zap group mishpati logo

תמרור אזהרה לזכאי הדיור הציבורי: ההזדמנות האחרונה לרכוש דירה בהנחה של עד 90% הולכת ונסגרת

בסוף 2022 יפוג התוקף של הטבה חסרת תקדים המאפשרת לזכאי הדיור הציבורי לרכוש דירה בהנחה מרחיקת לכת. אם יש לכם חובות, ואפילו אם אתם חדלי פירעון, אתם יכולים לחלום על דירה

10.04.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
תמרור אזהרה לזכאי הדיור הציבורי: ההזדמנות האחרונה לרכוש דירה בהנחה של עד 90% הולכת ונסגרת

החיים של י' לא היו קלים: לאחר שלקה במחלה קשה, הוא נקלע לחובות כבדים. הסחרור הכלכלי שלתוכו נכנס לא אפשר לו אפילו לדמיין את האפשרות שביום מן הימים הוא יהיה בעלים של דירה בישראל. ואולם לפתע, בתוך הייאוש הרב, ניתנה לו הזדמנות יוצאת דופן.  לי' נודע על האפשרות לרכוש את דירת המגורים שבה התגורר במסגרת הדיור הציבורי. על אף החובות הגדולים שאליהם נקלע, הוא יכול היה לקנות את הדירה שלו בהנחה מפליגה, וזאת תוך שהוא מעביר תשלומי משכנתא חודשיים נמוכים משכר הדירה שלו.

סיפורו של י' לא מובא כאן רק כדי לעורר השראה אלא מהווה תמרור אזהרה לזכאי הדיור הציבורי: בסוף 2022 יפוג תוקפו של החוק המאפשר לכם לרכוש את הדירה שלכם בהנחה מרחיקת לכת. משמעות ההטבה היא הנחה של מאות אלפי שקלים, שלא ניתן לקבל בשום דרך אחרת.

"מי שגר למשל בדירת עמידר בשווי של מיליון שקל יכול לרכוש את ביתו אפילו ב-200 אלף שקל"

הנחה יוצאת דופן

"ההנחה הניתנת במסגרת חוק הדיור הציבורי היא באמת יוצאת דופן", אומר עו"ד אייל רייפר, המלווה זכאים רבים המבקשים לרכוש את דירותיהם. "הבעיה היא שרבים כלל לא מודעים לנושא, ולא יודעים שאם לא יפעלו מהר, הם יאבדו את זכאותם בסוף 2022".

עו"ד רייפר ממחיש את גודל ההטבה: "מי שגר למשל בדירת עמידר בשווי של מיליון שקל יכול לרכוש את ביתו אפילו ב-200 אלף שקל. זה רלוונטי גם לאנשים שיש להם חובות ואפילו למי שנקלע לחדלות פירעון, ובעזרת הסדר מתאים אפשר לסייע לו להשיג מימון חיצוני". רכישת בית, תוך קבלת 100% מימון חיצוני, אפשרית בשל גודל ההנחה הניתנת ללווים. "מבחינת הבנק, הוא נותן ללווה משכנתא של 30% על הנכס, אבל זה אפשרי משום שהלווה מקבל הנחה של 70% על הנכס. בפועל, החזר המשכנתא החודשי יכול להגיע ל-2,000-1,000 שקל ולהיות נמוך יותר אפילו מהשכירות".

"מדובר בהזדמנות שחבל לפספס - המשכנתא תהיה שקולה לתשלומי השכירות החודשיים או אף נמוכה מהם"

איך נקבע גובה ההנחה?

משרד הבינוי והשיכון מעודד את מי שגרים בדיור הציבורי לרכוש את דירותיהם בהנחה עד סוף 2022. גובה ההנחה נקבע לפי מספר נתונים, בין היתר מספר הנפשות במשפחה, אזור המגורים המבוקש, שכר הדירה המשולם וותק המגורים הקיים בדירה.

נקודה מכרעת ביחס לגובה ההנחה נוגעת לשאלה אם היישוב שבו נמצאת הדירה מוגדר כיישוב בעדיפות לאומית. מי שמתגורר ביישוב כזה ומעוניין לקנות את הדירה שלו יוכל לקבל הנחה של עד 90% ממחיר הדירה, לעומת הנחה של עד 82.5% למתגוררים ביישובים אחרים.

בנוסף, למחיר הדירה עצמה קיימת תקרה, שרק עד אליה ניתן לקבל את ההנחה. לדיירים רגילים מדובר בדירה בשווי של עד 915 אלף שקל, לעומת דיירים נכים שיוכלו לקבל הנחה גבוהה אף יותר. ראוי לציין, שמי שיכולים להגיש בקשה לרכישת הדירה הם דיירים שגרו בשכירות בדיור הציבורי במשך חמש שנים לפחות, אין להם דירה בבעלותם ואין להם זכויות בחלק מדירה בשווי של יותר מ-350 אלף שקל. בנוסף, יקבלו את הזכות רק מי שלא קיבלו סיוע מהממשלה ברכישת דירה.

חשוב להדגיש כי ההנחה במחיר הדירה ניתנת על תנאי: בפועל, עד חמש שנים ממועד רכישת הדירה יש הערת אזהרה על המכירה, ואם מקבל המענק לא עומד בתנאים שנקבעו לו במהלך חמש השנים ממועד הרכישה, יהיה עליו להחזיר את סכום המענק שקיבל.

תמרור אזהרה לזכאי הדיור הציבורי: ההזדמנות האחרונה לרכוש דירה בהנחה של עד 90% הולכת ונסגרת(1)

"כדי לממש את הזכות יוצאת הדופן לרכישת הדירה מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בנושא", אומר עו"ד רייפר. "החשיבות של ליווי כזה מתחדד כאשר הדברים מסתבכים. למשל, כשלא נותנים לזכאי לממש את הזכות לרכישת הדירה או כשרוצים לפנות אותו מהבית".

עו"ד רייפר מציין כי עורך דין מיומן יכול ללוות את הלקוח ולהנחות אותו כיצד לקבל מימון חיצוני באופן כזה שלא ירגיש כלל את הנטל הכרוך ברכישת הדירה, משום שהמשכנתא תהיה שקולה לתשלומי השכירות החודשיים או אף נמוכה מהם. "מדובר בהזדמנות שחבל לפספס", הוא אומר.

דיירי דיור ציבורי, שוקלים לרכוש את הדירה שלכם? פנו לעו"ד אייל רייפר לצורך בחינה ראשונית של הנושא. מדובר בהטבה יוצאת דופן, שתוקפה עומד לפוג בסוף 2022. צרו קשר, נייד: 050-7118585, מייל: Info@drlawfirm.co.il, אתר: https://www.drlawfirm.co.il.

בצילום משמאל: עוד" אייל רייפר

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים