zap group mishpati logo

ניכור הורי: כיצד לפעול נגד הורה מסית ואיך המצב יכול להתהפך כנגדו?

אם שהסיתה את ילדיה נגד אביהם נאלצה לבסוף לשאת בנטל של מימוש הסדרי השהות של האב עם ילדיו במרכז קשר. עו"ד סימונה חיים מסבירה מתי ניכור הורי פועל כבומרנג

30.07.22
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
ניכור הורי: כיצד לפעול נגד הורה מסית ואיך המצב יכול להתהפך כנגדו?

ניכור הורי הוא מצב של התנכרות של ילד לאחד מהוריו, ללא כל הצדקה אובייקטיבית להתנהגותו. התופעה בדרך כלל מתרחשת על רקע פרידה בין ההורים וכתוצאה מהסתה או מ"שטיפת מוח" של ההורה המנכר. לעתים הניכור ההורי נובע מאינטרסים כספיים - תופעה נפוצה בעיקר בקרב הורים שנמצאים במאבקי רכוש וממון שזולגים למאבקי המשמורת. בתי המשפט מציינים כי התופעה של מניעת קשר בין הורה לילדיו היא רעה חולה שיש לעקור מן השורש.

המונח "תסמונת הניכור ההורי" נטבע בשנות ה-80 על ידי הפסיכיאטר האמריקאי ד"ר ריצ'רד א. גארדנר, למרות שאין ספק שהתופעה קיימת משחר הימים. במאמר של הפסיכיאטר פרופ' אליעזר ויצטום והפסיכולוג זאב ברגמן משנת 1995, השניים היטיבו לתאר את הסיטואציה כמצב שבו הילד עוסק באופן כפייתי בגינוי ההורה המנוכר והאשמתו וכן בהפגנת התנהגות בוטה כלפי נסיונות התקרבות של ההורה ה"שנוא". 

עו"ד סימונה חיים, מומחית לדיני משפחה, בעלת משרד עורכי דין "חיים סימונה & חיים עמיאל", מסבירה: "המטענים הרגשיים העצומים שבמאבקי גירושים מביאים לעתים את בני הזוג להתעלם מטובת הילדים ולהתמקד בכאב ובכעס שלהם ובצעדים שישרתו רק את מטרתם. במצבי הקיצון הללו עולות במסגרת מאבקי המשמורת האשמות שווא מצד ההורה המנכר כלפי ההורה המנוכר ולעתים גם טענות לחוסר מסוגלות הורית.

"הילדים, שנקלעים בעל כורחם לסיטואציה, עלולים לחוש שהם צריכים לבחור באחד מההורים ולהפגין כלפיו נאמנות עד למצב של ניתוק הקשר עם ההורה המנוכר. עבור הורה זה, התנהגות הילדים לא תמיד מובנת כסיטואציה שנובעת מההסתה של ההורה השני והוא עלול לפתח תחושת כעס וריחוק כלפי ילדיו, כמי ש'בחרו' לצדד בצד השני".

כאשר נוצר ניכור בין אחד מההורים לילדים, גורמי המקצוע ממערכות הרווחה הם אלה הפועלים לתיקון הקשר ולאיחוי הקרעים, בין היתר, דרך מרכזי הקשר

כיצד בתי המשפט מגיבים לתופעה?

"כל מקרה נידון לגופו ויש לבחון את אמיתות הטענות. יחד עם זאת, בתי המשפט נדרשים להגיע להחלטות המעדיפות את טובת הילד על פני שיקולים נלווים, וההבנה המערכתית היא שילד, שמצוי במרכזו של מאבק משמורת קשה, עלול להימצא בסיכון פסיכולוגי.

"הכלים של בית המשפט הם חוות הדעת של אנשי המקצוע, כמו העובדים הסוציאליים, הפסיכולוגיים ופקידי הסעד שנמצאים בקשר עם הילדים והוריהם ומגישים את מסקנותיהם לשופטים על מנת להכריע למי תינתן המשמורת. במקרים שבהם נוצר ניכור בין אחד מההורים לילדים, גורמי המקצוע ממערכות הרווחה הם גם אלה הפועלים לתיקון הקשר ולאיחוי הקרעים, בין היתר, דרך מרכזי הקשר".

הרשויות המטפלת והשופטת רואות חשיבות בהתערבות מהירה בסיטואציות של ניכור הורי ואף אוכפות קשר עם הורה מנוכר, מתוך מחשבה שהתופעה מזיקה להתפתחות הילד

 האם ניכור הורי משפיע בסופו של דבר על החלטות משמורת?

"כן. עד שנות ה-90 המשמורות על ילדים ניתנה כמעט באופן אוטומטי לאמהות, אך בעקבות מגמה גוברת של אבות שרצו לקחת חלק משמעותי בגידול ובחינוך הילדים, גם לאחר הגירושים, המצב השתנה. השינוי המבורך הזה והמודעות הגוברת בציבור לנושא הניכור ההורי הביאו לכך שיותר תלונות על התופעה נבחנו על ידי אנשי המקצוע והגיעו לפתחו של בית המשפט. לאחרונה אף נראות החלטות מרחיקות לכת, כולל סנקציות קשות, המופעלות כנגד המנכרים".

קירא עוד בנושא >>> התחשבות בהכנסות האישה בפסיקת מזונות לילדים קטינים

לדברי עו"ד חיים, הרשויות המטפלת והשופטת רואות חשיבות בהתערבות מהירה בסיטואציות של ניכור הורי ואף אוכפות קשר עם הורה מנוכר, מתוך מחשבה שהתופעה מזיקה להתפתחות הילד ומעוותת אצלו תפיסות של מערכות יחסים. "במקרים קיצוניים, בית המשפט אף נקט בעבר בסנקציות כלפי ההורה המתנכר, כמו במקרה שבו הוטלו קנסות  על אם שמנעה קשר בין ילדיה לאביהם, או במקרה שבו הוטלו סנקציות כגון צווי עיכוב יציאה מהארץ ומניעת שימוש בכרטיסי אשראי כנגד הורה מנכר. חשוב לציין שהמערכת מתמודדת עם ניכור הורי הן מצד אמהות והן מצד אבות".

איך מתמודדים עם ניכור הורי?

"ההמלצה הראשונה שלי היא להורה הנפגע, שלא יתייאש מהמצב שנוצר ויתמיד ליצור קשר עם הקטינים, לטובתם ולטובתו. במקרה של ניכור הורי, ניתן לפנות לביהמ"ש לענייני משפחה או לבית הדין הרבני על מנת להטיל קנס כספי על ההורה המנכר ואף לפעול להעברת המשמורת מההורה המנכר להורה המנוכר.

"הכלי העיקרי שקיים בידי עורכי הדין המייצגים את ההורים המנוכרים הוא להגיש תביעה לביטול או להפחתת מזונות של 'ילדים מרדנים', כמו במקרה של ילדים שאינם מקיימים את הסדרי הראייה אשר נקבעו להם עם ההורה שאינו המשמורן. בית המשפט ינסה להתחקות אחרי סיבת הניכור בין הילד לבין ההורה ויגיע להכרעה. חשוב לציין שגם אם התביעה מוגשת במטרה לקרב את הילדים להורה המנוכר, היא לא בהכרח תשיג זאת ולעתים אף תחריף את המצב. יחד עם זאת, זה נכון גם במצב הנגדי".

האב היה ממתין לילדיו במכוניתו מתחת לביתם, בזמן הסדרי הראייה שנקבעו לו, והילדים לא היו יורדים אליו ולא שוהים במחיצתו

כיצד ניכור הורי יכול לפגוע גם בהורה המנכר?

עו"ד חיים מתארת לדוגמה מקרה שבו טיפלה: "אם נקטה בהליכים משפטיים רבים כנגד אבי ילדיה ובן זוגה לשעבר, כגון תביעות רכושיות, הגדלת מזונות ושינוי תדיר של הסדרי הביקורים. לאחר שהיו לאם כמה כשלונות בתביעות הסרק שהגישה נגד האב, היא החלה להסית את הילדים הקטינים נגדו ביתר שאת, עד למצב שהוא היה ממתין להם במכוניתו מתחת לביתם, בזמן הסדרי הראייה שנקבעו לו, והילדים לא היו יורדים אליו ולא שוהים במחיצתו. 

ניכור הורי: כיצד לפעול נגד הורה מסית ואיך המצב יכול להתהפך כנגדו?(1)

"האב עתר, באמצעותי, לבית המשפט, על מנת שיקבע הסדרי שהות עם ילדיו במרכז  קשר. אמנם, בית המשפט לא יכול להכריח את הילדים לשהות עם אביהם, אבל הוא יכול להורות לאם להביא את הקטינים למרכז קשר, וזה מה שאכן קרה. בסופו של יום, ההסתה, לא רק שפגעה בילדים ובאב, היא גם פגעה באם שנאלצה לשאת בנטל של הבאת הילדים למרכז הקשר והשבתם לביתם, במקום ליהנות מהזמן הפנוי שלה. זו דוגמה מייצגת מאוד לכך שניכור הורי יכול לפגוע בסיכומו של דבר גם בהורה המנכר וכתוצאה ישירה של ההסתה שלו".

עו"ד חיים מסכמת: "כדי למנוע השלכות הרסניות על בריאותם הפסיכולוגית והנפשית של הקטנים ושאר המעורבים, חשוב לפעול בנחישות וברגישות נגד תופעת הניכור ההורי".   

חיים סימונה חיים עמיאל-עו"ד ונוטריון

חיים סימונה חיים עמיאל-עו"ד ונוטריון

חיים סימונה & חיים עמיאל הינו משרד עורכי דין מוביל בתחום דיני משפחה וגירושין באזור הדרום ובבאר שבע.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
חיים סימונה חיים עמיאל-עו"ד ונוטריון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה