zap group mishpati logo

ייצוג "בוטיק" או "עוד תיק"? כך תבחרו את הייצוג הנכון לוועדה רפואית

עומדים בפני דיון מול ועדה רפואית בשל פציעה, תאונה או מחלה? כדאי שתלמדו היטב על ההבדלים החשובים שבין ייצוג של עורך דין בוועדה בביטוח לאומי לבין ייצוג מאת חברה למימוש זכויות. על היתרונות של עורך דין מומחה בייצוג משפטי ראוי ויסודי בוועדות הרפואיות, בכתבה הבאה

20.02.22
תאריך עדכון: 30.03.24
8 דק'
ייצוג "בוטיק" או "עוד תיק"? כך תבחרו את הייצוג הנכון לוועדה רפואית

עומדים מול ועדה רפואית עקב פציעה, תאונה או מחלה? ודאי שאלתם את עצמכם, כיצד תוכלו להיערך לקראתה בדרך הטובה ביותר. מחד, תוכלו לאסוף את כלל המסמכים בעצמכם ולנסות להוכיח את המקרה הביטוחי שלכם מול חברי הוועדה, ומאידך תוכלו להיעזר בייצוג של עורך דין המתמחה בנזקי גוף או בחברה למימוש זכויות רפואיות, שיבנו עבורכם את התיק הרפואי, ולפחות במקרה של ייצוג עורך דין – יהיה גם מי שייצג אתכם בוועדה עצמה.

עורך הדין צביקה עוזרי, אשר מתמחה בביטוח לאומי ונזקי גוף ומייצג את לקוחותיו בוועדות השונות, טוען כי אם קיימת התלבטות בין ייצוג של עורך דין לבין ייצוג של חברה למימוש זכויות, מוטב לשקול לוותר על ייצוג בכלל ולזכות בכלל כספי התביעה. אך אם בחרתם בייצוג של עורך דין, מוטב להכיר את היתרונות ולמנף אותם לטובתכם. בכתבה הבאה הוא משיב על שאלותינו הנוגעות להבדלים בין ייצוג של עורך דין לבין ייצוג של חברה למימוש זכויות, ומרחיב על היתרונות המגולמים בייצוג משפטי ראוי ויסודי.

חברה למימוש זכויות תנהל את התביעה בשלט רחוק ובמועד שבו התובע יצטרך לעמוד מול הוועדה הרפואית, הוא ימצא את עצמו לבד, ללא ייצוג

עורך דין מומחה לנזקי גוף וחברה למימוש זכויות – מצא את ההבדלים

רבים שואלים מהו ההבדל בין ייצוג של עורך דין המתמחה בדיני ביטוח לאומי ובנזקי גוף לעומת ייצוג של חברות למימוש זכויות, האם קיים הבדל בשכר עבור השירותים שיידרשו? מהו הפער? והאם קיימים הבדלים נוספים בסוג השירות או בהיקף הייצוג?

קיים הבדל גדול מאוד בין ייצוג של עורך דין המתמחה בביטוח לאומי לבין ייצוג של חברה למימוש זכויות, לא רק בהיבטים של שכר אלא גם בהיבטים של שירות. שכן בעבור 11.25%, החברה תבנה עבור התובע את התיק הרפואי ותדריך אותו לקראת הוועדה, אך עם זאת היא תנהל את התביעה בשלט רחוק, שכן במועד בו התובע יצטרך לעמוד מול הוועדה הרפואית, הוא ימצא את עצמו לבד, ללא ייצוג.

אם התביעה הצליחה – אז התובע יידרש לשלם לחברת מימוש הזכויות 11.25% ממרכיב הפיצוי ואם התביעה לא הצליחה, אז מבחינת החברה למימוש זכויות לא נגרם כל נזק, שכן במקביל היא מטפלת במאות תיקים נוספים, ולכן היא פחות מחויבת כלפי התובע, כל שכן כאשר התובע נדרש לעבור בין שתיים לבין שלוש ועדות. כך יוצא שבעבור פגישת ייעוץ אחת התובע משלם 11.25% מסכום הפיצויים שלו ומסתכן באובדן זמן וזכויות נוספות.

עורך הדין מכיר היטב את התובע, נוסך בו ביטחון בעצם נוכחותו ומעצם בקיאותו בחוקים ובתקדימים משפטיים השופכים אור על המקרה הייחודי של כל תובע

מה קורה בוועדה רפואית? ליווי של ייצוג משפטי

אם תובע בחר להגיע לוועדות הרפואיות בליווי של עורך דין, הוא כבר מגיע עם ידע נוסף, הוא מכיר את הדינמיקה בוועדות ויודע להבדיל בין התנהגות שגרתית לבין התנהגות חריגה. הוא גם מכיר היטב את התובע, נוסך בו ביטחון בעצם נוכחותו ומעצם בקיאותו בחוקים ובתקדימים משפטיים השופכים אור על המקרה הייחודי של כל תובע, ובכך מאפשרים לממש את מירב הזכויות ובזמן הקצר ביותר שניתן.  

מתי אסור בתכלית האיסור לגשת לוועדה ללא ליווי עורך דין?

אנשים שנפגעו כתוצאה מתאונות עבודה, או מתאונות דרכים שהן גם תאונת עבודה, נדרשים לייצוג משפטי הולם, וזאת משום שלכל תאונת דרכים יש תביעת המשך כמו גם לרוב תאונות העבודה, בין אם תביעת נזקי גוף נגד חברת הביטוח חובה, ובין אם כנגד המבטחת של המעסיק או המזיק. ניהול לא נכון של התביעה, אשר אינו מכליל את התביעות הנוספות, עלול לא פעם ליצור בעיה שממנה יהיה קשה ואף לעתים בלתי אפשרי להשתחרר ויכולה גם לגרום להפסד כספי ניכר.

לדוגמה, מקרה שכיח למדי: בטופס התביעה לדמי פגיעה (ב/ל 211) התובע נדרש למסור את גירסתו לאירוע התאונה הכולל פירוט של נסיבות האירוע. גירסה חסרה או חלקית, או כזו שאינה שוקלת שיקולים משפטיים, תגרום לקושי משמעותי בניהול התביעה הנזיקית. חברת הביטוח (הנתבעות) תדרוש לקבל את הגירסה אשר התובע מסר בטופס התביעה ותעמוד על הנאמר בה. במקרה זה, התובע יהיה מחויב לגירסה זו ולא תעמוד לו הטענה כי חברת המימוש כתבה את הגירסה והוא לא ידע או לא היה מודע לה, שכן כאמור לחברות אלו, בניגוד לעורכי דין, אין עמידה עצמאית מול הביטוח הלאומי והן פעולות תחת התובע עצמו!

הואיל וחברות אלו לא מבינות את הסוגיות המשפטיות סביב דיני הנזיקין והואיל ועל פי הודאתן, השירות שלהן לא כולל ייעוץ משפטי (והן אף מדגישות זאת בכל פרסום מטעמן), והואיל ומלבד ייעוץ רפואי, שגם הוא מוגבל מאוד – שכן אף תובע לא נבדק על ידי רופא ואינו מונחה בהנחיות הנוגעות להתנהלות בוועדה – הן מותירות את התובע לבד, אבוד מול הוועדה, מבולבל וחסר ידע בתביעה שיש לה השלכות מרחיקות לכת.

הייעוץ המשפטי לא פעם מונע עררים, הגעה לוועדות נוספות והארכת התהליך לתקופה של שנה וחצי ואף יותר, בזמן שניתן לסיים אותו בטווח של כחצי שנה

אילו שירותי ייעוץ משפטי מעניק עו"ד מומחה בתיקים אלה?

הייעוץ המשפטי כולל את בניית התיק הרפואי, לרבות איסוף חוות דעת בהתאמה לנושאים הרפואיים הייחודיים של כל תובע. לדוגמה, הפניה למומחים. מעבר לפן המנהלתי הכרוך בהבניית התיק, ישנו פן נוסף של ייצוג. לצורך העניין, אם אדם מגיע לוועדה רפואית, הוא פוגש ברופאים שמדברים בשפה רפואית, כך שאם נקבעה לאדם נכות, היא מחייבת את הוועדות הרפואיות, אך אם ישנו מסמך המעיד על הטבה במצב הרפואי ולא מגיעה לאדם נכות, אך מתוקף חוק אחר (כמו חוק נפגעי הנאצים) כן מגיעה לו נכות – אז החוק גובר (הלכת אייזנבך). כאן בא לידי ביטוי כוחו של הייעוץ המשפטי, שלא פעם מונע עררים, הגעה לוועדות נוספות והארכת התהליך לתקופה של שנה וחצי ואף יותר, בזמן שניתן לסיים אותו בטווח של כחצי שנה.

עורך דין הבקיא בחוקים השונים הוא בעל הסתכלות רחבה, ולא רק מבחינה רפואית, שכן לא פעם התיק הוא לא רק עניין רפואי. לצורך הדוגמה: אם החישוב של 10% ועוד 10% מסתכם ב-19% על פי הביטוח הלאומי, הרי שישנם מקרים שבהם החישוב יהיה אריתמי, (2=1+1) כשדובר על איברים זוגיים. הוועדות הרפואיות מכירות את שיטות החישוב הזאת, אך הן מציינות את העניין בסעיף כללי, ועל המבוטח לדרוש מהוועדה לקבוע את נכויותיו בהתאם לסעיף הספציפי.

נוסף לכך יש את עניין הפרוטוקול – כל מה שנאמר בוועדה הרפואית נרשם בפרוטוקול (ולאחרונה אף מוקלט). הפרוטוקול משמש את התובע לשלב מאוחר יותר בעת הגשת ערר או ערעור לבית הדין. נוכחות של מייצג תבטיח שהפרוטוקול יהיה בעל ערך בעתיד כי הוא יבטיח שהדברים שנאמרו אכן נכתבים, ואף יתקן או יוסיף תיקונים בזמן אמת.

עורך הדין אשר מייצג בוועדות הרפואיות ,בסיומה של הוועדה ובטרם חתימתו של התובע על גבי הפרוטוקול, מבצע את בדיקת פרוטוקול בזמן אמת ומוודא כי הכתוב בפרוטוקול תואם את שנאמר על ידי התובע בוועדה. כידוע, מה שלא נכתב - לא קרה!

שכר טרחתם של כל המיצגים – חברות הביטוח ועורכי הדין - הוגבל בחוק. כיום, הפער בין טיפול באמצעות עורכי דין לבין חברות המימוש נע בין 1.5% ל-2.5%

כמה עולה ייצוג של עורך דין?

החוק מגביל את שכר הטרחה בתביעות לביטוח לאומי כפי שמופיע בטבלת הביטוח הלאומי. זו הנקודה החשובה ביותר ולעיתים המכרעת בהחלטה הנוגעת לגורם בתיק – שכר טרחתם של כל המיצגים – חברות הביטוח ועורכי הדין - הוגבל בחוק. כיום, הפער בין טיפול באמצעות עורכי דין לבין חברות המימוש נע בין 1.5% ל-2.5% לטובת חברות המימוש, ולמעשה מדובר בהבדל זניח ביותר ובפרט לאור הערך המוסף המשמעותי שיעניק עורך דין מומחה בתחום המייצג בוועדות ומלווה את התהליך גם במשקפים משפטיים. לכן, אם השיקול הינו כלכלי, הפער זניח.

ייצוג "בוטיק" או "עוד תיק"? כך תבחרו את הייצוג הנכון לוועדה רפואית(1)

זו הנקודה החשובה ביותר ולעתים המכרעת בהחלטה הנוגעת לגורם בתיק – שכר טרחתם של כל המיצגים – חברות הביטוח ועורכי הדין - הוגבל בחוק. כיום, הפער בין טיפול באמצעות עורכי דין לבין חברות המימוש נע בין 1.5% ל-2.5% לטובת חברות המימוש, ולמעשה מדובר בהבדל זניח ביותר ובפרט לאור הערך המוסף המשמעותי שיעניק עורך דין מומחה בתחום המייצג בוועדות ומלווה את התהליך גם במשקפים משפטיים. לכן, אם השיקול הינו כלכלי, הפער זניח.

לסיכום, אם הבחירה היא בין פנייה לעורך דין או בין פנייה לחברה מייעצת, מומלץ כבר לגשת לוועדה לבד – כי במקרה של חברה מייעצת, התובע מגיע לאותן התוצאות אבל לפחות כספו נשאר בכיסו. אם הבחירה היא בין פנייה לעורך דין או בין פנייה לחברה מייעצת, מומלץ כבר לגשת לוועדה לבד – כי במקרה של חברה מייעצת, התובע מגיע לאותן התוצאות אבל לפחות כספו נשאר בכיסו.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים