zap group mishpati logo

המורה החליקה בכניסה לבית ספר ונותרה עם נכות צמיתה

"כאשר אדם נפגע בתאונת עבודה, הוא משקיע את כל משאביו בהתמודדות עם הפגיעה ובהחלמה ממנה, לכן הוא זקוק לעו"ד מנוסה ובקיאה בתחום שתילחם עבורו מול הביורוקרטיה הסבוכה ותמצה את זכויותיו". עו"ד שרונה ברנבוים, העוסקת בדיני נזיקין, דיני עבודה וביטוח לאומי, על מקרה לדוגמה

25.11.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
המורה החליקה בכניסה לבית ספר ונותרה עם נכות צמיתה

מורה בשנות ה-50 לחייה מאזור השרון נכנסה באחד הבקרים לשער בית הספר והחליקה בכניסה. בשל הנפילה הקשה היא שברה את שתי ידיה ונחבלה קשות בברך. המורה נאלצה לעבור ניתוחים בידיים ולעבור תהליך שיקומי ארוך, גם בשל הקרע בברך. מלבד הניתוחים והגיבוס היא נאלצה לקבל טיפולי הידרותרפיה, פיזיותרפיה, דיקור סיני וליטול לא מעט משככי כאבים בשל כאבים עזים שפקדו אותה. תקופת ההתאוששות וההחלמה של המורה ארכה לפחות חצי שנה וגם בסופה, בשל הפגיעה ובשל גילה, מצבה לא חזר לקדמותו ועד היום, כשנה לאחר האירוע, היא עדיין עוברת תהליך שיקום.

"לאחר שהמורה פנתה אלי, הדבר הראשון שעשינו היה למצות את הזכויות של ביטוח לאומי", אומרת עו"ד שרונה ברנבוים. "בעקבות תאונת העבודה הגשנו בקשה לדמי פגיעה ראשוניים. יש צורך לדווח על האירוע של תאונת עבודה באמצעות טופס מיוחד שאותו יש למלא, ועליו המעסיק חותם. בנוסף, מצרפים מסמכים רלוונטיים. על מנת שהביטוח הלאומי יכיר בכך, ימי המחלה צריכים להיות למעלה מ-12 יום. במקרה הנוכחי, תקופת המחלה של המורה היתה למעלה מ-180 יום". לדברי עו"ד ברנבוים, המורה קיבלה את מלוא ימי המחלה. על פי התחשיב של ביטוח לאומי הפיצוי שניתן הוא כ-75% מהשכר היומי.

כאשר אדם נמצא בחופשת מחלה למעלה מ-90 ימים ברצף, ניתן לפנות לחברת הביטוח ולקבל פיצוי על אובדן כושר בגובה 75% אחוז מהשכר על כל תקופת הפציעה, במקביל לפיצויים שמקבלים מהביטוח הלאומי

בקשה להכרה בנכות בעקבות פגיעה במקום העבודה

בשלב השני, עו"ד בירנבוים הגישה בקשה להכרה בנכות בעקבות פגיעה במקום העבודה. "למורה נותרה מגבלה, נבצר ממנה לעשות פעולות שהיתה עושה כבדרך קבע, כמו לדוגמה לגזור. המורה הופנתה לוועדה רפואית, שם בחן אורתופד את תנועותיה והיא קיבלה נכות צמיתה. נכות זו הניבה לה קיצבה קבועה עד ליום הפנסיה. ככלל, אם נקבעים למעלה מ-20 אחוזי נכות, הדבר מזכה בקיצבה חודשית מנגזרת השכר, וניתנים הפרשים רטרואקטיביים מיום הפגיעה", מסבירה ברנבוים.

רכיב נוסף שאותו קיבלה המורה הוא פיצוי על אובדן כושר עבודה - ביטוח אשר רכיבו נמצא בקרן הפנסיה. כאשר אדם נמצא בחופשת מחלה למעלה מ-90 ימים ברצף, ניתן לפנות לחברת הביטוח ולקבל פיצוי על אובדן כושר בגובה 75% אחוז מהשכר על כל תקופת הפציעה, וזאת במקביל לפיצויים שמקבלים מהביטוח הלאומי. לאחר תקופה ארוכה של החלמה חזרה המורה למקום עבודתה אך לא לתפקידה הקודם, אלא הפכה להיות מורה מחליפה. בית הספר התחשב במגבלות החדשות שלה והתאים לה עבודה שיש ביכולתה לבצע.

התייצבות בפני ועדה רפואית עלולה להיות מאיימת, והעובדה שעורך דין מקצועי ומסור מלווה את הנפגע ומתדרך אותו, הופכת את החוויה להרבה יותר נעימה

ליווי משפטי - הייצוכ שעושה את ההבדל במלחמה נגד טחנות רוח

"על מנת למצות את כל הזכויות של נפגעי עבודה יש צורך בליווי של עורכת דין הבקיאה בתחום", מדגישה עו"ד ברנבוים. "לעתים אנשים מהססים. גם הלקוחה שלי היססה בהתחלה אך לאחר ששוחחנו היא הבינה שהיא נמצאת בידיים טובות, וכעת אני מטפלת בה בכל האפיקים.

"יש חשיבות גבוהה ללוות את הנפגעים לוועדות רפואיות ולתמוך בהם רגשית. לאנשים מן היישוב התייצבות בפני ועדה יכולה להיות מאיימת, והעובדה שעורך דין שהם מכירים מלווה אותם, מתדרך אותם, הופכת את החוויה להרבה יותר נעימה. בנוסף, במצב של פגיעה בעקבות תאונה קשה מאוד לנהל מלחמה עם גופים ביורוקרטיים, כמו חברות ביטוח לדוגמה. הנפגעים מותשים גם כך מהתמודדות עם כאבי הפציעה או המחלה ומצויים במלחמת הישרדות יומיומית. כאשר אדם נמצא בכאבים עזים ובחוסר אונים משווע, הגוף משפיע על הנפש, ובמצב כזה מאוד קשה לאסוף את עצמך ולהילחם בטחנות רוח. אתה רק רוצה שהכאב יעבור. לכן", אומרת עו"ד ברנבוים, "אני ממליצה בחום לפנות מיד לאחר קבלת טיפול ראשוני בעקבות הפגיעה לעורכת דין בקיאה ומנוסה שתוביל את הנפגע למיצוי זכויותיו ותלווה אותו בתקופה קשה זו".  

עו"ד שרונה ברנבוים

עו"ד שרונה ברנבוים

עו"ד שרונה ברנבוים – דיני עבודה, נזיקין, ייפוי כוח מתמשך ועוד. 92% הצלחה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד שרונה ברנבוים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה