zap group mishpati logo

רומן זדורוב – מה הן ההתפתחויות החדשות בפרשה?

רומן זדורוב, שהורשע ברצח הילדה תאיר ראדה, טוען מאז לחפותו. בימים אלה מתקיים משפטו החוזר – איך הוא מתקדם ואז האם יש גילויים חדשים בפרשה?

מאת: דניאל קורן
06.06.22
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
רומן זדורוב – מה הן ההתפתחויות החדשות בפרשה?

עיקרי הכתבה:

  • המשפט החוזר של זדורוב – משפט חוזר בישראל הוא לא דבר של מה בכך, ומאוד קשה, על גבול הבלתי אפשרי, להגיע למצב שבו מערכת המשפט מותירה אירוע מסוג זה. אך הסיפור של זדורוב הוא אחר – רבים בציבור הישראלי מאמינים כי הוא חף מפשע, גורם שהשפיע מאוד על קיומו של המשפט החוזר.
  • האם נמצאו גילויים חדשים במשפט של זדורוב? פול קיש, מומחה פורנזי אמריקאי מוערך, מצא כי הכתמים האדומים שנמצאו על המשקוף בתא השירותים, שנטען בזמנו שהם כתמי דם, הם בכלל כתמי צבע ישנים. עוד נטען כי דלת התא היתה סגורה בעת התרחשות הרצח, וזאת בהשוואה לשחזור של זדורוב, שבוצע בהנחייתו עם דלת פתוחה.
    ________________________________

בשנת 2006 זעזע רצח הילדה תאיר ראדה את ישראל. ראדה, בת 13, נרצחה בשירותים של בית הספר בו למדה בקצרין – רצח ברוטאלי, עם זירה עקובה מדם. זמן קצר לאחר הרצח, רומן זדורוב, פועל בניין שעבד בשיפוצים בשטח בית הספר, זומן לחקירה. תחילה הוא הכחיש כל קשר לרצח ואחר כך הודה בו בפני מדובב והורשע. לאחר ההרשעה, זדורוב חזר בו מההודאה, וכעת, לאחר 16 שנה, נפתח משפט חוזר אודות התיק המסועף.

שיא התמיכה הציבורית בזדורוב אירע לאחר שידור הסדרה הדוקומנטרית השנויה במחלוקת "צל של אמת"

המשפט החוזר של זדורוב – צעד נדיר במשפט הישראלי

משפט חוזר בישראל הוא לא דבר של מה בכך, ומאוד קשה, על גבול הבלתי אפשרי, להגיע למצב בו מערכת המשפט מותירה אירוע מסוג זה. אך הסיפור של זדורוב הוא אחר – רבים בציבור הישראלי מאמינים כי הוא חף מפשע.

שיא התמיכה בזדורוב אירע לאחר שידור הסדרה הדוקומנטרית השנויה במחלוקת "צל של אמת", במסגרתה הופנתה אצבע מאשימה כלפי א"ק (אולה קרבצ'נקו), לאחר שבן זוגה לשעבר טען שהיא ביצעה את הרצח. מאז, קרבצ'נקו התראיינה פעמים רבות והגנה על שמה וכבודה, התיק הפלילי שלה נסגר והיא אף משמשת כעדה במשפט החוזר של זדורוב, שהורשע בשתי ערכאות שונות. לסדרה ולדעת הקהל היתה, אם כן, השפעה גדולה על קיומו של משפטו החוזר של זדורוב.

בין אם מדובר כתוצאה מהתפתחות קיום המשפט החוזר לזדורוב, ובין אם מדובר בתמיכה הגורפת לה הוא זוכה ברשתות החברתיות – שבהן הריצו קמפיין שהלך וצבר תאוצה בעד זיכויו ושחרורו לאלתר, אי אפשר לנתק מהתודעה את ההקשר שעושים תומכיו של זדורוב, ולא רק הם, בין המקרה שלו לבין פרשת עמוס ברנס.

עד למשפט זדורוב, הייתה פרשת ברנס המוכרת ביותר מבחינת דרישתו של אדם שהורשע ברצח למשפט חוזר. ברנס הורשע כזכור ברצח החיילת רחל הלר, ולאחר מספר שנים התברר כי השוטר החוקר המוביל שיקר בעדותו. בעקבות זאת, עונשו של ברנס נקצב, הוא שוחרר לאחר מכן, אך ביקש משפט חוזר לטיהור שמו.

באופן סימבולי, שני התחקירים המפורסמים ביותר בשנים האחרונות מן הסדרה "צל של אמת" שהוזכרה – נגעו בסיפורים של ברנס ("רוצח כביש החוף") וזדורוב ("מי רצח את תאיר ראדה"?). במקרה של ברנס ז"ל, לא התקיים בפועל משפט חוזר, כיוון שהפרקליטות נסוגה מהגשת כתב אישום מחודש, ולכן זוכה ברנס במסגרת "זיכוי אילם". כידוע, במקרה זדורוב, משפט חוזר אכן מתקיים, ולא נותר אלא להמתין ולראות האם ומתי רומן זדורוב משתחרר ממאסר.

הטענה שזדורוב החזיק על מחשבו הפרטי סרטי סנאף וחומרים פדופילים הופרכה

האם נמצאו גילויים חדשים במשפט של זדורוב?

לאחרונה הסתיים שלב ההגנה במשפט החוזר של זדורוב. ההגנה הצליחה לספק מידע חדש על אודות המקרה. פול קיש, מומחה פורנזי אמריקאי מוערך, מצא כי הכתמים האדומים שנמצאו על המשקוף בתא השירותים, שנטען בזמנו שהם כתמי דם, הם בכלל כתמי צבע ישנים. עוד התברר כי במהלך החקירה כלל לא בדקו זאת. קיש טען, שהעובדה שעל המשקוף כלל לא היו כתמי דם היא הוכחה לכך שהדלת היתה סגורה בעת התרחשות הרצח, וזאת בהשוואה לשחזור הרצח שבוצע בהנחייתו של זדורוב עם דלת פתוחה – מה שמחזק את טענות ההגנה לכך שזדורוב חף מפשע ונאלץ לאלתר במהלך השחזור.

גם הטענה שזדורוב החזיק על מחשבו סרטי סנאף וחומרים פדופילים הופרכה. יואב זילבשרטיין, מומחה בתחום המחשבים, טען כי החומרים הללו, שנמצאו במחשב בשנת 2005, שייכים לאדם בשם דומיניק, וכנראה נותרו במחשבו של  זדורוב שרכש את המחשב. זילברשטיין טען שגם לגבי נושא זה המשטרה שגתה.

בנוסף, במסגרת בדיקה נוספת שבוצעה על סמך הראיות הקיימות, נמצאו שלוש שערות ללא שורש, שאינן שייכות לזדורוב או לראדה. אך לא ניתן למצוא למי שייכות אותן שערות.

המשפט החוזר של זדורוב עוד רחוק מלהסתיים, אך נמצאו עובדות נוספות וחשובות שעשויות לזכות אותו מההרשעה

"נעשו דברים שלדעתי אסור שייעשו במדינה מתוקנת"

נושא נוסף שההגנה התעסקה בו רבות הוא העבודה הלקויה שהמשטרה עשתה בעת חקירת המקרה. השופט אשר קולה, שמכהן כסגן נשיא בית המשפט המחוזי בצפת וכיו"ר ההרכב שדן במשפטו החוזר של זדורוב, התבטא בעת המשפט החוזר ואמר כי "נעשו דברים שלדעתי אסור שייעשו במדינה מתוקנת". לא ברור אם התכוון לאופן שבו החקירה התנהלה, או שבכלל התכוון לכך שהוא מקבל איומים. גם התקשורת וגם המשטרה ניסו להבין למה הוא התכוון, אך השופט לא הגיב בנושא.

לסיכום, המשפט החוזר של רומן זדורוב עוד רחוק מלהסתיים, אך נמצאו עובדות נוספות וחשובות שעשויות לזכות אותו מההרשעה. בינתיים, כל מה שנותר לעשות הוא להמשיך לעקוב אחרי ההתפתחויות בפרשה המצערת.

צילומי אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה