zap group mishpati logo

עוסק פטור או עוסק מורשה? כך תבחרו נכון

החלטתם שהגיע הרגע לצאת לדרך עצמאית? כדאי לדעת כי יש הבדלים עיקריים בין פעילות כעוסק פטור לבין עוסק מורשה. הכתבה הבאה תעזור לכם לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר לעתידכם

10.02.23
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
עוסק פטור או עוסק מורשה? כך תבחרו נכון

אחת השאלות הפופולריות שמתעוררות בעת פתיחת עסק חדש עבור כל אזרח בישראל היא האם להיות עוסק פטור או עוסק מורשה? העוסקים הפטורים ימנו את הסיבות מדוע כדאי להסתפק בתיק מינורי, ואילו העוסקים המורשים יגרסו כי אם רוצים "ללכת על גדול", כדאי להתחיל בזאת מהרגע הראשון שבו יוצאים לדרך עצמאית חדשה. 

שוחחנו עם יועץ המס אבי אמסלם על מנת לקבל כמה הבהרות לאחד הנושאים הבוערים בקרב העצמאים בארץ והתשובות שלו בהחלט יעזרו לכם לקבל החלטה. אמסלם מסביר ומפרט בשורות הבאות מה הם ההבדלים בין שני הסטטוסים ונותן דגש על צורת הרישום במע"מ הכדאית ביותר עבורכם.

חשוב לדעת כי הפטור של העוסק פטור הוא לעניין מע"מ בלבד, והוא אינו פטור ממס הכנסה וביטוח לאומי

מי רשאי להירשם כעוסק פטור או מורשה?

ראשית, חשוב לדעת כי כדי להירשם כעוסק פטור, יש לעמוד בתנאים הבאים:

  1. מחזור עסקאות של עד (107,692 שקל, נכון לשנת 2023).
  2. רשימת בעלי מקצועות שלא יכולים להירשם כעוסק פטור כוללת את העיסוקים הבאים:
  • בעל מקצוע חופשי: אגרונום, אדריכל, הנדסאי, חוקר פרטי, טוען רבני, טכנאי, טכנאי שיניים, יועץ לארגון, יועץ לניהול, יועץ מדעי, יועץ מס, כלכלן, מהנדס, מודד, מנהל חשבונות, מתורגמן, סוכן ביטוח, עורך דין, רואה חשבון, שמאי, בעל מעבדה כימית או רפואית, רופא, פסיכולוג, פיזיותרפיסט, רופא וטרינר, רופא שיניים או מרפא שיניים.
  • נותנים שירותים לגבי מופע אמנותי, לרבות הנחיה, בניית תפאורה, הכנה בדיקה ופיקוח על מבחנים, הרצאה, הוראה, כתבנות, קצרנות, תרגום, כתיבה, עריכה, פישור.
  • בעל בית ספר לנהיגה, מתווך מקרקעין, בעל בית ספר לרבות גן ילדים, סוחר ומתווך רכב וחברה.

כאמור, במידה שאתם נמצאים ברשימה זו חובה עליכם להירשם כעוסק מורשה. בנוסף, לא ניתן להירשם כעוסק פטור בתור חברה בע"מ. מנגד, אם חפצה נפשכם להיות עוסק מורשה, דעו כי כל עוסק בכל תחום רשאי להירשם.

במידה שעוסק פטור רוצה לעשות את המעבר לעוסק מורשה, עליו להציג הוכחה כלשהי - הסכם עם לקוח או הצהרה - שמחזור העסקאות השנתי שלו צפוי לגדול

על מי חלה החובה לשלם מס ולהתקזז על המע''מ?

עוסק פטור אינו רשאי לקזז מע"מ תשומות ממוצרים ושירותים שהוא רוכש לצורך פעילותו העסקית. כמו כן, חובת הדיווח היא אחת לשנה. עם זאת, חשוב לדעת כי הפטור של העוסק פטור הוא לעניין מע"מ בלבד, והוא אינו פטור ממס הכנסה וביטוח לאומי. כלומר, כל חובות הדיווח חלות על העוסק הפטור, למעט הדיווח השוטף למע"מ. לכן, מיד לאחר פתיחת התיק במע"מ, יש לפתוח את התיקים גם במס הכנסה וביטוח לאומי. מצד שני, עוסק מורשה חייב בתשלום מע"מ, אך גם רשאי לקזז את מע"מ התשומות הנובע מההוצאות השוטפות שלו. בנוסף, מול הרשויות השונות חלה עליו חובת דיווח של אחת לחודש או חודשיים, בהתאם למחזור הכספי ולחוק.

מה כולל המעבר בין עוסק פטור למורשה ולהפך?

במידה שעוסק פטור רוצה לעשות את המעבר לעוסק מורשה, עליו להציג הוכחה כלשהי - הסכם עם לקוח או הצהרה - שמחזור העסקאות השנתי שלו צפוי לגדול. מנגד, המעבר מעוסק מורשה לעוסק פטור מורכב יותר ומצריך התערבות של איש מקצוע מוסמך שיידע לנתב את כל ענייני הביורוקרטיה לכיוון הנכון.

הגעתם להכנסות מעל מחזור העוסק הפטור שלכם? חשוב לדעת כי כבר בחודש שבו המחזור עבר את התקרה השנתית, עליכם להתחיל לדווח כעוסק מורשה. לכן, הודיעו למע''מ כי עברתם את המחזור. הירשמו כעוסק מורשה וסכמו את הקבלות שהוצאתם בתור עוסק פטור על מנת שבמע"מ יידעו מהו הסכום הפטור עד יום המעבר.

לא מעט עוסקים פטורים דיווחו על מגבלה פסיכולוגית כאחת כזאת שהשפיעה על ההתפתחות העסקית שלהם. זה בא לידי ביטוי בעיקר בחשש לקראת סוף השנה, אז ישנה האפשרות לעבור את מחזור הפטור

מי זוכה לתדמית יוקרתית יותר?

על אף הקשחת התנאים לעוסק מורשה, חשוב להבין כי עוסק פטור עלול לסבול מתדמית של עסק קטן ובלתי מבוסס, וגופים גדולים יעדיפו (לא תמיד בצדק) לבצע עסקאות עם עוסק מורשה ולא עם עוסק פטור. בנוסף, לא מעט עוסקים פטורים דיווחו על מגבלה פסיכולוגית כאחת כזאת שהשפיעה על ההתפתחות העסקית שלהם. זה בא לידי ביטוי בעיקר בחשש לקראת סוף השנה, אז ישנה האפשרות לעבור את מחזור הפטור. תמונת מצב כזאת משאירה את העוסק הפטור במקום בכל הקשור להתפתחות ולצמיחה עתידית. עבור עוסק מורשה לא קיימת בעיית תדמית מאחר שהעסק מעניק ביטחון לכל לקוח שחפץ בשירותיו, זאת לנוכח הניסיון והגדרתו. 

בנוסף לאמור לעיל, יש לציין כי התחום הוא רחב היקף, כך שאם אתם מחפשים ייעוץ מקצועי, אבי אמסלם, ממשרדי ''הבונוס - הגשמה פיננסית'', ערוך לסייע לכם לבחון מהו אופן הפעילות המיטבי עבורכם. משרד הבוטיק בבעלותו מעניק מעטפת רחבה של שירותי ייעוץ חשבונאי, ייעוץ מס וליווי פיננסי לעסקים בסדר גודל קטן או בינוני. המשרד מתמחה בהנהלת חשבונות, חשבות שכר, התנהלות שוטפת מול רשויות המס, הגשת דו"חות תקופתיים, הכנת הצהרות הון, טיפול בהחזרי מס ועוד.

לפרטים וייעוץ חייגו:  04-8666669

*מאמר זה הינו אינפורמטיבי בלבד, ואין לראות בו כתחליף לייעוץ מקצועי. "הבונוס – הגשמה פיננסית" ו/או אבי אמסלם אינם אחראים, לא במישרין ולא בעקיפין, לכל שימוש ו/או יישום של הנאמר במאמר זה (ט.ל.ח)

צילום: שאטרסטוק 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים