zap group mishpati logo

זכויות הגבר בגירושין - יש דבר כזה!

בתי המשפט דוגלים כיום בשוויון בין שני המינים בהליכי גירושין המתנהלים ביניהם, הן לגבי זכות האב להיות פעיל בחיי ילדיו והן ביחס לחובת תשלום המזונות שבעבר הוטלה על אבות בלבד. עו"ד שמשון דוידי על התמורות שחלו ועל זכויותיו החשובות של הגבר בגירושין

28.04.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
זכויות הגבר בגירושין - יש דבר כזה!

לפני למעלה מ-20 שנה, בהיותו סטודנט ללימודי משפטים, עורך הדין שמשון דוידי התנדב לערוך עבודה בנושא זכויות הגבר בדיני משפחה במדינת ישראל והופתע לגלות כי מקורות המידע בספריה כללו רק שני ספרים בודדים וישנים שאינם מעודכנים בפסיקות חדשות. לעומת זאת הוא מצא מדפים עמוסים בספרות העוסקת בזכויות הנשים בדיני משפחה ואף ברוח פמיניסטית. בכתבה זו הוא מסביר כי גם לגבר יש זכויות חשובות שכדאי להכיר.

האם בתי המשפט בישראל מכירים בזכויותיו של הגבר להיות פעיל ונוכח בחיי משפחתו גם לאחר גירושיו?

"לאחרונה ניתן לזהות כי בתי המשפט הבינו היטב את מצבם של הגברים בישראל ונתנו משקל לשוויון בין שני המינים בהליכי גירושין המתנהלים ביניהם, הן ביחס לזכותו של האב להיות פעיל בחיי ילדיו כשווה זכויות לאם והן ביחס לחובת תשלום מזונות שבעבר היתה חובה מוחלטת המוטלת על האב בלבד", מציין עו"ד שמשון דוידי.

"להבדיל מן העבר שתפקיד האב היה לפרנס ולשמש בתור 'ארנק', נכון להיום אבות רבים זוכים להיות חלק בלתי נפרד מחיי ילדיהם, על רקע אפשרותם לדרוש ולעמוד על זכותם להיות הורה בהורות משותפת לכל הפחות, שללא ספק משנה את מצב הדברים כפי שהיה נהוג עד לאחרונה", הוא מדגיש. "הדבר אף מקל, במקרים מסוימים על נטל דמי המזונות עבור ילדיו ובתי משפט נוהגים להתחשב בכך".

אנחנו עדים למשקל הכבד שניתן להיקף הזמן בהסדרי השהות של הילדים אצל האב, בדגש על האיכות

האם בתי המשפט מעודדים את האב להיות פעיל בחיי ילדיו?

"בעבר לא היתה משמעות לחלקו של האב בחיי המשפחה לאחר הגירושין, אך כיום בתי המשפט מעודדים את האב להיות פעיל בחיי ילדיו בעזרת התחשבות בקביעת גובה דמי המזונות. כמו כן, אנחנו עדים למשקל הכבד שניתן להיקף הזמן בהסדרי השהות של ילדיו אצלו, בדגש על האיכות. הכוונה היא לדרך שבה מתבצעים הסדרי השהות – להבדיל מאב שרק אוסף את ילדיו הקטינים ומושיב אותם מול המסכים, הדרישה היא שהאב ישקיע גם את הזמן וגם את המשאבים להתפתחות התקינה של ילדיו".

אפשר לומר שבזכות טובת הילד, לאב יש יותר זכויות?

"אפשר לומר שבתי המשפט מכירים בחשיבות הרבה שיש לקשר תקין ורציף של האב עם ילדיו ולכן האב מקבל סוג של הטבה, משום שהוא לא נדרש כעת לשלם מזונות לשווא, שלרוב יכולים לא להגיע לילדים אלא מכסים את ההוצאות השוטפות של האם בלבד. כך, מצד אחד הוא יכול ליהנות מלהיות חלק בלתי נפרד מחיי ילדיו ומצד שני הוא יכול לספק לילדיו מרחב מגורים נוח יותר, להיות פעיל בחייהם ואף יכול לכוון את משאביו לצרכים הייחודיים של כל ילד וילד,מבלי להרגיש בחסרון כיס".

אבות זוכים לתמיכה יתרה מצד בתי המשפט גם במקרים קיצוניים של ניכור הורי, כאשר בתי המשפט מנסים בכל כוחם לשקם את הקשר בין אבות לבין ילדיהם

באילו אפיקים נוספים הפסיקות החדשניות משפיעות לחיוב על אבות גרושים?

"ההתפתחות האחרונה בפסיקה הועילה מאוד למצבם של אבות גרושים ויש בה כוח להפחית את כל אותם המקרים הקשים שהיינו עדים להם בעבר כמו התאבדויות על רקע ניכוי הורי. ללא ספק, נכון להיום, אבות זוכים לתמיכה יתרה מצד בתי המשפט גם במקרים קיצוניים של ניכור הורי, כאשר בתי המשפט מנסים בכל כוחם לשקם את הקשר בין אבות לבין ילדיהם וישנם כלים רבים בארגז בתי המשפט כדי לעשות כך".

קיראו עוד >>>> פשיטת רגל של הבעל וחלקה של האישה בבית - מה קבע ביהמ"ש?

עו"ד דוידי מסביר כי בעבר, "האב היה נותן את כל כספו ולא נותרה לו אף לא אגורה שחוקה אחת כדי לפנק את ילדיו במהלך הסדרי הראייה עימם. לכן, כל שנותר לו לעשות הוא למלא את הביקורים ה'יבשים'. היעדר היכולת הכלכלית של האב העניקה יתרון רב לאמהות והביאה לכך שהקטינים העדיפו לשהות עם ההורה המבוסס על פני ההורה בעל המשאבים המוגבלים. הפסיקות החדשות שינו את המצב ואנחנו עדים למגמת השיפור ביכולתם של האבות להעניק יותר משאבים כלכליים לילדיהם – כמובן כאשר מדובר במי שחפץ בכך".

זכויות הגבר בגירושין - יש דבר כזה!(1)

עו"ד דוידי מבקש להדגיש: "אם אתה אב שנמצא בהליך גירושין ומעוניין להיות חלק בלתי נפרד מחיי ילדיך גם לאחר הגירושין – דע כי אינך נטול זכויות והיום אפשר להניח שבתי המשפט מכירים בזכויותיך – יש מה לעשות, פנו למשרדי לייעוץ ראשוני".

עו"ד שמשון דוידי מתמחה בדיני משפחה זה 16 שנה. ליצירת קשר לייעוץ ראשוני – ליחצו כאן

סייעה בהכנת הכתבה: הילה צור שינזי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • דמי מזונות - שאלות ותשובות מהפורום

    דמי מזונות - שאלות ותשובות מהפורום

    האם נישואים שניים ולידת ילד נוסף יכולים להוות עילה להפחתת מזונות? האם לאחר גיל 18, ניתן לשלם מזונות ישירות לידי הילד שבגר? שאלות אלו ואחרות, נשאלו לאחרונה בפורום מזונות בפורטל משפטי
    6 דק'
  • כל מה שרציתם לדעת על ייפוי כוח מתמשך

    כל מה שרציתם לדעת על ייפוי כוח מתמשך

    מהו ייפוי כוח מתמשך ומי זקוק לו? מתי מומלץ לערוך אותו? כיצד מוודאים שהוא אינו מנוצל לרעה? מדוע לערוך ייפוי כוח מתמשך בנוסף לצוואה? כל זאת ועוד בכתבה הבאה
    7 דק'
  • שוקלים הורות משותפת? כך תבנו הסכם נכון

    שוקלים הורות משותפת? כך תבנו הסכם נכון

    אחד ההסכמים שהופכים לנפוצים יותר ויותר הוא הסכם הורות משותפת, שנחתם בין שני אנשים שמחליטים לגדל ביחד ילד, כאשר אין ביניהם מערכת יחסים זוגית ומבלי שהם מנהלים או מתכננים לנהל משק בית משותף. איך עושים את זה נכון ומה הם הסעיפים החשובים בהסכם כזה?
    5 דק'