zap group mishpati logo

גישור ודיני משפחה: על מהות המהו"ת

איך ייתכן שצדדים מסוכסכים יגיעו להסכמות? לעתים המשבר כה עמוק, הצדדים בקושי מדברים ביניהם ופעמים רבות הם מטיחים האשמות זה בזה. ובכן, זהו תפקידו של המגשר, להביא את הצדדים ליישוב הסכסוך בדרכי שלום ולדעת לנתב את הצדדים לפשרה ופיוס. על גישור ומהו"ת, ההליך המשפטי שיוביל אתכם לפתרון הנכון לכם ולילדיכם

29.10.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
גישור ודיני משפחה: על מהות המהו"ת

רבים וטובים מוצאים את עצמם באמצע החיים מטופלים בבית, משפחה וילדים, כאשר לפתע, בעקבות משבר בזוגיות, כל עולמם רועש וגועש, "מתהפך" עליהם, כך ממש, ואין הם יודעים מה לעשות ולאן לפנות. ישנם כאלה שהגיעו עד הלום "מוכנים" מבעוד מועד ויש אחרים שהעניין "נפל" עליהם בהפתעה. כך או כך, יידרשו הצדדים לסוגיות כמו: כן או לא עורך דין? מי, כמה ואיך?

נכון שחברה של X מכירה את Y וממליצה על Z, או אולי גוגל? הוא יודע הכי טוב למי לפנות בענייני הלב והילדים. האומנם? הייתם שולחים את ילדיכם לד"ר גוגל שיגלה מה כואב להם?! הרשו לי לחלוק על ד"ר גוגל הנ"ל, שלא קיבל כל הסמכה מאף גורם רשמי, בוודאי לא מאוניברסיטה מוכרת כלשהי.  

גישור, הינו פתרון יעיל מהיר ואף נוח לטיפול בעניינים הללו, שהרי אפילו בתי המשפט היום כחלק מההליך השיפוטי, בתחילת ההליכים ובטרם בית משפט נכנס לתמונה, מפנים קודם כל להליך שנקרא: מהו"ת (מידע, היכרות ותיאום) בענייני משפחה ובתביעות רגילות עד סדר גודל של 40,000 שקל.

להבדיל מבית משפט, שלעתים חורץ גורלות, גישור הוא הליך מומלץ שלוקח ומביא בחשבון את כל הגורמים ומכלול התמונה

מהו הליך מהו"ת?

מהו"ת הינו הליך מקדמי אשר הצדדים מופנים אליו לאחר  הגשת תביעה, בטרם ייכנס בית המשפט לעובי הקורה. הליך המהו"ת הוכנס כחלק מהרפורמה בבתי המשפט והוא חלק בלתי נפרד מההליכים המשפטיים. בפגישת מהו"ת, מגשר מוסמך שאליו הופנו הצדדים יספק את כל המידע אודות הליך הגישור, תוך  תיאום של המגשר עם בעלי הדין לגבי הנושאים והעניינים שבמחלוקת. אם פגישת מהו"ת הצליחה, ייערך הגישור באמצעות המגשר אליו הופנו בעלי הדין ואפשר גם שהצדדים יחליטו על מגשר אחר מוסכם ומקובל עליהם. אם לא, ייאלצו הצדדים לחזור להתקוטט בבית המשפט, ככל הנראה במשך זמן ממושך אשר יגזול מהם את מיטב כספם ומרצם כמו גם את האנרגיות הנפשיות שלהם.

כמגשרות מנוסות, נציין, כי בענייני מהות (לא מהו"ת משפטית) כמו רגשות, בפרט רגשותיהם של ילדים, עליכם לחשוב היטב בטרם תחליטו באיזה צעד לנקוט. להבדיל מבית משפט, שלעתים חורץ גורלות, גישור הוא הליך מומלץ שלוקח ומביא בחשבון את כל הגורמים ומכלול התמונה.

למען שלמות התמונה, ישנם אמנם עניינים שאינם סופיים, כגון מזונות ומשמורת, אבל בינינו, מי רוצה לחזור לשערי בית המשפט בכל פעם שהאקס שלנו בא ביציאה מוזרה או בדרישת הנוגעת לעניינים כספיים או הנוגעים למשמורת? בגישור, לעומת בית המשפט, הצדדים הם אלה שלמעשה ובפועל, מתווים את האופן, הצורה והדרך שבה ינהלו את חייהם מכאן ואילך.

המגשר יעזור לצדדים להביא אותם למקום מוסכם ומקובל, תוך התחשבות בצורכי הצדדים וילדיהם, יעזור בניסוח ההסכם בשפה משפטית לצורך הגשתו לבית המשפט וכן יעזור בשימת הדגש הנכון במקומות מסוימים. עוד חשוב לציין כי בסופו של ההליך וככל שהצדדים יגיעו להסכם, ברוב המקרים (סטטיסטית), הסכם שהצדדים הסכימו על עקרונותיו בשיתוף פעולה וביחד, הצדדים ייטו יותר גם לכבדו ולפעול על פיו.

תוך הגישור, צוות של מומחים יירתם לעזרת הצדדים, ככל שיהיה צורך בכך, באופן שיחיל ויכיל את כל הגורמים – הצדדים, ילדיהם, צורכיהם הנפשיים, הכלכליים ויתר המשאבים

יישוב הסכסוך בדרכי שלום, פשרה ופיוס

תשאלו, איך ייתכן שצדדים מסוכסכים יגיעו להסכמות? הרי לפעמים המשבר כה עמוק, עד כי הצדדים בקושי מדברים ביניהם ופעמים רבות הם מטיחים האשמות זה בזה? ובכן, זהו תפקידו של המגשר, להביא את הצדדים ליישוב הסכסוך בדרכי שלום, וזוהי מומחיותו של המגשר, לדעת לנתב את הצדדים לנתיב של פשרה ופיוס. הרי בסופו של הליך, הצדדים כנראה יתגרשו זה מזו, אך הילדים המשותפים להם יישארו תמיד בתווך, והשאלה איך יתנהלו חייהם מכאן ואילך תלויה במידה רבה בהוריהם ובדרך שבה יבחרו להתנהל.

גישור ודיני משפחה: על מהות המהו"ת(1)

בתוך הגישור, צוות של מומחים יירתם לעזרת הצדדים, ככל שיהיה צורך בכך, באופן שיחיל ויכיל את כל הגורמים – הצדדים, ילדיהם, צורכיהם הנפשיים, הכלכליים ויתר המשאבים. לדוגמה, לצורך תמיכה נפשית בילדים, ייתכן שיהיה צורך בייעוץ פסיכולוגי או בליווי רגשי כלשהו, ולצורך איזון המשאבים הכלכליים וככל שהרכוש גדול יותר,  ייתכן שיהיה צורך באקטואר.

אנו כאן לרשותכם בכל שאלה הנוגעת למהות ההליך ולצורך בגישור. 

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ונוטריון אורית לוי

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה