zap group mishpati logo

להתחתן בלי הרבנות - נישואים אזרחיים ותהליך רישום בישראל

בשנים האחרונות, הדיון סביב נישואין אזרחיים בישראל הולך וגובר ומעליו מרחפת השאלה מדוע לא מתירים אותם בישראל. איך בכל זאת תוכלו להירשם כנשואים בלי לעבור ברבנות? מדריך

מאת: סתיו קורן
30.09.22
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
להתחתן בלי הרבנות - נישואים אזרחיים ותהליך רישום בישראל

עיקרי הכתבה:

האם ניתן להינשא במסגרת נישואים אזרחיים בישראל? מדינת ישראל לא מציעה דרכים להינשא שלא באמצעות הרבנות. האופציה היחידה היא להינשא בחו"ל, במדינות המאפשרות נישואין אזרחיים (קפריסין, יוון, קנדה, ארה"ב, איטליה ועוד). לאחר שנישאתם במדינה זרה, תוכלו להירשם בארץ כזוג נשוי ברשות האוכלוסין וההגירה.

נישואים אזרחיים בקפריסין - זוגות ישראלים טסים להינשא בקפריסין. הטיסה לבירת קפריסין, לרנקה אורכת כ-40 דקות בלבד, כך שתוכלו להינשא ולחזור לארץ כבר באותו היום.

גירושין במסגרת נישואים אזרחיים - גם אם נישאתם בנישואין אזרחיים וכל עוד אתם יהודים כמובן, תתבקשו לבצע הליך גירושין דרך הרבנות. תביעות גירושין בישראל יעברו דרך הרבנות, אלא אם המדינה שנישאתם בה מותירה גירושין באותה קונסטלציה, ואז תוכלו גם להתגרש באותה מדינה.
______________________________________________________

בשנים האחרונות, זוגות רבים מעדיפים שלא להינשא במסגרת הרבנות, וזאת , בין היתר, בשל חוסר אמון במוסד הרבנות וחוסר חיבור לדת ועוד. עם זאת, מדינת ישראל לא מציעה דרכים אלטרנטיביות שבמסגרתן ניתן להינשא שלא באמצעות הרבנות. האופציה היחידה היא להינשא בחו"ל, במדינות המאפשרות נישואין אזרחיים, כגון קפריסין, יוון, קנדה, ארה"ב, איטליה ועוד.

לאחר שנישאתם במדינה זרה, תוכלו להירשם בארץ כזוג נשוי ברשות האוכלוסין וההגירה. יחד עם זאת, חשוב לציין שגם אם אתם לא נשואים אך מנהלים משק בית משותף, תחשבו בעיני החוק ל"ידועים בציבור" – משמע, אתם אוחזים בחובות וזכויות דומים לאלה של זוגות נשואים.

הטקס בקפריסין נערך בעירייה ורוב הטקסים נערכים בלרנקה. במסגרת התהליך תמלאו מספר טפסים של העירייה המקומית, ולאחר הטקס תקבלו תעודת נישואין עם חותמת "אפוסטיל", המהווה אישור בינלאומי לנישואין

נישואים אזרחיים בקפריסין

זוגות ישראלים רבים אשר לא מעוניינים להינשא ברבנות טסים להינשא בקפריסין, בעיקר בגלל הקירבה לישראל ובשל כרטיסי הטיסה הזולים יחסית. הטיסה לבירת קפריסין, לרנקה, אורכת כ-40 דקות בלבד, כך שתוכלו להינשא ולחזור במהרה באותו היום.

כדי להינשא בקפריסין תתבקשו להביא עימכם את המסמכים הבאים: טופס תמצית רישום ממשרד הפנים, טופס המעיד על כך שאינכם נשואים (ניתן להוציא אותו במשרד הפנים הישראלי או באמצעות משרדי השגרירות באותה מדינה). אלמנים יתבקשו להציג את תעודת הפטירה של בן זוגם הקודם. כמו כן, תתבקשו לתרגם את המסמכים הללו לאנגלית באמצעות נוטריון. בנוסף, תצרכו להביא עימכם שתי תמונות פספורט, כרטיסי טיסה, דרכון בתוקף ואישור ממקום העבודה שלכם.

הטקס בקפריסין נערך בעירייה ורוב הטקסים נערכים בלרנקה. במסגרת התהליך תמלאו מספר טפסים של העירייה המקומית, ולאחר הטקס תקבלו תעודת נישואין עם חותמת "אפוסטיל", המהווה אישור בינלאומי לנישואין המכובד גם בישראל.

תביעות גירושין בישראל יעברו דרך הרבנות, אלא אם המדינה שנישאתם בה מותירה גירושין באותה קונסטלציה, ואז תוכלו גם להתגרש באותה המדינה

גירושין במסגרת נישואים אזרחיים

רבים טועים לחשוב שכיוון שהם נישאו במסגרת נישואין אזרחיים, הם לא יצטרכו לעבור ברבנות לכשירצו להתגרש, אך לא כך הדבר: גם אם נישאתם בנישואים אזרחיים וכל עוד אתם יהודים כמובן, תתבקשו לבצע הליך גירושין דרך הרבנות. תביעות גירושין בישראל יעברו דרך הרבנות, אלא אם המדינה שנישאתם בה מותירה גירושין באותה קונסטלציה, ואז תוכלו גם להתגרש באותה המדינה.

במידה שאינכם משתייכים לדת היהודית, אלא לאחת הדתות המוכרות בישראל – אסלאם, נצרות, או הדת הדרוזית - תתבקשו להגיש בקשה לבית הדין אליו אתם משתייכים. במידה שבני הזוג אינם משתייכים לאותה דת, תצטרכו לפנות לבית המשפט לענייני משפחה שיכריע על פי איזה דין יתבצע הליך הגירושין.

אם תהיו מעוניינים לשנות את שם משפחתכם, תתבקשו למלא בלשכת רישום האוכלוסין טופס נפרד הנקרא "בקשה לשינוי שם משפחה למי שנישא"

רישום נישואים אזרחיים במשרד הפנים

כדי להירשם כנשואים בישראל תתבקשו להתייצב בלשכת רישום האוכלוסין הקרובה לביתכם – חובה על שני בני הזוג להיות נוכחים בעת הרישום. עם זאת, אם אחד מכם לא אזרח ישראלי הוא לא מחויב להתייצב. את הבקשה תמלאו בטופס "הודעה על שינוי מעמד אישי". אם תהיו מעוניינים לשנות את שם משפחתכם, תתבקשו למלא טופס נפרד הנקרא "בקשה לשינוי שם משפחה למי שנישא".

בעת ההגעה ללשכה, תתבקשו להביא עימכם את המסמכים הבאים: תעודות זהות, דרכונים ישראליים, תמונות פספורט עדכניות וברורות, תעודת נישואין מקורית בעברית, עם חותמת אפוסטיל.

לאחר שתסיימו להגיש את הבקשה בלשכה, הפקיד הרלוונטי יבדוק את תקינות הבקשה והמסמכים, ואם הכל יימצא תקין, הוא ירשום אתכם כזוג נשוי, ישנה את מצבכם המשפחתי במרשם האוכלוסין וינפיק לכם ספח חדש לתעודת הזהות.  

נישואים חד מיניים בישראל

מאחר שבית הדין הרבני לא מכיר בנישואים חד מיניים, זוגות חד מיניים שמעוניינים להינשא יתבקשו להינשא במדינה זרה, בדיוק כמו זוגות הטרוסקסואלים אשר מתחתנים במסגרת חתונה אזרחית. יש מספר מדינות המאפשרות נישואין חד מיניים, ביניהן: פורטוגל, דנמרק, קנדה, ארה"ב, אנגליה ועוד.

נישואים במדינה זרה מאפשרים לזוגות חד מיניים לשוב לארץ ולהירשם במשרד הפנים כנשואים. עם זאת, ההרשמה במרשם האוכלוסין לא מגיעה עם תוקף משפטי – משמע זוגות חד מיניים הנרשמים כנשואים לא זכאים לקבל את הפריבילגיות של זוגות הטרוסקסואלים - למשל, הכרה באופן אוטומטי של ההורה הלא ביולוגי ללא צורך בהסדרה משפטית והליך קבלה של בן זוג ממדינה זרה.

מה למדנו? מדינת ישראל לא מתירה להינשא שלא ברבנות, אך ניתן להתחתן באופן אזרחי בצורה עקיפה במדינות המתירות זאת, למשל קפריסין השכנה. לאחר קיום הטקס האזרחי תוכלו להירשם בישראל כזוג נשוי וכך תקבלו זכויות זהות לזוגות שנישאו ברבנות. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה