zap group mishpati logo

"בעסקת מקרקעין ליווי משפטי מקצועי הוא קריטי"

רכישת דירה היא העיסקה היקרה ביותר שרובנו נעשה במהלך חיינו, ולכן היא מלווה ברכבת הרים של רגשות וחששות. עו"ד פנחס שחר, העוסק בתחום המקרקעין, מסביר אילו דגשים צריכים להינתן בליווי משפטי נכון בעסקאות מקרקעין

18.05.22
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
"בעסקת מקרקעין ליווי משפטי מקצועי הוא קריטי"

עו"ד פנחס שחר עוסק במשפטים מאז 2007, ובפרט בתחומי המקרקעין, ביניהם הסכמי שכירות, הסכמי מכר, ליווי יזמים וקבלנים, ליווי פרויקטים בהתחדשות עירונית הן מצד היזם והן מצד הדיירים, תכנון ובנייה, ליקויי בנייה, מיסוי, איכות סביבה ועוד. "המשרד שלי הוא one stop shop  בכל מה שנוגע למקרקעין", הוא אומר.

מה הסיבה שבחרת בתחום המקרקעין?

"אני לא מגיע ממשפחה של עורכי דין או יזמי נדל"ן. נכון יהיה לומר שהתחום הזה בחר בי ולא אני בו. מאז ומתמיד היה לי ברור שאהיה עו"ד ובתחום המקרקעין. לטעמי, במקרקעין אנו עוסקים בדברים ממשיים, אני מלווה פרויקטים שקמים לחיים וזוכה לראות את פרי עמלי קורם עור וגידים. אני זוכה ללוות אנשים כשהם יוצאים לדרך חדשה ומבצעים את העיסקה הכי משמעותית שיעשו בחייהם, וזה מרגש אותי בכל פעם מחדש. בניגוד לתחומים אחרים במשפטים כמו דיני משפחה ופלילים, אני רואה במקרקעין הרבה טוב, אני זוכה להיות חלק מהבניין שהוקם או חלק מהמשפחה שמתחילה את החיים שלה בבית – מילה גדולה שמכילה המון בתוכה".

בשל העובדה שרכישת דירה היא העיסקה כה משמעותית שתלווה אותם לאורך שנים, עו"ד שחר מעניק עצות שיסייעו לכם בתהליך רכישת דירה.

"הלקוחות מגיעים לעיסקה הזו עם הרבה חשש בשל חוסר הוודאות, ולכן חשוב לי להפיג את חששותיהם, להסביר את התהליך, להיות אוזן קשבת ולהיות זמין עבורם"

אל תוותרו ואל תחסכו על אנשי המקצוע ובראשם עורך הדין

"משום שמדובר בעיסקה הכי יקרה שתעשו בחייכם, שמתומחרת לעתים במיליוני שקלים, קיימת משמעות קריטית וחשובה שהעיסקה תלווה על ידי אנשי מקצוע טובים ואיכותיים. לא הייתי הולך לעיסקה כזו ללא ליווי משפטי צמוד", אומר עו"ד שחר.

"אל תחפשו לחסוך ולחפש את עורך הדין הכי זול אלא רק מי שיש לו ותק מתאים, מקצועיות, המלצות ושירותיות. בסופו של דבר, מי שיגבה מחיר זול לא תמיד יהיה זמין אליכם. יש פיקים בתקופת חייה של כל עיסקה, שמטבע הדברים נמשכת זמן רב, לכל הפחות מספר חודשים, ולכן אתם זקוקים לעורך דין שיהיה זמין ונכון לעזור לכם בכל עת. השקעתם כבר מיליונים, עוד כמה אלפי שקלים לא יכריעו את הכף. ליווי משפטי מקצועי יעניק לכם סיוע והכוונה לא רק בפן המשפטי, אלא גם את כל המעטפת הכוללת לצורך ביצוע העיסקה, לרבות הכוונה והמלצות נכונות להמשך הדרך".

עו"ד שחר נותן כדוגמה מקרה רווח של משפרי דיור, אשר רוצים למכור את הדירה שבבעלותם ולרכוש אחרת במקומה. "לנהל שתי עסקאות במקביל זו באמת אומנות. צריך לדעת לתכנן היטב את העסקאות, לראות איך הדברים משתלבים מבחינת מועדי מסירה, תשלומים, משכנתאות. צריך לתפור זאת בצורה הכי מדויקת וחכמה, ואם לא מתכננים נכון את התשלומים, הלקוח עלול להיכנס להפרה, ואז הוא יעמוד מול שוקת שבורה. עורך דין מקצועי וטוב, המיומן בליווי עסקאות, יידע לתפור אותן באופן הכי מדויק ללקוח".

לדבריו, ליווי משפטי נכון יהיה אמפטי וקשוב ללקוח. באחת העסקאות האחרונות שליווה עו"ד שחר, היה חשוב ללקוחה לקבל את המשכנתא בהקדם האפשרי בשל חשש מעליית הריביות במשק. "עו"ד שנרתם לעזור בעניין ידאג שהלקוח שלו יקבל את המשכנתא כמה שיותר מהר. הליווי ללקוח יהיה לאו דווקא בהיבט המשפטי אלא יהיה אכפתי כלפי צורכי הלקוח. אני רואה שהפקידים בבנקים עמוסים ולא נכונים לעזור, ואני כאן כדי לסייע ולהסביר ללקוח את כל התהליך. הלקוחות מגיעים לעיסקה הזו עם הרבה חשש בשל חוסר הוודאות, ולכן חשוב לי להפיג את חששותיהם, להסביר את התהליך, להיות אוזן קשבת ולהיות זמין עבורם – כל אלה מורידים מהמעמסה הנפשית שמלווה את הלקוחות ומחזקים אותם בתהליך". 

"אמנם שכר הטרחה לשמאי מקרקעין דורש תשלום, אבל יש ערך רב בביצוע בדיקות נדרשות לפני הרכישה הגורלית"

היעזרו ביועצי משכנתאות

"אני תמיד ממליץ ללקוחותיי לשכור יועצי משכנתאות", אומר עו"ד שחר. "בסופו של דבר הם יידעו לתת את התמהיל הטוב ביותר ואת המחיר הכי טוב, וגם כושר המיקוח של הרוכשים מול הבנקים יהיה גבוה יותר. כל שינוי קטן יכול להתבטא בחיסכון של עשרות אלפי שקלים ללקוח". 

פנו למתווך

"בעידן יד 2 ואתרים נוספים, אנשים נוהגים לחשוב כי מתווך זה מקצוע מיותר, אך יש למתווכים ערך מוסף. כשאתם המוכרים, אתם ממש לא רוצים שיטרטרו אתכם בטלפון ובביקורי סרק. המתווך מסנן את הקונים ומביא לכם את הלקוחות הרלוונטיים. יש חשיבות למתווך גם כשאתם רוצים לרכוש דירה כי הוא מביא לכם את העסקאות הטובות שיש לו, ואלו לאו דווקא מפורסמות ברשת", מסביר עו"ד שחר. 

"בעסקת מקרקעין ליווי משפטי מקצועי הוא קריטי"(1)

שיכרו שמאי מקרקעין לפני חתימת החוזה

"אמנם שכר הטרחה לשמאי מקרקעין דורש תשלום, אבל יש ערך רב בביצוע בדיקות נדרשות לפני הרכישה הגורלית. כך, בכל הנוגע לאומדן השווי האמיתי של העיסקה - שכן את המשכנתא מקבלים לפי השווי של השומה או העיסקה, הנמוך מביניהם. מומלץ לכן לשכור שמא וכדאי כזה שנמצא ברשימות של מספר בנקים", מסכם עו"ד שחר. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים