zap group mishpati logo

רשם החברות – כל מה שרציתם לדעת

רשם החברות היא יחידה הפועלת תחת רשות התאגידים ותפקידה לרשום חברות חדשות במשק. על הסמכויות של רשם החברות וכיצד ניתן לפנות אליהם, בכתבה הבאה

מאת: סתיו שינדלר – מערכת זאפ משפטי
13.07.22
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
רשם החברות – כל מה שרציתם לדעת

עיקרי הכתבה:

  • מהן הסמכויות של רשם החברות? רישום חברות חדשות, פירוק חברות, טיפול בהגדלת הון של חברות ורישום שיעבודים כנגד חברות. תפקידה של היחידה הוא בעיקר תפעולי, פקידיה אחראים לבדוק האם מגיש הבקשה עמד בכל התנאים הרלוונטיים לפי חוק.
  • איך רושמים חברה? באמצעות הערוץ המקוון של רשם החברות, ללא צורך באימות המסמכים על ידי עורך דין. בתוך הכתבה, הכנו לכם את המדריך המלא להרשמה באתר.
  • מתי פונים לרשם החברות? כאשר העסק שלכם גדל ואתם מעוניינים להפוך אותו לחברה בע"מ. כאמור, תהליך ההרשמה מתבצע באופן מקוון ופשוט, כמעט מבלי לצאת מהבית.
    _______________________________________________________

החלטתם שאתם רוצים לפתוח חברה? ראשית, תצטרכו לעבור דרך רשם החברות. יחידת רשם החברות פועלת תחת רשות התאגידים והיא אמונה על הליכי הרישום של חברות חדשות, רישום שיעבודים כנגד חברות, טיפול בהליכי פירוק חברות ועוד.

במידה שיחידת רשם החברות מזהה שהשם שנקבע לחברה דומה לשם של חברה אחרת, בסמכותה לא לאשר את הבקשה ולדרוש ממגיש הבקשה לשנות את שם החברה

מה הן סמכויות רשם החברות?

רשם החברות היא יחידה שעובדת מתוקף חוק החברות התשנ"ט 1999 ומפקודת השותפויות. החוקים נחקקו כדי לסייע לציבור לרשום חברות, וזאת כחלק מזכויות היסוד שהוא זכאי להן. כאמור, הסמכויות של היחידה הן: רישום חברות חדשות, פירוק חברות, טיפול בהגדלת הון של חברות ורישום שיעבודים כנגד חברות. תפקידה של היחידה הוא בעיקר תפעולי, פקידיה אחראים לבדוק האם מגיש הבקשה עמד בכל התנאים הרלוונטיים לפי חוק.

יחד עם זאת, בסמכותה להשפיע על החברה במספר מובנים: היא יכולה למשל לדרוש מבעל החברה להעביר לה מסמכים המעידים על פעילותו, ובמידה שהיא מזהה שהשם שנקבע לחברה דומה לשם של חברה אחרת, בסמכותה לא לאשר את הבקשה ולדרוש ממגיש הבקשה לשנות את שם החברה.  

בהליך הרישום תתבקשו למלא את פרטי החברה, הרכב ההון, בעלי המניות, הקצאת מניות, דירקטורים, הוספת בעלי תפקידים והוראות בתקנון 

איך רושמים חברה? שלב אחרי שלב

רישום חברה אצל רשם החברות מתבצע באמצעות הערוץ המקוון, באתר של רשם החברות, וזאת ללא צורך באימות המסמכים על ידי עורך דין. הנה השלבים שיסייעו לכם בפנייה לרשם החברות:

  • ראשית, חפשו במנוע החיפוש את המושג "תאגידים אונליין", ולאחר מכן היכנסו לאתר הממשלתי – אתר פעולות מקוונות – תאגידים אונליין.
  • לאחר מכן ליחצו על "אתר הפעולות", ומיד אחר כך ייפתחו בפניכם מספר לשוניות. ביחרו בלשונית "חברות", הלשונית תציג בפניכם את מגוון הפעולות שניתן לבצע באופן מקוון ברשם החברות.
  • אם ברצונכם לרשום חברה חדשה, ליחצו על לשונית "רישום חברה".
  • לאחר שלחצתם על לשונית "רישום חברה", תתבקשו לבחור את סוג החברה שאותה אתם מעוניינים לרשום. למשל, חברת יחיד, חברה שבה קיים בעל מניות אחד, שגם ממלא את תפקיד הדירקטור היחידי בחברה.
  • עתה ייפתח בפניכם מסך מעבר שמסביר על התהליך. כדי להמשיך בתהליך תתבקשו ללחוץ על "המשך בקשה".
  • בשלב הבא תתבקשו לכתוב את שם החברה וכן לציין לפחות שלושה שמות חלופיים – ניתן גם להוסיף את שם החברה באנגלית. לאחר מכן ליחצו "הבא".
  • בשלב הנוכחי תתבקשו לכתוב את הכתובת הרשמית של בית העסק – הכתובת תופיע במידע הזמין לציבור באתר החברות ובנסח החברה. בסיום ליחצו על "הבא".
  • עתה תתבקשו למלא את פרטי החברה, הרכב ההון, בעלי המניות, הקצאת מניות, דירקטורים, הוספת בעלי תפקידים והוראות בתקנון – בסעיף הנ"ל יש לסמן את ההוראות בתקנון לפי סעיף 175 לחוק החברות. לצורך קבלה של פטור מצירוף מאזן לדו"ח השנתי –סמנו "כן" בכל התשובות. כך לא תצטרכו לצרף מאזן לדו"ח השנתי.
  • בשלב האחרון תתבקשו להזין את הפרטים של מבקש הבקשה, לשלם אגרה ומיד לאחר התשלום יישלחו הודעות לבעלי המניות והדירקטורים לצורך חתימתם המקוונת.

לאחר ההרשמה תתבקשו לפתוח חשבון בנק ייעודי לחברה וכן לפתוח תיקים ברשויות – מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי

מתי פונים לרשם החברות?

כאשר העסק שלכם גדל ואתם מעוניינים להפוך אותו לחברה בע"מ, פנו לרשם החברות לתהליך הרשמה שמתבצע באופן מקוון ופשוט, כמעט בלי לצאת מהבית. עם זאת, תהליך רישום החברה לא מסתיים רק ברישום שלה באתר רשם החברות. לאחר ההרשמה תתבקשו לפתוח חשבון בנק ייעודי לחברה וכן לפתוח תיקים ברשויות – מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי.

מה למדנו? רישומה של חברה ברשם החברות הוא השלב הראשון בתהליך וניתן לעשות זאת באופן מקוון וידידותי למשתמש. בהצלחה! 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה