא מוסדר אל מול הרשות המקומית). כמו כן, יש לוודא מעברים רחבים דיים למעבר בכיסא גלגלים, לוודא מתקני אחיזה וכן שילוט מובנה להתמצאות ולהכוונה - גם כאן מושם דגש לסימון מעברים שקופים (דלתות, קירות). כמו כן יש לוודא שיש שירותים בכל קומה וכי המרחק בין השירותים לכניסה יהיה לכל היותר 75 מטר, כאשר חלק מהאסלות יש להתאים לתנועת כיסא גלגלים.

מנגישים את השטח – כיצד מקבלים אישורי נגישות להיתר בנייה ולרשיון עסק?(1)

החל מאוגוסט 2021 ניתן להגיש בקשה לפטור מנגישות במוסדות בריאותיים עקב היעדר מקום או כאשר קיים חשש שהשינויים יביאו לפגיעה ביציבות המבנה וכן עקב פגיעה מהותית באופיו של המקום (לדוגמה, אם זהו מבנה לשימור). אם המוסד הוא לא בית חולים ניתן אף להגיש בקשה עקב נטל כלכלי כבד.

חברת עבדון הנדסה בע"מ היא חברה העוסקת בתחומי הנדסה ובטיחות לרבות תכנון מבנים והוצאות היתרים מול הרשויות, ניהול פרויקטים בתחום הבניין, אישורי מהנדס קונסטרוקציה והדרכות בטיחות למפעלים ולתעשיה. החברה הוקמה בשנת 2015 ופועלת בכל הארץ. במסגרת השירות, החברה עורכת סקרי בטיחות למתו"ס למבנים ציבוריים.

לפרטים, צרו קשר: דוא"ל: Eng.abdoun.63@gmail.com, נייד: 7847779- 054  טל-פקס: 04-8866991 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים