zap group mishpati logo

יום האישה 2022: פערי השכר בין נשים וגברים – עדיין כאן

פערי השכר בין נשים לגברים משאירים אותנו פעורי פה בכל פעם שמתפרסם דו"ח שסוקר את הנושא. יום האישה 2022 הקרוב הוא סיבה מצוינת לבחינה מחודשת של העוול

מאת: דניאל קורן - מערכת משפטי
28.02.22
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
יום האישה 2022: פערי השכר בין נשים וגברים – עדיין כאן

עיקרי הכתבה:

  • מדוע קיימים פערי שכר בין גברים לנשים? יש לכך שתי סיבות עיקריות: נשים עובדות פחות שעות, כי הן לוקחות חלק גדול יותר בגידול הילדים. הסיבה השנייה היא שנשים רבות לומדות מקצועות שהשכר הממוצע בהן נמוך.
  • מדוע רותם סלע היא לא גורם נשי מייצג? הסיכוי שנשים באוכלוסיה הכללית ירוויחו כמו סלע זהה לסיכוי שלהן לזכות בלוטו. מעבר לכך, הנשים המעטות שמופיעות בטלוויזיה בתפקידי משחק, הגשה וכו' לא משתכרות כמו סלע – השכר שלה הוא לא גורם מייצג.
  • איך הופכים את השכר במשק לשוויוני? על ידי שילוב של מודל עבודה היברידי עם שעות גמישות ושילובן של נשים בתחומים רווחיים יותר.
    _____________________________________

נשים רבות בישראל מחזיקות בהשכלה, ניסיון וותק דומה עד זהה לזה של הקולגות הגברים שלהן, ובכל זאת הן מרוויחות פחות מהם, לעתים בשיעור נמוך בעשרות אחוזים. אנשים שמסתכלים על תמונת המאקרו של הכלכלה הישראלית, בלי להיכנס לעובי הקורה, עלולים לחשוב שב-2022 יש שוויון בין נשים וגברים. הם ייתנו דוגמאות של נשים מובילות בפוליטיקה ובתעשיה, אך זום אאוט קטן יוכיח להם שמדובר בנשים מעטות בהשוואה לרוב גברי מובהק. אז כמה פערי השכר חמורים, מאיפה הגיע חוסר השוויון ואיך רותם סלע קשורה לכל זה? בשורות הבאות:

שכר חודשי ממוצע של אישה עומד על 8,954 שקל, לעומת שכר ממוצע של גבר שעומד על 13,095 שקל

משכילות כמו גברים אך מרוויחות פחות

נשים, בכל התחומים, מרוויחות פחות מגברים וזו עובדה! הן יכולות להיות הייטקיסטיות, רופאות או עורכות דין, ש"בזבזו" שנים רבות באקדמיה, אך השכר שהן מקבלות הוא הוכחה שהמשק מעריך אותן פחות מעמיתיהם הגברים.

מדד השוויון של מכון ון ליר בירושלים שבוחן את אי השוויון המגדרי, בטווח רחב של נושאים, ביניהם השכלה, עבודה, עוני, עוצמה פוליטית וכלכלית, מצא פערים משמעותיים בין נשים לגברים, הן בשכר והן בתפקידים. המדד מעודכן לשנת 2021.

שכר חודשי ממוצע של אישה עומד על 8,954 שקל, לעומת שכר ממוצע של גבר שעומד על 13,095 שקל. שכרם הממוצע של מנכ"ליות נשים במשק עומד על 9,300 שקל, בהשוואה לשכר של מנכ"לים גברים שעומד על 40,900 שקל.

גם ביחס לתפקידים בכירים קיים פער משמעותי. נשים מכהנות כדירקטוריות בחברות ציבוריות בשיעור של 21%, והגברים לעומתן מכהנים בתפקיד בשיעור של 79%. גם בתפקידי ניהול במגזר הציבורי נשים מכהנות בשיעור של 39%, בהשוואה לנוכחות גברית של 61%. גם באוניברסיטה התמונה דומה: שיעור הפרופסורים באוניברסיטאות עומד על 80%, עם נוכחות נשית התפקיד של 20%. בעיתונות המצב דומה, 22% נשים, אל מול 78% גברים.

גם בהצצה אל אתר הדרושים "אול ג'ובס", ניתן לראות תמונה דומה. הנה כמה דוגמאות מתוך פיצ'ר באתר שנקרא "כמה אתם שווים", שמחשב את השכר המגיע לכם בהתבסס על נתונים כמו השכלה, ניסיון ועוד. גננת תרוויח 6,900 שקל בממוצע, לעומת גנן שירוויח 7,000 שקל. עורכת דין תרוויח בממוצע 10,900 שקל, לעומת עמיתה הגבר שישתכר בממוצע בכ-12,300 שקל. רופאה תרוויח בממוצע 18,300, בהשוואה לרופא שירוויח כ-22,000 שקל בחודש.

נשים נוטות ללמוד מקצועות שמובילים לשכר נמוך. כך, 37% בלבד מהעובדים בענף המידע והתקשורת, שאליו משתייכות חברות הייטק, הן נשים

מדוע יש פערי שכר בין נשים וגברים?

פערי השכר לא איתנו מהיום, והם נובעים משתי סיבות עיקריות:

נשים מקדישות יותר זמן לגידול הילדים  - נשים רבות נמצאות יותר בבית ביחס לבני זוגן. במקרים רבים הן מאריכות את חופשת הלידה, הן אחראיות על הוצאת הילדים מהמסגרות ונמצאות יותר בבית עם הילדים, ולכן הן עובדות במשרת אם – משרה שמאופיינת בשעות מועטות לעומת השעות של העמית הגבר, לכן גם המשכורת נמוכה יותר. לפי מחקר של משרד הכלכלה, ב-2017 נשים עבדו בממוצע כ-8 שעות שבועיות פחות מגברים. שיעור העובדות במשרה חלקית היה גבוה פי 2.5 לעומת שיעור העובדים – 31% מהנשים לעומת 13% מהגברים.

נשים לומדות מקצועות שהשכר הממוצע בהן נמוך – לפי מחקר של משרד הכלכלה, נשים נוטות ללמוד מקצועות שמובילים לשכר נמוך. כך, 37% בלבד מהעובדים בענף המידע והתקשורת, שאליו משתייכות חברות הייטק, הן נשים, לעומת כמעט 80% מהעובדים בשירותי הבריאות, הרווחה והסעד ובענף החינוך, המתאפיינים בשכר נמוך.

מדוע רותם סלע היא לא גורם נשי מייצג?

לאחרונה, השחקנית והמגישה רותם סלע התראיינה אצל דנה וויס בחדשות 12 ובמהלך הריאיון היא סיפרה על שכר העתק שהיא מרוויחה על יום צילום בודד. רק לסבר את האוזן: מדובר בכמה מאות אלפי שקלים. סלע הוסיפה כי היא שמחה לשמש דוגמה לבנות שלה וכי היא לא מתנצלת על השכר שלה, ואין סיבה שתתנצל.

אך חשוב להבין: סלע היא לא דמות נשית מייצגת, והסיכוי שנשים באוכלוסיה הכללית ירוויחו כמו סלע זהה לסיכוי שלהן לזכות בלוטו. מעבר לכך, הנשים המעטות שמופיעות בטלוויזיה בתפקידי משחק, הגשה וכו', לא מרווחיות כמו רותם סלע או יונית לוי, שגם משתכרת שכר גבוה. תחשבו על זה, כמה נשים כאלו יש וגם כמה ייצוג נשי בכלל אנחנו רואים בטלוויזיה? קטן מאוד. אז הבת שלכם יכולה לשאוף להיות הייטיקיסטית שמשתכרת יפה, אך להיות רותם סלע? הסיכויים לא לטובתה.

גם היום נשים רבות מוותרות על תפקידים טכנולוגיים כי הן מאמינות שמדובר בתפקידים "גבריים"

איך הופכים את השכר במשק לשוויוני?

ראשית, ציינו כי נשים משתכרות פחות כי הן עובדות פחות, אבל אף אחד לא אמר שמספר שעות העבודה מעיד על ההספק ועל איכות העבודה. אפשר לשלם לאישה לפי עמידה ביעדים, וכן לאפשר לה שעות גמישות ומודל עבודה היברידי, מה שיאפשר שכר שווה.

בנוסף, ככל שנשים יעבדו בתחומים יותר מתגמלים, הן ירוויחו יותר. לכן, נשים צריכות להשקיע בהשכלה טכנולוגית, וכאן המדינה צריכה להתערב, החל בחינוך שוויוני בבתי הספר, דרך קידום ושילוב בנות שמתעניינות בתחומים אלה במסגרות מתאימות. לצערנו, גם היום נשים רבות מוותרות על תפקידים טכנולוגיים כי הן מאמינות שמדובר בתפקידים "גבריים".

אז מה למדנו? זה שנשים משתכרות פחות מגברים זו עובדה, אבל זו לא גזירת גורל ויש דרכים לשנות את המצב, ביניהן עבודה במודל היברידי, שעות גמישות וחינוך שוויוני בבתי הספר.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה