zap group mishpati logo

פוסט טראומה באנשי כוחות הביטחון: שוטרים וסוהרים, אל תוותרו על ההכרה בכם

סוהר שנכח באירוע שבו אסיר תלה את עצמו בתא הכלא חווה לאחרונה אירוע קשה נוסף, ומאז הוא מתקשה להירדם בלילה, סובל מסיוטים ומקושי לתפקד. הסוהר, בליווי עורך דין, ביקש להכיר בו כפוסט טראומטי כדי להשתקם ולחזור למסלול

26.02.22
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
פוסט טראומה באנשי כוחות הביטחון: שוטרים וסוהרים, אל תוותרו על ההכרה בכם

התמודדות עם פוסט טראומה זוכה בשנים האחרונות לתהודה ולהכרה ציבורית, לאחר שבמשך שנים הנושא כמעט שלא דובר. רוב המקרים שעולים לכותרות הם סיפורים קשים של חיילים, אך גם שוטרים, סוהרים ועובדים נוספים החשופים במסגרת תפקידם לאירועים קשים עלולים לסבול מפוסט טראומה.

"בזמן השריפה הגדולה בכרמל, שבה אוטובוס מלא סוהרים וסוהרות עלה באש, אני הייתי מפקד כלא דמון שהיה סמוך לשריפה", מספר עו"ד בני תייאר, המייצג רבים המבקשים להכיר בהם כסובלים מפוסט טראומה. "המראות היו מזעזעים. למרות שהיה לי ניסיון רב כקצין וכאיש משטרה ושב"ס, שום דבר לא יכול להכין אותך לדבר כזה. אנשים שהגיעו לפנות את ההרוגים הוכרו כפוסט טראומטיים והם מתמודדים עד היום עם ההשלכות".

המקרה הקשה הזה הוא רק דוגמה אחת לאירועים טראומטיים וקשים איתם מתמודדים אנשי כוחות הביטחון במהלך עבודתם. אמנם לא כל אחד יסבול מפוסט טראומה, אבל האפשרות לכך גבוהה יותר כשמדובר בעובדי מערכת הביטחון.

היום המודעות לנושא פוסט טראומה היא גבוהה יותר, אך מי שרוצה לקבל הכרה כפוסט טראומטי מתמודד עם תהליך לא פשוט כלל ולא תמיד יודע כיצד להעלות את הסיכוי לכך שיוכר כנפגע

תהליך הכרה מורכב

רבים מהסובלים מפוסט טראומה מתמודדים עם הקושי ועם התופעות לבדם, ללא עזרה וללא הכרה. לפעמים הם לא מקשרים בין הקושי שלהם לפוסט טראומה או שהם מתביישים ומסתירים את הקושי, אבל חשוב לדעת שלמרות שהטיפולים הקיימים בפוסט טראומה רחוקים להיות מושלמים, הם יכולים להקל מאוד, לעזור בחזרה לתפקוד, לשפר את היחסים עם המשפחה ולהקל על הבדידות. 

פוסט טראומה היא פגיעה נפשית מורכבת מאוד שיכולה להתפרץ בסמוך לאירוע טראומטי או להתפרץ בעקבות טריגר, שמשתנה מאדם לאדם ויכול להתרחש גם שנים אחרי המקרה. העובדה שפוסט טראומה יכולה להתפרץ גם שנים רבות אחרי האירוע הטראומתי הופכת לעתים את תהליך ההכרה למורכב במיוחד.

פוסט טראומה באנשי כוחות הביטחון: שוטרים וסוהרים, אל תוותרו על ההכרה בכם(1)

"כקצין משטרה צעיר הגעתי לזירת הפיגוע בבית ליד ב-1995, והדבר הראשון שראיתי היה רגל של חייל עם נעל אדומה באמצע הכביש", מספר עו"ד תייאר, "הייתי מזועזע והמום, אבל במקביל הפקודים שלך מצפים שתתפקד ותגיד להם מה לעשות. הצלחתי להתעשת ולנהל את האירוע אבל אחר כך במשך שבועיים הרחתי את הבשר השרוף ועברה עלי תקופה קשה. אז לא היתה מודעות לנושא של פוסט טראומה, לא היה שום דבר שיעזור לך להתמודד, לא שיחה עם פסיכולוגים, לא טיפול. אתה נשאר עם הקושי לבד. היום המודעות גבוהה יותר, אך עדיין מי שרוצה לקבל הכרה כפוסט טראומטי מתמודד עם תהליך לא פשוט כלל ולא תמיד יודע איך לעשות זאת כדי להעלות את הסיכוי לכך שיוכר כנפגע".

הצגה נכונה של המקרה על ידי עורך דין שמכיר את התחום, כולל מסמכים מדויקים, יכולים למקסם את התהליך ולהעלות את הסיכוי להכרה בנפגע פוסט טראומה

הוכחת הקשר הסיבתי

כאשר פונים בבקשה להכרה בפוסט טראומה, יש להוכיח את הקשר הסיבתי בין המקרה לבין הבעיות שאיתן מתמודדים, אך כאשר בין המקרה לתופעות הנפשיות יש פער של שנים רבות, הוכחת הקשר יכולה להיות מסובכת, ו"לכן כדאי לעשות זאת בעזרת עורך דין שיכול למצות את זכויות הנפגע ולהראות שיש קשר סיבתי בין המקרה לבין התחושות שלו", אומר עו"ד תייאר.

"אני עובד עם אגף השיקום במשך הרבה זמן, לכן אני יודע לכוון את הפונים אילו מסמכים הם צריכים לאסוף ולהציג ומה צריך להופיע בחוות הדעת הרפואית. אני מופיע איתם באגף השיקום ובוועדות שרבים חוששים מהן ומדריך אותם לקראת ההופעה בוועדה. הצגה נכונה של המקרה ומסמכים מדויקים יכולים למקסם את התהליך ולהעלות את הסיכוי להכרה בנפגע פוסט טראומה".

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים