zap group mishpati logo

גם ללא קלון, פסק בג"ץ: דרעי פסול מלכהן כשר בממשלה

עשרה שופטי בג"ץ פסלו את מינויו של אריה דרעי לתפקיד שר בממשלה. איך זה ישפיע על ממשלת נתניהו והאם הפסיקה עשויה לזרז את הרפורמה המשפטית של השר לוין?

מאת: מערכת זאפ משפטי
19.01.23
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
גם ללא קלון, פסק בג"ץ: דרעי פסול מלכהן כשר בממשלה

עיקרי הכתבה:

  • פסק דין של בג"ץ קבע כי יש לפסול את אריה דרעי מלכהן כשר בממשלת נתניהו.
  • בפסק הדין נקבע כי המינוי לוקה בחוסר סבירות קיצוני, ומשכך על ראש הממשלה להעביר את דרעי מתפקידו. בין היתר, בשל צבר הרשעותיו הפליליות.
  • גזירת השתק פוליטי של בג"ץ לא רק מרחיקה את דרעי מתפקידיו הנוכחיים בממשלה, אלא גם מוחקת לו כל אספירציה פוליטית.
    _____________________________________________________

למרות שיו"ר ש"ס, אריה דרעי, שידר עסקים כרגיל ומקרוביו היו בטוחים שהמשך כהונתו כשר הפנים והבריאות מובטח, בג"ץ החליט אחרת. בדיון שהתקיים אתמול (ד', 18.1) התקבלה ההחלטה כמעט פה אחד (עשרה שופטים מול אחד), לפיה דרעי פסול מלכהן כשר בממשלה, ולא ימשיך לכהן בתפקידיו החדשים.

בהודעה הרשמית של בית המשפט נכתב: "מרבית שופטי ההרכב קבעו כי מינוי זה לוקה בחוסר סבירות קיצוני, ומשכך על ראש הממשלה להעביר את דרעי מתפקידו. זאת, בין היתר, בשל צבר הרשעותיו הפליליות, הכולל גם הרשעה בעבירות מס מחודש פברואר 2022, על פי הודאתו של דרעי במסגרת הסדר טיעון; וכן בשל המצג שהציג דרעי בפני בית משפט השלום שגזר את דינו בעבירות אלו, לפיו הוא פורש מהחיים הפוליטיים, והתנהלותו לאחר מכן".

המתנגדים להחלטת העליון טוענים כי דרעי כבר שילם את חובו לחברה בעת שישב בכלא, והרחקתו מהחיים הפוליטיים מהווה עונש קשה מדי

מדוע פסל בג''ץ את דרעי כשר בממשלה?

למעשה, לתמרור העצור שהוצב בפני דרעי היו שתי סיבות: עילת הסבירות – הסיבה שבגללה שבעה שופטים חתמו נגד המשך כהונתו של דרעי, ועילת ההשתק השיפוטי, שעליה חתמו חמישה שופטים. שני שופטים הצביעו על שתי הסיבות כעילה לפיטוריו. 

פסק הדין עורר סערה בציבור. מחד, אלה הסבורים ש"יש שופטים בירושלים" וכי שופטי בג"ץ עשו נכון בכך שקבעו כי מי שהורשע בפלילים לא יכול לשמש כנציג ציבור ועל אחת כמה וכמה כשר בישראל. המתנגדים להחלטת העליון טוענים כי דרעי כבר שילם את חובו לחברה בעת שישב בכלא, והרחקתו מהחיים הפוליטיים מהווה עונש קשה מדי. בתוך כך, נראה כי החלטת בג"ץ פותחת פתח למהפכה המשפטית שאותה מתכנן השר לוין ואף מזרזת את הכוונה להצר את כוחו בג"ץ.

אשתקד, במשפט שבו הועמד דרעי לדין על עבירות מס ונמצא אשם, הוחלט לא להענישו במאסר בפועל ולא בעונש הקלון (תיוג קבוע כעבריין מורשע) תמורת הבטחתו שלא יחזור לחיים הפוליטיים

שופטי בג"ץ הגדילו ראש

כששר המשפטים לוין הציג את הרפורמה המשפטית, הוא התייחס לנושא עילת הסבירות: "לא עוד פסילת החלטות חוקיות לגמרי של הממשלה בתירוץ של חוסר סבירות בעיני השופט. במקום זאת, ביטול עילת הסבירות והחזרת ההחלטה לממשלה הנבחרת". למעשה, אם הרפורמה שהציע תיכנס לתוקף, שופטי בג"ץ לא יוכלו להכריע כפי שהכריעו אתמול בנושא דרעי.

על פי בג"ץ, מינויו של דרעי "לוקה בחוסר סבירות קיצוני", והכוונה לכך שלא סביר שאדם שהורשע מספר פעמים בפלילים יהיה שר בממשלת ישראל, במיוחד לאחר שהוא (דרעי) הבטיח שלא יעסוק יותר בפוליטיקה. ההבטחה הזאת היתה חלק חשוב בהסדר הטיעון שעליו חתם דרעי מול הפרקליטות בפברואר אשתקד במשפט בו הועמד לדין על עבירות מס ושבסופו לא נענש במאסר בפועל ולא בעונש הקלון (תיוג קבוע כעבריין מורשע), תמורת הבטחה שלא יחזור לחיים הפוליטיים.

בעקבות זאת, שופטי בג"ץ "הגדילו ראש" הפעם, וכדי לשתק את דרעי לחלוטין ולא לאפשר לו להתגבר על "עילת הסבירות" במקרה שהרפורמה תיכנס לתוקפה ועילת הסבירות תימחק, הם העלו גם את חוק ההשתק הפוליטי ובכך הם לא רק גרמו לכך שדרעי לא יכהן כשר, אלא שלא יוכל לעסוק כלל בפוליטיקה.

"מדובר באדם שהורשע שלוש פעמים בעבירות שבוצעו לאורך תקופות שונות בחייו ובמעשים שאותם ביצע בעת שכיהן בתפקידים ציבוריים בכירים, תוך הפרת חובתו לשרת את הציבור בנאמנות ובניקיון כפיים"

נשיאת העליון חיות: "הצטברות של עבירות שחיתות"

בסיכום החלטת בג"ץ, נשיאת העליון אסתר חיות התבטאה כך: "מדובר באדם שהורשע שלוש פעמים בעבירות שבוצעו לאורך תקופות שונות בחייו ובמעשים שאותם ביצע בעת שכיהן בתפקידים ציבוריים בכירים, תוך הפרת חובתו לשרת את הציבור בנאמנות ובניקיון כפיים ולשמש לו דוגמה אישית. בכל אחת מהרשעותיו פגעו מעשיו, בפועל או בכוח, בקופה הציבורית והוא נידון לעונש מאסר בין בפועל ובין על תנאי. ניתן, אפוא, להצביע על דפוס חוזר ונשנה של פגיעה בשלטון החוק. 

הצטברות עבירות השחיתות החמורות – שמשקלן פחת אמנם בשל חלוף הזמן – עם עבירות המס שבהן הורשע דרעי אך לאחרונה, היא נתון שראש הממשלה לא רשאי היה להתעלם ממנו והוא מחייב אותו, לגישתי, להפעיל עתה את הסמכות להעביר את דרעי מתפקיד. המשך כהונתו של דרעי כשר האחראי על שניים מהמשרדים החשובים בממשלה פוגע פגיעה קשה בתדמיתן ובמעמדן של רשויות השלטון במדינה וסותר באופן מובהק עקרונות של טוהר מידות ונקיון כפיים שלהם מחויבים נבחרי הציבור".

שופט העליון שטיין: "אנשים רמי מעלה אינם נמצאים מעל הדין"

שופט העליון אלכס שטיין כתב: "400,000 בוחרי ש"ס בחרו את דרעי כנציגם בכנסת, ולא לשר בממשלה. מעבר לכך: בחירתו של אדם לכהונה בכנסת ועלייתו לאיגרא רמא של הממשלה אינה מקנה לאותו אדם זכויות יתר, אינה פוטרת אותו מחובותיו המשפטיות ואינה נותנת לו פטור מתוצאותיהם של הליכים משפטיים, פליליים או אזרחיים, בהם הוא היה מעורב כנאשם או כנתבע – משל היה מלך שאינו אחראי לעוולותיו.

"במשטרנו המשפטי, אשר חרט על דגלו את העיקרון של שלטון החוק, כולם שווים בפני הדין", כתב השופט השמרן. "אנשים רמי מעלה אינם נמצאים מעל הדין, והאזרח הפשוט אינו נמצא מתחתיו. כולנו מרכינים את ראשינו בפני הדין, ואילו הדין אינו מרכין את ראשו בפני איש".

דרעי לא מוותר: "יסגרו את הדלת? ניכנס מהחלון. ייסגר גם? נפרוץ את התקרה"

מה יעשה ראש הממשלה נתניהו?

לאחר היוודע פסק הדין הגיע אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו לביתו של יו"ר ש"ס והביע מילים אופטימיות, אך הוא ייאלץ לכבד את החלטת בג"ץ ולפטר את דרעי מכל תפקידיו בממשלה. עבור הקואליציה מדובר במכה קשה. עם זאת, כאמור, יש הסבורים כי פסיקת בג"ץ בעניין דרעי עשויה לזרז את הרפורמה המשפטית של השר לוין, שכוונתה, בין היתר, להקטין את כוחו של בג"ץ על ידי מתן סמכויות לחברי הממשלה.

בתגובה לפסק הדין אמר יו"ר ש"ס דרעי: "יסגרו את הדלת? ניכנס מהחלון. ייסגר גם? נפרוץ את התקרה". 

בתמונה, יו"ר ש"ס אריה דרעי. צילום: דוד כהן 156/ שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה