zap group mishpati logo

אילו בדיקות מקדמיות יש לעשות לפני רכישת או מכירת הנכס?

הרכישה המשמעותית, המורכבת והיקרה ביותר שרובנו נבצע בחיינו היא רכישת דירה. מעבר לעלות הגבוהה, ההתחייבויות החוזיות בעיסקה מחייבות ליווי משפטי צמוד לביצוע בדיקות משפטיות ותכנוניות, גם בהיבט הכלכלי. עו"ד שמרית יעקובוב מסבירה אילו בדיקות יש לבצע

05.03.22
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
אילו בדיקות מקדמיות יש לעשות לפני רכישת או מכירת הנכס?

בדיקת מסים והיטלים

לעתים, כאשר אדם רוכש נכס, הוא אינו מודע לכך שמוטל עליו מס שבח או מס רכישה. לעתים גובה המס יכול להגיע גם מעבר ל-100,000 שקל שלא שוקללו כחלק מהתקציב לרכישת דירה, ולכן עלול לעתים גם להפיל את העיסקה.

לכן, בטרם מתבצעת רכישת הדירה, אני עורכת תשאול עם הלקוח לגבי נכסים נוספים הקיימים ברשותו. אך מה שרוב האנשים לא יודעים זה שלא תמיד גובה המס תלוי ישירות בקיומם של נכסים נוספים. דוגמה לכך היא כאשר אדם רוכש נכס שעלותו יותר מ-1,750,000 מוטל עליו מס רכישה מדורג בשל שווי הנכס; או כאשר הנכס מוגדר כנכס עסקי, אזי מוטל עליו מס בגובה 6% וכדומה.

קיראו עוד בנושא >>> קניית דירה יד שנייה: טיפים חשובים

לאורך שנות עבודתי, ראיתי לא מעט הפרות חוזה שנעשו בגין אי יכולתם של הרוכשים לעמוד בעלותם של מס הרכישה, ולכן דרוש ליווי משפטי לבדיקת כל המסים וההיטלים שיוטלו על הרוכש או על המוכר על מנת שזה יוכל לתכנן כראוי את התחייבויותיו הכלכליות.

יש חשיבות גדולה לדעת האם נכס קיבל היתר לבנייתו. לעתים, אדם יכול לרכוש דירה שכלל לא קיים עליה היתר בנייה כדין

בדיקות תכנוניות - היתרי בנייה

כחלק ממערך הבדיקות שנעשה, בודק העו"ד האם הבניין אכן נבנה בהתאם להיתר בנייה, אילו בקשות הוגשו למתן היתר בנייה ומהו ההיתר שניתן בפועל. מובן שאין זה מתפקידו של עו"ד לבדוק חריגות בנייה - אלו הן בדיקות שנעשות ע"י אדריכל או מהנדס, אך יש חשיבות גדולה לדעת האם נכס קיבל היתר לבנייתו. לעתים, אדם יכול לרכוש דירה שכלל לא קיים עליה היתר בנייה כדין.

טופס אכלוס

ללא טופס אכלוס, הידוע גם כטופס 4, אין היתר למכור את הנכס. בדיקת טופס אכלוס נעשית במסגרת הבדיקות המקדמיות טרם רכישת או מכירת נכס. לעתים יש נכסים הקיימים במשך שנים ארוכות, ובשל סיבוך ביורוקרטי עדיין לא קיבלו טופס 4.  

זכויות מגבילות במכירת הנכס יכולות להיות כאשר קיים עיקול או משכנתא או כל הערת אזהרה, אשר יכולים למנוע  להעביר את הזכויות על הנכס לידי הקונה

בדיקת הזכויות ברשויות

יש לערוך בדיקה האם קיימת זכות מגבילה במכירת הנכס אשר מגבילה את המוכר מלמכור את הנכס. בדיקות אלו מתבצעות מול לשכת רישום המקרקעין (טאבו) ו/או חברה משכנת ו/או רשות מקרקעי ישראל. זכויות מגבילות במכירת הנכס יכולות להיות כאשר קיים עיקול או משכנתא או כל הערת אזהרה, אשר יכולים למנוע  להעביר את הזכויות על הנכס לידי הקונה.  

אישור למשכנתא

כאשר אני מלווה את לקוחותיי אני בודקת איתם את גובה ההון העצמי מול המשכנתא שהם עתידים לקחת, על מנת שלא יגיעו חלילה לחשיפה וימצאו את עצמם מתחייבים לעיסקה שהם אינם יכולים לעמוד בה. טרם ההתקדמות ברכישת הדירה כמובן שחשוב לבדוק האם יש אישור עקרוני למשכנתא.  

אילו בדיקות מקדמיות יש לעשות לפני רכישת או מכירת הנכס?(1)

לסיכום, יש חשיבות רבה ללוות את האדם לכל אורך תהליך הרכישה. אני נמצאת עם לקוחותיי "אול אין", מלווה אותם ברשויות המס, מול הבנק, מסייעת בהשלמת המסמכים ובתיאום מול שמאי מקרקעין. תהליך רכישת או מכירת דירה הוא תהליך מורכב ויקר וחשוב לכן שייעשה נכון וילווה באופן המקצועי הנכון ביותר.   

עו"ד שמרית שטרית מתמחה בתחום המקרקעין

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • תיווך נדל"ן - שאלות ותשובות מהפורום

    תיווך נדל"ן - שאלות ותשובות מהפורום

    האם ניתן להסכים עם המתווך, כי ישולמו לו דמי תיווך נמוכים מ- 2%? האם במקרה המוכר התחרט והמתווך הוציא הוצאות כדי למכור את הדירה, הוא יוכל לקבל עליהן החזר? שאלות אלו ואחרות נשאלו לאחרונה בפורום תיווך נדל"ן בפורטל משפטי. כל התשובות, לפניכם
    6 דק'
  • חישוב מסלול מחדש: המיסוי על הכנסות מדירות להשקעה

    חישוב מסלול מחדש: המיסוי על הכנסות מדירות להשקעה

    בעקבות משבר הנדל"ן בתקופת הקורונה, הפחיתה הממשלה את שיעורי מס הרכישה על דירות במטרה לעודד השקעה בשוק המקרקעין. רגע לפני שאתם מחליטים להשקיע את כספכם בדירה שתניב לכם מדי חודש שכ"ד, עו"ד ורו"ח סיימון יניב מסביר מדוע כדאי שתבחנו מהי התשואה שתקבלו בסופו של יום משכר הדירה על פי מסלולי המיסוי שמוטלים על בעלי נכסים
    6 דק'
  • פירוק שיתוף במקרקעין בין יורשים - הפרדת כוחות וקרקעות

    פירוק שיתוף במקרקעין בין יורשים - הפרדת כוחות וקרקעות

    כאשר יורשים של נכסי מקרקעין יורשים אותם במשותף, הם הופכים בעל כורחם להיות שותפים במקרקעין. שיתוף במקרקעין הוא לרוב בשורה לא טובה, ומונע מבעלי המקרקעין למצות את הפוטנציאל שגלום בהם בייחוד בגלל חוסר תקשורת. הפתרון הוא 'פירוק שיתוף במקרקעין' בין יורשים בעזרתו של עורך דין המתמחה בשילוב של דיני מקרקעין ודיני ירושה
    6 דק'
שימרית יעקובוב עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה