zap group mishpati logo

לא חייבים לנסוע במיוחד לקפריסין כדי להתחתן בנישואים אזרחיים - אפשר גם בישראל ואפילו בזום

אם בעבר קפריסין היתה שם נרדף לנישואים אזרחיים, כיום עומדות לא מעט אפשרויות קלות ומהירות למעוניינים להינשא שלא כדת וכדין. יליזבטה מטלס, עו"ד ונוטריון לענייני משפחה, ירושה ומעמד אזרחי, מסבירה על הדרך הקצרה לנישואים אזרחיים המוכרים על ידי מדינת ישראל

18.02.23
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
לא חייבים לנסוע במיוחד לקפריסין כדי להתחתן בנישואים אזרחיים - אפשר גם בישראל ואפילו בזום

לא כל הזוגות מעוניינים להינשא כדת וכדין ברבנות, אך לא מעט זוגות מבקשים לקבל את הזכויות והמעמד אשר מגיע לזוגות נשואים. בשל העובדה כי במדינת ישראל אין אפשרות להינשא בנישואים אזרחיים, האפשרות הפתוחה העומדת בפניהם היא נישואים אזרחיים בחו"ל. עד לפני מספר שנים, נישואים בחו"ל היו כרוכים בנסיעה של בני הזוג לקפריסין, או ללאס וגאס או למדינות אחרות, אך כיום יש מספר מדינות המתירות נישואים (גם לאזרחים זרים) על סמך מילוי מסמכים והתייצבות של רק אחד מבני הזוג בפניהם. אילו מדינות מתירות זאת ואיך ניתן להינשא בקלות ובמהירות ללא יציאה מהארץ של שני בני הזוג?

נישואי פרגוואי

אלו הם נישואים שרק אחד מבני הזוג יוצא לחו"ל, כשבידיו המסמכים הנדרשים, ועובר את הטקס לבדו. פרגוואי היא אחת המדינות הבודדות בעולם שבהן ניתן לערוך טקס נישואים חוקי בנוכחות רק אחד מבני הזוג. אלה הם נישואים אזרחיים המוכרים על ידי משרד הפנים בישראל.
"הם עשויים להתאים למי שנישא לתייר או תיירת ששהותם אינה חוקית ושיציאה מהארץ עלולה לסכן אותם בכך שלא יוכלו לשוב; לבני זוג מדתות שונות; לאנשים הנושאים את שם המשפחה לוי או כהן שמעוניינים להתחתן עם מישהו שהתגרש; או לישראלים עם עיכוב יציאה מהארץ וגם לאנשים שאינם מעוניינים לקיים טקס דתי ורוצים להתחתן בנישואים אזרחיים", אומרת עו"ד מטלס. "ישראלי שיוצא לפרגוואי ושב משם עם תעודת נישואים תקפה הוא בעל זכאות להירשם כנשוי על ידי משרד הפנים במרשם האוכלוסין, וזאת בהנחה שהנישואים נערכו כדין והמסמכים אומתו כחוק ותורגמו על ידי נוטריון".  

נישואי אל-סלבדור, הקיימים כבר למעלה מעשור, הם למעשה נישואים על סמך חוזה, המייתרים את הצורך בבית משפט

נישואי אל-סלבדור

נישואים אלה מיועדים בעיקר לבני זוג שאינם יכולים או אינם מעוניינים לצאת מהארץ על מנת להינשא. "נישואי אל-סלבדור, הקיימים כבר למעלה מעשור, הם למעשה נישואים על סמך חוזה, המייתרים את הצורך בבימ"ש", אומרת עו"ד מטלס. "שני הצדדים אינם יוצאים מהארץ, אלא שעורך דין מכין את כל המסמכים הנדרשים ושולח אותם לאל-סלבדור. הנישואים נרשמים על פי חוק ותעודת נישואים נשלחת אל בני הזוג בישראל. כשבידם התעודה יכולים בני הזוג להירשם במשרד הפנים בישראל כזוג נשוי, וזאת, כאמור, מבלי שאף אחד מהם יצא מהארץ".
עו"ד מטלס מציינת שנישואים אלה מתאימים לבני זוג שאינם מעוניינים לבזבז את זמנם בטיסות, או כאשר לאחד מהם או לשניהם יש עיכוב יציאה מהארץ או כאשר אחד מהם חולה ונמנע ממנו לטוס.

"בתקופת הקורונה נישואי אל-סלבדור היו מאוד פופולריים, משום שחברות הביטוח אינן משלמות לידועים בציבור ולמי שאינם רשומים כנשואים במשרד הפנים את דמי הביטוח כאשר אחד מבני הזוג נפטר, ולכן לא מעט זוגות שהינם ידועים בציבור דאגו להינשא בנישואי אל-סלבדור על מנת לוודא כי חברת הביטוח תשלם לבני זוגם כספים במקרה של פטירה".

ביולי 2022 נפסק כי יש להכיר גם בנישואים אזרחיים שנערכו באמצעות הזום ומכונים "נישואי יוטה", כאשר הם נרשמו כדין

 נישואי יוטה

הזום פרץ והגיע לכל תחום בחיינו: לימודים אקדמיים, הרצאות, מעגלי שיח, קשרים חברתיים, עולם הדייטים ואפילו נישואים. אחת הפסיקות האחרונות של בית המשפט בתחום היא בעניין נישואי יוטה. ביולי 2022 נפסק כי יש להכיר גם בנישואים אזרחיים שנערכו באמצעות הזום ומכונים "נישואי יוטה", כאשר הם נרשמו כדין.

"האופן שבו נישואין אלה נעשים הוא בארגון שידור הזום עם הרשם במדינת יוטה, ארה"ב. הטקס נערך בזום, ובהמשך נשלחת תעודת נישואין מקורית עם חותמת אפוסטיל", אומרת עו"ד מטלס. "לאחרונה זוגות ישראלים וגם זוגות מעורבים רבים בחרו בדרך זו, כשהם יושבים בביתם עם חברים או בבית קפה". נישואים אלה, כמו כל נישואים רגילים, מוכרים על ידי מדינת ישראל ונרשמים במשרד הפנים.

בשל העובדה כי סוג הנישואים משפיע על תהליך קבלת מעמד, רצוי להתייעץ עם עו"ד אילו נישואים מתאימים יותר. ישנם מספר פרמטרים שאמורים לשקול בטרם ההחלטה

באיזה שלב את ממליצה לפנות לעורך דין?

"תלוי בסוג הנישואים שבני הזוג בוחרים. כיוון שנישואי פרגוואי דורשים נסיעה של 5-7 ימים, צריך להביא בחשבון שהכנת המסמכים דורשת מספר ימים ולכן כדאי למצוא עו"ד מומחה בתחום מספר שבועות לפני הנסיעה. בנישואי יוטה יש לתאם תאריך של טקס הנישואים בזום, וגם כאן נדרשת הכנת מסמכים האורכת מספר ימים. נישואי אל-סלבדור דורשים קצת יותר זמן להכנת מסמכים וקבלת אישורם.

"בכל מקרה", מסכמת עו"ד מטלס, "חשוב לעבוד עם עו"ד שבקיא בתחום, כדי שילווה את בני הזוג מתחילת התהליך ועד סופו. בנוסף, בשל העובדה כי סוג הנישואים משפיע על תהליך קבלת מעמד, רצוי להתייעץ עם עו"ד אילו נישואים מתאימים יותר. ישנם מספר פרמטרים שאמורים לשקול בטרם ההחלטה, ביניהם האם לבן הזוג הזר יש ילדים".

צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק 

יליזבטה מטלס עו"ד ונוטריון

יליזבטה מטלס עו"ד ונוטריון

עו"ד ונוטריון יליזבטה מטלס, בעלת תואר במשפטים משנת 1996, ובשנת 2013 היא קיבלה רישיון נוטריון. היא מקפידה לעבור קורסים והכשרות בתחומי דיני המשפחה, שבהם היא עוסקת. את משרדה היא פתחה בשנת 2007. עו"ד מטלס נותנת חוות דעת בדין הזר בכל הנוגע לצווי קיום צוואות, ובדגש על הדין של בלרוס.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
יליזבטה מטלס עו"ד ונוטריון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה