zap group mishpati logo

"הורים מנפנפים בניכור הורי כדי להשיג יתרון בבית המשפט"

"לקלות הבלתי נסבלת שבה נעשה שימוש בניכור הורי במסגרת מאבק גירושין יש השלכות קשות, ובעיקר הנזק העמוק וארוך הטווח הוא לילדים שהופכים לכלי משחק בידי הוריהם", אומרת עו"ד רחל גרנות. על הצורך לטפל בתופעת הניכור ההורי ברגישות ובמשנה זהירות, בכתבה הבאה

19.08.22
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
"הורים מנפנפים בניכור הורי כדי להשיג יתרון בבית המשפט"

עבור עו"ד רחל גרנות, העיסוק בדיני משפחה הוא עניין של שליחות. "זהו תחום יקר לליבי. "כשלמדתי משפטים, ידעתי מלכתחילה שאפנה לתחום המשפחה, ראיתי בזה ייעוד", היא מעידה.  "בצעירותי עברתי  הליך גירושין אשר הוביל אותי להחלטה שאני, כמייצגת צד כלשהו בסכסוך משפחתי, אעשה את המירב ואת המיטב לניתוב ההליך בדרך של הסכמה ויישור המחלוקות, כדי למזער ככל האפשר את הנזקים שהקונפליקט המשפחתי גורם מעצם התרחשותו בתא המשפחתי ובמיוחד בילדים. בכל הליך גירושין או פרידה, הרגשות מאוד טעונים ובמיוחד כשמעורבים בו גם ילדים. המשמעות כאן היא דיני נפשות".

ניכור הורי הוא אחד הנושאים הכאובים והעצובים בדיני משפחה. ילדים המנותקים מאחד ההורים בעקבות הסתה ופעולה של ההורה האחד, המביאה לניכור ולחסימה מוחלטת של הקשר עם ההורה האחר, הם בעצם קורבן של מעשי הוריהם, הם חסרי ישע. "כעורכת דין וכחברה בוועדה 'לשימור הקשר בין הורה לילד' במחוז מרכז של לשכת עורכי הדין, אני מחויבת לשים את טובת הילדים בראש סדר העדיפויות. יש לי אחריות מקצועית לטפל בתופעה בזהירות וברגישות, תוך שיתוף פעולה עם הגורמים המקצועיים. זאת, במטרה לשמור על הקטינים ולסייע לחידוש ולשימור הקשר עם ההורה המנוכר, וכן למיגור התופעה הפסולה הזו", אומרת עו"ד גרנות.

לדבריה, "כשהורה מסית את ילדיו כלפי ההורה האחר, הוא  לא מבין עד כמה פרט לפגיעה בהורה המנוכר, הפגיעה בילדיהם קשה אף יותר והשפעתה ניכרת לאורך השנים ואף כשהם בוגרים". מחקרים העוסקים בגירושין לאורך עשרות שנים מצביעים על הנזק הנפשי והרגשי שנגרם לילדים המאבדים את הקשר עם אחד מהוריהם. בתי המשפט לענייני משפחה, שירותי הרווחה לצד שירותי טיפול פרטיים, עושים מאמצים רבים כדי לשמר או לחדש קשר זה ולהפכו למשמעותי, לטובת הסתגלות הילדים לטווח קצר וארוך לגירושין.

"כאשר הורה אומר לילד שההורה השני 'לא חושב עליך' או 'לא רוצה לשלם מזונות' או 'חושב רק על עצמו', הילד מפתח שנאה וכעס כלפיו"

הנפגעים העיקריים הם הילדים

"ניכור הורי יכול להיות חוויה מטלטלת עבור ההורה שחווה אותו", אומרת עו"ד גרנות. "הדבר משפיע קשות על ילדים, צעירים ובוגרים, שסובלים מהסכסוך ונוקטים צד, שלא באשמתם, מתוך הרצון והצורך של הילד להזדהות עם אחד מהוריו. הזדהות זו עלולה להיות התנכרות להורה השני. הילד לא רוצה לראות את ההורה האחר או לדבר איתו ולבסוף מנתק איתו את הקשר".

עו"ד גרנות מספרת, שבמצבים של ניכור הורי, הילדים חווים תחושה של נטישה וערעור הקשר עם ההורה. "כל ילד זקוק לשני ההורים שלו לאורך כל החיים, לדעת שההורים שלו איתו ובעדו ויש לו את התמיכה של שניהם. אף אחד לא רוצה לחשוב שאחד ההורים לא אוהב אותו. כאשר הורה אומר שההורה השני 'לא חושב עליך' או 'לא רוצה לשלם מזונות' או 'חושב רק על עצמו', הילד מפתח שנאה וכעס כלפיו. גם כאשר הילדים רואים שהקשר בין ההורים קשה ושאחד הצדדים מתנהג בגסות או באלימות כלפי הצד השני, הילד מבין ומחליט על דעת עצמו שהוא לא רוצה קשר עם ההורה הזה. אבל בסופו של דבר, הנפגע העיקרי כאן הוא הילד". 

"כאשר אחד ההורים משתמש במושג ניכור הורי רק כדי להכפיש את ההורה האחר ולהשיג יתרון בהליך המשפטי, זאת בעיה חמורה"

ניצול המושג ניכור הורי בערכאות משפטיות

אחד מלקוחות משרדה של עו"ד גרנות הוא הורה שנמצא בלב הקונפליקט שבו מתנהל קרב סביב אחזקת הילדים וזמני השהות איתם, ובמהלך הקרע החל להיווצר ניכור הורי. "היתה כבר החלטה על מקום מגורים ופתאום צד אחד התחרט ורוצה להפוך את ההחלטה ולעבור למקום מגורים אחר המרוחק מהורה האחר. מובן שיש לכך השלכות גם על זמני השהות של כל צד עם הילדים וכמובן על מסגרות  החינוך ושגרת יומם של הילדים", מסבירה גרנות.

"המלחמה הזו", היא חוזרת ואומרת, "באה על חשבון הילדים אשר נקרעים בין ההורים ולא יודעים כיצד להתנהל. נוצר מצב שאחד ההורים מנפנף בניכור הורי וטוען שהוא סובל מניכור מצד ילדיו כתוצאה מהסתה של ההורה האחר את ילדיו כנגדו. אולם, הוא בעצם משתמש במושג ניכור הורי רק כדי  להכפיש את ההורה האחר ולהשיג יתרון בהליך המשפטי, וזאת בעיה חמורה" .

לדבריה, יש גם מצבים שהניכור לא באמת קיים ואחד הצדדים מעלה את הטענה הזו על מנת למסך את הדברים ולקדם, כאמור, את האינטרסים שלו בבית המשפט. "לעתים זהו ניסיון מכוון של אחד ההורים להשפיע על הסדרי משמורת וראייה".

"לעולם לא אצליח להבין ניכור הורי, כיצד הורה במכוון גורע מילדו את אמא או אבא ללא הצדקה הקשורה בטובת הילד. מדובר בהתעללות בילד"

בתי המשפט מתייחסים לנושא בחומרה

לדברי עו"ד גרנות, כאשר נושא הניכור ההורי עולה בבית משפט, בתי המשפט מתייחסים אליו בחומרה וממנים גורמים מקצועיים שיבדקו ויחקרו את הנושא, וכאשר עולה כי אחד ההורים אכן מייצר ניכור הורי, מטילים עליו סנקציות. במקביל, אחת הרעות החולות במסגרת הליכי גירושין הוא ש"עורכי דין זורקים לעתים לחלל האוויר את הנושא של ניכור הורי. עם זאת, בגלל שבית משפט מחויב לשמור על טובת הילד, בודקים במי האשם", אומרת עו"ד גרנות.

"הורים מנפנפים בניכור הורי כדי להשיג יתרון בבית המשפט"(1)

עו"ד גרנות מדגישה: "כאשר הורים מתחילים הליך של פירוק תא משפחתי, הם צריכים לגלות רגישות ולהיות מודעים לאפשרויות שעלולות להיווצר ולעשות ככל האפשר כדי שהסכסוך ביניהם לא יגלוש גם לילדים וייצור מרחק של הילדים מאחד ההורים. לעולם לא אצליח להבין ניכור הורי, כיצד הורה במכוון גורע מילדו את אמא או אבא ללא הצדקה הקשורה בטובת הילד. מדובר בהתעללות בילד הפוגעת בו בילדותו וגם בבגרותו".

לסיכום אומרת עו"ד גרנות: "אני מקווה במסגרת ניהול הליך בסכסוך משפטי, להשכיל ולדעת למנוע מצבים כאלה, להתריע בפני ההורה שאותו אני מייצגת בדבר הנזק שהדבר גורם לנפש הילד, לגלות תמיד רגישות וחמלה, להוביל לכדי סיום הסכסוך מהר ככל האפשר ולאפשר לשיקום כל אחד מהצדדים תוך שמירת קשר טוב וחם עם ילדיו".

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
רחל גרנות עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה