zap group mishpati logo

ראש לשכת עורכי הדין: "הממשלה החדשה רוצה כוח ללא גבולות, ללא פיקוח וללא רסן"

עו"ד אבי חימי, ראש לשכת עורכי הדין בישראל, בביקורת חריפה על הממשלה: "שינוי שיטת המשטר יפגע בתושבי ישראל כולם, מימין ומשמאל" | "ישראל עלולה להפוך ממדינה דמוקרטית וליברלית למדינה חשוכה"

מאת: נירה ברלין - מערכת זאפ משפטי
15.01.23
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
ראש לשכת עורכי הדין: "הממשלה החדשה רוצה כוח ללא גבולות, ללא פיקוח וללא רסן"

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, אינו חוסך את הביקורת החריפה שלו מהממשלה החדשה. בראיון מיוחד ל"זאפ משפטי" הוא מציג תמונת מצב מדאיגה ועתיד עגום למדינת ישראל, אם כוונותיה של הממשלה החדשה לרפורמה במערכת המשפט אכן ימומשו.

בהתייחסו לרפורמה שמציע שר המשפטים יריב לוין, מדמה עו"ד חימי את ההצעות הללו למתקפה על הקפיטול הישראלי: "נראה שהממשלה החדשה רוצה כוח ללא גבולות, ללא פיקוח וללא רסן, ועל ידי כך להפוך את מדינת ישראל ממדינה יהודית, דמוקרטית וליברלית למדינה חשוכה".

לדבריו, "עיתוי הודעת שר המשפטים הנכנס אודות השינויים שהוא מתכנן, ערב דיונים בבג״ץ, בוודאי אינו מקרי והוא מהלך אנטי דמוקרטי לכשעצמו, שנועד לפגוע בעצמאות בתי המשפט להחליט כמיטב שיפוטם. אנו לא נאפשר פגיעה בעצמאות בית המשפט, לא נאפשר פוליטיזציה של בית המשפט ולא נאפשר את עריצות הממשלה. נעשה כל שביכולתנו על מנת למנוע מהלכי בזק פסולים וחמורים המאיימים על צביונה של המדינה, לרבות יציאה לרחובות".

על פיסקת ההתגברות, הוא אומר: "בהצעתה הנוכחית, זו לא פיסקת התגברות אלא פסקת התרסקות". לדבריו, "רוב של 61 הוא חסר משמעות כי הוא בעצם רוב קואליציוני ופוליטי. אפשר לחשוב על כל מיני הסדרים שיהיו מאוזנים. למשל, שרק רוב של שני-שליש מהרכב שופטי העליון יכול לפסול חוק. זו רק דוגמה. יש עוד הרבה דרכים ואפשרויות".

תוכל לתת דוגמה מעשית לסיכונים שבחקיקה כזאת?

"תארי לעצמך שיש קואליציה שמחוקקת חוק שלפיו מקיימים בחירות כל עשר שנים. זו דוגמה למצב שברור שבית המשפט צריך להתערב, בית המשפט צריך להיות זה שאומר את המילה האחרונה. סל הערכים עליו שומר בית המשפט הוא סל הערכים שלי. זו המדינה שכולנו היינו רוצים לחיות בה". עו"ד חימי מדגיש את עמדת לשכת עורכי הדין בנושא ומציין כי "עניין כזה לא יכול היות גחמה של פוליטיקאי, גם אם מדובר בשר המשפטים. פסקת התגברות זה לא רק עניין משפטי. זה רב תחומי. צריכים לשבת מומחים במדע המדינה, סוציולוגיה, משפט משווה".

בעקבות ההתפתחויות האחרונות וכוונתו של השר לוין לכונן רפומה במערכת המשפט הישראלית, החליטה המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין בישיבתה שהתקיימה השבוע בבית הפרקליט בנצרת, על הקמתו של צוות משא ומתן, שמטרתו לבוא בדברים עם משרד המשפטים בנוגע לרפורמות המתוכננות בידי שר המשפטים. "זה לא משהו ששייך לימין או לשמאל, שדנים בו בכיכר העיר",  אומר עו"ד חימי. "זה עניין מהותי וכבד משקל שצריך להתקבל בהסכמה רחבה, לא בכיפוף ידיים, ורק לאחר עבודת מטה יסודית".

"השינויים שמעוניינת הממשלה החדשה לחולל במערכת המשפט הישראלית יביאו לא רק לעיוות שיטת המשטר בישראל, אלא לפגיעה כללית משמעותית בתושבי ישראל כולם, מימין ומשמאל"

כיצד החלפת היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה באנשי אמון פוגעת בהגינות השלטונית? כיצד תיפגע התקינות השלטונית וכתוצאה מכך באזרח?

"לעורכי הדין ובכלל זה ליועצות וליועצים המשפטיים במשרדי הממשלה יש תפקיד חשוב מאין כמוהו להבטחת קיומו של שלטון החוק ולהוות שומרי סף המוודאים כי הממשלה ונציגיה מתנהלים לפי החוק. היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה אינם משרתי שר כזה או אחר, הם משרתי ציבור נאמנים. מינוי יועץ משפטי 'מטעם', מעבר לעובדה שיש בכך טעם לפגם, מהווה פתח למדרון חלקלק שסופו פגיעה באזרחים".

השאלה היא איך הרפורמה המוצעת עלולה לפגוע באזרח הפשוט? האם היא יכולה אולי לעזור בהתמודדות מול המערכת השלטונית והמשפטית?

"ללא בית המשפט העליון, נשים לא היו טייסות ונווטות. ללא בית המשפט העליון, נערות וילדות ספרדיות היו ממשיכות לסבול מאפליה עדתית בעמנואל. האם יעלה על הדעת שמקרים כאלה ייוותרו ללא מענה משפטי?! בית המשפט העליון הוכיח - ומוכיח יום יום – כי דאגתו היחידה היא טובת האזרחים – שמירה על כבוד האדם ושמירה על ערך השוויון של כולם בפני החוק".

חימי מזהיר: "השינויים שמעוניינת הממשלה החדשה לחולל במערכת המשפט הישראלית יביאו לא רק לעיוות שיטת המשטר בישראל, אלא לפגיעה כללית משמעותית בתושבי ישראל כולם, מימין ומשמאל. אנחנו נראה כלכלה בהאטה, פחות משקיעים שירצו להגיע לישראל ולעשות עסקים – מי רוצה לעשות עסקים במדינה שבה מערכת המשפט מפורקת? הפגיעה תהיה בכיס של כל אחת ואחד מאיתנו, פחות מקומות עבודה, פחות כסף בישראל. מדינה ללא כלכלה חזקה וללא מערכת משפט חזקה, היא מדינה בקריסה".

"עלינו להפסיק לחשוש ולפחד, יש לשנות פאזה. אנחנו כולנו אזרחי המדינה בצורה שווה. עלינו להחרים את האנשים האלו ולא לחכות שהם יחוקקו חוקים שיחרימו אותנו ואת הדומים לנו"

מה הם הצעדים שאתה מתכוון לנקוט בהם כדי להילחם ביוזמות השונות? האם תשביתו מתן שירותים משפטיים?

"אני סבור שצריך לשנות את תמונת המצב - להפסיק רק להיות מודאגים, ולצאת ממצב מגננה למצב התקפה ולמעשים אמיתיים. המעשים שאני מציע: כל גזען ינודה, כל הומופוב יורחק מחברה מתוקנת, כל מי ששונא מיעוטים יתויג כשונא אדם. עלינו להפסיק לחשוש ולפחד. יש לשנות פאזה. אנחנו כולנו אזרחי המדינה בצורה שווה. עלינו להחרים את האנשים האלה ולא לחכות שהם יחוקקו חוקים שיחרימו אותנו ואת הדומים לנו".

להערכתך, כמה מעורכי הדין בישראל שותפים לעמדתך?

"ללשכת עורכי הדין יש אחריות מכוח חוק לשכת עורכי הדין, ובין היתר, עליה לפעול למען הגנה על שלטון החוק, זכויות האדם וערכי היסוד של מדינת ישראל. כל עוד אני בתפקידי, תפקיד אליו נבחרתי בצורה דמוקרטית על ידי ציבור עורכות ועורכי הדין, אין לי כוונה להתנער מתפקיד זה. עלינו להבטיח את המשכיות המשפט, את ודאות המשפט ואת יציבותו".

"אנו לא נאפשר פגיעה בעצמאות בית המשפט, לא נאפשר פוליטיזציה של בית המשפט ולא נאפשר את עריצות הממשלה"

מהי דעתך על הוצאת שני עורכי הדין של הלשכה מהוועדה לבחירת שופטים?

"זו תהיה בכייה לדורות. נציגי הלשכה הם נציגי השוק החופשי, נשות ואנשי מקצוע שמכירים יותר מכל את השטח, את הציבור, את השופטים. הם לא פוליטיים, הם אפילו לא מממומנים מתקציב המדינה. העובדה היא שעד עתה מינינו שופטים מקצועיים. נכון, השיטה איננה מבטיחה 100% הצלחה, אולם היא טובה מאוד, וסבורני כי  השינויים שמבקש לעשות בנושא זה שר המשפטים יריב לוין יפגעו בכל אזרחי ישראל, מימין ומשמאל".

עו"ד חימי חוזר ומדגיש: "שינוי כאמור, אם יקרה, מהווה צעד נוסף בהריסת מערכת האיזונים והבלמים הקיימת בשיטה הדמוקרטית שלנו, שהיא כיפת הברזל נגד הפגיעה בזכויות האזרחים. מי ירצה לנהל משפט, אזרחי למשל, מול שופט שנבחר בגלוי ובכוונת מכוון בידי ועדה של אנשי ימין או שמאל? חייבים לעצור את ההשתוללות ההזויה שמאיימת להרוס את כל מה שבנינו במשך 75 שנים״.

ברוח הדברים הללו, עו"ד אבי חימי נאם אתמול בהפגנה בכיכר הבימה ואמר: "לא נאפשר לשנות בגחמה את המשטר ולפגוע בערכים האוניברסליים שגדלנו והתחנכנו עליהם".

בתמונה הראשית, עו"ד אבי חימי. צילום באדיבות לשכת עורכי הדין 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה